timpetti kirjoitti: ↑Ma Joulu 28, 2020 11:53Mites nämä 2,0 T bensa 220 hv + automaatti -kokonpanot? Olisi sellainen harkinnassa.
Olisin yllättynyt, jos tähän ei tulisi mitään varoituksia jakopäästä muilta alan ammattilaisilta. Henkilökohtaisesti en ole sellainen, mutta viime aikoina (lue = viime vuodet) olen seurannut NG Femmojen hintoja ja keskusteluja, niin tosi monesta eri lähteesta tulee varoituksia bensakoneiden jakopäistä.
Ilmeisesti on vaihtokunnossa alle 100tkm välein, mutta kukapä näistä tietää totuuden.
ps. nyt on näköjään taas pari bensa-automaatti yhdistelmää tullut myyntiin Suomen kamaralle.
NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Noissa on tosiaan eroa. Edellä mainitussa täytyy tarkkailla sitä jakopäätä, eikä sen ketjun vaihtaminen ole mitään halpaa puuhaa.
TiD:n jakohihnan + vesipumppu + kiristimet kun muistaa uusia noin 100 000 km välein, niin sillä ajaa suht huolettomasti.
Jakohihnan + muiden härpäkkeiden vaihtohinta on siinä 450 euron tietämillä. Jakoketjun vaihtaminen on sitten jo kalliimpaa.
Riippuu myös siitä, millaista ajoa ajaa. Minä ajan vähintään noin 20 000 km vuodessa lähinnä kaupunkiajoa, joten silloin valinta on ehdottomasti diesel, jos haluaa ajaa Saabilla. Raja menee laskujeni mukaan siinä +9 000 km / vuodessa.
Jos ottaa rinnalle jonkun uudemman suht saman kokoisen ja painoisen auton verrokiksi, niin mielestäni dieselit ovat kehittyneet vähemmän 10 vuoden aikana kuin bensamoottorit. NG9-5:n dieselin kulutus on vielä tällöin melko kohtuullista, mutta bensiiniversion kulutus ei enää edusta nykypäivää. Taisi tuo common rail diesel olla se "viimeisin kehitysaskel" dieseleissä, kun melko suuri osa autonvalmistajista on nyt luopumassa niistä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Omalla NG:llä menty nyt 123 -> 175 tkm - automaatti biopower. Öljyt on minun aikana vaihdettu n 10000 km välein (öljynvaihto-osoituksen 50 % kohdalla). Vaihteistoöljyt 128 tkm kohdalla. Jarrulevyt on kertaalleen uusittu, takajouset samoin (jousen pään pikkulenkit poikki), led-bar korjattu. Jakopään otin 168 kohdalla auki ja siistiltä näytti: ohjaimet virheettömät, ketjut kireällä ja mitä nyt pystyi silmämäärin tarkastamaan, ääntää korotetun tyhjäkäynnin ajan, mutta niin kai pitääkin. Orggis jakopääsatsi odottaa hyllyssä, jos pitää uusia - käsitykseni on, että pystyy tekemään kone paikallaan vielä helpommin kuin T7:ssa (viisaammat korjatkoot).
Hieno kone ominaisuuksiltaan ja vie vähemmän kuin automaatti OGfemma maantieajossa - kaupunkiajossa vähän enemmän (ehkä?). Harkitsin huolella, etsin pitkään ja olen ollut tyytyväinen. Tehonpuute vaivaa vähän, kun on oman kaluston hitain, mutta siihenhän olisi lääkkeitä. P-a kulut takuulla paljon isommat kuin dieselissä, mutta harrastukset maksaa
Hieno kone ominaisuuksiltaan ja vie vähemmän kuin automaatti OGfemma maantieajossa - kaupunkiajossa vähän enemmän (ehkä?). Harkitsin huolella, etsin pitkään ja olen ollut tyytyväinen. Tehonpuute vaivaa vähän, kun on oman kaluston hitain, mutta siihenhän olisi lääkkeitä. P-a kulut takuulla paljon isommat kuin dieselissä, mutta harrastukset maksaa
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Jos timpetti tarkoitat tuota Kokkolan autoa niin mielestäni hinta on siinä kohdillaan. Noilla kilometreillä olevaa NG:tä ei saa uitettua Ruotsista tuohon hintaan kun niiden hintaan lisätään verot + muut kulut.
Vaikuttaa myös kuvien perusteella olevan ihan siisti peli. Varusteita on tietysti "suomiauton" mukaisesti niukanlaisesti.
Itsellä ollut kaikki muut NG:n konevaihtoehdot paitsi 1.6T ja ei tuossa koneessa mitään suurta ongelmaa ole. Ketjuja on vaihdettu ja suuttimia myös kun lukee läpi Ruotsin keskusteluja ko.koneesta. Omassa 2.0 T:ssä ei ollu ongelmia minun aikana. Jos autoa on vähänkin huollettu niin ei noilla metreillä pitäisi vielä olla ongelmia.
Itsellä oli samanvärinen Tid ja tykkäsin väristä.
Kaupoille vaan.
t: valtteri
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Noniin. Kävin yhtä katsomassa (2.0T+A6) ja seuraavat havainnot:
-Moottori on hieno ominaisuuksiltaan ja laatikko pelaa hienosti yhteen "vain" nelimukisen kanssa. Eroa NG93 1.8t+A5 - komboon oli kuin yöllä ja päivällä.
Koneen käydessä jännä tikitys, sanottiin että suuttimista, mutta...? Sellainen ompelukoneen ääni. Voimakas. Vanha Singeri.
ATF-lauhduttimelle menevät putket molemmistapäistä aivan öljyssä ja piessä. Vuotoa, mutta onko o-renkaista vai isompaa ongelmaa.. ATF-öljyjä ei oltu vaihdettu vielä, vaihtoväli kuitenkin sen 120tkm/6 vuotta ja auto vm 2010..
Nokka-akselin päässä alipainepumppu laskee alleen öljyä.
Takajousi poikki, mutta se nyt on kuluvaa tavaraa.
Sitten keulan puolella moottorin suojamuovin alla jokin huohotin(?) pötti josta tulee ja lähtee metalliputkia, aivan öljyssä, yltä, alta ja päältä.
10-vuotiaassa autossa tottakai aina jotain, mutta kyllä vähän siihen laatuvaikutelmaan silti vaikuttaa ainakin tässä ajukopassa, varsinkin kun puhutaan summista siellä 15t€. Jakoketju oli katkenneen ohjarin vuoksi tehty 5 vuotta sitten.. Kuinka pian uusiksi? Vai onko niitä saatu kertalaakista kuntoon jo tuolloin?
Kysynkin nyt siis bensakoneisen NG-femman omistajilta, onko nämä normaalia ja tuttua vikaa tässä kokoonpanossa?
Pirun kaunis auto ja mahtava ajettava, ja kyllä siellä sisätiloissa viihtyy (jos ei sitä vanhan kassapäätteen näyttöä muistuttavaa radion näyttöä katso)..
-Moottori on hieno ominaisuuksiltaan ja laatikko pelaa hienosti yhteen "vain" nelimukisen kanssa. Eroa NG93 1.8t+A5 - komboon oli kuin yöllä ja päivällä.
Koneen käydessä jännä tikitys, sanottiin että suuttimista, mutta...? Sellainen ompelukoneen ääni. Voimakas. Vanha Singeri.
ATF-lauhduttimelle menevät putket molemmistapäistä aivan öljyssä ja piessä. Vuotoa, mutta onko o-renkaista vai isompaa ongelmaa.. ATF-öljyjä ei oltu vaihdettu vielä, vaihtoväli kuitenkin sen 120tkm/6 vuotta ja auto vm 2010..
Nokka-akselin päässä alipainepumppu laskee alleen öljyä.
Takajousi poikki, mutta se nyt on kuluvaa tavaraa.
Sitten keulan puolella moottorin suojamuovin alla jokin huohotin(?) pötti josta tulee ja lähtee metalliputkia, aivan öljyssä, yltä, alta ja päältä.
10-vuotiaassa autossa tottakai aina jotain, mutta kyllä vähän siihen laatuvaikutelmaan silti vaikuttaa ainakin tässä ajukopassa, varsinkin kun puhutaan summista siellä 15t€. Jakoketju oli katkenneen ohjarin vuoksi tehty 5 vuotta sitten.. Kuinka pian uusiksi? Vai onko niitä saatu kertalaakista kuntoon jo tuolloin?
Kysynkin nyt siis bensakoneisen NG-femman omistajilta, onko nämä normaalia ja tuttua vikaa tässä kokoonpanossa?
Pirun kaunis auto ja mahtava ajettava, ja kyllä siellä sisätiloissa viihtyy (jos ei sitä vanhan kassapäätteen näyttöä muistuttavaa radion näyttöä katso)..
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Enpä löytänyt ym paikoista kummemmin öljyä - vähän tummaa pölyä vain. Oikein kävin tallissa ja valon kanssa etsin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Osta sellainen, missä on navi, niin ei tarvitse katsella niitä vihreitä valoja
Varmasti jokaisessa 9-10 vuotta vanhassa autossa on jotain vikaa, jos ei osta sitä vihkiytyneeltä harrastajalta. 15k€ kuulostaa kylläkin aika kovalta summalta noilla vioilla
Meidän TTiD:stä maksoin reilut pari vuotta sitten 16k€ (tingin pyyntihinnasta muutaman tonnin) K***xen Plus-turvalla, kun LED-bar oli pimeänä, jarrut lopussa ja oikean takapyörän laakeri lopussa. Ne korjasin/korjautin itse. Liikkeen piikkiin meni mm. penkinlämmittimien vastukset, xenon-valon korkeussäädin kuskin puolelta, se TTiD:n öljyputken O-renkaan vaihto jne.
Jos haluaa ostaa jonkun tietyn yksilön, niin kyse on sitten vain siitä, paljonko myyjätaho on valmis tulemaan vastaan hinnassa liittyen vikojen ja niiden vakavuuden määrään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Toisaalta, ajaessa kuuluukin katsella pihalle eikä telkkaria.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1777
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Tässähän olet enemmän kuin oikeassa, mutta kun ei aina itse tule puikoissa oltua
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Vastaan tähän, vaikka en NG-femman omistaja ole enää runsaaseen kuukauteen ollutkaan... Ei ollut ainakaan omassa autossa mitään noista mainituista vioista. Öljyä tai mitään muutakaan ei tihkunut tai vuotanut mistään, sen olisi huomannut kyllä, auto kun oli aina yöt sisällä tallissa. Polttoaineen kulutuksesta vielä sen verran että jos on maantieajoa edes kohtuullinen määrä ajettavista kilometreistä niin kulutus on ihan ok tasolla, itsellä oli koko ajan kulutus noin 8,7 l/100 km:llä vuoden 2019 alkupuoleen saakka. Viimeisen puolentoista vuoden aikana olikin sitten lähes pelkästään kaupunkiajoa, ja kulutus vaihteli 10,0 - 11,5 litran välillä sadalla. Lukemat on todellisia eli tankkauksista laskettuja.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Kaikki uudemmat mallit, jotka ovat hyvässä kunnossa ja vähemmän ajettuja pitävät hintansa erittäin hyvin ja jotkut mallit nousseet hinnoissa. Tämä johtuu suureksi osaksi kiinnostuksesta ulkomailla ja Ruotsissa heränneestä keräily kiinnostuksesta. Tukholmassa (Vallentuna) on autoliike, joka ostaa markkinoilla olevat hyvä kuntoiset uudemmat Saabit, sekin nostaa hinta tasoa. Omassa Nevsin 9-3 Aerossa on tuo sama 220hk kone, joka kulkee suhteellisen pienellä kulutuksella tienpäällä, mutta ajotapa vaikuttaa paljon kulutukseen.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Harmi, että eivät tehneet enempää noita NEVSin 9-3 Aerojaviggen kirjoitti: ↑Ti Joulu 29, 2020 15:34Kaikki uudemmat mallit, jotka ovat hyvässä kunnossa ja vähemmän ajettuja pitävät hintansa erittäin hyvin ja jotkut mallit nousseet hinnoissa. Tämä johtuu suureksi osaksi kiinnostuksesta ulkomailla ja Ruotsissa heränneestä keräily kiinnostuksesta. Tukholmassa (Vallentuna) on autoliike, joka ostaa markkinoilla olevat hyvä kuntoiset uudemmat Saabit, sekin nostaa hinta tasoa. Omassa Nevsin 9-3 Aerossa on tuo sama 220hk kone, joka kulkee suhteellisen pienellä kulutuksella tienpäällä, mutta ajotapa vaikuttaa paljon kulutukseen.
Olisivat voineet saada niillä rahaa yhtiön kassaan, kun olisivat tehneet pienehkön erän joka vuosi. Vannoutuneet saabistit olisivat kyllä ostaneet ne "pois kuleksimasta".
Ajoin muuten eilen liikennevaloissa minua vastaan tulleen Rover/MG 75:n farkun ohi.
Mietin siinä, että onko niiden omistajien keskuudessa samanlaista hypeä kuin Saabilla, ja mikä on osien saatavuus?
Rover(han) teki konkurssin jo Saabia aiemmin
Josta tulikin taas mieleeni, että kiinnostus Saabeihin säilyy todennäköisesti ainakin sen aikaa, kun Orio (Saabparts) tuottaa nihin osia. Jos heivaavat jossain vaiheessa koko bisneksen, niin se voi näkyä kiinnostuksessa automerkkiä kohtaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Kiinnostos kasvaa Saabeja kohtaan, mutta autot vähenee markkinoilta aika hurjaa vauhtia Ruotsissa noin 20000kpl vuodesssa saa viimeisen tuomion.
2019 Ruotsissa oli Saabeja 260327 jäljellä, vuonna 2012 oli vielä 392229 autoa.
2019 Ruotsissa oli Saabeja 260327 jäljellä, vuonna 2012 oli vielä 392229 autoa.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
^Elä nyt, onhan noista osa tuotu suomeen. :)
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Saabien määrä ja kysyntä pienenee, koska niitä ei ole tehty enää lähes kymmeneen vuoteen (pois lukien 2014 NEVS NG9-3). Suurin osa ihmisistä haluaa kuitenkin ajaa suht uudehkolla ja taloudellisella autolla, sekä haluaa varasosatarjonnan olevan kunnossa.
Lisäksi veikkaan, että aika moneen "ei-saabistiin" Saabin konkurssi ja varaosatarjonnan puutteen pelko ovat esteinä/riskinä Saabin hankinnalle. Tuskin moni heistä on edes tietoinen Oriosta/Saabpartsista. Sen lisäksi saattaa taustalla olla epäilys, kuinka kauan tuo Orio vielä tuotattaa osia Saabiin. Periaatteessa voisivat lopettaa ensi keväänä tai sitten viimeistään 2024, jos oletetaan, että auton varaosien saanti on taattava kymmeneksi vuodeksi auton valmistamisesta
Iltapäivälehdessä kirjoitettiin muutama päivä sitten, että Suomeen tuodaan tällä hetkellä ulkomailta enemmän käytettyjä Saabeja kuin esimerkiksi Nissaneita tai Opeleita: https://www.is.fi/autot/art-2000006630153.html
Edelleen toivon, että tuo NEVS saisi pikkuhiljaa jotain aikaiseksi, sillä jos joskus tulee siirryttyä sähköautoon, niin mieluiten tekisin sen Saab-maisella autolla.
Lisäksi veikkaan, että aika moneen "ei-saabistiin" Saabin konkurssi ja varaosatarjonnan puutteen pelko ovat esteinä/riskinä Saabin hankinnalle. Tuskin moni heistä on edes tietoinen Oriosta/Saabpartsista. Sen lisäksi saattaa taustalla olla epäilys, kuinka kauan tuo Orio vielä tuotattaa osia Saabiin. Periaatteessa voisivat lopettaa ensi keväänä tai sitten viimeistään 2024, jos oletetaan, että auton varaosien saanti on taattava kymmeneksi vuodeksi auton valmistamisesta
Iltapäivälehdessä kirjoitettiin muutama päivä sitten, että Suomeen tuodaan tällä hetkellä ulkomailta enemmän käytettyjä Saabeja kuin esimerkiksi Nissaneita tai Opeleita: https://www.is.fi/autot/art-2000006630153.html
Edelleen toivon, että tuo NEVS saisi pikkuhiljaa jotain aikaiseksi, sillä jos joskus tulee siirryttyä sähköautoon, niin mieluiten tekisin sen Saab-maisella autolla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007