Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Asensin eilen Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een.

Tarkoitettu alunperin Opel/Vauxhall Insigniaan, mutta toimii myös NG9-5:ssa.
Kaikki toimi lähes "heittämällä", paitsi Night Panel ei toimi mankan kanssa, ja kojelaudan radion painikkeet täytyy ohjelmoida uudestaan (jos niitä enää tarvitsee).

Kuvia Facebookin Saabistien palstalla:
https://www.facebook.com/groups/6268898 ... 1906353540
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kerro nyt vähän enemmän.

Ilmeisesti vaihdoit tavallisen - ei navin tilalle? Tämä olisi kyllä kiinnostava päivitys, mutta en ole ainakaan vielä saanut selville, miten tuosta saa liitynnän HK:n vahvistimeen, joka on omassani (muutoin siis tavallinen ei-navi -radio). Onko tuo nappien uudelleenohjelmointi MDI-hommia vai miten se tapahtuu. Löytyikö kaikki sähköiset liitynnät yksi-yhteen Insignian kanssa vai joutuiko ranettamaan.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ke Kesä 09, 2021 13:00
Kerro nyt vähän enemmän.

Ilmeisesti vaihdoit tavallisen - ei navin tilalle? Tämä olisi kyllä kiinnostava päivitys, mutta en ole ainakaan vielä saanut selville, miten tuosta saa liitynnän HK:n vahvistimeen, joka on omassani (muutoin siis tavallinen ei-navi -radio). Onko tuo nappien uudelleenohjelmointi MDI-hommia vai miten se tapahtuu. Löytyikö kaikki sähköiset liitynnät yksi-yhteen Insignian kanssa vai joutuiko ranettamaan.
Navin tilalle vaihdoin, mutta ei sillä ole väliä kumpi on kysymyksessä - sopii molempien tilalle.

HK:n vahvarista en tiedä. mutta minullahan ei sellaista ole, kun auto on Linear Business, joten jätin ylimääräisen vahvariliitännän irti mankasta. Mukana tulee kyllä piuhahässäkkä, jolla mankan saa kytkettyä erilliseen vahvariin.

Rattinapit toimivat heittämällä, samoin ilmastoinnin säätimet.
Audiopainikkeet kojelaudassa eivät toimi, ellei niitä ohjelmoi uudestaan. Olen yrittänyt selvittää sitä miten homma tehdään, ja eilen eräs ruotsalainen NG9-5:n omistaja neuvoi minua. Saa nähdä miten homma etenee.

Nuo kojelaudan painikkeet olisi toki mukava saada toimimaan, mutta samaan aikaan olen asentanut NG9-3CV:hen E800 Android -mankan, ja NG9-3:ssahan ei ole mitään erillisiä audiopainikkeita, vaan kaikki aktiviteetti hoidetaan mankasta käsin. Joten ei tuo ole maailmanloppu, jos en saa noita kojelaudan audiopainikkeita toimimaan, mutta toki yritän sitä.

Asennus on melko "yksinkertainen", mutta työläs.
Jos ei ole aiemmin purkanut NG9-5:n kojelautaa, se on melko työläs operaatio:
1) Repäise vaihdekepin alla oleva muovisuojus irti. Aloita vasemmasta takakulmasta.
2) Jos sinulla on automaatti, ota sitä ennen vaihdevalitsin pois paikaltaan repäisemällä ylöspäin. Meidän auto on manuaali, joten jätin sen vain roikkumaan paikalleen.
3) Irrota em. muovisuojuksen alla alareunassa olevaa kaksi torxia.
4) Ota kiinni painiketaulun vasemmasta alareunasta ja vedä itseesi päin varovasti. Oikealta puolelta tarvitsee ottaa kiinnitykset irti muovisella verhoilutyökalulla (saa muistaakseni Motonetista, mutta tulevat myös laitteen mukana). Varo oikeassa yläkulmassa olevaa "hammasta", ja vedä paneelia oikealle yläviistoon.
5) Kun olet saanut paneelin irti, poista siitä kytkennät (painikkeiden kytkennät + Night Panel).
6) Irrota paneelin alla oleva torx-ruuvi.
7) Irrota valokytkin (vasemmalla kojelaudassa) muovisella verhoilutyökalulla.
8 ) Irrota em. kytkimen alla oleva torx-ruuvi.
9) Irrota rattitangon verhoilu. Se käy irrottamalla ensin verhoilun alhaalla oleva torx-ruuvi, sen jälkeen ratin vasemmalla ja oikealla olevat torx-ruuvit.
10) Poista rattitangon verhoilu.
11) Laita verhoilutyökalu kojelaudan vasempaan yläosaan ja ala kampeamaan kojelautaa itseesi päin. Se irtoaa varovasti kammettuna kiinnike kiinnikkeeltä.
12) Poista kojelaudan etuosa. Varo, ettei ilmanvaihtoritilät vahingoitu. Korjaa jos näin käy (ei ole vaikea homma).
13) Irrota näyttö, joka on kiinni neljällä torx-ruuvilla. Irrota liittimet.
14) Irrota keskusyksikkö (DVD-soitin jne.), jonka on kiinni neljällä torx-ruuvilla. Irrota liittimet.

Nyt ollaan päästy siihen vaiheeseen, että voidaan asentaa mankka.

15) Laita kaikki tarvitsemasi liittännät kiinni uuteen keskusyksikköön (Witson PX5). Älä unohda mikrofonia ja antenniadapteria!
16) Yritä saada mahdollisimman paljon piuhoista + Can-Bus -sovitin näytön taakse, koska keskusyksikön takana ei oikein ole tilaa. Kiinnitä GPS-antenni ja kaiutin (mistä tulee vilkun jne. äänet) kaksipuolisella teipillä kojelaudan sisälle.
17) Kiinnitä keskusyksikkö paikalleen. Menee samoihin vanhoihin kiinnikkeisiin aivan heittämällä. Varmista, että näytön liittimet johtoineen eivät jää keskusyksikön taakse, vaan ovat näkyvillä ja saatavilla.
18) Urakan vaikein vaihe. Laite on tarkoitettu Opel Insigniaan, joten mitkään kehikon kiinnikkeet eivät sovellu NG9-5:een. Pura näyttö sen Insigniaan tarkoitetusta muovikehikosta, irrota sen vasemmassa alaosassa olevat mikrofonin ja SD-korttilukijan kiinnikkeet. Heitä muovikehikko pois, sillä sillä ei tee mitään. Taita peltiset kiinnikkeet "littanaksi" pihdeillä, muuten näyttö ei mahdu paikoilleen. Liimaa näyttö kiinni paneeliin tai käytä kaksipuolista lujasti kiinni pitävää teippiä. Minä käytin No More Nails -teippiä.
19) Kokoa kojelauta.
20) Asenna rattitangon verhoilu ja valaisinkytkin paikalleen. Kiinnitä kojelaudan torx-ruuvit.
21) Nyt kun näyttö on kiinni paneelissa, laita varovasti kaikki liittimet paikalleen: näytön liittimet (2 kpl), paneelin liitin ja Night Panel -liitin (ei valitettavasti enää toimi uudessa mankassa, mutta toki mittaristossa).
22) Kiinnitä kaksi alaosassa olevaa torx-ruuvia.
23) Laita vaihdekepin alusta takaisin paikalleen.
24) Virrat päälle ja katso miten onnistuit :D

Täältä lisätietoa, mutta ei ole nykyään niin "dramaattista" kuin tuossa videossa. Ei tarvitse Dremeliä eikä rälläkkää :wink:

https://youtu.be/LtoVw_4GDrc
https://youtu.be/LtoVw_4GDrc
https://youtu.be/TLpvE-IgvaI
https://youtu.be/nFzjzz83UdY

Tuossa tekemäni video toiminnoista:
https://www.facebook.com/530619315/vide ... 516989316/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitokset!!
Tämähän oli ihan ylitsevuotava vastaus 👍. Täytyy paneutua WISsin sähkökaavioihin - tuo vahvistinkytkentä oli ainoa varaus, muuten olisin jo tilannut. Mankasta ne lienevät ne RCA-lähdöt eli saattaa vaatia jotain liitinmuutoksia väliin, mutta hyvältähän tämä vaikuttaisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
To Kesä 10, 2021 08:24
Kiitokset!!
Tämähän oli ihan ylitsevuotava vastaus 👍. Täytyy paneutua WISsin sähkökaavioihin - tuo vahvistinkytkentä oli ainoa varaus, muuten olisin jo tilannut. Mankasta ne lienevät ne RCA-lähdöt eli saattaa vaatia jotain liitinmuutoksia väliin, mutta hyvältähän tämä vaikuttaisi.
Kuten aiemmin kirjoitin, siinä tulee mukana erillinen piuhahässäkkä vahvistimille, RCA-liittimillä varustettu. En tiedä miten ne kytketään kiinni vahvariin, koska meillä on tosiaan tuo Linear Business, niin en kytkenyt liitintä laisinkaan kiinni pääyksikköön.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Päivitystä asiaan: keskustelin kojelaudassa olevien audiopainikkeiden ohjelmoinnista ruotsalaisten NG9-5 -kuskien kanssa.

Vihreällä näytöllä olevan perusradion audiopainikkeet ovat ohjelmoitavissa melko helpostikin, mutta alkuperäisen navi-mankan eivät.

Tämä johtuu siitä, että navimankan HVAC-liitin on erilainen (pinneiltään) kuin vihreällä näytöllä olevan mankan HVAC-liitin.

Asiaa voisi ehkä "kiertää" hommaamalla tuollaisen vihreällä näytöllä olevan mankan audio-/ilmastointipainikepaneelin, mutta niistä halvinkin näytti olevan Bildelsbasenissa 3 000 SEK, joten ei maksa vaivaa, kun Witson PX5 maksaa itsessään sen 210-230 €. Ohjelmoi rattipainikkeisiin kaikki välttämättömästi tarvittavan, ja loput hoitaa kosketusnäytöltä käsin.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Samoin päivitystä: Skemojen mukaan tuolle HK:n vahvistimelle menevät signaalit ovat suoraan nuo kaiutinlähdöt eli vasen/oikea - etu/taka - sub -signaalit löytyvät tuolta Witsonin takaa ja vain kojelaudan keskielementti jää vielä pimentoon (alkup radiosta siis sille oma lähtö vahvistimelle), mutta tuossa perusradiossahan se on kytketty soittamaan vain kanavien summaa. Eiköhän sen saa siis generoitua ihan jollain vastuskytkennällä etukaiuttimien signaaleista - vai mitä audiohenkilöt sanoo?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja aero »

Se kanavien summan soittaminenhan lähinnä pilaa stereokuvaa ja yleensä myös äänen tasapainoisuutta taajuusskaalalla, minkä vuoksi jokaisesta autosta, johon moinen on menty markkinamiesten toiveesta tunkemaan, on siitä lähtenyt minulla piuha irti melko nopeasti. Kertaakaan temppu ei ole korvaa harmittanut.

Teoriassa on kaksi tilannetta, joissa se keskiämyri toimii stereoäänellä ihan ok:
1) Halutaan vaan taustamökää tasapainoisesti molemmilel etupenkeille tai kuunnellaan vaan uutisia ja niitäkin hiljaa, eli äänenlaadulla, -tasapainolla yms seikoilla ei ole oikeasti mitään merkitystä.

2) DSP:llä tai analogisella summauskytkennällä järjestetään keskelle juuri se ääni, minkä kuuluisi kuulua siltä kohtaa ja poistetaan tämä osuus äänestä sieltä sivukanavilta. Eli yksinkertaisimmillaan vasemmalle ajetaan L-R, keskelle L+R-3dB ja oikealle R-L. Jos tuota miinustelua ei tehdä (kuten yleensä ei), summautuu äänet uudestaan ilmassa ja jälleen tasapaino kärsii.

Kakkoskohdassa on myös tärkeää huomioida kaiuttimien taajuusvaste, kun toimiakseen tasapainoisesti sivukaiuttimien kanssa sen pitäisi pystyä toistamaan sama taajuusalue samalla suvereniteetilla, mutta yleensä esim. ovikaiuttimilla on mahdollisuus paljon isompaan elementtiin ja parempaan kotelointiin, kuin kojelautakaiuttimella. Käytännössä siis kakkoskohdasta on todella vaikeaa saada hyvää; kunnollisen DSP:nkin säätämiseen saa käyttää aika reilusti aikaa ja ihan oikeasti helpompaa on vaan jättää se keskisekottaja pois.

tl;dr: unohda se keskikaiutin, saat helpommalla paremman äänen pelkästään sivuista käsin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

No sieltähän se tuli - kiitos aero taas pätevistä neuvoista! Sinänsä kyllä mieliohjelmani on Ylen ykkösaamu töihin ajaessa, joten keskielementilläkin saattaisi toimia, mutta uskallanpa nyt kokeilla ensin noilla, mistä on jo varmuus.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täytyy vielä todeta tähän, että cabbeen asentamani E800 on pakasta vedettynä parempisoundinen kuin tuo Witson PX5. Witsonin kanssa täytyy käyttää vähän aikaa, että sen saa soundaamaan yhtä hyvältä.

Eilen illalla säätelin Witsonin EQ:ta ja sain sen nyt kuulostamaan melko hyvältä 8)
Aluksi asennuksen jälkeen laitoin jonkun valmiin EQ:n ja loudnessin päälle, muta vähän aikaa kuulosteltuani se kuulosta aika "mössöltä". Eilen otin loudnessin pois päältä ja säädin EQ:n.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Latoinpa Witsonin tilaukseen silloin juhannuksen tienoilla ja se tuli Saksasta runsaassa viikossa. Suunnittelin asentavani sen lomaviikkojen aikana maalla, mutta sitten jäi NG kaupunkiin (se jäähdytin) ja tämä homma myös. Viime viikolla, kun NG on edelleen tallin perällä, purin kojelaudan ja otin vanhan radion pois.

Huomioita: automaatin kepin nuppia en saanut irti. WIS neuvoo vaputtamaan sen kiinnityksen painamalla vasemmalla sivulla näkymättömissä urassa olevaa vapautinta, mutta sellaista en löytänyt. Kun peitelevyn käänsi 90 astetta, ylemmän osan sai irti, joten ilman nupin irroitusta siis selviää.

Koekytkin laitteen jo tässä vaiheessa ja kaikki näytti toimivan. Alkuperäiseen H-K:n vahvistimeen on siis valmiit yhteydet, mikä oli helpotus. Tehdasasetuksissa automerkkilogon valinnassa oli vain tyhjää - pitääkö se/ne ladata jostain?

Tutkin keskikonsolin lokerossa olevan audiojakin ja usb-liittimen kytkentää radioon ja näyttää vähän siltä, että nekin (siis se multimediapurkki) on kytketty käyttöön tuohon Witsonin johtosarjaan (audio in), mutta minun laitteessani olivat toinen kanava ja maa vaihtaneet paikkaa. Vielä en keksinyt, saisiko ne ohuemmat piikit siinä pääliittimessä työnnettyä ulos (ja millä työkalulla)? Käsittääkseni nuokin liittimet toimisivat, jos ne vaan yhdistäisi johtosarjassa (rca:t yhteen). Toisaalta eiköhän noilla kahdella USB:llä pärjää jo niilläkin.

Tuossa ei-navissa alkuperäisen näytön purkaminen oli vähän työlästä, kun se oli kasattu puristamalla se etu- ja takapuolelta nappula levyyn kiinni. Uudesta näytöstä piti tosiaan lyhentää niitä peltikiinnikkeitä ennenkuin se mahtui paikalleen. Näytön peltinen kehys on aavistuksen pienempi kuin etulevyn aukko. Siksi irroittelin sen ja maalasin mattamustalla ennen liimausta paikalleen ja hyvä oli, koska millin verran sivuunhan se sitten peni, mutta nyt ei kehys loista reunasta.

Vielä pitäisi laitella mukana tulleen peruutuskameran kytkentä valmiiksi kiinni ja kaapeli kiepille johonkin polkimien yäpuolelle, josta sen saisi myöhemmin vedettyä tavaratilan kanteen. Pitänee vielä kokeilla toiminta, jotta se on oikeassa liittimessä (video in:nejä on useampia). Resetti nappi pitäisi varmaan myös viritellä johonkin, ettei tarvitse purkaa kojelautaa, jos sille tulee tarvetta. Toisaaltahan sen saa kyllä sellaiseen paikkaan alkuperäisellä napillakin, että vain näyttö/nappula-paneelia tarvitsisi raottaa.

Kohta pääsee kasailemaan - jotain hyötyä siitä varaosan viivästymisestäkin on: saa rauhassa ja ajatuksella värkkäillä tällaisia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Su Elo 22, 2021 18:37
Latoinpa Witsonin tilaukseen silloin juhannuksen tienoilla ja se tuli Saksasta runsaassa viikossa. Suunnittelin asentavani sen lomaviikkojen aikana maalla, mutta sitten jäi NG kaupunkiin (se jäähdytin) ja tämä homma myös. Viime viikolla, kun NG on edelleen tallin perällä, purin kojelaudan ja otin vanhan radion pois.

Huomioita: automaatin kepin nuppia en saanut irti. WIS neuvoo vaputtamaan sen kiinnityksen painamalla vasemmalla sivulla näkymättömissä urassa olevaa vapautinta, mutta sellaista en löytänyt. Kun peitelevyn käänsi 90 astetta, ylemmän osan sai irti, joten ilman nupin irroitusta siis selviää.

Koekytkin laitteen jo tässä vaiheessa ja kaikki näytti toimivan. Alkuperäiseen H-K:n vahvistimeen on siis valmiit yhteydet, mikä oli helpotus. Tehdasasetuksissa automerkkilogon valinnassa oli vain tyhjää - pitääkö se/ne ladata jostain?

Tutkin keskikonsolin lokerossa olevan audiojakin ja usb-liittimen kytkentää radioon ja näyttää vähän siltä, että nekin (siis se multimediapurkki) on kytketty käyttöön tuohon Witsonin johtosarjaan (audio in), mutta minun laitteessani olivat toinen kanava ja maa vaihtaneet paikkaa. Vielä en keksinyt, saisiko ne ohuemmat piikit siinä pääliittimessä työnnettyä ulos (ja millä työkalulla)? Käsittääkseni nuokin liittimet toimisivat, jos ne vaan yhdistäisi johtosarjassa (rca:t yhteen). Toisaalta eiköhän noilla kahdella USB:llä pärjää jo niilläkin.

Tuossa ei-navissa alkuperäisen näytön purkaminen oli vähän työlästä, kun se oli kasattu puristamalla se etu- ja takapuolelta nappula levyyn kiinni. Uudesta näytöstä piti tosiaan lyhentää niitä peltikiinnikkeitä ennenkuin se mahtui paikalleen. Näytön peltinen kehys on aavistuksen pienempi kuin etulevyn aukko. Siksi irroittelin sen ja maalasin mattamustalla ennen liimausta paikalleen ja hyvä oli, koska millin verran sivuunhan se sitten peni, mutta nyt ei kehys loista reunasta.

Vielä pitäisi laitella mukana tulleen peruutuskameran kytkentä valmiiksi kiinni ja kaapeli kiepille johonkin polkimien yäpuolelle, josta sen saisi myöhemmin vedettyä tavaratilan kanteen. Pitänee vielä kokeilla toiminta, jotta se on oikeassa liittimessä (video in:nejä on useampia). Resetti nappi pitäisi varmaan myös viritellä johonkin, ettei tarvitse purkaa kojelautaa, jos sille tulee tarvetta. Toisaaltahan sen saa kyllä sellaiseen paikkaan alkuperäisellä napillakin, että vain näyttö/nappula-paneelia tarvitsisi raottaa.

Kohta pääsee kasailemaan - jotain hyötyä siitä varaosan viivästymisestäkin on: saa rauhassa ja ajatuksella värkkäillä tällaisia.
Kannattaa sitten varautua siihen, että Witsonin mukana tullut antenniadapteri on rikki :evil:

Minulla ja yhdellä britti-Saabistilla on käynyt niin. Radio ei hae kaikkia kanavia ja haetut kanavat kuuluvat heikosti.

Tilasin eBaysta uuden antenniadapterin ja asensin eilen. Nyt toimii radiokin moitteettomasti.

Asensin samalla H. Blomin jarruvalon LEDin alkuperäisen tilalle, koska 3 LEDiä oli pimeänä. Nyt toimii taas :D

Nyt tuon radion kanssa ropaaminen on paljon helpompaa, kun huomasi irrottamisen sujuvan myös irrottamatta koko kojelautaa. Riittää kun irrottaa sen vaihdekepin suojakannen (en minäkään ottanut vaihdekepin päätä pois, vaan käänsin kannen niin, että ruuveja voi operoida), kojelaudan painikelevyn, sekä em. levyn alle vasemmalle puolelle jäävän ruuvin. Sen jälkeen kojelautaa voi raottaa oikealta puolelta sen verran, että ei tarvitse koskea ratin verhoiluihin ja poistaa koko kojelautalevyä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Päivitystä asennukseen: perutuskamera toimii hienosti, mutta kaapelin veto kynnykseen jää vielä odottamaan jäähdytinrempan valmistumista ja auton siirtoa pois tuolta peräpaikalta (kuskin puolen ovet ei mahdu nyt aukeamaan). Vanhojen radion nappien ohjelmointi onnistui ihan suoraan laitteesta - myös volumi ja viritys nupit toimivat ja melkein kaikille painikkeillekin löytyi järkevä toiminto. Vedin kaksipuolisen teipin varmistukseksi vielä ohuet rautalangat alkuperäisten kiinnitysruuvien kautta näytön taitse. Ilmeisesti antenniadapteri toimii, koska ainakin ylen kanavat löytyivät tuolla maan alla olevan tallin peräpaikallakin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

HEV kirjoitti:
Ti Elo 31, 2021 22:06
Päivitystä asennukseen: perutuskamera toimii hienosti, mutta kaapelin veto kynnykseen jää vielä odottamaan jäähdytinrempan valmistumista ja auton siirtoa pois tuolta peräpaikalta (kuskin puolen ovet ei mahdu nyt aukeamaan). Vanhojen radion nappien ohjelmointi onnistui ihan suoraan laitteesta - myös volumi ja viritys nupit toimivat ja melkein kaikille painikkeillekin löytyi järkevä toiminto. Vedin kaksipuolisen teipin varmistukseksi vielä ohuet rautalangat alkuperäisten kiinnitysruuvien kautta näytön taitse. Ilmeisesti antenniadapteri toimii, koska ainakin ylen kanavat löytyivät tuolla maan alla olevan tallin peräpaikallakin.
Hienoa :D

Minulla alkoi radio toimimaan vasta tuon antennisovittimen vaihdon jälkeen.
Pari kaupallista kanavaa ei kuulu vielä kunnolla, joten ostin Motonetista antennivahvistimen, joka pitäisi asentaa jossain vaiheessa.

Sinulla oli radio sillä vihreällä näytöllä, eikö niin?
Sen saa kuulemma toimimaan helpommin, koska audiopainikkeisiin tulee joku piuha mitä navimankkaan ei tule (en nyt muista sitä tähän hätään tässä aamutuimaan).

Juttelin asiasta H. Blomin kanssa, joka sanoi kehittelevänsä navimankkaan jotain ratkaisua millä audiopainikkeet saisi toimimaan. Toistaiseksi mennään kuitenkin rattipainikkeilla ja kosketusnäytöllä.

Meidän autossa ei ollut Bluetooth HF:ää aiemmin, joten tuo Witson auttoi siinä asiassa huomattavasti. Ainoa huono asia mitä olen huomannut on se, että esimerkiksi Wazella navigoidessa ja samalla puhelimeen puhuessa ei pysty räpläämään tuota Wazea. Puhelin on tavallaan kaikkien sovelluksien "päällä". Sovelluksia pystyy kyllä käynnistämään ja sammuttamaan, mutta tuon Wazen räplääminen ei onnistu. En ole vielä kokeillut muilla navigaatio-ohjelmilla koskeeko sama niitäkin.

Vertailun vuoksi: NG9-5:ssa on Witson PX5. Näytön koko muistaakseni 8", muisti 4Gb RAM, 64GB ROM.
NG9-3CV:ssä on E800, näytön koko 7" QLED, muisti 6Gb RAM, 256Gb ROM.
Vaikka Witsonissa on "käyttöystävällisempi" näytön koko, on E800:ssa paljon enemmän prosessointipotkua.
Käytän molemmissa autoissa Driversnote -kilometrikorvausohjelmaa. E800:ssa se avautuu heti, kun Witsonissa miettii vähän aikaa.

Olivat silti molemmat kannattavia ostoksia 8) Ei tulisi enää toimeen ilman niitä :mrgreen:

Täytyisi vielä yrittää löytää molempii suht hyvä langaton peruutuskamera :roll:
Ei jaksaisi vetää piuhoja takakonttiin saakka.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Asensin Witson PX5 Android-mankan NG9-5:een

Viesti Kirjoittaja HEV »

Vähän lisää raporttia:

Nyt vasta huomasin, että nyt kun voluminappi toimii, rattinapeista ei voi enää säätää äänenvoimakkuutta. Onkohan niin, että mankka tunnistaa vain yhden napin yhdelle toiminnolle - pitää tutkia lisää. Radio ei ole yhtä herkkä kuin alkuperäinen, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla (tai siis meidän kulmilla) kaikki tarpeellinen kuuluu. Lahden tietä kun ajelee pohjoiseen, Mäntsälän jälkeen alkaavat Ylenkin kanavat huonota. Löytyikö antennivahvistin?

Bluetooth toimii ja kytkeytyy nopeasti. Soitto tulee ja menee, mutta en ole vielä keksinyt, miten oman puhelimen osoitekirjan saisi näkyviin (mielestäni olen kaikki asiaan liittyvät ruksaukset tehnyt).

Internetyhteys toimii hyvin puhelimen wifi hotspotin kautta, mutta se vaatii puhelimen päässä aina pois ja takaisin päälle kytkennän tai sitten en vaan jaksa odottaa riittävän kauan. Saisikohan jonkun nettitikun toimimaan tuollaisen androidkoneen usb-portissa - tietääkö kukaan (3G:hän mainitaan spekseissä)? Ainakin Spotify ja Areena pyörivät hyvin.

Pitää jatkaa tutustumista (ja vetää se videokaapeli).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin