Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja HEV »

Onkos kellään kokemusta jäähdyttimen vaihdosta 2 litraseen bensakoneeseen?
WISsin mukaan pitäisi ilmastointi purkaa, mutta muuten vaikuttaisi vain normaalilta keulan purulta ja kennojen irroitukselta. Insigniasta löytyi jotain vihjeitä, että ilmastoinnin kennon voisi laskea alas letkujen varassa pois tieltä sen verran, että muiden kennojen ulossaanti olisi mahdollista. Heidän kuvia ja EPCtä vertailemalla NGn letkut näytti aika saman muotoisilta. Kuinkahan korkealle keula pitäisi saada, että mahtuvcat tulemaan (alakautta?) pois (no eiköhän kennon korkeus puskuripalkin alle riitä)?

Toinen kysymys: orggista ehdottomasti vai onko tarvikkeissa kelpoja valmistajia?

Oltiin lähdössä kesälomaksi maalle joku viikko sitten ja tuli ilmoitus jäähdytysnesteenmäärästä. Lorotteli koko kennon leveydeltä, mutta oikeasta päädystä tulee eniten. Paikkasin kolkin pohjan yöllä ja katsastin aamulla, niin pääsin lopulta matkaan - muut meni jo vanhalla femmalla :mrgreen:
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
jonttuk230
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Tammi 29, 2019 18:11

Re: Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja jonttuk230 »

Mahtuu tosiaan femmaankin vaihtamaan tuon ilman ilmastoinnin putkien ja kennon poistamista, kuten Insigniassa. Itse otin törmäyspalkin pois, niin autoa ei muistaakseni tarvinnut edes nostaa ilmaan.

Meillä meni Nissenssin jäähäri. Ainakin 2v toiminut nyt ongelmitta. Tietysti jos orkkiksen saa kilpailukykyiseen hintaan, niin sellainen sitten.
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja HEV »

Kiitokset, tämä selvensi homman suunnittelua. Pitää alkaa jahdata jäähdytintä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja mike »

TiD4:een vaihdoin alkukesästä jäähdyttimen. Tilasin alkuperäisen valmistajan Mahle Behr kennon AutoDocista hintaan 105,92 €. Lieköhän bensakoneessa sitten sama kenno.

Vaihto onnistui tuossakin ilman lauhduttimen letkujen irrotusta. Lauhdutin kallistettiin eteenpäin ja vähän alas sen minkä letkut anto myöten, niin hyvin mahtui tulemaan ahtojäähdytin ja jäähdytin puhallinkoteloineen ulos. En käyttäny palkkia poissa. Keula oli noin 10 senttiä koholla kiilojen päällä päällä että mahtui alta ruuvailemaan paremmin puskurin kiinnityksiä irti.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja HEV »

Viime viikolla tilasin jäähdyttimen ja päädyin sitten orggikseen, kun webbikaupoissa näytti parempilaatuisten saldot nollaa. Torstaina oli tavarat noudettavana ja eilen ne hain kun palasin kaupunkiin. Laatikon päällä oli tarra, jossa oli (oikea ...29) varaosanumero, nimeni ja rekisterinumero. Kotona kun aukaisin laatikon, vasen pääty näytti aika soukalta ja tarkemmin kun katsoin niin jäähdyttimen tarrassa oli ...25 loppuinen muuten oikea koodi. Tuli siis DTH koneisen käsivaihteisen syyläri ilman vaihteistoöljyn jäähdytystä. Oriolta loppu - lisää tulee 3 viikon päästä.

Kolmella Saabillakin tässä on onneksi loma-aika auttavasti pärjätty... 8O
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Jäähdyttimen vaihto 20NFT/NHT

Viesti Kirjoittaja HEV »

Päivitystä:
Perjantaiaamuna oli jäähdytin noudettavissa (luvattu 3 vkoa meni). Tällä kertaa oli oikea ...29 lloppuinen bensa-automaattiin.

Purku meni melkolailla WISsin antamassa järjestyksessä paitsi että puskurin kuoreen menevät kaapelit/letku olivat ainoat irrotettavat jutut ja ainakin suomenkielisessä versiossa käsketään irrottamaan ilmanpuhdistimen poistokanava, vaikka kyse on tulokanavasta - myös linkki on väärä. Ilmastoinnin lauhdutin kääntyi oikein hyvin sivuun, kun puskuripalkin irrottaa kokonaan (4 ruuvia). Ahtojäähdytin irtoaa vesijäähdyttimestä, kun ohjaustehostimen jäähdytin on irti ja nostettu ylös pois tieltä. Kaikki kolme kennostoa ovat kiinni toisissaan erilaisilla muoviklipsuilla periaatteella ensin irti yläosasta, jonka jälkeen alakiinnikkeen nosto ylös hahlosta. Myös puhallinkansi irtoaa paikallaan jäähdyttimestä samankaltaisella periaatteella eikä johtosarjaa tarvitse irrottaa siitä.

Itse jäähdytin irtoaa löysäämällä kannattimien ruuvit (taaemmat kokonaan) niin, että kenno pääsee pari senttiä alspäin, jolloin se mahtuu tulemaan yläkiinnikkeistään ulos. Silloin sen pystyy helposti tekemään yksin (vrt WIS: avustaja tarvitaan).

Vaihteistoöljyn jäähdyttimeen tulevat letkut irtoaa vetämällä, kun on ensin poistanut lankasokan ja sitä ympäröivän muovikorkin. Kun alaletku oli suljettuna, itse jäähdyttimestä tuli vain jotain puoli desiä öljyä.

Kaikki purettu: https://www.dropbox.com/s/o0q0m1r6221jr ... u.jpg?dl=0

Suuri osa - varmaan ensimmäinen tunti - ajasta meni yhden lokasuojan ja puskurin kuoren yhdistävässä ruuvissa, joka kaipasi lopulta hahlon sahaamisen kantaansa. Uusin kasatessa kaikki lokasuojaan tulevat ruuvit varmuuden vuoksi.

Vuodon syykin selvisi: alin kanava oli saanut osumaa aikanaan sen verran, että alumiinissa oli murtumaa, joka oli (kymmenessä vuodessa?) syöpynyt sitten puhki.

https://www.dropbox.com/s/q0hua5677u9zl ... 4.jpg?dl=0

Kummallista on, että tuo on siis takapuolella ja ollut puhallinkotelon suojassa muovikuoren takana. Tulkitsisin herkästi kokoonpanovirheeksi, tai jos jäähdytin olisi jo vaihdettu, myös sähläykseksi remontissa (keulan purusta ei ollut kyllä mitään merkkejä, esim. törmäyspalkin ruuvit olivat siistissä pintamaalissa).
Tulee mieleen 99:ni vetarin kotelo, joka oli lähtenyt ruostumaan ylimääräisestä ylätukivarren kiinnitysmutterin aluslevystä, joka oli pudonnut koteloon (ainakin koko vaikutti samalta).

Kaikki tekniikka taas kasassa:https://www.dropbox.com/s/ocfr8hzjetcze ... a.jpg?dl=0
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin