NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

zenga kirjoitti:
Su Maalis 21, 2021 13:25
mttm kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 20:57
Ehkä hienoin näkemäni NG Femma:

https://www.tori.fi/vi/79002943.htm
Pitkään, Aeroksi yllättävän pitkään, oli tämä auto myynnissä, mutta eilen katosi Nettiautosta. Hintaakin oli laskettu talven aikana muutamalla tonnilla. Siitä sai joku hienon auton, liekö kukaan foorumilta.
Muistaakseni luin jostain ( Fasebook? ) että auton historia ei ollut ihan "puhdas" ?
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

valtteri kirjoitti:
Ma Maalis 22, 2021 16:55
zenga kirjoitti:
Su Maalis 21, 2021 13:25
mttm kirjoitti:
To Tammi 14, 2021 20:57
Ehkä hienoin näkemäni NG Femma:

https://www.tori.fi/vi/79002943.htm
Pitkään, Aeroksi yllättävän pitkään, oli tämä auto myynnissä, mutta eilen katosi Nettiautosta. Hintaakin oli laskettu talven aikana muutamalla tonnilla. Siitä sai joku hienon auton, liekö kukaan foorumilta.
Muistaakseni luin jostain ( Fasebook? ) että auton historia ei ollut ihan "puhdas" ?
Jos kolariautoa on ostamassa, niin sitten korjauksen pitää olla suht hyvä ja/tai hinnan tuon kolaroinnin vuoksi kohdallaan.

Niitä lunariautoja "totaled cars", "total lost vehicle" jne. en lähtisi ostamaan. En vain halua ottaa sellaista riskiä, että vaikka autosta on kerrottu siinä olevan vain "pieniä vaurioita", että sieltä paljastuisi jotain ihmeellistä auton oston jälkeen.

Meidän cabbe on aikanaan kolaroitu Ranskassa (joku tullut oikealta kylkeen), mutta tsekkasin auton, että se ei ollut lunariauto ennen ostamista. Aurauskulmat olivat kunnossa jne., joten mälli oli vaikuttanut vain pelteihin. Ne oli uusittu ja maalattu, joten ostin auton. Tosin sain tingittyä auton hinnan sopivaksi ja siinä olevia penkkejä ei ainakaan tällä hetkellä löydy ilmeisesti yhdestäkään Euroopassa myynnissä olevasta 2007-2012 vuosimallin NG9-3:sta. Nekin tsekkasin VIN Decoderilla, että ovat alkuperäiset penkit.

Auton ostokin on valintoja. Jos taustalla on epäilyttäviä asioista (kuten aikanaan tiedustelin erään Puolassa myynnissä olleen 9-2x Aeron historiaa), niin parempi olla kokonaan ostamatta kuin katua jälkikäteen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ei tietenkään siinä olevia penkkejä löydy muualta, kun ne on siinä😜
9-5 Aero - 00
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja viggen »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ti Maalis 23, 2021 07:12



Tosin sain tingittyä auton hinnan sopivaksi ja siinä olevia penkkejä ei ainakaan tällä hetkellä löydy ilmeisesti yhdestäkään Euroopassa myynnissä olevasta 2007-2012 vuosimallin NG9-3:sta. Nekin tsekkasin VIN Decoderilla, että ovat alkuperäiset penkit.

Noi penkit voi mitä tahansa, niitä vaihdetaan jälkikäteen vaikka minkä mallisesta Saabista. Itsellä on -05 Cabissä -12 mallin Cabin koko Griffin sisusta, hyvä kuin mikä. VIn koodi näyttää tietenkin, että ovat alkuperäiset, kuka sitä olisi muuttanut?
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Pe Maalis 26, 2021 19:31
Noi penkit voi mitä tahansa, niitä vaihdetaan jälkikäteen vaikka minkä mallisesta Saabista. Itsellä on -05 Cabissä -12 mallin Cabin koko Griffin sisusta, hyvä kuin mikä. VIn koodi näyttää tietenkin, että ovat alkuperäiset, kuka sitä olisi muuttanut?
Voihan ne olla, mutta minulla oli valittavana kaksi autoa:
Vm. 2007 musta 298, jossa tuo L06-sisustus.
Vm. 2008 faceliftattu harmaa, jossa musta sisustus.

Valitsin ensimmäisen, joka on viimeisimpiä pre-facelift -malleja. Miksi? Harmaa on tylsä väri, ja autoa ajaessa olen sen sisällä, en ulkona. Tuo sisustus miellyttää minua enemmän kuin se faceliftattu keula.

Jos haluaisi L06 -sisustuksella olevan NG9-3CV:n, eikä sitä ole omassa autossa, niin sitten täytyisi etsiä jostain täydellinen sisustus. L06 oli myynnissä vm. 2006-2008 NG9-3CV:eihin. Olen nähnyt niitä netissä kahdessa jenkeissä olleissa vm. 2008 NG9-3CV:eissä, en juuri muissa faceliftatuissa malleissa. Hollantilaisella firmalla on uusi täydellinen sisustus myynnissä, mutta hinta taisi muistaakseni olla 2 700 € 8O
Jos jostain syystä haluaisin faceliftata meidän cabben, niin tarvitsisi vain etsiä perämällistä lunariin mennyt NG9-3.

No offtopicia, mutta mennään takaisin varsinaiseen asiaan: jos haluaa ostaa harvinaisen Saabin ja huomaa sen olevan kolaroitu, niin ensin täytyy tarkistaa, onko se lunastusauto. Jos on, niin se oli siinä ja kannattaa unohtaa koko asia. Jos auto on kolaroitu, mutta korjattu asiallisesti, en näkisi mitään syytä olla ostamatta sitä. Mutta hinnan täytyy tietysti olla asiallinen.

NG9-5:sta ostaessa suosittelisin ehdottomasti dieseliä, sillä lähes 2 000 kuivapainoltaan oleva auto kulkee sillä kohtuukulutuksella. Minulla oli työsuhdeautona vm. 2016 Volvo V70 Classic, joka on varmaan painonsa puolesta lähellä NG9-5:sta. Eipä se mennyt paljoakaan vähemmällä kulutuksella, vaikka siinä oli Volvon "uuden sukupolven" 2-litrainen dieselmoottori.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tturku »

NG9-5 menee lunariin tosi helposti kun osien saatavuus heikko. Kokemusta on eli ei se lunastus välttämättä tarkoita vielä sitä etteikö kannattaisi hankkia.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
bönder
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Loka 03, 2018 00:39
Paikkakunta: East

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja bönder »

tturku kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 12:47
NG9-5 menee lunariin tosi helposti kun osien saatavuus heikko. Kokemusta on eli ei se lunastus välttämättä tarkoita vielä sitä etteikö kannattaisi hankkia.
Niin ja eikös lunastushölinöille voi myös sanoa, että ei muuten mene, korjaan tuon konepellin ja vilkun itse? Ennen ainakin, eli sata vuotta sitten oli nyrkkisääntönä, että jos korjaus yli 70 pinnaa auton arvosta niin lunastavat.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Tuommosta ikkään ollu.
9-5 Aero - 00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tturku »

bönder kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 15:20
Niin ja eikös lunastushölinöille voi myös sanoa, että ei muuten mene, korjaan tuon konepellin ja vilkun itse? Ennen ainakin, eli sata vuotta sitten oli nyrkkisääntönä, että jos korjaus yli 70 pinnaa auton arvosta niin lunastavat.
Voi toki, itse otin lunastuksen koska sain hyvän korvauksen ja ei aikaa alkaa kasaamaan osia. Mitä noita globaaleja FB ryhmiä seurannut niin maailmalla samaa ilmiötä havaittavissa. Pointti onkin se että lunastettuja NG:tä voi löytää joissa oikeasti pienet vahingot.
Ja se munkin lunastukseen mennyt auto palautui ajoon kohtuu töillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
La Maalis 27, 2021 21:05
Pointti onkin se että lunastettuja NG:tä voi löytää joissa oikeasti pienet vahingot.
Meitä lähellä asuu hemmo, joka oli ostanut "totaled" NG9-5:n jenkeistä. Auton etupää oli vaurioitunut ja tarvitsi uuden etupellin, valot ja puskurin. Mutta mikään runko ei ollut vääntynyt tms.

Eli täytyisi itse käydä tsekkaamassa, mikä se vahingon aste autossa on. Jos ostaa jostain jenkeistä, niin itse sitä tuskin kannattaa mennä katsomaan, mutta onhan se hyvä, jos joku tuttu voisi. Muuten en kyllä ostaisi.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kirjoitan ties kuinka monetta kertaa lunariautoista. Noita on ihan turha yleistää, että "ei kannata ostaa kun on lunaripeli". Tuo päti ehkä joskus 80-luvulla, mutta ajat on muuttuneet sen jälkeen. Siihen aikaan ei ollut ollenkaan tavatonta, että kaksi kolariautoa katkaistiin keskeltä ja toisesta otettiin perä ja toisesta keula. Nuo palikat sitten huonolla hitsaustaidolla yhteen ja maali päälle.

Erityisesti kun kysy on saabeista niin jossakin välissä lunastettiin ng9-3:siä tosi pienten lommojen takia, koska osia ei saanut - ei uutena eikä käytettyinä. Esim. konepelti oli yksi tällainen osa. Nykyään kun noita autoja menee varsin kohtuullista (tai oikeastaan kohtuutonta) tahtia purkuun niin käytettyjä osia löytyy.

Otetaanpa pari esimerkkiä lunariautoista elävästä elämästä koskien ng9-5. Suomesta Copartilta, johon meni vaihtoon repsikan umpio ja puskurin palkki. Edes etupuskuri ei mennyt vaihtoon eikä sitä edes maalattu. Useimmat ei huomaa maalivauriota, joka puskurissa on vieläkin jäljellä. Puskurin maalauksella täysin huomaamaton. Toinen esimerkki Ameriikasta Copartilta, johon meni vaihtoon maski, konepelti (konepelti itseasiassa nykyisellään oiottu ja odottamassa käyttökohdetta), umpio ja ilmastoinnin kenno. Molemmat siis näitä "kaukaa kierrettäviä lunariautoja".

Kolmantena esimerkkinä otan aina mielelläni esiin yhden noista cabbeistani. Auto on lunariauto Ameriikasta ja siinä oli niinkin paljon vikaa kuin avaimet puuttuivat. En tiedä Ameriikan vakuutuskäytäntöä vai onko kyseessä joku korjaamolta jäänyt lunastamatta auto, joka sitten huutokaupattu Copartin toimesta, jolloin historiassa näkyy "kolarihistoria" vai mikä on tilanne.

Sen sijaan tiedän useita autoja Suomessakin rekisterissä, joilla ei ole kolarihistoriaa kirjoissa eikä kansissa, mutta rakenteita on suoristettu koripenkissä tai vaihdettu esim. koko toinen kylki. Osa tehty paremmin ja osa huonommin...

Sittenhän on vielä nämä oikeasti kunnolla kolaroidut autot. Itsellä niitä on (ollut) useitakin ja kyse on siitä miten korjaus on tehty. Kunnolla kolaroiduissa en ole houlissaan kuinka paljon on osaa jouduttu vaihtamaan vaan siitä miten se on tehty. Myyntiin tehdyissä joskus saatetaan mennä siitä mistä on aita matalin. Itse taas olen homman ajatellut niin, että työtähän se vaan on kun jotain kunnostaa ja itselle tehdessä se on ihan sama kuinka kauan projekti kestää.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja HEV »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ma Maalis 22, 2021 07:17
Sen lisäksi bensa- :saab: issa on nykymittapuun mukaan sen verran suuri polttoaineenkulutus, että käyttiksenä sellaisen pitäminen on kallista, jos ajelee vähänkin enemmän.

Siksi meillä nuo :saab: it ovat nimenomaan dieseleitä + niiden huolettomuuden (koputtaa puuta) vuoksi. Viime viikolla ajoin HKI-LPR-HKI (tänään täytyy ajaa myös), ja keskikulutus huiteli 5,9-6,0 litran tietämillä / 100 km. Se on vielä suht hyväksyttävä lukema, jos voi elää auton vuotuisen käyttömaksun kanssa. Vaikka sen maksaminen v*tuttaak*n, niin jotenkin se on rauhoittavampaa katsoa ajotietokoneen kulutuslukemia ja pumppuhintoja verrattuna vastaavanlaiseen bensamoottorilla varustettuun :saab: iin.
Joku viikko sitten tankkasin E85:ta Lahdessa ABC:llä ja nollasin kulutuslukemat. 100 km myöhemmin ajoin kotitalliin Helsingissä ja keskikulutus näytti 8,5 l/100km eli vastannee jotain 6,1/5,5 bensan/dieselin kulutusta (jäi näin pieneksi koska kauhea keli ja molemmat kaistat eteni jotain 80-90 koko matkan). Nyt myöhemmin sitten jatkettiin samalla tankillisella Hki - Sysmä - Tampere ja vähän pörräämistä Tampereella (ihan rajoitusten mukaan rauhallisesti, mutta erona tietysti motarin 100 km/h ja vähän kaupunkiajoa). Tankkasin varmuuden vuoksi ennen paluumatkaa ja kulutusmittari näytti 10,0. Trippiin oli tullut 452 km ja tankkiin meni tasan 46 l eli aika lähelle näyttää. Nyt siis vertailu energiasisällöllä 7,2/6,5. Onhan täällä raportoitu tietysti korkeitakin lukemia ja itsekin olen (lähinnä kuitenkin kaupungissa) onnistunut polttamaan tankillisen aika vähillä kilometreillä ajamalla "nykivästi ja urheilullisesti" :twisted: Kuinkas pienellä tuollaisen 1800 kiloisen bensakoneisen pitäisi mennä nykymittapuun mukaan maantiellä?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
To Huhti 01, 2021 14:19
Kuinkas pienellä tuollaisen 1800 kiloisen bensakoneisen pitäisi mennä nykymittapuun mukaan maantiellä?
Tämä on hyvä kysymys. Tätä pitäisi kysyä esimerkiksi Volvo S90/V90 bensakoneen omistajilta, sillä ne ovat todennäköisesti painoltaan lähellä NG9-5:sta :roll:

Minulla oli 2015-2018 työsuhdeautona Volvo V70 Classic (diesel), jonka keskikulutus näytti hieman yli 6 litraa satasella. Veikkaan sen oleman hieman yltiöpositiivinen lukema tuon painoiselle autolle, ja todellisen kulutuksen olevan lähellä NG9-5:n kulutusta. Eli dieseleissä en usko tulleen paljoakaan kehitystä 4-5 vuoden aikana.

Erään asiakkaan kanssa juteltiin autojen kulutuksista, kun hän näki meidän NG9-5:n. Sanoi, että Saabit ovat hyviä autoja, mutta "janoisia". Sanoin hänelle, että tämä kulkee maantiellä-motarilla 5,9 litralla satasella. Oli kovin yllättynyt, sillä hänen Škoda Octavia TDi:nsä kulutti kuulemma vastaavassa ajossa 5,5 litraa satasella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, saapien janoisuus on ns. ikuinen fakta, joka on lähtöisin jostain 80-luvulta. Toki turrpo-saappi on aina kuluttanut enemmän kaupunkiajossa kuin litranen mikra tai polo. Yleensä nämä sokota-kuskit ja vastaavat "automiehet" muistavat etukäkkärin heti seuraavana ongelmana tuon huikean janoisuuden jälkeen :twisted:

Eski
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Saab ei ikinä lähtenyt kulutusilmoituksien manipulointiin mukaan, vaan ilmoitetut arvot olivat myös lähellä todellisuutta. Muilla merkeillä ei niinkään.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin