Kevätvaivoja, "Huolla auto" *RATKAISTU*
Kevätvaivoja, "Huolla auto" *RATKAISTU*
Kaikki vaivat iskee näköjään kerralla.
Pääsiäisen aikaan tuli moottorijarrutuksessa ilmoitus "Huolla auto". Ei vikavaloja, eikä mitään havaittavaa eroa tehoissa tai moottorin vasteessa.
Vikakoodeina löytyi
P2282 51
P0399 00
Nyt muutaman ajopäivän jälkeen syttyi sitten helikopterivalokin mittaristoon. Pitänee alkaa tutkimaan tarkemmin mikä mättää.
Ahtoputki välijäähdyttimeltä imusarjalle on vaihdettu muutama vuosi sitten, eikä äkkiseltään näkynyt halkeamaa kun yritin katella.
Hehkutulppia ei ole vaihdettu koskaan.
Ja avaimen paristostakin alkoi valittamaan, eikä uuden pariston vaihto muuttanut tilannetta miksikään.
Jahka kelit lämpenee, niin pitänee ainakin alottaa helpoimmasta päästä ja putsailla ilmamassamittari.
Ja moottorina siis yhden turbon diesel.
Pääsiäisen aikaan tuli moottorijarrutuksessa ilmoitus "Huolla auto". Ei vikavaloja, eikä mitään havaittavaa eroa tehoissa tai moottorin vasteessa.
Vikakoodeina löytyi
P2282 51
P0399 00
Nyt muutaman ajopäivän jälkeen syttyi sitten helikopterivalokin mittaristoon. Pitänee alkaa tutkimaan tarkemmin mikä mättää.
Ahtoputki välijäähdyttimeltä imusarjalle on vaihdettu muutama vuosi sitten, eikä äkkiseltään näkynyt halkeamaa kun yritin katella.
Hehkutulppia ei ole vaihdettu koskaan.
Ja avaimen paristostakin alkoi valittamaan, eikä uuden pariston vaihto muuttanut tilannetta miksikään.
Jahka kelit lämpenee, niin pitänee ainakin alottaa helpoimmasta päästä ja putsailla ilmamassamittari.
Ja moottorina siis yhden turbon diesel.
Viimeksi muokannut mike, To Loka 05, 2023 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2708
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Hehku tosiaan ilmoittaa oman kokemuksen mukaan vain tuolla "huolla auto"-ilmoituksella, mutta ei sytytä vikavaloa.
Vikavalo tulee siis tuosta toisesta koodista ja kyllähän sen yleisin aiheuttaja on tuo haljennut putki, mutta onhan näitä jo sen verran ajan hammas kuluttanut, että ei olisi ihme jos immukin olisi saanut siipeensä.
Vikavalo tulee siis tuosta toisesta koodista ja kyllähän sen yleisin aiheuttaja on tuo haljennut putki, mutta onhan näitä jo sen verran ajan hammas kuluttanut, että ei olisi ihme jos immukin olisi saanut siipeensä.
Tomppa & Saabit myyty :(
-
- "Aero"
- Viestit: 386
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Ahtoputki ei välttämättä ole pitkäikäinen, mitä maailmalta on tietoja kantautunut. Mulla oli alaklemmari löytynyt vaihdon jälkeen, oliko vuosi.
Hehkun johtosarjan muoviliittimet tahtoo hajota vanhuuttaan. Irrota hehku kuumasta koneesta, niin ei katkea.
Hehkun johtosarjan muoviliittimet tahtoo hajota vanhuuttaan. Irrota hehku kuumasta koneesta, niin ei katkea.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Saabi oli 8 viikkoa pois liikennekäytöstä ja sinä aikana yritin sitä tutkailla tuossa pihalla. Kokeilin tuloksetta paineistaa imupuolta IMM päästä ja kuulostella onko missään vuotoa. Autohan antaa edelleen vikakoodia P2282 51 moottorijarrutuksessa.
Kesän testailujen aikana putsailin myös EGR-venttiiliä ja totesin sen välillä jumittavan. Nyt on EGR ja IMM vaihdettu uuteen orggisvalmistajan osaan.
Kaikki letkut kävin läpi mihin yläkautta pääsin käsiksi.
Tänään kun yritin käydä ajamassa, oli tulos melko onneton. "Huolla auto" ilmoitus tuli ruutuun jo ensi kilometreillä ja nyt sillä erotuksella, että myös tehot katosivat. Ahtopaineet ei nouse ja moottori kiertää vähän reilut 3000 rpm. Vikakoodin nollaus palauttaa tehoja, mutta täysin normaalia veto ei ole ja ahdot tuntuvat nousevan vasta yli 2000 kierroksen. Moottorin vikavalo ei syttynyt vaikka tehot katosivatkin.
Mikään ei oikein viittaisi yleiseen ahtoputken halkeamaan kun vikakoodi tulee vain moottorijarrutuksessa eikä ahtojen noustessa kuten haljenneella putkella.
Kovin niukasti löytyy netistä tietoa tuosta P2282 51 koodin ongelmasta. 52-koodin osalta juttua onkin Insignia-foorumit pullollaan.
Ihmettely jatkuu siis edelleen ja autokin pitäis saada katsastettua kuukauden sisällä.
Kesän testailujen aikana putsailin myös EGR-venttiiliä ja totesin sen välillä jumittavan. Nyt on EGR ja IMM vaihdettu uuteen orggisvalmistajan osaan.
Kaikki letkut kävin läpi mihin yläkautta pääsin käsiksi.
Tänään kun yritin käydä ajamassa, oli tulos melko onneton. "Huolla auto" ilmoitus tuli ruutuun jo ensi kilometreillä ja nyt sillä erotuksella, että myös tehot katosivat. Ahtopaineet ei nouse ja moottori kiertää vähän reilut 3000 rpm. Vikakoodin nollaus palauttaa tehoja, mutta täysin normaalia veto ei ole ja ahdot tuntuvat nousevan vasta yli 2000 kierroksen. Moottorin vikavalo ei syttynyt vaikka tehot katosivatkin.
Mikään ei oikein viittaisi yleiseen ahtoputken halkeamaan kun vikakoodi tulee vain moottorijarrutuksessa eikä ahtojen noustessa kuten haljenneella putkella.
Kovin niukasti löytyy netistä tietoa tuosta P2282 51 koodin ongelmasta. 52-koodin osalta juttua onkin Insignia-foorumit pullollaan.
Ihmettely jatkuu siis edelleen ja autokin pitäis saada katsastettua kuukauden sisällä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Viime viikolla diagnosoin MDI:llä erään klubilaisen NG9-5:sta, joka kertoi myös ajotietokoneen näytössä olevasta kaukosäätimen pariston herjasta.
Meillä tuota herjaa ei ole tullut koskaan Kun paristo on ollut lopussa, on tullut herja "kaukosäätimiä ei löydy" tai jotain vastaavaa. Cabben ajotietokoneessa tuo herja paristosta on näkynyt kerran ja itse luulin, että siinä ei edes olisi moista toimntoa.
Jos omistaa sekä NG9-5:n että NG9-3:n, niin ei kannata laittaa avaimia samaan taskuun. Jostain syystä se kuluttaa NG9-5:n avaimen paristoa. Ilmeisesti avaimet kommunikoivat jollain tavalla toistensa kanssa
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Tänään ajelin 250 km ja tehot olivat osittain tallella ja kulutus normaalia. Lyhytkin moottorijarrutus aiheuttaa vikakoodin P2282-51.
Vikakoodin nollaamisenkaan jälkeen moottori ei kierrä kuin johonkin 3200 rpm nurkille, missä veto hiipuu ja kierrokset seilaavat 3000-3200 välillä.
Jos satasen vauhdista vaihtaa vapaalle, niin moottorin kierrokset seilaavat tyhjäkäynnin ja 1300 välillä. Pysähdyksissä tyhjäkäynti on kuitenkin ihan normaalia.
Vikakoodin nollaamisenkaan jälkeen moottori ei kierrä kuin johonkin 3200 rpm nurkille, missä veto hiipuu ja kierrokset seilaavat 3000-3200 välillä.
Jos satasen vauhdista vaihtaa vapaalle, niin moottorin kierrokset seilaavat tyhjäkäynnin ja 1300 välillä. Pysähdyksissä tyhjäkäynti on kuitenkin ihan normaalia.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Aero"
- Viestit: 386
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Youtubessa oli Insignian video ahtoputken vaihdosta. Kommentissa joku mainitsi jostain tiivisteestä toisaalla, joka hänen tapauksessansa vuosi vielä ahtoputken vaihdon jälkeen.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Tähän mennessä on tehty seuraavaa:
- IMM päästä paineistettu imupuoli eikä näytä/kuulosta vuotavan mistään.
- käytetty välijäähdyttimeltä läppäkotelolle menevä putki irti, puristeltu ja etsitty halkeamia. Ehjä on.
- putsattu läppäkotelo.
- vaihdettu IMM ja koodailtu vaihtoprosessi MDI:llä
- mitattu alipainepumpun ja turbon säätösolenoidiventtiilin toiminta WISsin ohjeiden mukaan.
- turbon johdesiipien säätövipu liikkuu kevyesti ja liikerata näyttää normaalilta.
- vaihdettu EGR uuteen orggisosaan.
- vaihdettu IMM uuteen Bosch osaan.
- normaalin huollon myötä vaihdettu öljyt, suodatin, ilmansuodatin, jakoremmi ja vesipumppu.
- tarkastettu antureiden liittimet ja johtosarjat visuaalisesti.
Vika jatkuu edelleen ja ideat käy vähiin + katsastus painaa viikon sisällä päälle.
Seuraavaksi kokeilen ottaa hiukkasloukusta anturin irti ja testaan onko vaikututa kun pakokaasujen vastus vähenee.
- IMM päästä paineistettu imupuoli eikä näytä/kuulosta vuotavan mistään.
- käytetty välijäähdyttimeltä läppäkotelolle menevä putki irti, puristeltu ja etsitty halkeamia. Ehjä on.
- putsattu läppäkotelo.
- vaihdettu IMM ja koodailtu vaihtoprosessi MDI:llä
- mitattu alipainepumpun ja turbon säätösolenoidiventtiilin toiminta WISsin ohjeiden mukaan.
- turbon johdesiipien säätövipu liikkuu kevyesti ja liikerata näyttää normaalilta.
- vaihdettu EGR uuteen orggisosaan.
- vaihdettu IMM uuteen Bosch osaan.
- normaalin huollon myötä vaihdettu öljyt, suodatin, ilmansuodatin, jakoremmi ja vesipumppu.
- tarkastettu antureiden liittimet ja johtosarjat visuaalisesti.
Vika jatkuu edelleen ja ideat käy vähiin + katsastus painaa viikon sisällä päälle.
Seuraavaksi kokeilen ottaa hiukkasloukusta anturin irti ja testaan onko vaikututa kun pakokaasujen vastus vähenee.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Paikallaan kaasutellessa ei tosiaan ota kierroksia paljoa yli 3000 rpm (sininen käyrä). Tuon käppyrän mukaan ahtopaineet ei nouse pyydetylle tasolle.
https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69PdnP ... w?e=j0bebA
Kerran antoi vikakoodin liian alhaisesta ahtopaineesta.
Pitäs vain saada läppäri toimimaan ajon aikana niin pääsis kunnolla testaamaan miten käyttäytyy kuormitettuna. Vetoja tuntuu kylllä löytyvän, joskin vasta 2000 rpm nurkilta alkaen.
Mutta läppärin akku on huono ja sopivaa autolaturia moiseen ei tästä kylästä ensihakemalla löytynyt.
https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69PdnP ... w?e=j0bebA
Kerran antoi vikakoodin liian alhaisesta ahtopaineesta.
Pitäs vain saada läppäri toimimaan ajon aikana niin pääsis kunnolla testaamaan miten käyttäytyy kuormitettuna. Vetoja tuntuu kylllä löytyvän, joskin vasta 2000 rpm nurkilta alkaen.
Mutta läppärin akku on huono ja sopivaa autolaturia moiseen ei tästä kylästä ensihakemalla löytynyt.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Jos sulla on OBD2 Bluetooth -mokkula ja Android -puhelin/-mankka autossa, voin heittää sulle Torque -sovelluksen, jolla voi logata auton käyttäytymistä.mike kirjoitti: ↑To Syys 28, 2023 14:54Paikallaan kaasutellessa ei tosiaan ota kierroksia paljoa yli 3000 rpm (sininen käyrä). Tuon käppyrän mukaan ahtopaineet ei nouse pyydetylle tasolle.
https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69PdnP ... w?e=j0bebA
Kerran antoi vikakoodin liian alhaisesta ahtopaineesta.
Pitäs vain saada läppäri toimimaan ajon aikana niin pääsis kunnolla testaamaan miten käyttäytyy kuormitettuna. Vetoja tuntuu kylllä löytyvän, joskin vasta 2000 rpm nurkilta alkaen.
Mutta läppärin akku on huono ja sopivaa autolaturia moiseen ei tästä kylästä ensihakemalla löytynyt.
Muistaakseni 2010 vuosimallista lähtien dieselautoihin on tehty sellainen rajoitus, että ne eivät kierrä tyhjäkäynnillä juurikaan yli 3000 rpm.
Katsastuskonttorilla yksi inssi jutteli sellaista, kun polki meidän cabbea tyhjäkäynnillä ihan huolella
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Tänään sain läppärin pysymään pystyssä sen verran pitkään, että pääsin motarilla kokeilemaan paineiden nousua. Moottorijarrutuksessa tuli heti "huolla auto". Jotenkin laiskan tuntuisesti ja pientä empimistä/nykimistä vedättäessä. Pitää tutkailla nyt käppyröitä tarkemmin.
Kyllä tuo on aikaisemmin tosiaan ottanut kierroksia ihan kunnolla yli 4000 myös parkissa ollessaan.
Kyllä tuo on aikaisemmin tosiaan ottanut kierroksia ihan kunnolla yli 4000 myös parkissa ollessaan.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Ei nyt kummosesti tullut selkoa koeajostakaan. Voisko kukaan käydä loggaamassa omalla autollaan millaisia lukemia toimiva auto antaa ilmamassoille ja ahtopaineille suhteessa moottorinohjauksen pyytämiiin lukemiin?
Linkin viivadiagrammissa on ylhäältä alaspäin lueteltuna:
-sininen käyrä = ajonopeus
-ruskea käyrä = kaasupolkimen asento
-violetti käyrä = laskennallinen ilmamassa
-vihreä käyrä = IMM mittaama ilmamassa
-turkoosi käyrä = moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine
-keltainen käyrä = ahtopaineanturin mittaama ahtopaine
https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69b6T4 ... g?e=idA9vE
Käppyrät on otettu motarilta rampille poistuttaessa moottorijarrutuksen ajalta. Lopputuloksena taas "huolla auto" ja vikakoodi P2282 51
Lisäksi oli tallentunut myös mielenkiintoisesti vikakoodit
P1325 04 Crankshaft Position Reluctor Ring Performance
P03B0 01 Cylinder 3 Pressure Variation Too Low
Linkin viivadiagrammissa on ylhäältä alaspäin lueteltuna:
-sininen käyrä = ajonopeus
-ruskea käyrä = kaasupolkimen asento
-violetti käyrä = laskennallinen ilmamassa
-vihreä käyrä = IMM mittaama ilmamassa
-turkoosi käyrä = moottorinohjauksen pyytämä ahtopaine
-keltainen käyrä = ahtopaineanturin mittaama ahtopaine
https://1drv.ms/i/s!Av7twjXqwmgWj69b6T4 ... g?e=idA9vE
Käppyrät on otettu motarilta rampille poistuttaessa moottorijarrutuksen ajalta. Lopputuloksena taas "huolla auto" ja vikakoodi P2282 51
Lisäksi oli tallentunut myös mielenkiintoisesti vikakoodit
P1325 04 Crankshaft Position Reluctor Ring Performance
P03B0 01 Cylinder 3 Pressure Variation Too Low
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Otin kokeeksi IMMun irti suodatinkotelosta ja kas kummaa, vikakoodia ei tule pihalla kaasutellessa.
Suodatin on uusi Boschin suodatin, eikä edelliselläkään ollu paljoa ajettu.
Ilmeisesti mitatun ilmamassan ero pyydettyyn on niin pieni, että suodattimen vastus aiheuttaa vikakoodin aktivoinnin.
Mutta varsinainen vikahan on kuitenkin jossain muualla kun edellisellä vähän ajetullakin suodattimella mentiin ilman vikakoodia.
Pitänee kuiten hakea kokeeksi marmorilta orggissuodatin ja kokeilla onko sillä mitään vaikutusta.
Suodatin on uusi Boschin suodatin, eikä edelliselläkään ollu paljoa ajettu.
Ilmeisesti mitatun ilmamassan ero pyydettyyn on niin pieni, että suodattimen vastus aiheuttaa vikakoodin aktivoinnin.
Mutta varsinainen vikahan on kuitenkin jossain muualla kun edellisellä vähän ajetullakin suodattimella mentiin ilman vikakoodia.
Pitänee kuiten hakea kokeeksi marmorilta orggissuodatin ja kokeilla onko sillä mitään vaikutusta.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
-
- "Viggen"
- Viestit: 526
- Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Tuota noin...mulla oli joskus tuommosta oiretta 1.9 ttid kun olin laittanut immun vääriinpäin erehdyksessä suodattimen vaihdon yhteydessä...tuohan pohjimmiltaan sama kone....ei kiertänyt ku 3000 paikallaan ollessa ja tehot oli hukassa. Korjaantu ku laitto immun oikein päin...
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Re: Kevätvaivoja, "Huolla auto"
Tarkastettu tuokin ja oikein päin on.korpijaakko kirjoitti: ↑Su Loka 01, 2023 19:25Tuota noin...mulla oli joskus tuommosta oiretta 1.9 ttid kun olin laittanut immun vääriinpäin erehdyksessä suodattimen vaihdon yhteydessä...tuohan pohjimmiltaan sama kone....ei kiertänyt ku 3000 paikallaan ollessa ja tehot oli hukassa. Korjaantu ku laitto immun oikein päin...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334