Penkinlämmittimien sulake
Penkinlämmittimien sulake
Onko jollain varmaa infoa ng femman penkinlämmittimien sulakkeen sijainnista? Ohjekirja näyttää takakontin 17, mutta se on ainakin omassani vastakappaleeton. Nappulat kuitenkin löytyy ja niihin valot tulee, mutta ei lämpeä kummallakaan puolella ja sammuvat automaattisesti sen noin minuutin jälkeen. Joko on oikeasti molemmat grillit rikki tai sitten sulakkeen kuuluisi olla jossain noista tyhjistä paikoista. Muilta foorumeilta katoin, että kirjan diagrammi ei välttämättä ole luotettava ja netistä löytyvät diagrammit pohjaavat vahvasti siihen.
Re: Penkinlämmittimien sulake
Kyllä se vika varmaan on niissä lämppäreissä.....viewtopic.php?f=55&t=145550
Ex. OG9-5 2.0t Vector -06
Nyk. NG9-5 TiD4 Linear -10
Nyk. NG9-5 TiD4 Linear -10
Re: Penkinlämmittimien sulake
Perus persegrillit rikki. Järjestelmä mittaa resistanssia ja kun langat alkaa olla valmiit niin ensin pitää pari minsaa aina päällä ja sit itsekseen pois päältä. Ja pikku hiljaa lyhenee aika kuinka kauan kestää päällä. Samaa vikaa oli aikoinaan omassakin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Penkinlämmittimien sulake
Totta. MDI:llä diagnosoidessa tulee vikakoodi "resistanssiero" istuinosan ja selkänojan välillä.
Istuinosan lämpöelementin reunaosat ovat yleensä ne, jotka ottavat normaalissa käytössä "siipeensä". Eivät siis ole kovinkaan kestäviä.
Istuinlämmitysjärjestelmä on melko kranttu lämpöelementtien resistanssin suhteen, joten tilalle ei voi laittaa ei-orkkiselementtejä. Tai voi, mutta sitten täytyy ottaa niille sähkö penkkien muusta sähkönsyötöstä ja laittaa penkkiin erillinen kytkin. Se voisi kestää pidempään kuin vaihdella alkuperäisiä elementtejä.
Itse pidin tuota erään autoverhoilufirman minulle antamaa vinkkiä epäasiallisena, koska halusin säilyttää auton mahdollisimman alkuperäisenä. Nyt kun tuli "ranetettua" autoon Witson PX5 -mankka, ei tuo penkinlämmitysvirityskään enää vaikuttaisi pahalta. Kyllä se syö miestä, että kuskin penkinlämmittimen istuinosa krenaa taas alle neljän vuoden ja 60 000 km ajon jälkeen
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Penkinlämmittimien sulake
Voihan sille laskea sopivan tasausvastuksen, niin saa resistanssit täsmäämään ja sähköaivon iloiseksi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 07:41Istuinlämmitysjärjestelmä on melko kranttu lämpöelementtien resistanssin suhteen, joten tilalle ei voi laittaa ei-orkkiselementtejä. Tai voi, mutta sitten täytyy ottaa niille sähkö penkkien muusta sähkönsyötöstä ja laittaa penkkiin erillinen kytkin. Se voisi kestää pidempään kuin vaihdella alkuperäisiä elementtejä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Penkinlämmittimien sulake
Hyvä idea. Pitänee olla joku älykkäämpi vastus himmeli? Veikkaan että persgrillin elementin resistanssi alkaa elämään kun lämpeää koska antaa olla sen kuitenkin ainakin alussa sen muutaman minuutin päällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Penkinlämmittimien sulake
Ei kai sen hirveästi pitäisi elää, jännä jos tuollaiseen on PTC-vastus tungettu. Mutta voihan sen mitata (kylmänä ja lämmitettynä) jos liitoksiin pääsee käsiksi. Referenssiarvot pitää tietty mitata ehjästä orggiksesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Penkinlämmittimien sulake
Itellä menee sen verran yli osaamisen noi sähkö viritykset niin taitaa kylmät penkit olla helpompi ratkaisu tähänTurbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 07:41Totta. MDI:llä diagnosoidessa tulee vikakoodi "resistanssiero" istuinosan ja selkänojan välillä.
Istuinosan lämpöelementin reunaosat ovat yleensä ne, jotka ottavat normaalissa käytössä "siipeensä". Eivät siis ole kovinkaan kestäviä.
Istuinlämmitysjärjestelmä on melko kranttu lämpöelementtien resistanssin suhteen, joten tilalle ei voi laittaa ei-orkkiselementtejä. Tai voi, mutta sitten täytyy ottaa niille sähkö penkkien muusta sähkönsyötöstä ja laittaa penkkiin erillinen kytkin. Se voisi kestää pidempään kuin vaihdella alkuperäisiä elementtejä.
Itse pidin tuota erään autoverhoilufirman minulle antamaa vinkkiä epäasiallisena, koska halusin säilyttää auton mahdollisimman alkuperäisenä. Nyt kun tuli "ranetettua" autoon Witson PX5 -mankka, ei tuo penkinlämmitysvirityskään enää vaikuttaisi pahalta. Kyllä se syö miestä, että kuskin penkinlämmittimen istuinosa krenaa taas alle neljän vuoden ja 60 000 km ajon jälkeen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Penkinlämmittimien sulake
Voi, mutta helpoimmat tavat olisivat:aero kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 08:04Voihan sille laskea sopivan tasausvastuksen, niin saa resistanssit täsmäämään ja sähköaivon iloiseksi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Ke Tammi 25, 2023 07:41Istuinlämmitysjärjestelmä on melko kranttu lämpöelementtien resistanssin suhteen, joten tilalle ei voi laittaa ei-orkkiselementtejä. Tai voi, mutta sitten täytyy ottaa niille sähkö penkkien muusta sähkönsyötöstä ja laittaa penkkiin erillinen kytkin. Se voisi kestää pidempään kuin vaihdella alkuperäisiä elementtejä.
1) korvata rikki mennyt istuinelementti uudella orkkiksella.
2) laittaa kokonaan ne kolmannen osapuolen elementit ja erillisen kytkimen. Ei nyt muistu ulkoa mieleen, oliko WISissä ilmoitettu lämmityselementtien resistanssi.
Eräs Saabeihin erikoistuneen huoltolafkan edustaja sanoi penkinlämmittimien elementtien lyhyen kestoiän syyksi sen, että vastuslangoista täytyy nykyään tehdä niin ohuita, jotta "persegrilli" lämpenisi mahdollisimman nopeasti. Että jos hyväksyttäisiin se, että vastuslangat olisivat paksummat ja penkit lämpenisivät hitaammin, olisi elementtien elinkaari pidempi.
Itse en ole koskaan tajunnut tuota moniasteista penkinlämmittimen kytkintä. Joko se on päällä tai ei ole
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Penkinlämmittimien sulake
Helpoin ratkaisu asiaan on käydä ostamassa Tokmannilta sellainen lämmittävä penkinpäällinen, joka ottaa sähkönsä tupakansytyttimestä. Se maksaa muistaakseni alle 20 euroa ja hoitaa hommansa pahimpien pakkasten aikana.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Penkinlämmittimien sulake
Kannatan vahvasti, orggis on aina orggis. Mutta jos...Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 07:03Voi, mutta helpoimmat tavat olisivat:
1) korvata rikki mennyt istuinelementti uudella orkkiksella.
...tarvikevastukseen pitäisi lähteä, niin kyllä minä käyttäisin samalla hetken tutkailuun, että miten sen saa toimimaan alkuperäisen ohjauksen kanssa, ettei tarvi mitään rumia nappeja ranetella. Todennäköisesti säätövastuksen asentaminen on lopulta jopa helpompaa kuin erillisen kytkimen.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 07:032) laittaa kokonaan ne kolmannen osapuolen elementit ja erillisen kytkimen. Ei nyt muistu ulkoa mieleen, oliko WISissä ilmoitettu lämmityselementtien resistanssi.
Minusta paras kokemus on tullut OG-Saabien oikeasti täysautomaattisesta grillistä. Ehjänä se on ihan kuninkaallinen suorite, penkki ei tunnu koskaan kylmältä, muttei grilli myöskään paista liian kuumaksi.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 07:03Itse en ole koskaan tajunnut tuota moniasteista penkinlämmittimen kytkintä. Joko se on päällä tai ei ole
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Penkinlämmittimien sulake
Siinä on vain se ongelma, että jos alkuperäinen kestää noin kolme vuotta...
Ja miksi siinä on reunoilla lämpöelementit, joiden vastuslangat ovat arkoja sille, että istuu penkin reunalle autoon astuessa ja sieltä poistuttaessa
Verhoilufirma yritti asentaa autoomme universaaleja lämpöelementtejä, jotka olisivat olleet vain penkin keskiosassa. Valitettavasti ei toiminut tuon resistanssieron vuoksi
Tässä kun on tarpeeksi paininut asian kanssa, niin ei se ulkopuolinen kytkin olisi välttämättä huono juttu. Pääasia, että penkinlämmittimet toimisivat luotettavasti.aero kirjoitti: ↑To Tammi 26, 2023 08:09...tarvikevastukseen pitäisi lähteä, niin kyllä minä käyttäisin samalla hetken tutkailuun, että miten sen saa toimimaan alkuperäisen ohjauksen kanssa, ettei tarvi mitään rumia nappeja ranetella. Todennäköisesti säätövastuksen asentaminen on lopulta jopa helpompaa kuin erillisen kytkimen.
Vaimolla oli aikanaan Fiesta, jossa oli tehdasvalmisteiset penkinlämmittimien kytkimet jemmassa penkin etuosassa. Tuo olisi myös toteutettavissa NG9-5:een.
Se on kyllä hyvä. En muista oliko NG9-5:n valikossa automaattinen penkinlämmittimien päälle kytkeminen Takalasin lämmityksen automatiikka siellä muistaakseni on.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Penkinlämmittimien sulake
Mutta jos ongelma ei ole ohjauksessa vaan vastuksessa, niin parantamalla vastuksen pitäisi ohjauksenkin toimia oikein. Erohan on siis siinä, että korjataanko ongelmaa vai oiretta.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 07:52Tässä kun on tarpeeksi paininut asian kanssa, niin ei se ulkopuolinen kytkin olisi välttämättä huono juttu. Pääasia, että penkinlämmittimet toimisivat luotettavasti.
Erilliskytkimen kanssa kannattaa toki myös huomioida, että joko vastuksen kannattaa olla pienitehoinen (=hidas), grilli pitää osata tuupata itse pois päältä (=manuaalista käyttöä) tai se pitää varustaa myös termostaatilla, ettei hanuri käryä. Ei mitään mahdottomuuksia mikään, mutta valinta, joka kannattaa tehdä etukäteen.
Ainakaan erillisen manuaalikytkimen asennuksen ja alkuperäisohjauksen ohituksen jälkeen moinen ei toimi, vaikka olisikin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 07:52Se on kyllä hyvä. En muista oliko NG9-5:n valikossa automaattinen penkinlämmittimien päälle kytkeminen Takalasin lämmityksen automatiikka siellä muistaakseni on.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Penkinlämmittimien sulake
Totta. Pitäisi vain ensin saada tietoon mikä sen resistanssi on. Sitä ei muistaakseni saa tietoon MDI:lläkään, joten se pitäisi mitata penkistä, kun verhoilut eivät ole päällä ja pääsee vapaasti mittaamaan. Sen jälkeen universaalit elementit paikalleen, jossa ei ole reunoilla lämpöelementtejä ja vastus väliin.aero kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 10:34Mutta jos ongelma ei ole ohjauksessa vaan vastuksessa, niin parantamalla vastuksen pitäisi ohjauksenkin toimia oikein. Erohan on siis siinä, että korjataanko ongelmaa vai oiretta.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 07:52Tässä kun on tarpeeksi paininut asian kanssa, niin ei se ulkopuolinen kytkin olisi välttämättä huono juttu. Pääasia, että penkinlämmittimet toimisivat luotettavasti.
Erilliskytkimen kanssa kannattaa toki myös huomioida, että joko vastuksen kannattaa olla pienitehoinen (=hidas), grilli pitää osata tuupata itse pois päältä (=manuaalista käyttöä) tai se pitää varustaa myös termostaatilla, ettei hanuri käryä. Ei mitään mahdottomuuksia mikään, mutta valinta, joka kannattaa tehdä etukäteen.
Ainakaan erillisen manuaalikytkimen asennuksen ja alkuperäisohjauksen ohituksen jälkeen moinen ei toimi, vaikka olisikin.Turbo Sensonic kirjoitti: ↑Pe Tammi 27, 2023 07:52Se on kyllä hyvä. En muista oliko NG9-5:n valikossa automaattinen penkinlämmittimien päälle kytkeminen Takalasin lämmityksen automatiikka siellä muistaakseni on.
Tällä hetkellä autossamme penkinlämmitin menee pois päältä, koska istuinosan lämmityselementti on vaurioitunut. Järjestelmä mittaa resistanssia istuin- ja selkäosan lämpöelementtien välillä. Jos haluaa penkin lämpimäksi, täytyy kolmeen otteeseen laittaa se uudestaan päälle. Siinä vaiheessa ristiselkä on jo "tulessa", kun istuinosa vasta vähän lämpenee
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Penkinlämmittimien sulake
Hmm.
Uudessa hankinnassa perslämppärikytkimeen ei tule mitään valoa, kumpikin siis pimeät. Ei siis lämpeä penkitkään.
Sulaketta en ole vielä ehtinyt tarkastaa.
Onko niin, että jos lämppäri sökö, niin silti valot syttyy nappulaan?
Uudessa hankinnassa perslämppärikytkimeen ei tule mitään valoa, kumpikin siis pimeät. Ei siis lämpeä penkitkään.
Sulaketta en ole vielä ehtinyt tarkastaa.
Onko niin, että jos lämppäri sökö, niin silti valot syttyy nappulaan?
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina