ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Terve

Olen pähkäillyt tonnarin päivittämistä, mutta arveluttaa tuo paljonko joudun laittamaan huoltoon aikaa. 9-3 set on huonoja autoja. Mulla oli niitä ja hävitin pois. Koko ajan saat olla vaihtamassa laakereita tai jotain mystistä sähköhäröä ja päin persettä mitoitettuja akun kaapeleia ym...

Onko tuo ng 9-5 yhtään parempi. Mulla on pihassa myös 9-5 og 120 tkm ajettu. Tuo 400 tkm ajettu tonnari automaatti askilla on...

a. Parempi ajaa
b. Syö vähempi bensaa toista litraa sadalle ku og 9-5 manuaaliaskilla
c. On huoleton...kuluvia osia vaihtelee ja öljyjä sillon ku tarvii.
d. On verhoiluiltaan paremmassa kunnossa vaikka on 10 vuotta vanhempi ja 300 tkm. enempi ajettu.

Mietin tässä siis käyttöauton päivittämistä, kun onhan tuo tonninen jo aika vanha ja paljon ajettu....ei siis kiinnosta paljonko huolto maksaa, vaan paljonko siihen menee aikaa, kun teen kaiken kuitenkin itse.

Tuo että täällä lukee 150...170 tkm ajettuja autoja joissa on koneet ja jakopäät paskana ei herätä luottamusta....nuo jutut loistaa noilla metreillä poissa olollaan og 900 ja tonnari palstalla...

Mutta kai se pitäs käyttöautokin joskus vaihtaa kun 11 vuotta nyt tonnarilla vetänyt ja vaihteluhan virkistää vai miten se oli 8)

Onko yhtä herkkä piiloruostumiselle ku 9-5 perästä. 9-5 oghan tarvii neliön peltiä perseeseen siinä vaiheessa kun takaloksun etukulmat kuplii....

Minkälainen on alusta, onko samanlainen ylimonimutkainen pusla härdelli ku og 9-5 vai onko yksinkertaisempi ja huoltovapaampi. Onko pyörän laakereiden ja napojen vaihtoväli pidempi ku öljynvaihtoväli? :mrgreen:

ps. sen verran sairas kumminkin olen että näillä neljällä kirjaimella mennään :saab: loppuun asti...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja tturku »

Onhan nää ruostuvia, + perän kun mälläät niin oot pulassa. Taka kaaret, helmat ruostuu ainakin, pyöränkotelot ruostuu... pohja ruostuu...
Muuten varmaan ihan perus tekniikkaa, ellet osta säätyvällä alustalla olevaa yksilöä. Sama määrä puslaa jne. noissa taitaa olla kun vanhemmissakin. Takapyörän laakerit meni omassa muistaakseni ~150tkm paikkeilla. Dieselit on koneina parempia ja vähävikaisempia. Omata meni EGR koppa halki, muuta moottoriin liittyvää vikaa en muista 90-190tkm välillä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja tturku »

Niin, ja ihan eri auto ajaa kun og9-5. Kalliitahan nää on myös ikäisikseen.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

joo dieseli taitaa olla parempi...jos jakopää ei kestä auton ikää, fiksumpi vaihdella sitä remmiä. 1.9 ttid oli tuo 9-3 mikä meillä oli. Siinä rupes tympimään ku pyörän navat laskereineen piti vaihtaa joka vuosi....koneesta tykkäsin. Rengasmelu oli kanssa aika kova.

Eli jos ostas 200 tkm ajetun on laskerit jo vsihdettu ja voi olettaa että pääsee 300 tkm ilmsn laakeri remppoja...pitääpäs ruveta perkaamaan...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Täältä myös ääni dieselversiolle. Kun vaihtaa jakopään hihnan, vesipumpun ja kiristimet 100 000 km välein, voi ajella suht huolettomasti. Meillä menossa vaihtoon/huoltoon tänään.

Takapään valoja ei tosiaan saa enää uutena, joten lunariin menee, jos joku ajaa perään.
Jos sitten saa ostettua nuo valot jostain, niin kannattaa ottaa vakuutusyhtiöltä korvaus ja laittaa auto kuntoon.

Ei noita NG9-5:ia näytä olevan tällä hetkellä hirveästi myynnissä Euroopassakaan, joten jos löydät hyvän yksilön, niin kannattaa iskeä kiinni.

On paras ajamani Saab, tosin 9-2x:ää ja 9-4x:ää en ole koskaan ajanut 8)

Tuossa olisi juuri aiemmin tässä keskustelussa mainittu ~200 000 km ajettu NG9-5 diesel:
https://www.auto24.ee/soidukid/3529444

Tuo on automaatti, mutta jos ostaa manuaalin, niin TiD:n ja TTiD:n askien välityksissä on selvä ero. TTiD:n välitykset ovat tiheämmät kuin TiD:ssä. Moottoritienopeuksissa kierrokset käyvät ~2 500 rpm:n kohdalla. TiD:n välitykset ovat hieman maltillisemmat. TTiD:n välityksillä on ilmeisesti yritetty saada autoon "urheilullisuutta", joka motarin matka-ajossa näkyy korkeimpina kierroksina.

Katsopa millä autolla Ari Vatanen ajaa tässä 3 vuotta sitten julkaistussa pätkässä :wink:
https://www.youtube.com/watch?v=xmc2uw74w6I
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

ostin nyt sitten ttid vectorin MY2011....hyvä auto ja iso auto...saako pakoputkistoja mistä. Mulla on putki ehjä, mutta kun noita osia selailin ja saaravuuksia niin pakoputkia en löytänyt mistään...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

korpijaakko kirjoitti:
La Tammi 01, 2022 19:48
ostin nyt sitten ttid vectorin MY2011....hyvä auto ja iso auto...saako pakoputkistoja mistä. Mulla on putki ehjä, mutta kun noita osia selailin ja saaravuuksia niin pakoputkia en löytänyt mistään...
Onnittelut hankinnasta! :D

Pakoputkesta: tuplaulostulo nelisylinterisessä rivimoottorissa laittaa ihmetyttämään :roll:

Autodocissa on jotain, mutta ei näytä olevan TTiD:hen:
https://www.autodoc.co.uk/car-parts/exh ... 5/9-5-ys3g

Täytyykin alkaa itsekin selvittämään pakoputkien saatavuutta, vaikka ei ole vielä tarvetta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Ei vaan volvoon taipunut, ei sitten millään...aika kaukana tuo olemukseltaa ooppelista...hyvinkin kaukana...juttujen perusteella kuvittelin että ois lähempänä...tuo fiatin dieseli on kyllå passeli kone tähän runkoon...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 524
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Ei vaan volvoon taipunut, ei sitten millään...aika kaukana tuo olemukseltaa ooppelista...hyvinkin kaukana...juttujen perusteella kuvittelin että ois lähempänä...tuo fiatin dieseli on kyllå passeli kone tähän runkoon...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai NG9-5 Fiatin koneella oo, vaan GM:n?
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyyyllähän 2.0TiD on 1.9:n suora perillinen, omaa sukua JTDm2.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Äh, mä kun aina luulin Inkun konetta GM:n tekeleeks. Noh, onneks se lähti jo kiertoon ennenkö totuus paljastu. Ilmanko se niin hyvä ja huoleton oliki... Kuten esikuvansakki.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: ng 9-5 huoltamiseen/korjaamiseen menevä aika

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Su Tammi 02, 2022 13:23
Kyyyllähän 2.0TiD on 1.9:n suora perillinen, omaa sukua JTDm2.
Jep, ensisijaisesti FIATin kehittämä.
Aina on tullut herjattua FIATeja, mutta nuo dieselmoottorit ovat kyllä todella hyviä 8)

NG9-5:sta valmistettiin muuten 1 kpl 2.9 TiD6 kuutosdieselillä.
Ei ikinä tullut markkinoille. Joko siihen ei ollut tarvetta TTiD:n jälkeen, tai sitten Saabin tuotannon päättyminen likviditeettiongelmien vuoksi pisti homman poikki.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin