Omituinen akku- ja starttiongelma

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

^Eikä oikein kestä rainbow patteritkaan, testaamalla piti tuokin oppia. Ny on Vartaa, ja toimii.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Fakiiri kirjoitti:
Ti Joulu 21, 2021 11:45
^Eikä oikein kestä rainbow patteritkaan, testaamalla piti tuokin oppia. Ny on Vartaa, ja toimii.
Halpikset eivät näköjään toimi.

Saattaa olla, että nuo avaimetkin ovat "yksilöitä".
Oma avain saa auton herjailemaan "kauko-ohjaimia ei havaittu", mutta vaimon avainta lainatessa en ole koskaan törmännyt moiseen. Muistaakseni niissä on molemmissa nuo IKEAn patterit.

Minulla on vielä varmuuden vuoksi paketti niitä siinä kojelaudan vasemmalla puolella olevassa säilytyslokerossa.

Täytyisi varmaan ostaa parempilaatuisia pattereita :twisted:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja HEV »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Joulu 22, 2021 07:26
Oma avain saa auton herjailemaan "kauko-ohjaimia ei havaittu", mutta vaimon avainta lainatessa en ole koskaan törmännyt moiseen.
Meilläkin juuri noinpäin :D . Olen käyttänyt Vartan paristoja NG:ssä ja muissa Partcosta haettuja Renatan paristoja - hyvin ovat toimineet, mutta muutaman vuoden välein joutuu tietysti vaihtamaan. Siellä nuo isot näyttävät olevan Panasonicin.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5628
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nyt talvella vaikuttaa myös avaimen lämpötila avaimen pariston jännitteeseen. On eroa jos oot ulkona vaikka laskettelemassa tai hiihtämässä ja pidät avainta taskussa tai povarissa eristevillojen sisäpuolella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
artosill
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Ti Kesä 01, 2010 17:43
Paikkakunta: vantaa

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja artosill »

Yöllä alkoi hälytin huutaa, eikä ovia saanut auki. Mittaristossa luki et vaihda avaimen patteri. Akussa latausta jotain 7v.
Nyt kun mietin, niin noin kk sitten tuli taas tökättyä Bluetooth palikka usb:n kuunnellakseni musaa. Ja enpä sitten muistanut, että tuolla tavalla olen aiemminkin saanut akun nopeasti kypsäksi.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja torque »

^oho, 7V. Minkähän ikäinen akku? NG95 yhtään kokemusta ole. Avaimissa käyttänyt Vartan paristoja. Hyvin pitkään ovat toimineet.
Toinen juttuhan on se jos se varaparisto on lojunut laatikon pohjalla, kaupan hyllyssä vuosikaupalla, ehkä ei "terää" enää löydy.
Parissa tietsikassa Renataa tullut käytettyä.

OG95ssa hieman ihmettelin että aina jotain pari kk välein piti latailla akkua, vaimo siihen aikaan käytti erillistä navi GPSää, sentään oli jotain 30km päivämatkoja, tosin CD sterkka päällä joka reissulla. Vaihdoin sit akun "järeimpään" mitä tuohon mahtuu, eipä ole tarvinnut latailla(toistaiseksi).
Aihe löytyy toisessa ketjussa. https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... e#p1308176
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

torque kirjoitti:
Pe Syys 15, 2023 20:06
^oho, 7V. Minkähän ikäinen akku? NG95 yhtään kokemusta ole. Avaimissa käyttänyt Vartan paristoja. Hyvin pitkään ovat toimineet.
Toinen juttuhan on se jos se varaparisto on lojunut laatikon pohjalla, kaupan hyllyssä vuosikaupalla, ehkä ei "terää" enää löydy.
Parissa tietsikassa Renataa tullut käytettyä.

OG95ssa hieman ihmettelin että aina jotain pari kk välein piti latailla akkua, vaimo siihen aikaan käytti erillistä navi GPSää, sentään oli jotain 30km päivämatkoja, tosin CD sterkka päällä joka reissulla. Vaihdoin sit akun "järeimpään" mitä tuohon mahtuu, eipä ole tarvinnut latailla(toistaiseksi).
Aihe löytyy toisessa ketjussa. https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... e#p1308176
Varmaan olenkin jo kirjoittanut tänne, että ainakaan IKEAn CR2032:ia ei kannata käyttää. Eivät kestä kovinkaan kauaa.

NG9-5:n dieseleissä en ole kuullut akunkenkien hapettumisesta, mutta NG9-3:ssä tuo vika on. Se aiheuttaa akun latausongelmia ja tällöin myös käynnistysvaikeuksia.
Sekä NG9-5:ssa että NG9-3:ssa pitäisi tupakansytyttimien takakontin liitintä lukuun ottamatta olla virtalukon takana, joten niihin kytkettyjen apuvälineiden ei pitäisi kuluttaa akkua, kun auto on parkissa sammutettuna.

Kannattaa vaihtaa mankka Android -malliin, niin ei tarvitse enää käyttää erillisiä apuvälineitä (audio/puhelin bluetooth, GPS-navigointi jne.) ajamisen yhteydessä :wink: Ajokokemuskin nousee aivan uudelle tasolle. Pysäköintitutkakin alkaa takana näyttää etäisyyttä kohteeseen pelkän piippauksen sijasta.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja torque »

Kannattaa vaihtaa mankka Android -malliin, niin ei tarvitse enää käyttää erillisiä apuvälineitä (audio/puhelin bluetooth, GPS-navigointi jne.) ajamisen yhteydessä :wink: Ajokokemuskin nousee aivan uudelle tasolle. Pysäköintitutkakin alkaa takana näyttää etäisyyttä kohteeseen pelkän piippauksen sijasta.
Voihan tuo olla totta, vaan SAABeissa ei aina ihan helppo homma, rahaa ja aikaa palaa kun noiden kanssa säätää.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Omituinen akku- ja starttiongelma

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

torque kirjoitti:
La Syys 16, 2023 12:48
Kannattaa vaihtaa mankka Android -malliin, niin ei tarvitse enää käyttää erillisiä apuvälineitä (audio/puhelin bluetooth, GPS-navigointi jne.) ajamisen yhteydessä :wink: Ajokokemuskin nousee aivan uudelle tasolle. Pysäköintitutkakin alkaa takana näyttää etäisyyttä kohteeseen pelkän piippauksen sijasta.
Voihan tuo olla totta, vaan SAABeissa ei aina ihan helppo homma, rahaa ja aikaa palaa kun noiden kanssa säätää.
NG9-5:ssa Witson PX5 menee lähes heittämällä paikalleen ja toimii heti ilman mitään rattipainikkeiden enkooderin kanssa pelailua.
Näyttö tosin tarvitsee teipata paikalleen, mutta kun laittaa vahvalla teipillä, ei tarvitse enää temppuilla sen kanssa.

Tietysti täytyy purkaa kojetaulua, jotta saa vaihdettua pääyksikön.
Olen myöhemmin asentanut siihen digiantennin, jotta radio kuuluisi paremmin. Silloin tein sen raottamalla kojetaulun kehikkoa eli en irrottanut sitä kokonaan. Helpompaa on tietysti irrottaa koko kojetaulu siinä vaiheessa, kun asentaa tuon koko hässäkän paikalleen.

OG9-5:lla ja NG9-3:lla täytyy asentaa rattinappien toimimisen vuoksi enkooderi. Sen ohjelmointi ottaa aikana, jos ei heti hiffaa kuinka se tehdään. Mutta ei sekään mitään rakettitiedettä ole.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin