Ng-Femma Kamuxilla

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Marras 02, 2022 07:39
Itse kierrän moisen merkin kaukaa, jolla ei ole pidempää kokemusta autojen valmistamisesta sekä ainoa yksi ryöstöhinnoiteltu huoltopiste Vantaalla. Olen kuullut, että toinenkin huoltopiste olisi avattu jonnekin muualle, mutta en tiedä onko näin.
Teslalla on itse asiassa huoltopalvelu jossa huolto tulee auton luo. Tämä auttaa tietenkin vain hommissa jotka pystyy tekemään ilman isoja korjaamolaitteita.

Vantaan lisäksi valtuutetut huoltopisteet taitaa löytyä nykyisin myös Turusta ja Lempäälästä. Eli eihän tuo verkosto kovin laaja ole muun Suomen näkökulmasta ja jossain vaiheessa esim Vantaan huoltopisteeseen oli käsittääkseni muutaman kuukauden jono tai yhteyttä ei tuntunut kovin helposti saavan. Rommitommihan on noista huollon hankaluuksista tainnut foorumin Teslaketjuun raportoida.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja viggen »

[quote="Turbo Sensonic" kirjoitti
En muista kuinka kauan olet asunut siellä Trollhättanissa, mutta Suomessa on periaatteessa 6kk:n kuluttajansuoja, jos ostat auton liikkeestä. Tästä voi sitten olla poikkeuksia, jos kyseessä ovat kuluvat osat tai auton arvo on alhainen.

Meillä oli NG9-5:sta jarrut aivan lopussa ja oikean takapyörän laakeri piti ääntä. Se oli selvä homma, että ne meni meikäläisen piikkiin kuluvina osina, mutta neuvottelin niistä alennuksen autoa ostaessa. LED-barista neuvottelin 300€ alennuksen ja korjasin sen itse 150€ H Blomin -korjaussarj
[/quote]

Enhän minä vielä kovin kauan ole ollut Suomesta pois, vasta 52 vuotta, kylläkin kävin armeijan Suomessa välissä. :) Jos Ruotsissa ostaa auton MRF kuuluvasta autoliikkeestä, silloin he ei saa edes myydä autoa, joka ei mene läpi katsastuksesta, auton täytyy olla liikenne turvallinen. Joten esim. jarrut ja laakerit pitää olla kunnossa ja autossa pitää olla VDN selostus auton kunnosta. Mielestäni kannattaa etsiä auto MRF kuuluvasta liikkeestä, jos on hakemassa autoa Ruotsista, silloin suurempi mahdollisuus, että ostaa kunnossa olevan auton verrattuna näihin ns. välitysliikkeisiin, joilla myynnissä kaikki mahdolliset enemmän tai vähemmän rullaavat koslat. :?
https://www.mrf.se/blog/2022/06/15/nya- ... vdn-1-maj/
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
timpetti
"Hölösuu"
Viestit: 1773
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja timpetti »

Eli voisin päätellä äkkiseltään ettei ole kellekään entuudestaan tuttu auto...
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T (HA)
1990 9000CC 2.0T A (MR)
1988B 9000CC 2.0T Red Box (PR)
1975 99L 2.0 A (HA)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

timpetti kirjoitti:
Ke Marras 02, 2022 20:23
Eli voisin päätellä äkkiseltään ettei ole kellekään entuudestaan tuttu auto...
Ei taida olla.

Mutta käy toki tsekkaamassa, jos kiinnostaa.
Kyllä sitä aika nopeasti selvittää nuo auton "kipukohdat", jota tuossa on aiemmin lueteltu.

Jakopää voi sitten olla vielä ongelmana, kun on kyse bensa-NG9-5:sta. Siksi (ja kulutuksenkin vuoksi) meillä on molemmat SAABit dieseleitä.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

viggen kirjoitti:
Ke Marras 02, 2022 20:19
Enhän minä vielä kovin kauan ole ollut Suomesta pois, vasta 52 vuotta, kylläkin kävin armeijan Suomessa välissä. :) Jos Ruotsissa ostaa auton MRF kuuluvasta autoliikkeestä, silloin he ei saa edes myydä autoa, joka ei mene läpi katsastuksesta, auton täytyy olla liikenne turvallinen. Joten esim. jarrut ja laakerit pitää olla kunnossa ja autossa pitää olla VDN selostus auton kunnosta. Mielestäni kannattaa etsiä auto MRF kuuluvasta liikkeestä, jos on hakemassa autoa Ruotsista, silloin suurempi mahdollisuus, että ostaa kunnossa olevan auton verrattuna näihin ns. välitysliikkeisiin, joilla myynnissä kaikki mahdolliset enemmän tai vähemmän rullaavat koslat. :?
https://www.mrf.se/blog/2022/06/15/nya- ... vdn-1-maj/
Tuo on kyllä hyvä, jos siellä Ruotsissa on tuollainen vaatimus.

Kyllä itseäni kylmää, kun olen kuullut kanssaklubilaisten juttuja Saabien ostamisesta muualta Euroopasta ja kauempaakin pelkkien kuvien perusteella 🥶 Kyllä minun on päästävä koeajamaan ja tsekkaamaan (vikakoodit) ensin, ennen kuin teen ostopäätöksen.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ke Marras 02, 2022 07:39
En muista kuinka kauan olet asunut siellä Trollhättanissa, mutta Suomessa on periaatteessa 6kk:n kuluttajansuoja, jos ostat auton liikkeestä. Tästä voi sitten olla poikkeuksia, jos kyseessä ovat kuluvat osat tai auton arvo on alhainen.
Suomen Kuluttajasuojalaissa on nykyään 12kk virheolettama. Se ei tarkoita sitä, että automaattisesti sinä aikana ilmenevät viat korjataan. Se tarkoittaa sitä, että 12kk sisällä kaupan teosta ilmenevien Kuluttajasuojalain mukaisten virheiden oletetaan olleen tuotteessa jo kauppahetkellä, ellei voida toisin osoittaa, tai virhe on luonteeltaan tämän oletuksen vastainen. Mikään takuu se ei siis ole.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Minkä verran näissä ng-femman 2.0 bensakoneissa voisi olettaa että jakoketju kestää ennen kuin joutuu vaihtamaan?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

99 GL kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 16:12
Minkä verran näissä ng-femman 2.0 bensakoneissa voisi olettaa että jakoketju kestää ennen kuin joutuu vaihtamaan?
Oman kokemuksen mukaan n. 100tkm, tai itse ketju kestäisi useimmiten pidempäänkin, mutta tuntuu ketjuohjain menevän poikki noissa kilsoissa, jolloin sitten vaihdetaan koko jakopää.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 18:49
99 GL kirjoitti:
Ke Marras 23, 2022 16:12
Minkä verran näissä ng-femman 2.0 bensakoneissa voisi olettaa että jakoketju kestää ennen kuin joutuu vaihtamaan?
Oman kokemuksen mukaan n. 100tkm, tai itse ketju kestäisi useimmiten pidempäänkin, mutta tuntuu ketjuohjain menevän poikki noissa kilsoissa, jolloin sitten vaihdetaan koko jakopää.
Sehän on sitten melkein sama kuin dieselin jakopään hihnan vaihtoväli, joka on 120tkm. Itse olen vaihdattanut kerran molempiin autoihin 100tkm jälkeen.

Bensiinimoottorissa jakopääremppa maksaa ilmeisesti noin 1 000 €?
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

jooseppi78 kirjoitti:
Ti Marras 01, 2022 22:45
Jännä tuo Kamuxin myyjien toiminta etteivät tarkastele vaihdossa tulevia autoja.
Minulle Porin liikkeessä myyjä valehteli silmät kirkkaana suoraan kysymykseen auton taksihistoriasta. Hansikaslokerossa oli kuitenkin huoltokirja, johon ensimmäinen omistaja, taksiyrittäjä, oli kirjoitettu ja auto toimitettu tehtaalta taksioptioilla.

Ei se historia ostopäätökseeni olisi juurikaan vaikuttanut, auto oli suhteellisen vähän ajettu ja alkutaipaleella hyvin huollettu, jopa hintakin oli lähes kohdallaan.

Tässä tapauksessa valehtelu johti kuitenkin muutaman mahdollisen asiakkaan menetykseen pitkäksi toviksi. Pörssiyhtiöltä on lupa odottaa ryhdikkäämpää toimintaa, huolimatta perustajan poliisitaustasta :mrgreen:
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5299
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Valehtelu on toki pahasta, mut tossa tapauksessahan se valehteli asiakkaan eduksi. Ite ainaki koska tahansa otan mieluummin taksin kuin jonku kauppakassin... Joku maalaistaksi on ajanu Kela-kyytejä maantietä lötkötellen ja joku kaupunkisuhari taas on kokenu kylmäkäynnistyksen maksimissaan kerran talves. Puhumattakaan jostain vain ammattiautoilijoita koskevasta huollosta, kuten vaikka monen momentinmuunninlaatikon öljynvaihto.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yks käytettyjä pikkubusseja vuokrattavaks hankkiva kaveri totes kun kysyin autojen hankintakriteereistä, että ostaa aina vain taksikäytössä olleita autoja. Ne on hyvin huollettuja ja pidetty sisältäkin siisteinä.

Tietty pikkubusseissa käytettyjen valikoima muissa kuin taksikäytössä olleissa voi olla aika ohkasta.

Sitten taas toisaalta henkilöautopuolella joku viidessä vuodessa 300 tkm tuupattu ei-taksi on aika usein pitkää maantiepätkää nähnyt kärry jossa yleensä istunut sisällä vain kuski. Kaupunkilaistaksi on kuitenkin kokenut kuluttavaa ajoa ihan eri tavalla vaikka ne kylmästartit oliskin jääneet aika vähiin. Käyttötunteja voi olla reilusti enemmän, kun keskinopeudet on alhasia ja tolpalla surrataan tyhjäkäyntiä talvella pokaa ootellessa. Et puolensa ja puolensa noissakin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 17:06
Tietty pikkubusseissa käytettyjen valikoima muissa kuin taksikäytössä olleissa voi olla aika ohkasta.
Eiköhän niitä ole tarjolla Kempeleen seudulla :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Eiks nekin oo isoin osa aloittanut elämänsä takseina ja siirtyneet sitten taivaallisiksi vankkureiksi :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Scraab
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2018 13:03

Re: Ng-Femma Kamuxilla

Viesti Kirjoittaja Scraab »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Marras 25, 2022 16:22
Valehtelu on toki pahasta, mut tossa tapauksessahan se valehteli asiakkaan eduksi. Ite ainaki koska tahansa otan mieluummin taksin kuin jonku kauppakassin.
En minäkään taksia vierasta, mutta kun tarjosin autoa vaihtoon, sen etuja ei oikein tunnuttu arvostavan.
Vastaa Viestiin