Ei oikein löytynyt sopivaa valmista ketjua niin aloitin uuden. Onko kellään kokemusta takajarrun herkistämisestä (siis tämä NG/Insignia/... - tyyppi). Viime syksynä kunnostin takasatuloita, kun oli selväsi paloista osa jumittanut eli viilasin oikein ruuvipenkissä palojen ohjausurat metallille asti ennen ohjuripellin asennusta ja vaihdoin toiseen satulaan tiivisteen (sylinterin putsaus myös) ja suojakumin revenneen tilalle.
Nyt alkoi taas jumittaa - takabvanne kuumeni. Äsken otin sen puolen auki ja palat liikkuivat kyllä herkästi ja olivat tasaisesti kuluneet. Käsijarrusysteemin sisäänkierto sensijaan vaati aika kovan väännön ennenkuin nitkahti pyörimään. Kersin sen pariin kertaan sisään ja painoin jarrulla taas ulos. Kysymys: Onko tuolle käsijarrumekanismille muuta tehtävissä kuin kierrellä ja toivoa, että herkistyy. Mäntiä taitaa saada varaosana, mutta onko se niin, että mekanismi siirretään sinne vanhasta vai saako niitäkin erikseen? Vai onko suosiosta vaihdettava koko satula - siis jos vaiva jatkuu?
Takajarru
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2709
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Takajarru
Itsellä NG9-5:ssä jumitti lähinnä toinen liukutapeista, se missä oli se kuminen ympärys, jossa ilmeisesti kumi imee itseensä ja turpoaa pikkasen ja aiheuttaa jumitusta.
Itse taistelin Sitikan takajarrun kanssa, ja herkistelin, purin, putsaili, rasvailin, vaihdoin tiivisteitä ja lopulta männänkin ja jumitus vaan perhana jatkui, vaikka kootessa kaikki näytti toimivan oikein hyvin. Käytin ihan järjettömän määrän aikaa, tilailin osia uuden satulan arvosta ja kiroilin vuoden edestä. Lopulta tilasin uuden satulan ja 15min päästä oli uusi satula tilalle ja loppui jumittelut siihen paikkaan.
Sen verran tuosta viisastuin, että jatkossa en yritä säästää paria kymppiä, vaan kun mäntä selvästi jumittaa (takana) niin heti satula vaihtoon
Itse taistelin Sitikan takajarrun kanssa, ja herkistelin, purin, putsaili, rasvailin, vaihdoin tiivisteitä ja lopulta männänkin ja jumitus vaan perhana jatkui, vaikka kootessa kaikki näytti toimivan oikein hyvin. Käytin ihan järjettömän määrän aikaa, tilailin osia uuden satulan arvosta ja kiroilin vuoden edestä. Lopulta tilasin uuden satulan ja 15min päästä oli uusi satula tilalle ja loppui jumittelut siihen paikkaan.
Sen verran tuosta viisastuin, että jatkossa en yritä säästää paria kymppiä, vaan kun mäntä selvästi jumittaa (takana) niin heti satula vaihtoon
Tomppa & Saabit myyty :(
Re: Takajarru
Auttoi herkistely ainakin toistaiseksi. 160 km maantie/motariajon päätteeksi oli samanlämpöiset molemmat takavanteet ja vain jotain kädenlämmön paikkeilla (kaupunkiajoa lopuksi). Seurataan tilannetta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Takajarru
Dodiin - taas oli oikea takajarru jumissa. Hommasin minäkin uuden satulan, jospa auttaisi. Ei meinannut lähteä mäntä kiertymään vanhassa satulassa nytkään. Hylsyavaimella piti oikein vääntää, eteenpäin pyöri sitten taas helposti kun oli irronnut ja sain jarrunesteet satulasta putkistoon. Toimi kuitenkin 8 kk ilman jumia.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
-
- "Hirsch"
- Viestit: 990
- Liittynyt: Ti Kesä 24, 2003 08:10
- Paikkakunta: Turku
Re: Takajarru
Mihin hintaan ja mistä hankit uuden satulan?
T. Sami
T. Sami
HEV kirjoitti: ↑Ke Huhti 10, 2024 15:21Dodiin - taas oli oikea takajarru jumissa. Hommasin minäkin uuden satulan, jospa auttaisi. Ei meinannut lähteä mäntä kiertymään vanhassa satulassa nytkään. Hylsyavaimella piti oikein vääntää, eteenpäin pyöri sitten taas helposti kun oli irronnut ja sain jarrunesteet satulasta putkistoon. Toimi kuitenkin 8 kk ilman jumia.
Sami R. #986
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
9000 CDE 2,3T -95, 9-5 TiD4 Vector -10, 900 Aero -86, 99t -78, 99t -79, 99t -80
Varium et mutabile semper femina
Re: Takajarru
Aeromotors, TRW:n satula 85 € plus vanhan palautus jotain 25 €. Motonetissa olis ollu 139 €.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH