9-2X

Keskustelut Saabarusta ja citymaastureista.
Vastaa Viestiin
Repolainen
"Turbo"
Viestit: 221
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

9-2X

Viesti Kirjoittaja Repolainen » La Marras 16, 2019 07:55

Kukahan tois ensimmäisen 9-2X Suomeen... Vai onko tiedossa sellaisia täällä olevan?
9-5 linear Wagon 2.0t A -05
900i Combi Sedan 2.1 A -92

# 6286

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5694
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » La Marras 16, 2019 12:07

Repolainen kirjoitti:
La Marras 16, 2019 07:55
Kukahan tois ensimmäisen 9-2X Suomeen... Vai onko tiedossa sellaisia täällä olevan?
Tietääkseni ei ole.

Vielä 5-7 vuotta sitten oli tarkoituksena tuoda tuollainen Suomeen. Serkkutytön mies on katsastusinsinööri, joten hän selvitteli minulle silloin mahdollisuuksia saada auto Suomen rekisteriin. Olisi kuulemma ollut melko vaikeaa, ja katsastus olisi tehty yksilökohtaisesti.

Nykyään asiat ovat ilmeisesti muuttuneet, eli esimerkiksi Kanadasta voisi tuoda tuollaisen Suomeen.
Itä-Euroopassa olevia ei välttämättä kannata ostaa, ennen kuin on tsekannut jenkkien total lost vehicle -tilastot, sillä aika moni noista Itä-Euroopassa olevista autoista on jenkeistä tuotuja vakuutusyhtiön lunastamia autoja, jotka on laitettu "kondikseen" mm. Latviassa.

Lisäksi aika on hieman ajanut tuon 9-2x:n ohi. Jos sitä olisi saanut jollain vähäpäästöisemmällä ja vähemmän kuluttavalla moottorilla (vrt. 1.9TiD), niin sitten voisi ehkä vielä kiinnostaakin. Ja tuoreinkin auto on jo 13 vuotta vanha, joten ei välttämättä kannata maksaa auton tuomisesta tänne Suomeen puolta-kokonaista hintaa auton hintaan verrattuna.

9-7x:kin voisi kiinnostaa, jos sitä olisi aikanaan saanut dieselinä, mutta kun ei saanut :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

benicio
"Aero"
Viestit: 346
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja benicio » To Marras 21, 2019 13:19

viewtopic.php?f=32&t=109801&start=15
Tuossa tuota aiempaa keskustelua, johon Turbo Sensonic viittaa.
Eikös nykytilanne ole kuitenkin se, että jos 9-2x on EU-kilvissä, niin Suomeen rekisteröinti onnistuu ongelmitta. Aika niukkaa (0) näyttää tosin tarjonta tällä mantereella olevan.
Arkisaab 9-5 2.3T SE Wagon A -99; Pyhäsaab 9-5 Vector TiD4 -10
Juhannussaab 99 GLS Cabriolet -75; Perjantaisaab 9-3 SC TID Vector -08

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja tsaarela » To Marras 21, 2019 18:45

Helpompaa ja halvempaa kohta varmaan ostaa Subaru WRX farkku täältä ja hommata rapakon takaa 9-2X:n koripaneelit ja muut yksittäiset pisteosat.

Edit:
Puutelistaa tulisi:
-etu- ja takapuskurit
-etu- ja takavalot
-konepelti
-takaluukun alaosa
-helmat
-ratin keskiosa
-moottorin peitemuovi
-takaspoileri

Rahdit noille lienee pienemmät kuin kokonaiselle autolle, eikä niistä tarvi maksaa autoveroa. Tullit ja alvit toki.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5694
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » To Marras 21, 2019 19:18

benicio kirjoitti:
To Marras 21, 2019 13:19
viewtopic.php?f=32&t=109801&start=15
Tuossa tuota aiempaa keskustelua, johon Turbo Sensonic viittaa.
Eikös nykytilanne ole kuitenkin se, että jos 9-2x on EU-kilvissä, niin Suomeen rekisteröinti onnistuu ongelmitta. Aika niukkaa (0) näyttää tosin tarjonta tällä mantereella olevan.
Sain tänään cabbeen suomalaiset kilvet.

Siinä samassa tuli kysyttyä tuota 9-2x:n tämän hetkistä asiaa.

Jos tuollaisen auton toisi maahan Kanadasta, sen voisi nykyään saada kilpiin täällä Suomessa suht helpostikin. Hiilidioksidipäästöt voivat olla kylläkin toiset kuin USA:ssa/Kanadassa ilmoitetut.

Eli nyt vain sankoin joukoin hakemaan noita myynnissä olevia 9-2x:iä ja laivaamaan niitä Suomeen :wink:

Minulle "juna meni jo". Autot ovat vuosimallia 2004-2006, ja ilmoitetut (ei välttämättä lopulliset) hiilidioksidipäästöt Aero -mallille 240g/km. Ei välttämättä kiinnosta enää.

Noiden autojen hinnoissa on muuten aika kova ero akselilla Linear vs. Aero. Aeroista pyydetään huomattavasti (ja tarkoitan juuri sitä) kovempaa hintaa kun Linear -mallista.

Jotkut ruotsalaiset toivat noita 9-2x:iä maahan silloin, kun niitä valmistettiin. Niiden pitäisi olla ihan OK, mutta Itä-Euroopassa myynnissä olevista 9-2x:stä suurin osa on jenkeistä tuotuja "total lost vehicle":ja, eli vakuutusyhtiön jenkeissä lunastamia kolariautoja, jotka on ostettu esim. Latviaan, fiksattu siellä ja laitettu myyntiin. Eli jos Euroopasta löytyy sopiva yksilö, niin kannattaa ensin tsekata sen tiedot Carfax:ista, ennen kun alkaa hieroa kauppoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja suorsa » Pe Marras 22, 2019 08:22

9-2x rekisteröinnissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa nykyisillä säädöksillä. Helpottaa paljon asiaa jos autosta löytyy tarra, josta selviää mitä US-päästönormeja täyttää. Heidän rekisteriotteesta (title) ei ole tässä kohtaa mitään hyötyä.

Mitä tulee noihin "total loss"-autoihin niin siinä hienosti sekoitetaan kaksi asiaa keskenään. Viranomaisten termeissä se on paha juttu ja niitä ei pitäisi saada enää kilpiin enää missään päin maailmaa. Samaa termiä käytetään kuitenkin vakuutusyhtiön toimesta ja se taas ei kerro asiasta oikeastaan yhtään mitään. Omalla kohdalla on jo useampi esimerkki (osa jo myyty muille, osa edelleen itsellä), joista nyt lievimpänä tapauksena voisi mainita ng9-5:n, josta meni vaihtoon konepelti, umpio ja maski. Suomessa tuommoinen ei edes näkyisi missään vakuutushistoriassa eikä huononna autoa yhtään. Eräään ng9-3:n historiaa en ole edes tutkinut, mutta viimeinen US-omistaja on Copart. Sekään auto ei ole sen huonompi kuin muutkaan eikä ollut edes kolaroitu/uinut/tms.
9-5 Turbo6 Aero -10 (PR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09, 9-5 Hirsch -02 (KA), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja ooppeli (KA).

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5694
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Marras 24, 2019 11:16

suorsa kirjoitti:
Pe Marras 22, 2019 08:22
9-2x rekisteröinnissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa nykyisillä säädöksillä. Helpottaa paljon asiaa jos autosta löytyy tarra, josta selviää mitä US-päästönormeja täyttää. Heidän rekisteriotteesta (title) ei ole tässä kohtaa mitään hyötyä.

Mitä tulee noihin "total loss"-autoihin niin siinä hienosti sekoitetaan kaksi asiaa keskenään. Viranomaisten termeissä se on paha juttu ja niitä ei pitäisi saada enää kilpiin enää missään päin maailmaa. Samaa termiä käytetään kuitenkin vakuutusyhtiön toimesta ja se taas ei kerro asiasta oikeastaan yhtään mitään. Omalla kohdalla on jo useampi esimerkki (osa jo myyty muille, osa edelleen itsellä), joista nyt lievimpänä tapauksena voisi mainita ng9-5:n, josta meni vaihtoon konepelti, umpio ja maski. Suomessa tuommoinen ei edes näkyisi missään vakuutushistoriassa eikä huononna autoa yhtään. Eräään ng9-3:n historiaa en ole edes tutkinut, mutta viimeinen US-omistaja on Copart. Sekään auto ei ole sen huonompi kuin muutkaan eikä ollut edes kolaroitu/uinut/tms.
Totta. Tuo NG9-5:n on ilmeisesti erään lähes naapurissa asuvan Saabistin maahantuoma ja korjaama. Satuin näkemään tuon auton juuri silloin, kun se oli tuotu maahan. Konepelti, etuvalot ja maski puuttuivat. Kaveri kertoi, että jenkkiläisen vakuutusyhtiön mukaan tuon hintaista autoa ei kannattanut enää korjata, ja siksi se oli "total lost vehicle".

Mutta sitten on sellaisiakin tapauksia kuin aikanaan Varsovasta löytämäni 9-2x Aero, josta olin todella kiinnostunut. Kun selvittelin asiaa CarFaxista, selvisi, että auto oli total lost vehicle ja manuaali. Myytävä auto oli samalla VIN -koodilla, mutta automaatti. Kun otin yhteyttä myyjään ja tiedustelin asiaa, loppui kommunikointi kuin seinään.

Eli noissa on eroa. "Mällätyn" autonkin voi ostaa, mutta se pitää olla korjattu kunnolla, eikä kasattu useamman auton osista tms.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja AZP » Su Marras 24, 2019 11:54

Eikä ne mällätyt vielä mitään, mutta joukossa voi olla varastettuja autoja joista VIN vaihdettu. Jotenkin tuosta automaatiksi muuttuneesta Aerostakin tulee mieleen auton identiteetin vaihtuminen ennemmin kuin vaihdelaatikon vaihtuminen :roll:

Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 5694
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic » Su Marras 24, 2019 19:43

AZP kirjoitti:
Su Marras 24, 2019 11:54
Eikä ne mällätyt vielä mitään, mutta joukossa voi olla varastettuja autoja joista VIN vaihdettu. Jotenkin tuosta automaatiksi muuttuneesta Aerostakin tulee mieleen auton identiteetin vaihtuminen ennemmin kuin vaihdelaatikon vaihtuminen :roll:
Niin, muuten tiedot täsmäsivät, mutta auton vaihdelaatikko ei. Eli ovat todenäköisesti koonneet kahdesta autosta yhden auton.
#1438
NG9-5 2.0TTiD MY2011
NG9-3 1.9TiD Cabriolet MY2007

Vastaa Viestiin