Ohjaustehostin

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ohjaustehostin lakkasi tehostamasta allekirjoituksen NG:ssä (ajettu nyt 208 tkm). Onneksi vasta maalta tulon viimeisessä käännöksessä pihaan. Hihna ehjä ja kartturin puolen konetilan alaosa joka puolelta aivan öljyssä. Olin varma, että paine/menoputkessa reikä, mutta sen vaihto uuteen ei auttanutkaan, vaan öljy tyhjeni järjestelmästä edelleen. Tarkemmassa tutkimuksessa selvisi sen tulo palkeessa olevasta reijästä. Näitäkin siis menee eikä vain putket ruostu puhki. Pitää vielä aukaista palje ja katsoa, mikä sieltä on pettänyt – aika runsas oli vuoto. Joku stefahan siinä on mistä raideranko liukuu ulos.

Sain uuden ohjausvaihteen heti tilaukseen Ahosen Arin kautta ja se oli parissa päivässä jo odottamassa asennusta.

Kirjoittelin vaihtotyön vaiheet ylös, jos joku muu joutuu joskus saman operaation tekemään.

1. Auto ylös
2. Pohjamuovit pois – ne etupään sivuilla olevat, kiinni apurungossa ja puskurissa.
3. Etupyörät pois
4. Ohjausakselin alanivel irti ohjaamon puolella – ruuvi (11 mm) pois kokonaan. Sille on kolo alaspäin menevässä akselissa.
5. Koiranluut yläpäästä irti (18 mm ja T40) – helpompaa kuin alapäät korin puolelta.
6. Raidetangon pallonivelet irti (18 ja 8 mm) – piti lyödä moskalla alhaalta päin, vasara ei riittänyt.
7. Tehostimen putket irti ohjausvaihteesta – 10 mm taivutettu avain. Käsi mahtuu pakoputken vierestä ja ruuvi näkyy pienestä raosta alhaalta viistosta. Sekä paine- että paluuputki kiinni tällä samalla ruuvilla välistä. Voi olla helpompi, kun apurunko on pudotettu alemmaksi. Astia alle valmiiksi.
8. Apurungon takakiinnikkeistä vinoon taakse sojottavat läpyskät pois (16 mm). Ruuvasin pakoputken kannattimen löysästi roikkumaan niiden ruuveilla ja apurungon takaruuvit (21 mm) myös löysästi takaisin.
9. Vaihteiston takapuslan pitkä ruuvi (18 mm) pois ja se kiinnitin, jonka väliin tuo pusla menee irti. Riittää, että alaruuvi ja jompikumpi yläruuveista (18 mm) on pois ja toinen löysällä niin kiinnitin mahtuu kääntymään alaosastaan eteenpäin. Tarpeellinen ohjausvaihteen poisotossa ja takaisinlaitossa. WIS ei tätä oikein paljasta.
10. Pakoputki irti katalysaattorin alapäästä (16 mm). Muuten apurunko ei mahdu putoamaan kuin 3-4 cm. Ripustin sen rautalangalla, ettei jousto-osa hajoa
11. Tunkki ja pystypalkki apuringon alle ja takaruuvit kokonaan pois – eturuuvit löysälle (21 mm).
12. Apurungon lasku pystytuen varaan siten, että sen takaosa on noin 60 mm laskeutunut (takapuslan kohdalta mitattuna). WIS sanoo, että korkeintaan 50 mm!
13. Kallistuksenvakaajan laakereiden ruuvit irti (13 mm). Muuten sitä ei saa käännettyä ylös (siis niitä päitä, joissa koiranluut). Sidoin sen niin ylös kuin sain.
14. Ohjausakseli irti ohjausvaihteesta (siis kabiinin puolella).
15. Ohjausvaihteen pitkät ruuvit (18 mm) irti – mutterit ja aluslevyt yläpuolella.
16. Kuskin puolelta pyöräkotelosta pitää työntää ohjausvaihdetta vähän sisäänpäin ja kun akseli tulee ohjaamon aukosta pois, kääntää yläpäätä auton nokkaa kohti ja vetää sitä ulos siten, että akselin pää tulee kallistuksenvaimentimen ja pellin välistä ensin alas ja sitten edelleen ulospäin. Loppupää seuraa kyllä kun vetää.


17. Säädin uuden ohjausvaihteen pituuden samaksi kuin vanhassa (siis raidetangon päät samalle etäisyydelle) niin hyvin kuin mittanauhalla nyt pystyi. Kiristysmutteri oli taas 15/16 tuumainen ja raidetangon päätäkin pidettäessä mm avaimella (21) se oli löysä eli aika jenkkimeininki.
18. Ohjausvaihde samaa reittiä takaisin. Työnnettävä vähän ohi ja pidettävä tasauspyörästöä vasten niin ohjausakseli mahtuu solahtamaan ohjaamon aukkoon.
19. Ohjausvaihteen ruuvit paikalleen – jätin vielä löysäksi.
20. Ohjausvaihteen säteilysuoja paikalleen. Voi olla, että menee sisään paikallaankin, mutta minulla oli irti, kun olin tutkinut vanhan haitarikumia ja päätyä.
21. Putket kiinni ohjausvaihteeseen. Pistin tiivisteen keskelle pienen alkureijän, että repeää keskeltä auki (uusi ohjausvaihde).
22. Kallistuksenvaimentimen laakerit takaisin paikalleen ja koiranluut kiinni joustintukiin.
23. Apurungon ja pakoputken kannattimen väliset läpyskät kiinni takapäistään, jos olivat irti.
24. Apurunkoa pari senttiä ylös ja ohjausakselin liitos huulille ohjaamon lattiassa. Sama vielä uudestaan, jotta akseli menee paikalleen niveleen.
25. Apurunko kokonaan ylös ja takaruuvit paikalleen.
26. Ohjausakselin liitoksen kiristys.
27. Raidetangon päät kiinni napoihin.
28. Pakoputken jousto-osa kiinni katalysaattoriin.
29. Vaihteiston takapuslan ruuvi paikalleen ja sen kiinnittimen ruuvit myös.
30. Kaikki ruuvit oikeisiin momentteihin. Apurunko 160 Nm, ohjausvaihde 110 Nm + 150 astetta, takatuki 10 Nm, muut sitten vähemmän
31. Pohjamuovit paikalleen.
32. Etupyörät paikalleen.
33. Ohjaustehostimen täyttö ja ilmaus (WIS).
34. Kulmien säätöön.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ohjaustehostin

Viesti Kirjoittaja tturku »

Hienoa HEV että viitsit dokumentoida tänne työn myös. Hattua käteen!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin