Uusi Saab 9-5
Re: Uusi Saab 9-5
Mikäs renkaissa on vikana? Itse selvisin aikanaan noilla renkailla monta kymmentätuhatta kilsaa. NG-95 ei kyllä uraherkkyyttä koe.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Uusi Saab 9-5
Ei sinänsä kai mitään , sitä vaan epäilee kun ei ole kokemusta noin leveistä renkaista.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Uusi Saab 9-5
Tuo mainitsemasi rengaskokohan on pienin NG-95:ssa käytettävä rengaskoko. Silloin aikoinaan itse oikein halusin tämän rengaskoon koska siinä oli korkein, siis 55, ilmatila. Itse ajossa toivon tuon tuovan pehmeyttä mukana ja niin se käytännössä olikin.
Silloin alkuaikoina oli hirveä polemiikki auton "nypytyksestä", mitä Se sitten olikaan? En tiedä sitä, koska itse en Vectorin jousituksessa sitä kokenut. Mutta oma uskomukseni oli, että korkeamman ilmatilan rengas oli ajossa pehmeämmän oloinen ja itse siitä kyllä pidin.
Näitä juttuja oli pilvin pimein silloin syksyllä 2010, minulle ainakin ihan melkein kyllästymiseen saakka. Nyt kun olen tällä Mersulla ajellut jo toista vuotta, niin kyllä NG-95 ja sen kyyti on kaihoisana mielessä aika usein? Näin Se vaan on!
Silloin alkuaikoina oli hirveä polemiikki auton "nypytyksestä", mitä Se sitten olikaan? En tiedä sitä, koska itse en Vectorin jousituksessa sitä kokenut. Mutta oma uskomukseni oli, että korkeamman ilmatilan rengas oli ajossa pehmeämmän oloinen ja itse siitä kyllä pidin.
Näitä juttuja oli pilvin pimein silloin syksyllä 2010, minulle ainakin ihan melkein kyllästymiseen saakka. Nyt kun olen tällä Mersulla ajellut jo toista vuotta, niin kyllä NG-95 ja sen kyyti on kaihoisana mielessä aika usein? Näin Se vaan on!
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Uusi Saab 9-5
Siis eikö 16 tuumaisia saa alle vaikka haluaisiristos kirjoitti:Tuo mainitsemasi rengaskokohan on pienin NG-95:ssa käytettävä rengaskoko. Silloin aikoinaan itse oikein halusin tämän rengaskoon koska siinä oli korkein, siis 55, ilmatila. Itse ajossa toivon tuon tuovan pehmeyttä mukana ja niin se käytännössä olikin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Uusi Saab 9-5
Mielestäni ei, koska auto on niin painava, että noissa renkaissa oleva painomerkintä ja nopeusluokka ei pienemmässä rengaskoossa tule täyteen NG-95:ssa? Muistaakseni rengaskoko oli 225/55R17 W98.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Uusi Saab 9-5
Eipä löydy tosiaan mistään mainintaa alle 17-tuumaisista NG9-5:ssa. Tuntuu kyllä melko huimalta kun on tottunut pitämään 16-tuumaisia suurina, ja kun on vielä vessalukemistona noita 90-luvun alun Tuulilaseja joissa uuden Corolla-sukupolven ominaisuuksiin lukeutuu suuremmat, 14" renkaat... Puhumattakaan siitä mitä pidettiin tuolloin matalaprofiilisena
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Uusi Saab 9-5
Uraherkkyyttä ei tosiaan ole ilmennyt noissa 17 tuuman renkaissa yhtään. Eikä pahemmin rengasmelukaan vaivaa, varsinkin talvella Nokian kitkoilla auto on todella hiljainen. Nypytystä sen sijaan kyllä aina joskus on. Paljonko sitä on, niin se riippuu pinnan tasaisuudesta ja nopeudesta. Pitkillä maantiematkoilla nopeuksilla 80 tai yli niin sitä ei tunnu. Mielestäni nopeudessa 60-80 sen havaitsee helpoiten. Johtunee turhan pintakovasta jousituksesta. Toisaalta tuossa omassa autossa se tuntuu vähentyneen viime kuukausien aikana tai sitten siihen vaan tottuu. Sekä kesä että talvirenkaat on vakiokokoiset 225/55-17 joita ei kyllä nykyään enää matalaprofiiliseksi voi sanoa.
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Re: Uusi Saab 9-5
Kyllä Tosu kirjoittaa samoja kertomuksia, mitä itse kirjoittelin syksyllä 2010. Tuosta nypytyksestä oli todella paljon purinaa. Itse en osannut sitä silloin tunnistaa, sillä kyyti oli todella mukavaa ja rauhallista. Silloin ajoin lyhyessä ajassa niin paljon pitkiä matkoja, että Se oli vain nautintoja nautintojen jälkeen.
Mielestäni tuo NG:n "pintakova" jousitus on kuljettajan jousitus, mikä antaa kuskille loistavan perstuntuman! Siinä on minun kokemukseni lyhyen 60000km:n kokemuksen perusteella. Ja todellakin nuo ns. Korkeat renkaat 55:set olivat oman tahtoni mukaiset renkaat ja osoittautuivat oikeaksi valinnaksi tällaiselle nautiskelijalle.
Mielestäni tuo NG:n "pintakova" jousitus on kuljettajan jousitus, mikä antaa kuskille loistavan perstuntuman! Siinä on minun kokemukseni lyhyen 60000km:n kokemuksen perusteella. Ja todellakin nuo ns. Korkeat renkaat 55:set olivat oman tahtoni mukaiset renkaat ja osoittautuivat oikeaksi valinnaksi tällaiselle nautiskelijalle.
Viimeksi muokannut ristos, Pe Maalis 15, 2013 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Re: Uusi Saab 9-5
Edellisiin mielipiteisiin on helppo yhtyä, 17" rengastus on jopa mukava ja jopa hiljainen NG:n alla, eikä urat vaivaa. Tosin etuvedosta ei niin ole kokemuksia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Uusi Saab 9-5
Kiitoksia vastauksista. Nyt voi rauhallisin mielin lähteä vaunua Göteborgista hakemaan, tosin vasta 25.3.....
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Uusi Saab 9-5
Eli NG 9-5 kanta Suomessa ilmeisesti vaan kasvaa?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 49
- Liittynyt: To Maalis 22, 2012 22:28
Re: Uusi Saab 9-5
Mulla talvirenkaat 225/55/17 ja kesärenkaat 245:t
En oo huomannu uraherkkyyttä. Kesärenkaat on leveät, mutta auto on painava ja alusta enemmän suunniteltu ajo-ominaisuuksia painottaen, kuin mukavuusnäkökohdasta(tosin mun mielestä ajo-ominaisuutta parempaa mukavuutta ei olekaan).
Eli isot pyörät on ainakin itsellä osoittautunu tosi hyviksi.
Vertailuna voin sanoa, että ajoin yhden viikonlopun sijaisautolla Volvo V70:llä. Eli hyppäsin Saabin ratista Volvoon ja takas.
Kokemus oli, että Volvo oli kuin kotisohvalla ois istunu ja tien epätasaisuudet auto otti tosi miellyttävästi sekä ajo kuoppaisella hiekkatiellä oli hiljaisissa vauhdeissa miellyttävää.
Saabin rattiin hypättyäni huomasin hyvin selkeästi miten erimaailmasta autot ovat. Volvo sopi paremmin huonopintaisille teille ja on ns. perusmukava auto. Kun autolta vaadittiin enemmän huomasi Saabin alkavan näyttää luontonsa. Moottoritie vauhdit(jota itsellä pääasiassa) tai vaativat tiet sopii Saabille kuin nenäpäähän, vaikka taivaalta satais mummoja hameet korvissa.
Auto on aina kompromissi monen eri asioiden suhteen.
Saabit on aina tehty ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta korostaen. Niin tämä uusinkin.
Lopuksi hyvään autoon hyvät pyörät
En oo huomannu uraherkkyyttä. Kesärenkaat on leveät, mutta auto on painava ja alusta enemmän suunniteltu ajo-ominaisuuksia painottaen, kuin mukavuusnäkökohdasta(tosin mun mielestä ajo-ominaisuutta parempaa mukavuutta ei olekaan).
Eli isot pyörät on ainakin itsellä osoittautunu tosi hyviksi.
Vertailuna voin sanoa, että ajoin yhden viikonlopun sijaisautolla Volvo V70:llä. Eli hyppäsin Saabin ratista Volvoon ja takas.
Kokemus oli, että Volvo oli kuin kotisohvalla ois istunu ja tien epätasaisuudet auto otti tosi miellyttävästi sekä ajo kuoppaisella hiekkatiellä oli hiljaisissa vauhdeissa miellyttävää.
Saabin rattiin hypättyäni huomasin hyvin selkeästi miten erimaailmasta autot ovat. Volvo sopi paremmin huonopintaisille teille ja on ns. perusmukava auto. Kun autolta vaadittiin enemmän huomasi Saabin alkavan näyttää luontonsa. Moottoritie vauhdit(jota itsellä pääasiassa) tai vaativat tiet sopii Saabille kuin nenäpäähän, vaikka taivaalta satais mummoja hameet korvissa.
Auto on aina kompromissi monen eri asioiden suhteen.
Saabit on aina tehty ajo-ominaisuuksia ja turvallisuutta korostaen. Niin tämä uusinkin.
Lopuksi hyvään autoon hyvät pyörät
-
- "Viggen"
- Viestit: 555
- Liittynyt: Ke Joulu 10, 2003 10:02
- Paikkakunta: Lemi
Re: Uusi Saab 9-5
Hei!
Pienin maantiekulutuslukema tähän mennessä Lpr-Vaasa 8.1l viinaa.
Pienin maantiekulutuslukema tähän mennessä Lpr-Vaasa 8.1l viinaa.
9000 CSE 2.3 Turbo S -98
Re: Uusi Saab 9-5
Ajotietokoneen näyttämä, vai todellinen laskettu kulutus? Keskinopeus?pasijalmari kirjoitti:...tähän mennessä Lpr-Vaasa 8.1l viinaa.
#3418
Re: Uusi Saab 9-5
Oma kulutus oli tälläinen kun kävin toukokuussa metro-autossa laittamassa hirsch softan.
Kulutukset 100 % viinalla ( re 85 )
Vaasa > Tampere keskinopeus 96.9 km /h = keskikulutus lennosta nollattuna 9.5 l / 100 km. ( klo 8 > vähän liikennettä)
Tampere > Vaasa , keskinopeus 96.7 km / h = keskikulutus lennosta nollattuna 8.7 l/100 km. ( klo 13 > kohtalaisesti liikennettä).
Vaasassa aloitus ja lopetus ( nollaus) moottoritiellä samassa kohdassa.
Tampereella aloitus ja lopetus ( nollaus ) Ylöjärven shellin valoissa.
Paluumatkalla muutama "reipas kokeilu" uudella softalla .
Ylläolevat tietokoneen kulutuslukemat.
Kulutukset 100 % viinalla ( re 85 )
Vaasa > Tampere keskinopeus 96.9 km /h = keskikulutus lennosta nollattuna 9.5 l / 100 km. ( klo 8 > vähän liikennettä)
Tampere > Vaasa , keskinopeus 96.7 km / h = keskikulutus lennosta nollattuna 8.7 l/100 km. ( klo 13 > kohtalaisesti liikennettä).
Vaasassa aloitus ja lopetus ( nollaus) moottoritiellä samassa kohdassa.
Tampereella aloitus ja lopetus ( nollaus ) Ylöjärven shellin valoissa.
Paluumatkalla muutama "reipas kokeilu" uudella softalla .
Ylläolevat tietokoneen kulutuslukemat.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"