V.J.S kirjoitti:9-5T kirjoitti:
Luulen että valtaosa ei tiedä Saabilla ja Opelilla olleen ja olevan mitään yhteyttä.
Jokaikinen joka on lukenut yhdenkin suomalaisen lehden tekemän koeajo tms. jutun Saabista viimeisen kymmenen vuoden aikana on saanut lukea että Saab on tehty Opelin "pohjalevylle". Nimenomaan Opelin, ei GM:n, koska autotoimittajista tuntuu olevan hauskaa viljellä tuota "Saab = Opel" käsitystä. Eikä koske ainoastaan Suomea, jopa Italialaiset kolleegat tiesivät kertoa, että:
"Vanhat Saabit on hienoja, mutta uudet Saabit on Opeleita, siksi niitä ei kukaan osta"
Kyllä tässä on totuus. Juuri lueskelin What Car & Auto Car -koeajoja. molemmissa puhuttiin heti alkuun miten 9-5:ssa on Insignian 'pidennetty' alusta. ja voiko premium-autossa olla joku 'tavallinen ooppeli-alusta' ? Myös mainittiin, että autosta löytyy Vauxhallin (Opelin) osia monesta kohtaa.
Yllättävää on, että tuskin koskaan missään mainitaan miten V70/S80 jakaa alusta-arkkitehtuurin Mondeon kanssa.
Ehkä Saabin taakkana on muutama typerä juttu, jossa identiteettiä on tahrattu todella pahasti. Viimeisimmät on 9-7X Trail Blazer ja Saabaru 9-2X. Onneksi eivät tuoneet Eurooppaan. Historiasta löytyy myös SAAB-Lancia 600, täysin Lancia Saabin nimellä
Olen edelleen sitä mieltä, että uudessa 9-5:ssa ei pitäisi käyttää ainoatakaan NÄKYVÄÄ komponenttia, joka löytyy esim. Corsasta, esim valokytkin, ovenkahvat tai ratti/viikset, audion namikat, etc. Saabilla täytyy ola omat vipstaakit näihin kohtaan, jos näin ei ole joka lehti kertoo miten taas on niin ooppelia joka paikka. Enemmän tässä hallaa tedään kuin mitä vaikka oma Saab design -ratti maksaisi tai muutama muu näkyvä komponentti. komponenttien toimivuudesta tässä ei ole kyse, varmasti se ooppeli-rattikin on ihan hyvä !