Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

Kyllä se vaihteiston viive näissä on melkoinen automaateissa. Uudet öljyt vaikuttaa asiaan, mutta ei poista ominaisuutta. Olen selvittelemässä saisiko omaanikin laatikkopäivitystä, koska tiedän, että niitä on tehty ja mielenkiinnolla odotan, josko sellainen löydettäisiin.
Näissä kaksi turboisissa toinen venttiili ohjaa ns. Vaihtoläppää joka 3000rpm ohjaa kaiken ilman ison turbon kautta ja ohittaa pikkuturbon. Toinen ohjaa hukkaporttia. En nyt muista ulkoa kumpi on kumpi, vaikka ihan hetki sitten oon näitten kellojen kanssa nysvännyt. Jos sun auto vetää kolmen tonnin yli hyvin ja ja kickdownin kanssa lähtee heti kiihtymään, niin loppu on sitten pienissä vauhdissa sitä vaihteiston viivettä.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vetää iloisesti punaiselle, kickdownista en ole varma, alakierroksilla siinä on mielestäni viivettä luvattoman paljon, esim 1500rpm kun länttää kaasun pohjaan niin viive on sekunnin luokkaa(tai yli). Yli parin tonnin kierroksilla KD toimii lyhyemmällä viiveellä. muistaakseni tonnarin vanha ZF:n KD oli jopa nopeampi. Mutta tosi kuminauhamainen ajettava tuo kyllä on, ihan kuin paineiden kerääminen kestäisi tosi kauan, siksi epäilen että pikkuahdin ei olisi ihan kunnolla toiminnassa. Lootassa on uudet öljyt ja huuhtelin sen muistaakseni käyttäen 12l uutta öljyä (Redline).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ke Syys 16, 2020 20:01
Eli kun ajaa liikenneympyrään ja hellittää kaasusta, niin on PITKÄ viive sen jälkeen kun on läntännyt kaasupedaalin pohjaan, aluksi ei tapahdu muutamaan sekuntiin mitään,ja sitten auto lähtee sutimaan (jos ajonvakautus on pois päältä kuten usein onkin).
Siis liikenneympyrään / -ympyrässä ajaessa pitäisi laatikkoa luistattaa jarrulla ja kaasulla jos haluaisi sujuvaa menoa, mutta se on kyllä turhan hankalaa, testattu on. Joko tuo täysin ehjä 6v-automaattilaatikko on noin umpisurkea, tai sitten on mankkuvenassa tai ahtimessa vikaa.
Autonhan pitäisi reagoida ihan välittömästi kaasupedaalin painamiseen ilman mitään miettimisiä, siis etenkin kun koneessa on myös sellainen miniahdin jossa ei pitäisi olla juurikaan lagia?
Mulla oli 2018 loppupuoli - 2019 alkupuoli työsuhdeautona miniliisattu Volvo V60 D3 MY2019.
Siinä oli muistaakseni myös kuusilovinen automaatti, ja teki tasan tarkkaan samanlaista kuin mitä tuossa kuvailit. Vaimo jopa sanoi, että "tämä auto on hengenvaarallinen. Kun menet risteykseen/liikenneympyrään, hiljennät ja sen jälkeen pitäisi päästä nopeasti ohi/yli rivakalla kiihdytyksellä, niin automaattilaatikko jää sen sijaan arpomaan vaihdetta ja kolari on lähellä".

Erään firman toimarilla oli sama auto työsuhdeautona. Kertoi täysin samaa minkä minä ja vaimoni olimme kokeneet tuosta kuusilovisesta automaatista :evil:

Olisikohan ollut saman valmistajan aski (vaikka ikäeroa onkin +10 vuotta), kun noin käyttäytyy? Sanoisin tuon olevan sen "ominaisuus" :evil:
Ehkä siksi mulla ei ole koskaan ollut automaattivaihteista Saabia, eikä tule 👍
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Epäilen kyllä että hitaan ja kuminauhamaisen laatikon lisäksi omassamme on jotain häikkää ahtopaineiden nousussa pienillä kierroksilla. Taisi Volvossasi olla sama AWTF-80 SC -laatikko.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja JKen »

Insigniassa on myös sama laatikko, venttiilipöydän jumittelu on yleinen ongelma. Ko. laatikossa on lisänä maailma pelastuu -ominaisuus, kun tarpeeksi kauan pitää jalkaa jarrulla, niin laatikko vaihtaa vapaalle.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Tietty kuminauhamaisuus ja hitaus kuuluu tuon askin käytökseen ihan saumattomasti. Mutta ei sen hengenvaarallinen kuulu olla, ikävä vain.

Ylimääräisten turboviiveiden luulisi löytyvän kohtuu helpolla seuraamalla ahtopainetta. Jos ei turbo ahda, niin paine ei nouse eikä auto kulje, eikä askilla ole asiaan mitään sanottavaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jeps. Tätä mäkin vähän pohdin että sen pitäisi olla helppoa huomata kummasta asiasta on kyse, ellei sitten nämä kummatkin oireet aiheuta sitä yhdessä. Mankkuvenan testaus lienee helppoa, jos ne venat on samanlaiset niin vaihtaa päittäin ja katsoo paraneeko vaste. Ja eikö automaatilla ole mahdollisuus laittaa manuaalisesti vaihtamaan jolloin pitäisi olla helppo pitää "oikea" vaihde päällä liikenneympyrään mentäessä. Omat kokemukset on tietty hiukan hatarat, koska tuplaturbo dieseliä en ole ajanut kun pari kertaa (Veljen manuaali 9-3SC TTID) ja automaattina vain Isän ex. NG9-5 Tid:ä, jonka laatikko nyt ei mikään nopea ollut muttei se mikään älyttömän hidaskaan ollut. Ja niin no onhan tossa pihassa toi D6 jossa tomaatti myös, mutta sillä suurin osa ajoista menee sähköllä jolloin vaihdelaatikkoa ei tarvita. Siinä ihan ok loota myös.

Noh, ehkä tuo TTID ja automaatti tulee omallekin kohdalle eteen jossain vaiheessa kun hiljaisessa etsinnässä on cabben päivitys TTID automaatti Aeroon, joka olisi 2008 tai uudempi. Aikaisemmin olen ollut vahvasti manuaalimiehiä mutta kait sitä on tulossa vaan vanhaksi kun noi automaatit kiinnostaa enemmän nykyään.

Ton Sokotan DSG:nkin sielunelämääkin täytyy opetella. Laatikon moodilla on ainakin suuri vaikutus milloin ja miten pykältää mutta ihan sinuiksi en ole vielä päässyt esim. liikkeelle lähdöissä sen kanssa. Välillä lähtee rauhallisesti ja ei pääse haluamalla tavalla liikkeelle ja joskus ripeistä kiihdytyksistä tulee kunnon nykäisyt ja ESP vilkkuu :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
To Syys 17, 2020 10:38
Noh, ehkä tuo TTID ja automaatti tulee omallekin kohdalle eteen jossain vaiheessa kun hiljaisessa etsinnässä on cabben päivitys TTID automaatti Aeroon, joka olisi 2008 tai uudempi. Aikaisemmin olen ollut vahvasti manuaalimiehiä mutta kait sitä on tulossa vaan vanhaksi kun noi automaatit kiinnostaa enemmän nykyään.
Jos ymmärsin oikein, niin olet päivittämässä jossain vaiheessa TiD cabben TTiD automaatti cabbeksi?
Se onkin jo vähän haastavampaa, sillä esimerkiksi AutoScoutissa tällä hetkellä myynnisssä olevista 46 diesel-cabbesta 5 kpl on TTiD Aeroja :roll:

Muutenkin noita TTiD:eitä näyttää cabbeissa olevan huomattavasti vähemmän kuin TiD:eitä. Olisikin kiva tietää, mikä on ollut niiden hintaero uutena :roll:

Joka tapauksessa jos tuollainen on tavoitteena, niin kannattaa toimia suht nopeasti, sillä noiden cabbejen hinnat ovat näköjään olleet nousussa :evil:

Käytiin vaimon kanssa hakemassa tuo meidän TiD cabbe noin 11 kuukautta sitten. Tälä hetkellä niistä pyydettävä hinta on 1.5-kertainen verrattuna siihen, mitä minä maksoin siitä :roll: :evil:
Ja se on vielä yksi niistä viimeisimmistä vanhalla keulalla olevista malleista.
Jos autossa on faceliftattu keula, niin siitä näytetään pyytävän vieläkin enemmän :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja tturku »

Jep. Italiassahan noita olis, muutama ollu Belgiassa ja Saksassa. Ja hintaa noin 12k kun etin noin 100k ajettua.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
To Syys 17, 2020 20:24
Jep. Italiassahan noita olis, muutama ollu Belgiassa ja Saksassa. Ja hintaa noin 12k kun etin noin 100k ajettua.
Kyllä. Ja hinta on tosiaan noilla hehtaareilla. Olen kyllä nähnyt yhden vähemmän ajetunkin, mutta siitä pyydettiin ~16k€ 8O

Italialaisissa ei yleensä ole mm. penkinlämmittimiä, joten sitten täytyy itse askarrella ne sinne.
Ei kyllä ollut Ranskasta tuodussakaan, joten tuli itse laitatettua/laitettua (sähköt) ne sinne.

"Latinoautoissa" on ongelmana niiden pito ja maiden yleinen ajoneuvokulttuuri: ovat nimittäin aika lommoisia :evil: Meidänkin cabbessa on monen monta maalivauriotonta lommoa, jotka pitäisi käydä oikaisemassa jossain vaiheessa :roll: :evil:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
To Syys 17, 2020 20:24
Jep. Italiassahan noita olis, muutama ollu Belgiassa ja Saksassa. Ja hintaa noin 12k kun etin noin 100k ajettua.
Tuossa alle 140 000 km ajettu ihan kohtuuhintaan:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... aign=share

Värikin on hyvä 8) Ei ole mikään "pohjamaalattu" harmaa :wink:
Penkit ovat vähän tummahkot ja ei ole navia :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Irroitin meidän kolkin mankkuvenat, ja ruuttasin niihin Bräkleeniä, ylempään mankkuvenaan kun sumuttaa ainetta jompaan kumpaan letkulähtöön, niin aine tulee ulos toisesta reiästä, toisesta mankkuvenasta ei aine virtaa läpi. Jos nuo ovat samanlaisia mankkuvenoja, niin kait niiden pitäisi käyttäytyä samalla lailla? Oletan että ylemmästä venasta on kalvo rikki? Jos tuo selittäisi tuon surkean alaväännön ja ahtojen nousun hitauden pienillä kierroksilla?

Venassa on GM:n numerosarja 55563532ja osa on identtisen näköinen tuon kanssa: https://spareto.fi/tuotteet/pierburg-pa ... 01421-01-0 Ei siis ole avattavaa mallia kuten tuossa edellisellä sivulla linkitetyssä videosssa oli, tuo on muovia ja umpivalettu, ei sitä kannata lähteä availemaan. :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Vaihdettu uusi mankkuvena, ilmeisesti viallinen oli se josta ei ilma mennyt jännitteettömänä läpi, tai ainakin uudesta Pirburgin venasta meni. Vaikea sanoa tuliko mitään muutostaahtojen nousuun, jos tuli niin ei ainakaan suurta.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Nyt on pari-kolme viikkoa meidän TTiD toiminut paremmin, siis pikkuahdin on varmaan tullut mukaan myöskin. Magneettiventtiilihän (se lukkopellissä hiukan alempana sijaitseva) oli viallinen, mutta ehkä meidän koko 3 vuoden omistusaikamme ajan se on ollut rikkinäinen, niin ei olla huomattu vikaa, ja toisaalta tuo luistattava Aisin 6V estää kaiken tuntuman moottorilta vetäviin pyöriin.
Meidän kolkista oli akunkenkä irti ainakin 60 kertaa samassa yhteydessä, kun tappelin toimimattomien ovilukkomoottorien kanssa. Siis aiemmin olivat lähteneet toimimaan sinnikkäällä akunkenkäjumpalla, enää eivät.
En nyt vieläkään kehu millään lailla tuota järkyttävästi luistattavaa ja typerää Aisinia, mutta nyt sen kanssa voi ajaa turvallisemmin kuin ennen, typerä lagi vähintäänkin puolittui.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ttid viive vaihdetta vaihtaessa

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

ng900aero kirjoitti:
Ti Loka 27, 2020 23:07
Nyt on pari-kolme viikkoa meidän TTiD toiminut paremmin, siis pikkuahdin on varmaan tullut mukaan myöskin. Magneettiventtiilihän (se lukkopellissä hiukan alempana sijaitseva) oli viallinen, mutta ehkä meidän koko 3 vuoden omistusaikamme ajan se on ollut rikkinäinen, niin ei olla huomattu vikaa, ja toisaalta tuo luistattava Aisin 6V estää kaiken tuntuman moottorilta vetäviin pyöriin.
Meidän kolkista oli akunkenkä irti ainakin 60 kertaa samassa yhteydessä, kun tappelin toimimattomien ovilukkomoottorien kanssa. Siis aiemmin olivat lähteneet toimimaan sinnikkäällä akunkenkäjumpalla, enää eivät.
En nyt vieläkään kehu millään lailla tuota järkyttävästi luistattavaa ja typerää Aisinia, mutta nyt sen kanssa voi ajaa turvallisemmin kuin ennen, typerä lagi vähintäänkin puolittui.
Vaikka TTiD onkin mukavampi ajaa kuin TiD (OK, softattu TiD on ihan kiva :D ), niin paljon enemmän siinä on noita "murhekohtia", joiden kanssa joutuu aika ajoin painimaan :roll:

Minäkään en tiedä, toimiiko meidän TTiD:n pienempi turbo kunnolla, kun vaikuttaa aika ajoin hengettömältä. Ilmeisesti sekin kaipaisi vähän "piristystä" tuon cabben lisäksi :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin