NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

99 GL kirjoitti:
Pe Maalis 24, 2023 09:37
Turbo Sensonic kirjoitti:
Pe Maalis 24, 2023 09:07
Totta. Mutta sen verran pitää kuitenkin auton hankinnassa olla järkeä, että selvittelee etukäteen osien saatavuutta ja hintaa
Juurikin näin, ja tästä syystä on itselleni hyvin vaikeaa Saabista irtaantua, kun en muiden merkkien saloja tunne :)
Sama täällä.

Kun on MDI hankittu ohjelmistoineen, muutaman kilometrin päässä Tech 2 ja henkilö, jolla on pääsy ORIOn osiin sekä Holmbergilla tietotaitoa Saabien huoltamisesta, niin ei ihan hevillä (eikä punkilla 😉) vaihtaisi automerkkiä.

Kun mulla oli aikanaan (2012-2015) Škoda SuperB farkku työsuhteautona, ostin siihen Saabin WISiä ja EPC:tä vastaavat ohjelmistot. Mutta sekään ei vielä auta siinä asiassa, että saisi ostettua osia muualta kuin "marmorilta", vaikka internetin kautta eBayn, purkaamoiden jne. tarjonta on tullut "lähemmäksi" ostajia ja harrastajia.

Speedparts on muistaakseni lisännyt Volvon osat tuotevalikoimiinsa, mutta jos hommaisi Volvon, pitäisi tietysti ostaa diagnostiikkaohjelmistot jne. 🙄

P.S. Näin viime yönä painajaista, että meidän NG9-5 oli pöllitty 8O :lol:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

aero kirjoitti:
Pe Maalis 24, 2023 12:01
Toki se jossain määrin kannattaa, mutta etenkin harvinaisemmalla autolla tilanne voi vuoden päästä olla eri kuin nyt. Jos vaikka tuulilaseja saa nyt, niin niitä ei välttämättä ole hyllyssä tästä eteenpäin laskettuna välillä 11-14kk. Siksi liika varmistelu ei välttämättä kannata jos joutuu mielihaluista tinkimään ja siksi kannattaa hahmottaa varasuunnitelma tilanteelle, jossa se hieno auto on kuukausia telakalla.

Mutta sen takia, että osia joutuu joskus etsimään ja odottamaan, ei kannata luopua ajatuksesta hienosta ja mieleisestä autosta. On parempi nauttia osa ajasta, kuin ei ollenkaan.
Totta tuokin.

Lähinnä tarkoitin sitä, että selvittää auton osien saatavuuden, hinnan ja huoltohinnat sitä varten, kun auton takuu päättyy.

Mitä olen itse kuullut, niin esimerkiksi Teslan merkkihuollon tuntiveloitus on 124 €. Minusta se on aika suolainen hinta 8O
Osien saatavuutta "marmorin" ulkopuolella en ole selvittänyt, koska ei ole kyseinen merkki juurikaan kiinnostanut meikäläistä.

NG9-5:n tuulilasista: pitäisi mennä vaihdattamaan meidän auton tuulilasi. 777 € ORIOlta, muualta ei saa. Onneksi on tuulilasivakuutus 🙄

Ja juuri tuon vuoksi mitä tuossa kirjoitit, meillä on molemmat autot käyttiksinä: nauttia niistä mahdollisimman paljon, että hillota jonnekin ja nauttia pieninä paloina kerrallaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja aero »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 11:11
Lähinnä tarkoitin sitä, että selvittää auton osien saatavuuden, hinnan ja huoltohinnat sitä varten, kun auton takuu päättyy.
Juu, realiteetit kannattaa toki hoitaa, ei vaan liikaa kannata nojata tylsyyden vakauteen ja/tai tämänhetkiseen tilanteeseen.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 11:11
Mitä olen itse kuullut, niin esimerkiksi Teslan merkkihuollon tuntiveloitus on 124 €. Minusta se on aika suolainen hinta 8O
Sinä kun oot pohtinu että Jaguaria voisi harkita, niin SCC:llä oli toissavuonna tuntihinta 130€. Tuskin se siitä kauheasti laskenut on...

Teslassa sentään pitäisi olla keskimääräistä alempi huollontarve. Korjaukset on sitten toki oma asiansa.
Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 11:11
Ja juuri tuon vuoksi mitä tuossa kirjoitit, meillä on molemmat autot käyttiksinä: nauttia niistä mahdollisimman paljon, että hillota jonnekin ja nauttia pieninä paloina kerrallaan.
Juuri näin!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Turbo Sensonic kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 11:11

Mitä olen itse kuullut, niin esimerkiksi Teslan merkkihuollon tuntiveloitus on 124 €. Minusta se on aika suolainen hinta 8O
Toihan oli varmaan vuonna 2020 tms, tätä nykyä tollaset summat on aivan normaali tuntiveloitus pk-seudun merkkihuolloissa, premiumautoille hinnat lähentelee jo 200€/h, varsinkin jos on sähkömiehen hommia. Muistaakseni Teslallakin ollaan jo jossain 180€/h tuntumassa. Hinnat on ihan parissa vuodessa nousseet autohuolloissa sellaisella laukalla varsinkin merkkiliikkeissä, että siinä ei ole mitään tolkkua.

Mutta enemmän kuin tuo tuntiveloitus kiinnosta mitä sillä saa, ja aiemmin kritisoin näitä "sisäänajomaksuja", joista maksetaan jo ensimmäinen tuntiveloitus ennen kuin käytännössä tehdään yhtään mitään.

esim. Audi Centerin "diagnostiikkapaketti" on siinä 300€ luokkaa, ja tarkoittaa siis käytännössä vikakoodien lukua ja nopeaa selvitystä vian syystä. Kaikki kunnollinen vianhaku ja vaihtotyöt veloitetaan erikseen.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Rommitommi kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 18:53
Mutta enemmän kuin tuo tuntiveloitus kiinnosta mitä sillä saa, ja aiemmin kritisoin näitä "sisäänajomaksuja", joista maksetaan jo ensimmäinen tuntiveloitus ennen kuin käytännössä tehdään yhtään mitään.
Sepä se. Tuo ensimmäisen tunnin "sisäänajomaksu" on vahvaa rahastusta.
Sama on omalla alalla: kun huoltomies tulee paikalle, peritään siitä erillinen "automaksu".
Eipä ihme, että sillä ollaan suututettu osa asiakkaista.
Rommitommi kirjoitti:
La Maalis 25, 2023 18:53
esim. Audi Centerin "diagnostiikkapaketti" on siinä 300€ luokkaa, ja tarkoittaa siis käytännössä vikakoodien lukua ja nopeaa selvitystä vian syystä. Kaikki kunnollinen vianhaku ja vaihtotyöt veloitetaan erikseen.
Muistaakseni MDI:llä ohjelmointi on nykyään luokkaa 50-60 € / päivä. Jos jollakulla huoltokorjaamolla on tuo diagnostiikkatyökalu ja tuo NG9-5/Inkun/Chevy Malibun tms. diagnosoitavaksi, niin kyllähän se maksaa kun laitetaan huoltomiehen liksa ja katteet päälle.

Tässä se yksi syy siihen, miksi vielä ajelemme Saabeilla.
Sitä Jaggea on tullut mietittyä joo, mutta Holmbergin poika on Jagge-huollossa duunissa. On tullut kuultua kaikenlaista niistä.

Jos vaihtaisi merkkiä (joka jossain vaiheessa on valitettavasti edessä), täytyy hankkia diagnostiikkalaitteet. Saattaa olla kertapompsina melko kova hinta, mutta kun diagnosoinnista otetaan nykyään 100 - 300 € / laaki, niin pidemmän päälle ei välttämättä olekaan niin hirveän kallista.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
MSSaab
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Maalis 21, 2023 10:59

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja MSSaab »

Jossain vaiheessa otettiin kantaa siihen, millä moottorilla Saab NG 9-5 kannattaisi ostaa - dieseliä pidettiin hyvänä mm. siksi, että käytössä muissakin merkeissä joten osia pitäisi saada. Entäpä bensakone 1,6L Turbo 180 hv? Kokemuksia mielipiteitä siitä?
Mara
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

MSSaab kirjoitti:
Ma Huhti 03, 2023 11:33
Jossain vaiheessa otettiin kantaa siihen, millä moottorilla Saab NG 9-5 kannattaisi ostaa - dieseliä pidettiin hyvänä mm. siksi, että käytössä muissakin merkeissä joten osia pitäisi saada. Entäpä bensakone 1,6L Turbo 180 hv? Kokemuksia mielipiteitä siitä?
Mara
Kone on käsittääkseni ihan hyvä, mutta se on paritettu M32 manuaalivaihteistoon ja eipä noi ole näyttänyt kovin pitkäikäisiä olleen Saabissakaan.
Tomppa & Saabit myyty :(
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: NG 9-5 osien, varusteiden saatavuus yleisesti

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

MSSaab kirjoitti:
Ma Huhti 03, 2023 11:33
Jossain vaiheessa otettiin kantaa siihen, millä moottorilla Saab NG 9-5 kannattaisi ostaa - dieseliä pidettiin hyvänä mm. siksi, että käytössä muissakin merkeissä joten osia pitäisi saada. Entäpä bensakone 1,6L Turbo 180 hv? Kokemuksia mielipiteitä siitä?
Mara
Kun olin itse ostamassa tuota meidän autoa, T. Holmberg sanoi "osta diesel, mutta ei nelivetoa".

Otin vinkistä vaarin ja melko huolettomasti on saanut ajella.

1.6 180 hv on melko harvinainen moottori, mutta ilmeisesti bensamoottoreista vähiten ongelmallinen.

Dieselillä kulutus on huomattavasti pienempi kuin bensiinillä, mutta dieselin hinta bensiiniin nähden on tällä hetkellä melko...hmm...ongelmainen :evil:

Eli jos haluaa ajaa automaatilla, niin sitten 2.0 TiD. Jos manuaali on OK, niin sitten 1.6T, 2,0 TiD tai sama kuin meillä 2.0 TTiD.

Varmaan on niitäkin, joilla on 2.0T tai 2.8V6T, eikä niissä ole ollut ongelmia, mutta jakopään kanssa saa sitten jännätä jossain vaiheessa. 1.6T:ssä ja dieseleissä kun muistaa vaihtaa jakopään hihnan ja vesipumpun huolto-ohjelman mukaisesti tai 100 000 km kuten itse teen, niin saa ajaa melko huolettomasti.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin