Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Vuonna 2010 markkinoille tullut täysin uusi 9-5.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vesku73 kirjoitti:
Pe Syys 11, 2020 13:12
Mistä päättelit että on aero eikä ollut ttid vaan tid
Se 7 500 € TTiD Aero on ilmeisesti myyty, koska sitä ei enää löydy Auto24.ee:stä.

Halvasta hinnasta: on olihan se halvempi, kun oli harmaa :wink: Pitää ostaa vielä maalit siihen erikseen, kun oli vain pohjamaalattu :lol:

Tässä toinen, vähemmän ajettu mutta paremmin varusteltu TTiD Aero: https://www.auto24.ee/used/3404842

On jo sitten astetta kalliimpi, mutta myös 50 000 km vähemmän ajettu.

Tuon värin voisi vielä pitkin hampain hyväksyä... :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vesku73
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ti Heinä 28, 2020 13:48

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Vesku73 »

Okei halpa olis ollut. Varmaan juu jotain kallista vikaa autossa
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vesku73 kirjoitti:
La Syys 12, 2020 12:27
Okei halpa olis ollut. Varmaan juu jotain kallista vikaa autossa
Mikäköhän olisi sellainen kalliimmanlainen vika?
Fyysinen kallis vika olisi tietysti se, että takalamput ja LED-bar olisi rikki, koska niistä pyydetään aika suolaisia summia :roll:

Jos moottori on rikki, niin virolais-venäläinen nainen oli muistaakseni ostanut Oriolta uuden moottorin noin 2 300 eurolla. Eli ei sekään maksa hirveästi, mutta kiinni heittäminen maksaa varmaan sitten sen tonnin lisää.

On muuten outo juttu, että ORIO ei ole uusiovalmistanut noita LED-bareja :roll:
Luulin, että eivät ikinä enää valmistaisi NG9-3CV:n tuulenohjaintakaan, joten huusin sellaisen Aussien eBaysta 300AUD:llä. Nyt sitä saisi taas Saab Webshopista, mutta hinta on suolainen, eli lähes 600 € 8O
Kun kerran lähtivät tuohon, niin olisivat voineet samalla uusiovalmistaa niitä LED-bareja. Luulen, että menekki olisi ollut suurin piirtein sama kuin tuolla tuulenohjaimella.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja keisari »

[/quote]
On muuten outo juttu, että ORIO ei ole uusiovalmistanut noita LED-bareja :roll:
[/quote]
Juttelin entisen kollegani kanssa asiasta joka oli sekä saabilla että pitkään oriolla töissä. Jenkeillä on tuotepatentti :twisted: tähän led takavaloon.
Ei pysty valmistamaan vaikka kuin haluaisi maksaa kuulema maltaita :? .... odotetaan enää 15 vuotta ja tuotepatentti on rauennut :lol:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja wesku »

Vesku73 kirjoitti:
To Syys 10, 2020 21:07
Oli vissiin puhe 9-5 ng ei og
Ei ollut vaan kyllä Mimmi tarkoitti OGta,tuolloin vanhojen hinnat oli mukamas nousussa. Eikä nyt mene montaa vuotta että NG kesäautoksi tonnilla :)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

keisari kirjoitti:
La Syys 12, 2020 15:37
Juttelin entisen kollegani kanssa asiasta joka oli sekä saabilla että pitkään oriolla töissä. Jenkeillä on tuotepatentti :twisted: tähän led takavaloon.
Ei pysty valmistamaan vaikka kuin haluaisi maksaa kuulema maltaita :? .... odotetaan enää 15 vuotta ja tuotepatentti on rauennut :lol:
Jep. NG9-5:een liittyvät asiat ovat ilmeisesti edelleenkin GM:n hallussa. Ihmettelen todellakin, että Saab Webshopista edes löytyy mitään NG9-5:n osia.

Normaalisti autonvalmistajan pitäisi muistaakseni taata auton varaosasaatavuus 10 vuodeksi, mutta konkurssit tietysti muuttavat asiaa. Näin taisi käydä ensiksi Roverin kanssa, ja sitten myöhemmin Saabin kanssa. Onneksi Saab Parts (myöhemmin ORIO) on sentään valmistanut osia Saabeihin. Koska kyseessä on kuitenkin eri firma kuin Saab, ei heillä ilmeisesti ole mitään velvollisuutta tuottaa noita osia 10 vuodeksi :roll:

Erään kaverin kanssa mietittiin, että mitäköhän NG9-3:n ja yleensäkin muiden Saabin osien valmistamiselle tapahtuu vuoden 2014 jälkeen, kun NG9-3:n viimeisten mallien (NEVS AERO) valmistamisesta on kulunut 10 vuotta? Jos ORIOlla menisi taloudellisesti heikosti, niin kannattaisi laittaa lappu luukulle :roll:

Sitäkin ihmettelen suuresti, että miksi ORIO on nyt valmistuttanut NG9-3 cabbejen tuuliohjaimia, koska niiden kysynnän ei pitäisi olla suuren suurta? Vai onko muka moni cabben omistaja kirjelmöinyt ORIOlle noiden tuulenohjaimien puutteesta? Olisi kiva tietää se "juurisyy".

Offtopicia: minulla on töissä parhaillaan juridinen selvitys käynnissä erään valmistajan laitteesta, jota on valmistettu Saksassa 2003-2004. Tämän jälkeen kyseisen valmistajan tehdas siirrettiin Tsekkeihin, ja kuoppasivat kokonaan tuon em. laitemallin valmistamisen. Kyseisellä alalla pitäisi taata varaosasaatavuus vähintään 20 vuodeksi, mutta valmistaja ilmoittaa, että heillä ei ole varaosia kyseisen laitteen moottoriin ja vaihdelaatikkoon. Tässä tapauksessa valmistaja ei siis ole mennyt konkurssiin, vaan lopettanut laitemallin valmistamisen tehtaan siirtämisen yhteydessä. Mielenkiintoinen "keissi".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja vfr »

Täällä ois ylimääräiseksi jäänyt led korjaus sarja. Muistaakseni 2017 tilattu foorumin kimppatilauksella.
Pari viikkoa sitten hävitin ng femman pois, ylimääräiseksi jäi myös kangasmatot. Muistaakseni harmaat.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

vfr kirjoitti:
Su Syys 13, 2020 17:10
Pari viikkoa sitten hävitin ng femman pois,
Ihan kuriositeetista kysyn, että tuliko jotain muun merkkistä tilalle?

LED-paneelista puheen ollen: muutama viikko sitten asensin LED-paneelille H. Blomin valmistaman tuulettimen, jotta paneeliin ei tiivistyisi kosteutta. Johan se olikin ollut hyllyssä pölyttymässä melkein kaksi vuotta :wink:

Hyvin näyttää toimivan, mutta vaatii tietysti pidempää ajoa valot päällä, että tuo tuuletin kuivattaa paneelissa olevan kosteuden.

Tuuletin teipataan sen kohdan päälle, josta sähköjohdot menevät LED-paneeliin. Näytti jotenkin epävarmalta kiinnitykseltä, että laitoin sen lisäksi myös No More Nails -teippiä. Nyt pitäisi pysyä paikallaan.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vanha aihe, mutta laitan tämän tähän alle.

Näyttäisi olevan NG9-5:ssa vähän sama juttu kuin NG9-3CV:ssä: TiD:eitä on huomattavasti enemmän tarjolla myynnissä kuin TTID:tä.

AutoScoutista löytyi kaksi NG9-5 TTiD:tä, joista toinen Aero XWD. Toki olivat huomattavasti varustellumpia kuin meidän Linear Business ja noin 85 000 km vähemmän ajettuja, mutta hinta (siis autoveroton) oli reilut 16 000 € 8O

https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage

https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage

Hinta siis saman verran mihin tingin tuon meidän TTiD:n (sisältäen autoveron) tasan kaksi vuotta sitten.

Olisiko niin, että noiden hinnanlasku on pikkuhiljaa tasaantumassa?

Yksi Aero6:kin oli myynnissä 23 000 € hintaan: https://www.automobile.de/angebot/expos ... st=Results
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja tturku »

ihan perushintojahan noi taitaa euroopassa olla. Samalla tasolla ruotsi myös oman seurannan mukaan. Aerot vaan maksaa enemmän. Omasta ex. NG:stä maksoin 6 vuotta sitten ruotsissa 130k SEK ja auton mittarissa oli silloin 90tkm. Hinnat ei kyllä paljoa ole painuneet siitä vaikka vuosia tulee ja kilometrit kertyy...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

tturku kirjoitti:
Ma Loka 12, 2020 12:29
ihan perushintojahan noi taitaa euroopassa olla. Samalla tasolla ruotsi myös oman seurannan mukaan. Aerot vaan maksaa enemmän. Omasta ex. NG:stä maksoin 6 vuotta sitten ruotsissa 130k SEK ja auton mittarissa oli silloin 90tkm. Hinnat ei kyllä paljoa ole painuneet siitä vaikka vuosia tulee ja kilometrit kertyy...
Jep. Mitä harvinaisempi Saab, sen paremmin se näyttää hintansa pitävän.

Ehkä offtopicia, mutta tuosta 9-4x:stäkin pyydetään ihan hyvää hintaa:
https://www.autoscout24.com/offers/saab ... c=listPage

On vielä harvinaisempi kuin NG9-5, joten niiden hinnat saattavat pysyä pitkäänkin samana, tai jopa nousta jonkin verran.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Mistä olette ostaneet näitä uudempia Saabeja? Suomi, Ruotsi, Viro... ?

Mikä on ollut niiden kunto?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja keisari »

Omat kokemukseni: :saab:

Suomesta kannattaa ostaa orkinal Suomi auto. Se voi olla kalliimpi kuin tuonti peli mutta tietyt asiat ovat paremmin, paitsi lisävarusteet :(
( varsinkin jos et osaa tehdä autolle muuta kun tankata :? )

Viron tuonti oli ns. satu "liian hieno ollakseen totta". Eli ruoste /kolarikorjattu ja paljon muuta puuttuu skandinavian specs.... :twisted:

Ruotsin tuonti AINA ollut juuri sitä mitä maksat 8O halpa yleenså huono, Hyvä on hyvä, eli vaikka he katsastavat autot ei ole sama juttu kun meillä! :wink:
(Jos vielä osaat ruotsia homma hoituu tosi hyvin ja yleensä kitkattomasti)

Ehkä paras Tuonti on tää Isolohko NG 9-5 joka on Jenkki huutokaupasta ostettu! (ellei lasketa 900 Aerot jotka toin ruottista)
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitokset!

Miten XWD toimii ja kestää? Entä moottoreiden jakopäät?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Aijotko ostaa uuden saab 9-5 NG'n

Viesti Kirjoittaja keisari »

juhokare kirjoitti:
La Loka 31, 2020 16:19
Kiitokset!

Miten XWD toimii ja kestää? Entä moottoreiden jakopäät?
Tämä nykyinen XWD on kolmas neliveto ja eka elsd llä ja automaatti. Yksi ng 9-3(tomaatti) ja kaksi ng 9-5.
Moni HTT stä (hevosmiesten tietotoimistosta) sanoi että älä osta 8O on vain vikoja!!???
Tätä nykyää ajettu yli 100 tkm. XWDllä eikä mitään vikaa ole ollut sen tekniikassa!
Tosin olen ja Heti ostaessa vaihtanut Kaikki öljyt ja suodattimen ja sen jälkeen kun tulee 60 tkm täyteen vaihtuu taas! :wink:
Isolohko on kyllä ylittänyt kaikki odotukset :saab: in neliveto teknikasta. :D
Lyhyt oppimäärä Saabin XWDstä:
Elektronisesti pakotettu Haldexi jossa käynistäessä aina vähintäin 10 % takapyörissä. 20 sensoria jotka välittää 100 kertaa sekunnissa tai minuutissa :roll: ( voi puurot ja vellit mennä sekaisin ) tiedon Espille sekä etu ja takapäähän missä mennään vedon suhteen.
Elsd säätää vetoa myös takapyörien välillä!

Noista jakopäistä en oikein tarkkaa muista mutta TTID oli 120 tkm/ 4vuotta (voi puurot ja vellit mennä tässäkin sekaisin) 2,0 ja Isolohkossa on ketju.
Omasta ekasta NG 9-5 2.0 etuvedosta oli mennyt ketju 150 tkm kohdalla. Ketju venyi.... En tiedä onko jokaisessa sama!? :?
Isolohkolla on nyt just vedetty 350 tkm ja historiasta ei tietoa. Jos tauluun ilmestyy koodi 00088 sitten ketju on poikki sitä odotellessa :lol:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Vastaa Viestiin