Osien saatavuus

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3729
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Minkälainen on varaosien saatavuus NG9-5:een? NG9-5:n kardaani taitaa olla "haussa"?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2613
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Kardaania ei saa, tuli selväksi kun se piti vaihtaa. Ruotsista vielä löytyi monta purkuosaa pienillä kilsoilla ja kyllähän tuolle tarjottiin myös kunnostusta, mutta siitä ei kokemusta itsellä..

Ja ylipäätään Saab-spesifiä osaa on heikosti saatavilla, esim. takaa kaikki valot loppu jne. Sisustan osissa aika paljon puutteita, mutta onneksi 95% osista on konserniosia, joita saa joka puulaakista kohtuulliseen hintaan..
Tomppa & Tesla Model S 100D -19 & BMW 530e -18 & Passat GTE -16 & Volvo V70 2.5T -04
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6542
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Jep, kardaania ei taida saada uutena mistään :roll:

Kun olin ostamassa NG9-5:sta, Holmbergin Tomppa sanoi minulle, että kannattaa hommata diesel ja ei nelivetoa.

Otin neuvosta vaarin ja hommasin meille tuon TTiD:n juuri siksi, että en halunnut ongelmia tuon nelivedon, enkä bensamoottorin jakoketjun kanssa.

Jos joku ajaa auton perään ja takavalot vaurioituvat, se on lunastukseen, koska takavalon osia ei saa uutena.
Jossain vaiheessa ei saanut konepeltiä ja tuulilasejakaan, joten autoja meni lunastuksen senkin vuoksi.

Orio ei ilmeisestikään ole ollut halukas / ei ole voinut uudelleen tuottaa joitain NG9-5:n osia, koska auton tuotantovolyymi oli melko pieni, ja NG9-5:n patentit ovat GM:n patentteja.

Muista harvinaisempien Saabien osien saatavuudesta:
- 9-4x: vieläkin vaikeampaa saada osia kuin NG9-5:een
- 9-2x: osia saa hyvin keulan osia lukuun ottamatta
- 9-7x: sama kuin 9-2x.
Viimeksi muokannut Turbo Sensonic, Ma Marras 02, 2020 07:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3729
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Rommitommiko?

Onko siis niin, että bensaversion jakopää teettää töitä?

Mitä hyvää on TTiD:ssä versus muut moottorit?

Onko XWD:n ongelma lähinnä tämän uuden kardaanin saatavuus?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3729
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Bensaversio eli 2.0T.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5055
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja tturku »

Rommitommi on eri henkilö kuin Holmbergin Tomppa. Holmbergin Tomppa lienee autohuolto Holmbergin omistaja joka on pitkäaikainen luotettava saab paja täällä pk-seudulla.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06, Superb 2.0TDI DSG L&K -16, Volvo V60 D6 MY14
Ex:NG9-5 2.0Tid M6 Vector, NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid ja Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2613
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

juhokare kirjoitti:
Su Marras 01, 2020 10:35
Rommitommiko?

Onko siis niin, että bensaversion jakopää teettää töitä?

Mitä hyvää on TTiD:ssä versus muut moottorit?

Onko XWD:n ongelma lähinnä tämän uuden kardaanin saatavuus?
Tohon ekaan tturku jo vastasikin.

TTID on hyvää se, että tehoa on pikkasen enemmän ja oli mahdollisuus saada adaptiivinen drivesense-alusta, isoin miinus mielestäni TTID:n kohdalla on selvästi lyhyemmät välitykset kuin TID:ssä, nostaa kulutusta ja varsinkin motarilla myös melua..

XWD:n ongelmia on paljon muitakin, kuten takaperä, siellä voi mennä tiivisteet (?) hajalle ja tämä näkyy sitten niin, että haldexin öljyt valuu elsd:n öljyjen sekaan, ja sitten myös perän öljyihin pääsee myös vettä sekaan..ja pumppuja on mennyt jonkun verran jne. Ja sitten on tietysti myös jakolaatikko, jossa siinäkin on ainakin opel-puolella ollut ongelmia. Näin nopeasti muisteltuna, fiksummat korjailkoon.
Neliveto on kyllä toimiessaan mainio ja itse olen välttynyt muilta ongelmilta paitsi tuon kardaani, kun öljynvaihdot vaan tehty.

Ja jakopää on ihan perus huoltokohde bensakoneessa, sen vaihdon voi tehtävän 100tkm välein, niin kauhean väärin ei mene. Ja sitten ne ketjun ohjaimien palaset pamauttavat turbon hetken kuluttua ketjurempasta, ja sitten vielä kaasuläppäkotelo vaihtoon, niin alkaa olla suurimmat tehtynä...ja kulutus on sitten todella mahtava nelivedon kanssa, alle kympin ei pääse edes maantiellä kaheksaakymppiä körötellen..
Tomppa & Tesla Model S 100D -19 & BMW 530e -18 & Passat GTE -16 & Volvo V70 2.5T -04
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 857
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei ole nelivedon kanssa ollut kyllä ogelmia vaikka ttid/xwd ja kardaani ei ole ogelma niitä saa kyllä tehtyä.
kilpa-autoihin niitä on tehty ijä :D n kaiken jo minun 4wd saab96 malliin 30 vuotta taaksepäin.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 1872
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja vfr »

Ratkaisin osien saatavuuden omalta kohdalta hävittämällä ng femman ja ostin kaksi vuotta vanhan "normaalin auton" :lol:
Saab OG9-5 AERO -01
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 6542
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vfr kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 06:55
Ratkaisin osien saatavuuden omalta kohdalta hävittämällä ng femman ja ostin kaksi vuotta vanhan "normaalin auton" :lol:
Pitää olla harrastuneisuutta :wink:
Siksi en ole vielä luopunut Saabeista.

Onhan sitä tullut menneisyydessä ajettua ties minkälaisia työsuhdeautoja (osan saanut valita itse, osan ei), mutta omat autot ovat 1996 lähtien olleet ainoastaan Saabeja.

En tajua miksi TTiD:ssä on tiheämmät välitykset kuin TiD:ssä. Kulkupuolessa huomaa sen, mutta myöskin motarilla ajaessa, kun kierrokset käyvät +2 000 rpm:n paikkeilla.

Kävin koeajamassa molempia ennen ostopäätöksen tekoa, koska ne olivat noin 25 kilometrin säteellä toisistaan Pirkanmaalla.

TTiD oli suomiauto, TiD tuotu Ruotsista. TTiD oli hieman paremmassa kunnossa, 60 000 km vähemmän ajettu, sekä aavistuksen verran paremmat varusteet. Hintaeroa oli vain 3 000 €. Mutta koeajo ratkaisi asian. Valinta oli ehdottomasti TTiD.

Nyt kun meidän molemmissa autoissa on suurin piirtein samanlaiset välitykset, niin asiaan on jo lähes "tottunut". Eilen tuli nimittäin ajettua HEL -> TRE -> HEL cabbella. Noin 110 km/h vauhdissa kierrokset olivat ~2 000 rpm :roll: Keskikulutus oli mennessä 4,7 litraa satasella ja takaisin tullessa 4,9 litraa satasella.

Bensa vs. dieselin ero on siis varsinkin kulutuksessa. Noin kymmenen vuotta sitten bensiinimoottorit kuluttivat vielä aika paljon, varsinkin kaupunkiajossa. Itse olen laskeskellut, että noin 9 000 km vuotuisella (lähinnä) kaupunkiajolla Saabeissa diesel kannattaa bensaan nähden. Toinen asia on sitten kokonaan, jos hommaisi jonkun muun kuin Saabin. Esimerkiksi VAG-konsernin nykyiset TSI:t kulkevat aika pienellä kulutuksella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3729
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja juhokare »

veini siekkinen kirjoitti:
Ma Marras 02, 2020 05:08
Ei ole nelivedon kanssa ollut kyllä ogelmia vaikka ttid/xwd ja kardaani ei ole ogelma niitä saa kyllä tehtyä.
kilpa-autoihin niitä on tehty ijä :D n kaiken jo minun 4wd saab96 malliin 30 vuotta taaksepäin.
Eli kardaani ja nelivedot kuten XWD eivät ole ongelma? Onko XWD:hen osien saatavuus hyvä?

Minkä tyyppiset liikkeet voivat rakennella osia?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 857
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Ei ole kun öljynvaihtoa tehty.ruotsissa oli laatikko vaihdettu uuteen kun oli tullut öljyn täytössä moka ei ollut kun vähän reilu litra

Itsellä ei kun kehuja sen puolesta miten on pelittänyt siltä osin.
Yhden kerran olen jäänyt välille 30 vuoden aikana.
Muunkin merkisiä on ollut mutta ei nyt äkkiseltään
Parempaa kun tuo oma xwd ttid tiedä ajolleen.
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 857
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kardaani laakeri hiomo Kantanen
Ko-me Oy
WWE-teräskone.net
Karpiola vetarit kardaanit
Italiassa virma mikä tekee kaikkea tilauksesta metalliin liittyvä.
Fox-racing cnc-koneistus osille kaikenlaiset
Proto pajoja löytyy paljon jos jotain haluaa teettä ulkomailla
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 857
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

Kysäsin kun tuossa tuli osia niin jos teettäisin uuden vahvemman kardaanin niin ei ole ogelma tehdä tai vanhaa korjattaisiin mutta ei ole vielä tarvetta.(250hv/480nm ainakin kestää). :D
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 4943
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Osien saatavuus

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

^Eiköhän tuo kardaani kestäne reilusti yli 300hp, kun hirschkin tarjoaa 330hp/430Nm 2.8T:hen. Ja tuon perusteella uskaltaisi haldexiakin kiusata vielä vähän lisää. Toki fiksu laittaisi lisäksi öljynjäähdyttimen haldexille/perälle.

-Sami
Sami Räihä #1910
9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09
Ex: 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Softausta tarjolla - TECH2 | YV-loota tukossa, sp: nimimerkkini (at) gmail.com
Vastaa Viestiin