Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Keskustelut Saabarusta ja citymaastureista.
Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni » Su Tammi 02, 2011 19:03

Cadillac lopettaa 2.8T:n käytön 9-4X:än sisarmallissa SRX:ssä.

http://www.saabsunited.com/2011/01/cadi ... f-srx.html

http://www.gminsidenews.com/forums/f70/ ... xed-98930/

Mitä tämä tarkoittaa Saabille? GM selittelee että yksi syy käytön lopettamiselle oli että vain 10% SRX:istä myytiin tällä moottorilla. Liian pieni volyymi GM:lle?`

Lyhyellä tähtäimellä tämähän voi tarkoittaa uusia mahdollisuuksia Saabille, yksi kilpailija poistui takavasemmalle ja jos asiakkaat edelleen haluaa turbomoottorin tässä segmentissä niin... :mrgreen:

Vähän pidemmällä tähtäimellä on huolestuttavaa jos 2.8T moottori ei ole kilpailukykyinen (kulutus, vanha malli?) ja jos GM lopettaa tämän moottorin kokonaan niin Saabilla on iso aukko 9-4X:än ja 9-5:en mallistojen huipulla.

Mistä korvike? BMW?


Tv: Sininen Paroni
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 19:15

Olen kuullut, että Opelissa vastaava moottori pelaa hyvin: kulutus-ka siellä 7.5 ja käyttäytyy nätisti.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja core2 » Su Tammi 02, 2011 19:17

Toi kysymäsi BMW:n kattila ei käy sen takia koska GM on lupautunut hoitamaan 9-4x auton kehityksen Saab inssien alaisena, vaikkakin se valmistetaankin yhä edelleen mehikossa.
Ja sopimus on sopimus kummaltakin puolelta ja koska saab kieltäytyi vastaanottamasta GM:n nelos tisuria aikanaan, niin ei edes sitä voida hakea ilman GM lupaa mistään muualta.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 19:30

Opelixin versioissa tuosta moottorista voi saada irti 380hp ja oliko 760Nm. Ei se kait kovin huono moottori ole. Ja olen kuullut, että siinä on Saabin tekemä ahdintekniikka, nimenomaan Saabin.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja core2 » Su Tammi 02, 2011 19:44

juhokare kirjoitti:Opelixin versioissa tuosta moottorista voi saada irti 380hp ja oliko 760Nm. Ei se kait kovin huono moottori ole. Ja olen kuullut, että siinä on Saabin tekemä ahdintekniikka, nimenomaan Saabin. Lainaus aiemmasta viestistäsi= Olen kuullut, että Opelissa vastaava moottori pelaa hyvin: kulutus-ka siellä 7.5 ja käyttäytyy nätisti.
Tuo ahdinpuoli on tosiaan valmistettu saabin vanhan patentin licenssillä.
Mutta onko tuo totuus tuo 7,5, käyttäytymisenkin uskon, mutta 7,5 on jo melko alhainen 2,8T koneelle. Jos tarkoitit kokonais kulutusta kaupunki/maantie?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 20:44

core2 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Opelixin versioissa tuosta moottorista voi saada irti 380hp ja oliko 760Nm. Ei se kait kovin huono moottori ole. Ja olen kuullut, että siinä on Saabin tekemä ahdintekniikka, nimenomaan Saabin. Lainaus aiemmasta viestistäsi= Olen kuullut, että Opelissa vastaava moottori pelaa hyvin: kulutus-ka siellä 7.5 ja käyttäytyy nätisti.
Tuo ahdinpuoli on tosiaan valmistettu saabin vanhan patentin licenssillä.
Mutta onko tuo totuus tuo 7,5, käyttäytymisenkin uskon, mutta 7,5 on jo melko alhainen 2,8T koneelle. Jos tarkoitit kokonais kulutusta kaupunki/maantie?
Tarkistin kaverin, joka tuntuu ymmärtävän autoista, väitteen, että kulutus olikin 7,8 keskimäärin 15 000km aikana. Jos se on paikkansa pitävä, niin ei syö pahasti.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 20:46

Tämän Opel-kuskin kokemuksesta juuri tällä 2.8TV6 (Holden).
Omalla, ajoittain reippaalla mutta turhaa pyörittelyä välttävällä ajotyylillä keskikulutus 7.8 l ensimmäisellä 15.000 km:llä, talvikulutus ollut 8.5 l - ajoittaiset kiihdyttelyt eivät juuri näy kulutuslukemissa, kaupunkipyörittely sen sijaan selvästi.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 20:47

Jos syö selvästi alle 10L/100km-ka, niin turhaa puhetta täällä foorumilla tämän moottorin kulutuksesta.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni » Su Tammi 02, 2011 21:42

core2 kirjoitti:Toi kysymäsi BMW:n kattila ei käy sen takia koska GM on lupautunut hoitamaan 9-4x auton kehityksen Saab inssien alaisena, vaikkakin se valmistetaankin yhä edelleen mehikossa.
Ja sopimus on sopimus kummaltakin puolelta ja koska saab kieltäytyi vastaanottamasta GM:n nelos tisuria aikanaan, niin ei edes sitä voida hakea ilman GM lupaa mistään muualta.
Siis GM ei voi yksipuolisesti lopettaa ton moottorin? Se nyt olisi jonkunlainen helpotus... onks mitään käsitystä kauan toi sopimus on voimassa?

Kun joskus on pyörinyt juttua että 9-4X:än valmistus jossain vaiheessa voisi siirtyä Trollhättaniin.. mutta todennäköisesti ei ennen "seuraavaa sukupolvea" niin tää on vissiin se sama sopimuskokonaisuus.. vai..?
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Su Tammi 02, 2011 23:20

#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja core2 » Ma Tammi 03, 2011 12:48

Sininen Paroni kirjoitti: Siis GM ei voi yksipuolisesti lopettaa ton moottorin? Se nyt olisi jonkunlainen helpotus... onks mitään käsitystä kauan toi sopimus on voimassa?
Kun joskus on pyörinyt juttua että 9-4X:än valmistus jossain vaiheessa voisi siirtyä Trollhättaniin.. mutta todennäköisesti ei ennen "seuraavaa sukupolvea" niin tää on vissiin se sama sopimuskokonaisuus.. vai..?
Saabin ja GM:n sopimus on vuoden 2012 loppuun, mutta 9-4x:ä ei kuulu siihen sopimukseen, vaan siinä on osia jotka GM on lupautunut tekemään ja kehittämään niinkauan kuin 9-4x:ää valmistetaan nykyisessä muodossaan, suunnittelu on ja pysyy saabin insseillä. Saabin sisäisissä keskusteluissa ei ole pohdiskeltu valmistuksen siirtoa trollhättaniin, media on Mulleriltä udellut asiaa ja hän vastailee välillä miten hyvään ja miten haluaa, tämä huhu on todennäköisesti lähtöisin sitä kautta.
Miksei siirtoa voida järjestää on yksinkertaista ja se on, ei löydy tilaa 9-4x:n valmistukselle trollista.

Koskien moottereita on vain ollut keskustelua isommasta diesel moottorista euroopan takia, ja saab ei hyväksynyt GM:n tarjoamaa dieseliä 9-4x:ään, on myös keskusteltu tehokkaammista koneista uuteen 9-5:aan joita saab halusi testata muilta kuin GM:n taholta siihen oli tullut vastaus ei.

EDIT: Juhokare pisti hyvän linkin tuohon viestiinsä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

Sininen Paroni
Matalapaineturbo
Viestit: 171
Liittynyt: To Loka 19, 2006 23:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja Sininen Paroni » Ti Tammi 04, 2011 09:58

Swade on kalastellut kommenttia SAAB:in PR-osastolta tästä asiasta ja saanut sieltä vastauksen että 9-4X tuodaan markkinoille 2.8T:n kanssa niin kuin suunniteltua, mutta tulevista tämän mallin elinkaarimuutoksista he eivät pysty (halua) kommentoida.

Linkki juttuun
http://www.saabsunited.com/2011/01/saab ... -2-8t.html

Jotain spekulointia on myös GM:än uudesta 3.0 tuplaturbosta johonkin uuteen Cadillac malliin, voisi ehkä sopia myös SRX:ään ja 9-4X:ään?
Nykyinen Saab 9-5 Vector 2.0 TTID XWD MY-11
Entinen Saab 9-3 SC 2.0t MY-07

Komppaaja
"Hirsch"
Viestit: 838
Liittynyt: Ti Tammi 12, 2010 15:42

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja Komppaaja » Ti Tammi 04, 2011 16:41

core2 kirjoitti:
juhokare kirjoitti:Opelixin versioissa tuosta moottorista voi saada irti 380hp ja oliko 760Nm. Ei se kait kovin huono moottori ole. Ja olen kuullut, että siinä on Saabin tekemä ahdintekniikka, nimenomaan Saabin. Lainaus aiemmasta viestistäsi= Olen kuullut, että Opelissa vastaava moottori pelaa hyvin: kulutus-ka siellä 7.5 ja käyttäytyy nätisti.
Tuo ahdinpuoli on tosiaan valmistettu saabin vanhan patentin licenssillä.
Mutta onko tuo totuus tuo 7,5, käyttäytymisenkin uskon, mutta 7,5 on jo melko alhainen 2,8T koneelle. Jos tarkoitit kokonais kulutusta kaupunki/maantie?
Täyty asiaan vihkiytymättömänä kysyä, että puhutaanko tuossa nyt esim. tästä samasta koneesta mitä uuteen insigniaan saa ? Sinällään vaan ihmettelen että jos näin on, niin miten voi olla mahdollista että aina ilmaantu joku joka pääsee sekalaisessa ajossa monta litraa alle sen mitä valmistaja ilmoittaa ? Ja näitähän esiintyy puheiden mukaan ihan merkissä kuin merkissä...ei siis GM-tuotteissa. :D

8,4/16,6/11,4 manuaali 325 hv

ja

11,0 / 16,6/ 7,7 tomaatti 260 hv

on opelin maahantuojan sivuilla lukemat maantie/kaupunki/yhdistetty (jossa tomaatin kohdalla aika karkea virhe tuon yhdistelmäkulutuksen kohdalla... :D varmaan maantie 7,7 ja yhdistetty 11....

Jos puhuin väärästä koneesta niin sori... :wink:

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja core2 » Ti Tammi 04, 2011 18:33

:D Tuota samaa minäkin vähän arvuuttelin, että olisko totta kun alhaiselta vaikutti noinkin isoksi paketiksi.
Että siitä voi saada irti tän "380hp ja oliko 760Nm" se ei ole mahdotonta?
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3706
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: Cadillac kills the 2.8T version of SRX

Viesti Kirjoittaja juhokare » Ti Tammi 04, 2011 20:03

Tuo ks. kulutuslukema on saatu 300hv@460Nm suorituskykyisestä versiosta (viritetty). Kyllä tuo suurempi teho- ja vääntölukema on isompaa stagea ja tietenkin viriä.
#1882
Saab OG9-3 2.0T S 5d vm. 2000

Vastaa Viestiin