Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Vastaa Viestiin
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Toby »

Laitetaanpas tällainen topicci ja testataan vähän, mitä porukka tuumii.

Nyt kun uuden ysifemman tuotantoon tuleminen on varmistunut ja Victor Muller on ääneen lausunut kuinka tärkeää on, että Saabit pysyvät Saabimaisina ("saabish") niin kertokaapa, mikä yksityiskohta tai muu pikkuasia uudessa ysiviitosessa on tuntunut huonolta tai sellaiselta, että se olisi pitänyt tehdä toisin?

Eli siis millä pikkuasioilla uudesta femmasta saataisiin vielä Saabimpi?

Itselläni päällimäisenä listalla on ratti. Se on GM-konsernituote pahimmillaan, käytännössä ihan sama kuin Insigniassa ja LaCrossessa. Luulisi, ettei olisi ylivoimainen asia tehdä nykySaabien näköinen ratti, jossa kuitenkin olisi kaikki uuden mallin tarvitsemat namiskat ja toiminnot mukana? Eli oma toiveeni on, että vähintäänkin vuosimalliuudistusten yhteydessä tuon ratin ulkonäkö saataisiin selvästi Saabimmaksi! (ihan toimiva ja hyvä se varmaan käytännössä on nytkin, mutta käsittämättömän pieniä ovat erot muihin epsilon2-versioihin).

Toinen enemmänkin periaatetason asia on sivuvilkku sivupeilissä. Se on minusta "autoilun pintamuotia", jolle Saabin pitäisi kyetä olemaan täysin immuuni. Silti uutuuden sivupeilit ovat sinänsä niin hyvän näköiseksi muotoillut, että olen itsekin valmis "antamaan anteeksi" tämän yksityiskohdan.

No annetaanpa muiden siis jatkaa!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Omasta mielestäni ratti nimeomaan näyttää Saabin ratilta, ja muissa konsernituotteissa näyttää Saabilta kopioidulta ratilta :?

No tietty monikäyttöinen CS-malli olisi kova sana joko korvaamaan sedan, tai sitten sedanin ja farkun rinnalle (tosin kannattaisikohan rakentaa kolmea eri varianttia suht pienillä valmistusmäärillä?).
Alfalta voisivat lainata nopean ohjauksen (kuka nyt edustusautossakaan haluaisi veivata kierrostolkulla ruoria), pohjalevyä, ja alustaa, ja muitakaan suurempia osakokonaisuuksia ei kait enää ole mahdollista vaihtaa, niin kait niitä GM:n tekeleitä sitten olisi kestettävä (itselleni asia tosin lienee ajankohtainen sitten vasta kun nuo NG9-5:et alkavat olemaan 90-luvun og9-5:tten hinnoissa :D )
Hinnat alkaen -mallissa sopisi olla jokin kaksoisahdettu pieni moottori, kokoluokkaa 1,4 -1,6l, ja muutenkin vaatimaton varustelu, jotta sellaisia joku malttaisi täällä härmässäkin ostaa,
siis kunnollinen karvalakkimalli myyntiin, niille kun riittää aina kysyntää :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sero
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2009 18:02
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja sero »

Itse vaihtaisin perän tuosta autosta. Jotenkin etupään hienojen linjojen jälkeen tuntuu, että takapään muotoilussa menty liian helpolla. Ei jotenkin yhdy auton muuhun muotoiluun. Oliskohan se tuo pitkä ja loiva takapilari mikä häiritsee? 8O
Nyt kun useamman kerran sitä katsonut niin alkaa ihan ok olemaan, ei se kyllä sytytä vieläkään :? .

Papalla on ooppeli ja siinä on rattinamiskat ihan samanlaiset kun tuossa. Ennemmin ottasin vanhan femman rattinapit.
Vielä yks häiritsevä juttu on tuo keskikonsolin muotoilu. Jotenkin epäsaabmaiset ne pyöreät koholla olevat namiskat mistä esim käynnistetään auto. Ei muutenkaan mikää muotoilun riemuvoitto kun isketään kaikki namiskat samalle 15x20cm alueelle.

Tämä siis oma mielipide.
Saab 9-5 -99, ex Saab 900i -86, #4929
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

en tiedä voiko näitä muutoksiksi sanoa, mutta farkku olisi toivelistalla, sekä väri valikoima paremmaksi kuin nykyiset ollut. Eli sähkönsininen väri olisi mieleen, sekä myös viininpunainen. perinteisiä värejä, mutta toimivia. ja sähkölasien katkaisijan konsoliin.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1638
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja mike »

Etupenkkien pääntuet - ehdottomasti, ne on kyllä käsittämättömän rumat.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^hear hear

Ratti + pääntuet, siinä tärkeimmät.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1713
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Pääntuet.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Täältäkin ääni pääntuille. Eivät ole kovin saabimaiset.

Itsellä tökkii hieman tuo ritilä mittaritaulujen ympärillä. Se saisi olla vähän kliinimmän näköinen.

Uusi logo voisi olla kova sana myös. Griffinhän on jo melko hyvin konepeltiä lukuunottamatta poistettu. Jotenkin sopisi tähän yrityskaupan pirtaan, että otettaisiin lentsikkalogo modernisoituna taas käyttöön.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
foppa
"Viggen"
Viestit: 586
Liittynyt: Ke Loka 01, 2008 15:29

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja foppa »

kuvia kehiin kommenttien ohessa niin ei tarvii selata montaa sivua kerralla.
2xturbo
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Loka 24, 2009 12:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja 2xturbo »

Tehokkaampi diesel nelivedon kaveriksi. Ei 1,9TTID:ssä mitään vikaa ole peruskoneena, mutta kun vastassa on 535d ja 530xd.
BMW f11 535xd -13
Oltsa
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ma Helmi 27, 2006 14:40
Paikkakunta: Kotka

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Oltsa »

Suorakytkentävaihteisto tehoa ja polttoainetta hukkaavan perinteisen tomaatin tilalle.
NG 9-5 -11 2,8t V6 XWD & OG 9-5 Aero -07
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2xturbo kirjoitti:Tehokkaampi diesel nelivedon kaveriksi. Ei 1,9TTID:ssä mitään vikaa ole peruskoneena, mutta kun vastassa on 535d ja 530xd.
Samaa mieltä myöskin siitä, että isoon Saabiin olisi löydyttävä arvoisensa dieselkone, mutta ng9-5 tulee väkisinkin jäämään altavastaajaksi noille BMW:n rivikutosille, oli koneissaan tehoa kuinka paljon hyvänsä (siis jossei Saab päätä rakentaa/lainata rivikutosta, omaan makuuni suora kutonen vaan yksinkertaisesti on todella upea moottori, erityisesti dieselinä, siis muihin dieselkonetyyppeihin verrattuna, sitä hienompana keksintönä pidän ainoastaan bokserikutosta, jota ei kait nykyään vielä löydy, onneksi, dieselinä?).

Omasta mielestäni Saabin ei kannattaisi alkaa leikkimään "isojen poikien" (BMW, Audi, M-B) kanssa ollenkaan niiden hiekkalaatikolla, eli alkaa koettamaan kilpaillemaan siitä kenellä on isoin ja tehokkain dieselkones, tms järjetöntä, vaan pikemminkin koettaa kehittää tuotteitaan täysin omaa filosofiaansa noudattaen (ja mitään selkeetä Saabismin filosofiaa ei kait ole tällä hetkellä oikein olemassa kaiken GM-sekoilun jäljiltä?).
Kehitystä kait tulisi autoteollisuudessa saada erityisesti ekologisuuden suuntaan, eli vaikkapa noita bimmerin vitossarjan disuleita vastaan argumeintoiden tyyliin että kuinka paljon tehoa saadaankaan vaikkapa suht pienestä, alle 2,5-litraisesta dieselkoneesta ulos aiheutettuihin päästöihin, ja kulutukseen nähden.
Saabiltahan jonkin hyväksi todetun dieselmoottorin trimmaus saattaisi onnistua (esim Fiatin konsultoidessa) lyömällä vaikkapa koneen kylkeen kaksoisahtimet, start-stop- systeemit, pienhiukkaisa, ja muuta pakoputkesta ulostuvaa sontaa kerääviä suodattimia monta peräkkäin, ja mitälie hybriditekniikkaa mukaan (joiden kehittämiseen Saabi toivottavasti investoi, ja paljon).

Jotenkin uskoisin että tuo ituviherhippeilyhomma voisi olla tulevaisuuden sana Saabille (etenkin jos EIB:n lainankin saanti määrittää kehitystä siihen suuntaan), kun tuo ekohössötys on, ja tullee olevmaankin kasvava trendi jopa noissa wannabe-edustusautojen markkinasegmenteissä, eli muka keski-ikäisille isotuloisillekin olisi kasvamassa ekologinen omatunto tms :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

9-5T kirjoitti:Automaatit oltava ehdottomasti tavallisia eikä mitään lelu suorakytkentä pätkijöitä. Keskikonsolin takapää olisi lyhennettävä reilusti ettei tarvitse itse lyhentää.
Samaa mieltä. Hyviä automaatteja, jotka eivät hukkaa tehoa eivätkä lisää hirveästi kulutusta, on tosiaan olemassa. Onko tuo pitkä keskikonsoli vakiona joka versiossa? Oudolta vaikuttaa.

Ratti. Olkoonkin Saabmainen, niin tänä päivänä tuo sama muoto löytyy niin monesta autosta, että kaipais kovasti jotain back-to-eighties Nardi/Momo vaihtoehtoa. Ja EHDOTTOMASTI samaa rattia ei saa löytyä esimerkiksi Opelista.

Mun mielestä periaatteessa kaikki mitä ajaessa katsotaan ja kosketaan, pitää olla Saab osia. Konserniosat täytyis saada naamioitua niin ettei niitä tunnista.

Muuta muuten en kovinkaan lähtis tuota autoa muuttelemaan. Varsinkin kun en ole sitä livenä nähnyt. Kovin on komean näköinen. Erityisesti näissä amatöörien ottamissa kuvissa jotka on napsittu siellä täällä. Jostain syystä virallisissa pressikuvissa auto näyttää turhan massiiviselta. Luonnossa (toisten autojen rinnalla) se näyttää varsin virtaviivaiselta huomioiden, että siinä on semmonen nykypäivän mukainen "paksu keula".
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Marko A kirjoitti: Mun mielestä periaatteessa kaikki mitä ajaessa katsotaan ja kosketaan, pitää olla Saab osia. Konserniosat täytyis saada naamioitua niin ettei niitä tunnista.
Silloin ne eivät ole enään konserniosia ja niiden "konserniosahyöty" (=hintaetu) häviää.
Marko A kirjoitti: Muuta muuten en kovinkaan lähtis tuota autoa muuttelemaan. Varsinkin kun en ole sitä livenä nähnyt. Kovin on komean näköinen. Erityisesti näissä amatöörien ottamissa kuvissa jotka on napsittu siellä täällä...
Sama täällä. Jossain (vissiin Saabsunitedilla) olleessa kuvassa, jossa sininen femma oli kuvattu ruotsissa kadunvarteen pysäköitynä, näytti auto todella upealta. Jotenkin noi pressikuvat tuntuu korostavan/vääristävän auton mittasuhteita. Odotan livenäkymää ja jahka uusi femma saadaan Mäkelän Autoon, pitää mennä heti koeistumaan ja tukea SpykerSaabia ostamalla vaikka muutama orkkisvaraosa mamman ekoautoon. :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Mitä muuttaisit uudessa ysiviitosessa?

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Tässä yks mun mielestä hienoimmista kulmista:
Kuva
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Vastaa Viestiin