NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Moi,
Niinhän siinä kävi sitten, että kun 13 vuoden tauon jälkeen annoin pikkusormen päässä asuvalle saabismille ja ostin 2000 vuosimallin OG 9-5:n että nyt tekee mieli vaihtaa pääkäyttöautokin Saabiin.
https://m.nettiauto.com/en/saab/9-5/11329110
Olen tuota ostamassa. Onko jollakin oikeaa tietoa tästä yksilöstä?
Ajan 90000km vuodessa ja polttoaineenkulutus on autovalinnan tärkein kriteeri.
Nykyinen käyttis (Fiat 500X 4WD A9) on kuluttanut 55000km matkalla 6,2l/100km.
Tähän tullee pieni korotus, jos vaihdan Saabiin?
9-3 on liian meluisa ja pieni. Tarvitsen sellaisen highway cruiserin nyt käyttöpeliksi.
Kulutuksen puolesta 9-3 TTID 130hv versiona olisi varmaan fiksuin. Paljonko se kulutusero tähän 9-5 todellisuudessa on?
Olen käytännössä myös lähes aina puhelimessa ajaessani.
Onko tuo Bluetooth HF minkä laatuinen? Asiakas ei kauaa jaksa kuunnella rätinää, kaikua ja pauketta. Tämä on aika tärkeä pointti. Toki koko radion voi vaihtaa nykyaikaiseen 2DIN-laitteeseen, jossa on kehittyneempi bluetooth-versio. Tahtotila olisi pitää auto alkuperäisenä.
Onko tuo H&K setti äänenlaadultaan minkälainen?
Mahtuuko tähän jarrujen puolesta 16" vanteet alle?
Mitäs tuossa linkin yksilössä on odotettavissa seuraavan 50000km sisään remonttia?
- Ohjausvaihteen vaihto?
- Vaihdelaatikon rattaiden ja synkrojen korjausta?
- Kaksoismassavauhtipyörä?
- Muuta mihin varautua?
Paljon askarruttaa pientä auton ostajaa näköjään.
Mielipiteitä ostanko vai enkö osta
-Huikko-
Niinhän siinä kävi sitten, että kun 13 vuoden tauon jälkeen annoin pikkusormen päässä asuvalle saabismille ja ostin 2000 vuosimallin OG 9-5:n että nyt tekee mieli vaihtaa pääkäyttöautokin Saabiin.
https://m.nettiauto.com/en/saab/9-5/11329110
Olen tuota ostamassa. Onko jollakin oikeaa tietoa tästä yksilöstä?
Ajan 90000km vuodessa ja polttoaineenkulutus on autovalinnan tärkein kriteeri.
Nykyinen käyttis (Fiat 500X 4WD A9) on kuluttanut 55000km matkalla 6,2l/100km.
Tähän tullee pieni korotus, jos vaihdan Saabiin?
9-3 on liian meluisa ja pieni. Tarvitsen sellaisen highway cruiserin nyt käyttöpeliksi.
Kulutuksen puolesta 9-3 TTID 130hv versiona olisi varmaan fiksuin. Paljonko se kulutusero tähän 9-5 todellisuudessa on?
Olen käytännössä myös lähes aina puhelimessa ajaessani.
Onko tuo Bluetooth HF minkä laatuinen? Asiakas ei kauaa jaksa kuunnella rätinää, kaikua ja pauketta. Tämä on aika tärkeä pointti. Toki koko radion voi vaihtaa nykyaikaiseen 2DIN-laitteeseen, jossa on kehittyneempi bluetooth-versio. Tahtotila olisi pitää auto alkuperäisenä.
Onko tuo H&K setti äänenlaadultaan minkälainen?
Mahtuuko tähän jarrujen puolesta 16" vanteet alle?
Mitäs tuossa linkin yksilössä on odotettavissa seuraavan 50000km sisään remonttia?
- Ohjausvaihteen vaihto?
- Vaihdelaatikon rattaiden ja synkrojen korjausta?
- Kaksoismassavauhtipyörä?
- Muuta mihin varautua?
Paljon askarruttaa pientä auton ostajaa näköjään.
Mielipiteitä ostanko vai enkö osta
-Huikko-
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Mitään pelkoa vikojen suhteen ei ole, myyjähän tarjoaa autolle peräti vuoden takuun . Täällä kirjoittelee myyjäliikkeen edustaja, joten tietoa löytynee kyseisestä yksilöstä.
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Melko huoletonta tuo ajo on itsellä ollut ja ainakin huoltokirjan mukaan edellisellä omistajalla.
245tkm saakka ei ole ollut suurempia huolia. Kallein huolto on ollut kun pari hehkua meni pimeeksi niin näiden kaikkien uusiminen ~600€/4 kpl
Jotain pientä nyt tietenkin vuosien saatossa on autoon tehty.
Moottoria ei ole avattu muuten kuin jakopään vaihtoja varten. Kytkin ja vaihteisto ovat myöskin tehtaan jäljiltä allekirjoituksen TTiD FWD Aerossa.
Kulutus on nyt kaupunkipainotteisessa ajossa 6.5l/100km
9-3 TTiD Aero Stage 1+ egr off maantieajossa kulutus oli itsellä luokkaa 4.4-5l/100km
Bluetooth on ainakin oman kokemuksen mukaan hyvä. H&K soi ja paukkuu nätisti, varsinkin HDD:lle tallennetut ja CD-levyltä toistetut kappaleet soivat erittäin kirkkaasti ja jykevästi.
Maantiepainotteiseen ajoon nämä autot on luotu Pituuttahan autolla on se yli 5m mutta eipä tämä ole haitannut itseä kaupunkipyörittelyssä parkkitutkien ansiosta.
Harrastaneisuus auttaa auton ylläpitoa ajatellen, mutta eipä tämä ole missään nimessä välttämättömyys. Osia on saatavilla hyvin, lukuunottamatta tiettyjä korin osia. (Takavalot, C-pilarin kromilista, takasumuvalo ym.)
Vahva suositus femmalle!
245tkm saakka ei ole ollut suurempia huolia. Kallein huolto on ollut kun pari hehkua meni pimeeksi niin näiden kaikkien uusiminen ~600€/4 kpl
Jotain pientä nyt tietenkin vuosien saatossa on autoon tehty.
Moottoria ei ole avattu muuten kuin jakopään vaihtoja varten. Kytkin ja vaihteisto ovat myöskin tehtaan jäljiltä allekirjoituksen TTiD FWD Aerossa.
Kulutus on nyt kaupunkipainotteisessa ajossa 6.5l/100km
9-3 TTiD Aero Stage 1+ egr off maantieajossa kulutus oli itsellä luokkaa 4.4-5l/100km
Bluetooth on ainakin oman kokemuksen mukaan hyvä. H&K soi ja paukkuu nätisti, varsinkin HDD:lle tallennetut ja CD-levyltä toistetut kappaleet soivat erittäin kirkkaasti ja jykevästi.
Maantiepainotteiseen ajoon nämä autot on luotu Pituuttahan autolla on se yli 5m mutta eipä tämä ole haitannut itseä kaupunkipyörittelyssä parkkitutkien ansiosta.
Harrastaneisuus auttaa auton ylläpitoa ajatellen, mutta eipä tämä ole missään nimessä välttämättömyys. Osia on saatavilla hyvin, lukuunottamatta tiettyjä korin osia. (Takavalot, C-pilarin kromilista, takasumuvalo ym.)
Vahva suositus femmalle!
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Kiitos!
Tuossa radiossa ei taida olla mitään HDD:ta?
Tuossa radiossa ei taida olla mitään HDD:ta?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Ihan hieno peli on, itse ajelin tällä about viikon pari kuukautta sitten, enkä muista ihmeempiä tulleen eteen. Tuotiin kaverille vuoden alusta, joka sitten osti multa X5:sen ja antoi tämän meille.
Parit naamut on etu- ja takapuskurissa, joita jo Ruotsissa peitelty vähän erivärisellä meikkikynällä. Ei mitään ihmeempää muuten, ei näkyvää kuplimista missään jne, mikä alkaa näissä jo olemaan aika saavutus..
Ilmoitteli myös alhaisesta öljynpaineesta kylmäkäynnistyksessä, eli öljypumpun imuputken tiiviste laiteltiin kuntoon Vähämaalla Hyvinkäällä.
Takapään jouset/iskarit voisi laitella jossain välissä, vähän pehmeältä tuntuu töyssyissä.
Sisusta on erittäin siisti ja auto tuntuu ajolleen sille mille pitää, eli pienine puutteineen hieno viimesen korimallin Saab.
Oman kokemuksen mukaan tällä menee maantiellä n.6 litraa satkulla, välitykset on merkittävästi lyhyemmät kuin 160hp manuaalissa, joka osaltaan tietysti nostaa tehontuntua kiihdyttäessä, mutta toisena puolena sitten näkyy kasvaneena kulutuksena ja meluna, ei nyt mitenkään radikaalisti kuitenkaan..
Parit naamut on etu- ja takapuskurissa, joita jo Ruotsissa peitelty vähän erivärisellä meikkikynällä. Ei mitään ihmeempää muuten, ei näkyvää kuplimista missään jne, mikä alkaa näissä jo olemaan aika saavutus..
Ilmoitteli myös alhaisesta öljynpaineesta kylmäkäynnistyksessä, eli öljypumpun imuputken tiiviste laiteltiin kuntoon Vähämaalla Hyvinkäällä.
Takapään jouset/iskarit voisi laitella jossain välissä, vähän pehmeältä tuntuu töyssyissä.
Sisusta on erittäin siisti ja auto tuntuu ajolleen sille mille pitää, eli pienine puutteineen hieno viimesen korimallin Saab.
Oman kokemuksen mukaan tällä menee maantiellä n.6 litraa satkulla, välitykset on merkittävästi lyhyemmät kuin 160hp manuaalissa, joka osaltaan tietysti nostaa tehontuntua kiihdyttäessä, mutta toisena puolena sitten näkyy kasvaneena kulutuksena ja meluna, ei nyt mitenkään radikaalisti kuitenkaan..
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Kävin katsomassa. Eipä kiinnosta NG 9-5 enää. Laatuvaikutelma ei ole kovin hääppöinen. Ymmärrän täysin, ettei ostajia aikanaan löytynyt.
Kolinoita, nitinöitä ja natinoita on kaikissa sisustan liikkuvissa osissa.
Dieselmoottori käynnistyi voimakkaasti kolahtaen (ehkä joku tukikumi), käyntiääni oli semmoinen, että olin juuri sammuttamassa autoa kun se muuttui normaaliksi (ehkä 1,5 sekuntia).
Ei kiitos. 20 metrin koeajo riitti.
Kolinoita, nitinöitä ja natinoita on kaikissa sisustan liikkuvissa osissa.
Dieselmoottori käynnistyi voimakkaasti kolahtaen (ehkä joku tukikumi), käyntiääni oli semmoinen, että olin juuri sammuttamassa autoa kun se muuttui normaaliksi (ehkä 1,5 sekuntia).
Ei kiitos. 20 metrin koeajo riitti.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Mielenkiintoista. Oma exä ei nitissyt eikä natissut. Diesel nyt aina on alkuun vähän rouhea käyntiääneltään. Varsinkin jos seisoo pidempään. Kävitkö edes koeajolla asti vai riittikö se 20m? Harmittaa paljon ettei tosta ng9-5 saatu markkinoille asti farkkua. Semmoinen olisi nyt alla luultavimmin. Ei superb 6 vuotta tuoreempana muataa parempi ole ajaa kun ng9-5...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Noille kilsoille melko erikoista että nitinöitä ja ääniä on noinkin paljon. Muutama mitä ajanut ja oma ei kylläkään ole järin kova ääntelemään.
Sisustassa vaihdekepin kehys narisee kun tätä painaa sormella oikeasta yläkulmasta, oikean etuoven kehys voi toisinaan resonoida kun volumet on väännetty kaakkoon.
Hattuhyllyn takareuna piti pientä vikinää töyssyisellä tiellä, mutta tämä loppui kevyellä vaimennuksella lisäjarruvalon ledin vaihdon yhteydessä.
Uusiahan nämä eivät enää ole mutta 20 metrin koeajosta en antaisi lopullista arviota autosta. Oli kyseessä sitten Lexus tai Lada
Sisustassa vaihdekepin kehys narisee kun tätä painaa sormella oikeasta yläkulmasta, oikean etuoven kehys voi toisinaan resonoida kun volumet on väännetty kaakkoon.
Hattuhyllyn takareuna piti pientä vikinää töyssyisellä tiellä, mutta tämä loppui kevyellä vaimennuksella lisäjarruvalon ledin vaihdon yhteydessä.
Uusiahan nämä eivät enää ole mutta 20 metrin koeajosta en antaisi lopullista arviota autosta. Oli kyseessä sitten Lexus tai Lada
9-5 4D Turbo4 Aero VM11
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
9-3 SS B207L Aero VM09
9000 CS B204E VM96
Volvo V90 T8 Inscription 'styling kit' VM19
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
20m riitti siihen, että turha liata autoa koeajolla kun en sitä kuitenkaan osta.
Pelkästään kylmäkäynnistyksen äänet riitti.
Sitä voisi kuvailla vaikka niin, että joku pudotti traktorin koneen lattialle (KOLAHDUS) ja se lähti sitten ilman voitelua käyntiin, kunnes parin sekunnin päästä ääni muuttui terveemmäksi.
Yllä kuvattu ei mitenkään voi olla normaalia. Muuten kukaan ei olisi ostanut näitä uutena. Kuurotkin olisivat pelästyneet kolahdusta ja alun tärinää
Pelkästään kylmäkäynnistyksen äänet riitti.
Sitä voisi kuvailla vaikka niin, että joku pudotti traktorin koneen lattialle (KOLAHDUS) ja se lähti sitten ilman voitelua käyntiin, kunnes parin sekunnin päästä ääni muuttui terveemmäksi.
Yllä kuvattu ei mitenkään voi olla normaalia. Muuten kukaan ei olisi ostanut näitä uutena. Kuurotkin olisivat pelästyneet kolahdusta ja alun tärinää
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
No ei ole tarkoitus haitata yksilön kaupaksi menemistä, joten koko threadin voi puolestani poistaa.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Turha tätä poistaa on, kun terveitä autoja tässä ollaan myymässä.
Eipä ainakaan itse tullut mitään huomattua kun auto oli itselläni ajossa, ja on noita dieseleitä useampia ollut, eli sikäli löytyy vertailukohtaa ihan hyvin. Pitää huomenna kokeilla miltä vaikuttaa..
Tähän samaan vertailukohtaan vedoten uskallan myös väittää, että tässä yksilössä ei ole mitenkään erityisen paljon natinoita tai nitinöitä. 5v sitten nämä olivat vielä suht nitinättömiä, mutta varsinkin dieseleissä tuntuu olevan melkoisesti erilaisia resonanssin lähteitä vuosien karttuessa, jos natinat häiritsee, niin NG9-5 ei ole ehkä passelein vaihtoehto.
Toivottavasti löytyy mieleinen auto alle
Eipä ainakaan itse tullut mitään huomattua kun auto oli itselläni ajossa, ja on noita dieseleitä useampia ollut, eli sikäli löytyy vertailukohtaa ihan hyvin. Pitää huomenna kokeilla miltä vaikuttaa..
Tähän samaan vertailukohtaan vedoten uskallan myös väittää, että tässä yksilössä ei ole mitenkään erityisen paljon natinoita tai nitinöitä. 5v sitten nämä olivat vielä suht nitinättömiä, mutta varsinkin dieseleissä tuntuu olevan melkoisesti erilaisia resonanssin lähteitä vuosien karttuessa, jos natinat häiritsee, niin NG9-5 ei ole ehkä passelein vaihtoehto.
Toivottavasti löytyy mieleinen auto alle
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Aina on löytynyt Vajaa 100kpl niitä on ollut ajossa omissa nimissä.
Harmittaa vieläkin. Odotukset olivat korkealla.
Kyllähän se bensavehkeeksi on suunniteltu, sen huomasi heti kun löi auton käyntiin. Kone sopi fiilikseen kuin silakka jäätelöön.
Harmittaa vieläkin. Odotukset olivat korkealla.
Kyllähän se bensavehkeeksi on suunniteltu, sen huomasi heti kun löi auton käyntiin. Kone sopi fiilikseen kuin silakka jäätelöön.
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
-
- "Hirsch"
- Viestit: 889
- Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
3 ng saabia omistaneena ei vielä niitä nitinä versioita ole ollut 2 ttid,tid ja bensa.nyt ttid xwd niistä paras peli.
mutta yhtään äänetöntä 4-sylinteristä diseliä en ole vielä löytänyt.
mutta yhtään äänetöntä 4-sylinteristä diseliä en ole vielä löytänyt.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Kokeile seuraavaa yksilöä tai käy "merta edemmäs kalassa" katsastamassa Ruotsin tai Viron NG9-5:ia.
Tässä olisi ainakin yksi suht vähän ajettu yksilö:
https://www.auto24.ee/used/3322193
Vaikka moni moittii varsinkin NG9-5:n dieseliä, niin minä en taas ottaisi NG9-5:sta lainkaan bensakoneella.
Ajettua tulee 20 000 - 30 000 km vuodessa ja varsinkin kaupunkiajoa, joten silloin diesel on ainoa vaihtoehto, jos haluaa ajaa Saabilla. NG9-5 on sen verran iso ja raskas auto, että kuluttaa bensalla melko paljon verrattuna dieseliin.
Tänään tultiin mökiltä kotiin 170 km keskikulutuksella 5.9 l/100 km. Matka sisälsi noin 70 km maantieajoa ja noin 100 km moottoritieajoa.
Niin, ja jos moittii noita Saabin 1.9-2.0T(T)iD:eitä käyntiäänestä, niin kannattaa mennä kuuntelemaan VAGin TDi:eitä: ne kuulostavat aivan hirveiltä
Itsellä ollut aikanaan Skoda SuperB farkku työsuhdeautona. Sen moottorin käyntiääni kuulosti aivan hirveältä, joten tulee nykyään kuunneltua tarkkaan kaikkia ohi ajavia/lähellä tyhjäkäyntiä käyviä TDi:tä
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: NG 9-5 Ostamassa, apua kaivataan.
Mikä muuten on ihan rehdisti varaosien saatavuus tähän erittäin harvinaiseen laitokseen ? Alkavat olemaan sen verran fiksuissa hinnoissa että ei paha ajatus, bensakoneella , V6 bensakoneella jopa .
Mitä tulee rumaan ääneen niin mersun OM651 on kyllä sellanen sepelimylly että pahaa tekee !
Mitä tulee rumaan ääneen niin mersun OM651 on kyllä sellanen sepelimylly että pahaa tekee !