9-2X

Keskustelut Saabarusta ja citymaastureista.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

9-2X

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kukahan tois ensimmäisen 9-2X Suomeen... Vai onko tiedossa sellaisia täällä olevan?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Repolainen kirjoitti:
La Marras 16, 2019 07:55
Kukahan tois ensimmäisen 9-2X Suomeen... Vai onko tiedossa sellaisia täällä olevan?
Tietääkseni ei ole.

Vielä 5-7 vuotta sitten oli tarkoituksena tuoda tuollainen Suomeen. Serkkutytön mies on katsastusinsinööri, joten hän selvitteli minulle silloin mahdollisuuksia saada auto Suomen rekisteriin. Olisi kuulemma ollut melko vaikeaa, ja katsastus olisi tehty yksilökohtaisesti.

Nykyään asiat ovat ilmeisesti muuttuneet, eli esimerkiksi Kanadasta voisi tuoda tuollaisen Suomeen.
Itä-Euroopassa olevia ei välttämättä kannata ostaa, ennen kuin on tsekannut jenkkien total lost vehicle -tilastot, sillä aika moni noista Itä-Euroopassa olevista autoista on jenkeistä tuotuja vakuutusyhtiön lunastamia autoja, jotka on laitettu "kondikseen" mm. Latviassa.

Lisäksi aika on hieman ajanut tuon 9-2x:n ohi. Jos sitä olisi saanut jollain vähäpäästöisemmällä ja vähemmän kuluttavalla moottorilla (vrt. 1.9TiD), niin sitten voisi ehkä vielä kiinnostaakin. Ja tuoreinkin auto on jo 13 vuotta vanha, joten ei välttämättä kannata maksaa auton tuomisesta tänne Suomeen puolta-kokonaista hintaa auton hintaan verrattuna.

9-7x:kin voisi kiinnostaa, jos sitä olisi aikanaan saanut dieselinä, mutta kun ei saanut :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja benicio »

viewtopic.php?f=32&t=109801&start=15
Tuossa tuota aiempaa keskustelua, johon Turbo Sensonic viittaa.
Eikös nykytilanne ole kuitenkin se, että jos 9-2x on EU-kilvissä, niin Suomeen rekisteröinti onnistuu ongelmitta. Aika niukkaa (0) näyttää tosin tarjonta tällä mantereella olevan.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Helpompaa ja halvempaa kohta varmaan ostaa Subaru WRX farkku täältä ja hommata rapakon takaa 9-2X:n koripaneelit ja muut yksittäiset pisteosat.

Edit:
Puutelistaa tulisi:
-etu- ja takapuskurit
-etu- ja takavalot
-konepelti
-takaluukun alaosa
-helmat
-ratin keskiosa
-moottorin peitemuovi
-takaspoileri

Rahdit noille lienee pienemmät kuin kokonaiselle autolle, eikä niistä tarvi maksaa autoveroa. Tullit ja alvit toki.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

benicio kirjoitti:
To Marras 21, 2019 13:19
viewtopic.php?f=32&t=109801&start=15
Tuossa tuota aiempaa keskustelua, johon Turbo Sensonic viittaa.
Eikös nykytilanne ole kuitenkin se, että jos 9-2x on EU-kilvissä, niin Suomeen rekisteröinti onnistuu ongelmitta. Aika niukkaa (0) näyttää tosin tarjonta tällä mantereella olevan.
Sain tänään cabbeen suomalaiset kilvet.

Siinä samassa tuli kysyttyä tuota 9-2x:n tämän hetkistä asiaa.

Jos tuollaisen auton toisi maahan Kanadasta, sen voisi nykyään saada kilpiin täällä Suomessa suht helpostikin. Hiilidioksidipäästöt voivat olla kylläkin toiset kuin USA:ssa/Kanadassa ilmoitetut.

Eli nyt vain sankoin joukoin hakemaan noita myynnissä olevia 9-2x:iä ja laivaamaan niitä Suomeen :wink:

Minulle "juna meni jo". Autot ovat vuosimallia 2004-2006, ja ilmoitetut (ei välttämättä lopulliset) hiilidioksidipäästöt Aero -mallille 240g/km. Ei välttämättä kiinnosta enää.

Noiden autojen hinnoissa on muuten aika kova ero akselilla Linear vs. Aero. Aeroista pyydetään huomattavasti (ja tarkoitan juuri sitä) kovempaa hintaa kun Linear -mallista.

Jotkut ruotsalaiset toivat noita 9-2x:iä maahan silloin, kun niitä valmistettiin. Niiden pitäisi olla ihan OK, mutta Itä-Euroopassa myynnissä olevista 9-2x:stä suurin osa on jenkeistä tuotuja "total lost vehicle":ja, eli vakuutusyhtiön jenkeissä lunastamia kolariautoja, jotka on ostettu esim. Latviaan, fiksattu siellä ja laitettu myyntiin. Eli jos Euroopasta löytyy sopiva yksilö, niin kannattaa ensin tsekata sen tiedot Carfax:ista, ennen kun alkaa hieroa kauppoja.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3431
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja suorsa »

9-2x rekisteröinnissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa nykyisillä säädöksillä. Helpottaa paljon asiaa jos autosta löytyy tarra, josta selviää mitä US-päästönormeja täyttää. Heidän rekisteriotteesta (title) ei ole tässä kohtaa mitään hyötyä.

Mitä tulee noihin "total loss"-autoihin niin siinä hienosti sekoitetaan kaksi asiaa keskenään. Viranomaisten termeissä se on paha juttu ja niitä ei pitäisi saada enää kilpiin enää missään päin maailmaa. Samaa termiä käytetään kuitenkin vakuutusyhtiön toimesta ja se taas ei kerro asiasta oikeastaan yhtään mitään. Omalla kohdalla on jo useampi esimerkki (osa jo myyty muille, osa edelleen itsellä), joista nyt lievimpänä tapauksena voisi mainita ng9-5:n, josta meni vaihtoon konepelti, umpio ja maski. Suomessa tuommoinen ei edes näkyisi missään vakuutushistoriassa eikä huononna autoa yhtään. Eräään ng9-3:n historiaa en ole edes tutkinut, mutta viimeinen US-omistaja on Copart. Sekään auto ei ole sen huonompi kuin muutkaan eikä ollut edes kolaroitu/uinut/tms.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

suorsa kirjoitti:
Pe Marras 22, 2019 08:22
9-2x rekisteröinnissä ei pitäisi olla mitään ongelmaa nykyisillä säädöksillä. Helpottaa paljon asiaa jos autosta löytyy tarra, josta selviää mitä US-päästönormeja täyttää. Heidän rekisteriotteesta (title) ei ole tässä kohtaa mitään hyötyä.

Mitä tulee noihin "total loss"-autoihin niin siinä hienosti sekoitetaan kaksi asiaa keskenään. Viranomaisten termeissä se on paha juttu ja niitä ei pitäisi saada enää kilpiin enää missään päin maailmaa. Samaa termiä käytetään kuitenkin vakuutusyhtiön toimesta ja se taas ei kerro asiasta oikeastaan yhtään mitään. Omalla kohdalla on jo useampi esimerkki (osa jo myyty muille, osa edelleen itsellä), joista nyt lievimpänä tapauksena voisi mainita ng9-5:n, josta meni vaihtoon konepelti, umpio ja maski. Suomessa tuommoinen ei edes näkyisi missään vakuutushistoriassa eikä huononna autoa yhtään. Eräään ng9-3:n historiaa en ole edes tutkinut, mutta viimeinen US-omistaja on Copart. Sekään auto ei ole sen huonompi kuin muutkaan eikä ollut edes kolaroitu/uinut/tms.
Totta. Tuo NG9-5:n on ilmeisesti erään lähes naapurissa asuvan Saabistin maahantuoma ja korjaama. Satuin näkemään tuon auton juuri silloin, kun se oli tuotu maahan. Konepelti, etuvalot ja maski puuttuivat. Kaveri kertoi, että jenkkiläisen vakuutusyhtiön mukaan tuon hintaista autoa ei kannattanut enää korjata, ja siksi se oli "total lost vehicle".

Mutta sitten on sellaisiakin tapauksia kuin aikanaan Varsovasta löytämäni 9-2x Aero, josta olin todella kiinnostunut. Kun selvittelin asiaa CarFaxista, selvisi, että auto oli total lost vehicle ja manuaali. Myytävä auto oli samalla VIN -koodilla, mutta automaatti. Kun otin yhteyttä myyjään ja tiedustelin asiaa, loppui kommunikointi kuin seinään.

Eli noissa on eroa. "Mällätyn" autonkin voi ostaa, mutta se pitää olla korjattu kunnolla, eikä kasattu useamman auton osista tms.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eikä ne mällätyt vielä mitään, mutta joukossa voi olla varastettuja autoja joista VIN vaihdettu. Jotenkin tuosta automaatiksi muuttuneesta Aerostakin tulee mieleen auton identiteetin vaihtuminen ennemmin kuin vaihdelaatikon vaihtuminen :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Su Marras 24, 2019 11:54
Eikä ne mällätyt vielä mitään, mutta joukossa voi olla varastettuja autoja joista VIN vaihdettu. Jotenkin tuosta automaatiksi muuttuneesta Aerostakin tulee mieleen auton identiteetin vaihtuminen ennemmin kuin vaihdelaatikon vaihtuminen :roll:
Niin, muuten tiedot täsmäsivät, mutta auton vaihdelaatikko ei. Eli ovat todenäköisesti koonneet kahdesta autosta yhden auton.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuolta näyttäisi löytyvän - eikä hintakaan ole paha: 9-2x Linear automaatti:

https://samochody.trovit.pl/listing/saa ... B1g1p1pU-P
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Tuosta jollekin projekti:

https://m.autogidas.lt/skelbimas/nuotra ... 0=#photo-1

Hinta ei päätä huimaa, leimaa on ymmärtääkseni 04/2020 saakka. Mutta lokarit ovat aika pahassa kunnossa :roll:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Sieltä hakemaan oikean värinen 9-2x Linear automaatti:

https://www.ooyyo.com/lithuania/c=CDA31 ... 3559.html/
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Avatar
vilhosyvis
"Viggen"
Viestit: 620
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola, Espoo
Viesti:

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis »

Turbo Sensonic kirjoitti:
To Marras 21, 2019 19:18
benicio kirjoitti:
To Marras 21, 2019 13:19
viewtopic.php?f=32&t=109801&start=15
Tuossa tuota aiempaa keskustelua, johon Turbo Sensonic viittaa.
Eikös nykytilanne ole kuitenkin se, että jos 9-2x on EU-kilvissä, niin Suomeen rekisteröinti onnistuu ongelmitta. Aika niukkaa (0) näyttää tosin tarjonta tällä mantereella olevan.
Minulle "juna meni jo". Autot ovat vuosimallia 2004-2006, ja ilmoitetut (ei välttämättä lopulliset) hiilidioksidipäästöt Aero -mallille 240g/km. Ei välttämättä kiinnosta enää.
Mitä väliä auton hiilidioksidipäästöillä? Noin "vanha" autokin vielä kyseessä. Kysynpähän vaan, ei kyllä mua haittaisi. Ei hajuakaan kuinka paljon omassa 1999 og 9-3 vaparissa. :D
Nykyiset:
900i 1990 5d Magentanruskea
9-3 SE 1998 3d
Entiset:
900c 1990 4d Magentanruskea
900c 1989 4d juhlamalli
900S 1995 5d
900i 16v 1991 4d
9-3 S Turbo 2000 5d
9000CD 1989 4d
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja AZP »

Auton tuomisesta kun tuossa haaveillaam, niin autoverot nousee suhteellisen korkeiksi kun on korkeat päästöt. Kun päästään riittävän vanhaan ja halpaan autoon, niin euromääräisesti verotkin alkaa olla se ja sama.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-2X

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

AZP kirjoitti:
Su Touko 03, 2020 12:22
Auton tuomisesta kun tuossa haaveillaam, niin autoverot nousee suhteellisen korkeiksi kun on korkeat päästöt. Kun päästään riittävän vanhaan ja halpaan autoon, niin euromääräisesti verotkin alkaa olla se ja sama.
Löysin Euroopasta 9-2x Aeron, mutta on automaatti, eikä manuaali :evil:

Ja sitten kun alkaa miettimään, että hakisiko enää vuoden 2005 "janoista" autoa Suomeen, ja vaikka kyseessä olisikin harvinainen auto, niin kyllä taitaa jäädä hakematta.

Worst case scenario: jos Saab Parts = ORIO menee manan majoille, niin 9-2x:ään saattaa vieläkin saada lähes kakkia varaosia keulan osia lukuunottamatta. Silloin täytyy vain mennä Subarun "tiskille".
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vastaa Viestiin