Takajarru

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Takajarru

Viesti Kirjoittaja HEV »

Ei oikein löytynyt sopivaa valmista ketjua niin aloitin uuden. Onko kellään kokemusta takajarrun herkistämisestä (siis tämä NG/Insignia/... - tyyppi). Viime syksynä kunnostin takasatuloita, kun oli selväsi paloista osa jumittanut eli viilasin oikein ruuvipenkissä palojen ohjausurat metallille asti ennen ohjuripellin asennusta ja vaihdoin toiseen satulaan tiivisteen (sylinterin putsaus myös) ja suojakumin revenneen tilalle.

Nyt alkoi taas jumittaa - takabvanne kuumeni. Äsken otin sen puolen auki ja palat liikkuivat kyllä herkästi ja olivat tasaisesti kuluneet. Käsijarrusysteemin sisäänkierto sensijaan vaati aika kovan väännön ennenkuin nitkahti pyörimään. Kersin sen pariin kertaan sisään ja painoin jarrulla taas ulos. Kysymys: Onko tuolle käsijarrumekanismille muuta tehtävissä kuin kierrellä ja toivoa, että herkistyy. Mäntiä taitaa saada varaosana, mutta onko se niin, että mekanismi siirretään sinne vanhasta vai saako niitäkin erikseen? Vai onko suosiosta vaihdettava koko satula - siis jos vaiva jatkuu?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Takajarru

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Itsellä NG9-5:ssä jumitti lähinnä toinen liukutapeista, se missä oli se kuminen ympärys, jossa ilmeisesti kumi imee itseensä ja turpoaa pikkasen ja aiheuttaa jumitusta.

Itse taistelin Sitikan takajarrun kanssa, ja herkistelin, purin, putsaili, rasvailin, vaihdoin tiivisteitä ja lopulta männänkin ja jumitus vaan perhana jatkui, vaikka kootessa kaikki näytti toimivan oikein hyvin. Käytin ihan järjettömän määrän aikaa, tilailin osia uuden satulan arvosta ja kiroilin vuoden edestä. Lopulta tilasin uuden satulan ja 15min päästä oli uusi satula tilalle ja loppui jumittelut siihen paikkaan.

Sen verran tuosta viisastuin, että jatkossa en yritä säästää paria kymppiä, vaan kun mäntä selvästi jumittaa (takana) niin heti satula vaihtoon :)
Tomppa & Saabit myyty :(
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Takajarru

Viesti Kirjoittaja HEV »

Auttoi herkistely ainakin toistaiseksi. 160 km maantie/motariajon päätteeksi oli samanlämpöiset molemmat takavanteet ja vain jotain kädenlämmön paikkeilla (kaupunkiajoa lopuksi). Seurataan tilannetta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1427
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Takajarru

Viesti Kirjoittaja HEV »

Dodiin - taas oli oikea takajarru jumissa. Hommasin minäkin uuden satulan, jospa auttaisi. Ei meinannut lähteä mäntä kiertymään vanhassa satulassa nytkään. Hylsyavaimella piti oikein vääntää, eteenpäin pyöri sitten taas helposti kun oli irronnut ja sain jarrunesteet satulasta putkistoon. Toimi kuitenkin 8 kk ilman jumia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin