
Että siitä voi saada irti tän "380hp ja oliko 760Nm" se ei ole mahdotonta?
Missä autossa ja millä vaihteistolla?juhokare kirjoitti:Tuo ks. kulutuslukema on saatu 300hv@460Nm suorituskykyisestä versiosta (viritetty). Kyllä tuo suurempi teho- ja vääntölukema on isompaa stagea ja tietenkin viriä.
Opel Vectra 2.8T V6 HB -07. Rahalle vastinetta - hankintahinta alhainen, pienellä tuunauksella ja säädöllä vajaat 500 Nm ja noin 300 hv, yli puolella kierrosalueesta vähintään 250 hv käytössä, elektroninen nopeusrajoitin siirretty 300:an. Sporttisilla välityksillä varustettu vaiheisto, hydraulinen ohjaustehostin, moderni moottorikonstruktio, pieni ilmanvastuskerroin, sähköisesti säätyvä alusta, suhteellisen kevyt, hiljainen ja varsin hyvä ajettava, ESP ja luistonesto toimii yleensä täysin huomaamatta, penkit ja ajoasento leveämmällä hartialinjalla varustetulle paras tässä hintaluokassa koeajamistani, lisäksi plussana ison monikäyttömallin suuret tilat. Opelin tyyliin varaosat halpoja, huollot edullisia. Omalla, ajoittain reippaalla mutta turhaa pyörittelyä välttävällä ajotyylillä keskikulutus 7.8 l ensimmäisellä 15.000 km:llä, talvikulutus ollut 8.5 l - ajoittaiset kiihdyttelyt eivät juuri näy kulutuslukemissa, kaupunkipyörittely sen sijaan selvästi. Onhan se tosi tavallinen ja sisusta aika ankea, ohjauksen tarkkuus ja kaasun herkkyys tekee tottumattomalle ajosta hermostuttavaa, alustakin on hieman pehmeä voimavaroihin nähden - tähän saakka kuitenkin jokainen epäilijä on mielipiteensä pyörtänyt koeajon jälkeen..
Sen voin uskon, että näiden tekstien kirjoittaja on perillä asioista. Luulen, ettei ns. tavallinen autoilija. Minusta nuo lukemat eivät välttämättä ole mahdottomia.Säädätin auton Karalalla, jossa siihen tehtiin custom-ohjelma. Hänen mukaansa (on tehnyt näitä lukuisia eri kokoonpanoilla, ja selvitystyökin siihen viittasi) auton omalla ahtimella ei moottorista saada paljoakaan yli 300 hv:n tehoja irti, tuotto yksinkertaisesti loppuu. Turbon ja ruiskutussuuttimien vaihdon jälkeen tehonlisäys ei kuitenkaan ole mikään ongelma, kuten esimerkiksi MPG:n virityspaketti osoittaa:
Stage 2 - 380bhp, 560lb.ft torque (760 Nm)
MPG hybrid turbo £1300 supplied or £1443.75 fitted (exchange)
EDS Motorsport software remap £650 fitted
MPG enlarged air intake kit £250 fitted
K&N performance panel filter £57.57 fitted
Iridium spark plugs (set of six) £70 fitted
MPG performance exhaust system £1629-1924 fitted
£4100.32 fitted (two decats)
£4395.32 fitted (sports cat)
(Stage 2 price includes all parts required. Customers upgrading from Stage 1 will not be charged for EDS Motorsport software remap, iridium spark plugs or K&N filter).
Autosi polttoaineenkulutus ei taida kuitenkaan olla mitattu EU-normilla eikä sille ole annettu ohjearvoa keskikulutukselle?juhokare kirjoitti:
Ja tämä allekirjoitukseni satkun pitäisi syödä n. 10L, ja todellisuus 8L per 100km. Ja tuossa 2.8TV6ssa on Saabin turbotekniikkaa, josta jo keskusteltiin eli en pitäisi mahdottomana näitä lukemia missään nimessä. Auton kunto ja säädöt olennaisia ja myös kuski.
No on hitusen jähmeet ensiasennusrasvat opelixin moottoreissa, jos kulutus tippuu yhdestätoista seiskan pintaan pelkällä sisäänajolla.juhokare kirjoitti:Ja tosiaan, tämä Opel-kuski kertoi myös seuraavaa: kun oli hankkimassa tällä moottorilla olevaa Opelixia, niin mitä uudempi tai vähemmän ajettu oli sitä suurempi kulutus, eli hän arvioi, että kulutus tulee varmastikin laskemaan, kuten kävikin. Alkutaipaleella tämä moottori syö sen vajaat 11L/100km ka.
Sitä en tiedä, mitä rasvoja siellä on, mutta kulutus kait sitten sisäänajon jälkeen laskee jonkun verran, jos ei nyt 7 pintaan, niin 8 pintaan. Voi pitää paikkansakin.V.J.S kirjoitti:No on hitusen jähmeet ensiasennusrasvat opelixin moottoreissa, jos kulutus tippuu yhdestätoista seiskan pintaan pelkällä sisäänajolla.juhokare kirjoitti:Ja tosiaan, tämä Opel-kuski kertoi myös seuraavaa: kun oli hankkimassa tällä moottorilla olevaa Opelixia, niin mitä uudempi tai vähemmän ajettu oli sitä suurempi kulutus, eli hän arvioi, että kulutus tulee varmastikin laskemaan, kuten kävikin. Alkutaipaleella tämä moottori syö sen vajaat 11L/100km ka.