![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
RE85 kulutus
Re: RE85 kulutus
160L tankillisella kuulemma ajelee n.600km Hummerilla, ja se on tietty pensaa se ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Re: RE85 kulutus
9-3:n tankki on re85-tankkailuun pikkusen liian pieni, kun pitää 400-450km välein tankata normaalissa arkipyörityksessä. Eipä tuo käyttösäde muuten haittaa, mutta tankkauspisteiden vähyys aiheuttaa harmia. Melkein yhtä epäkäytännöllistä, kuin Venäjällä tankkaus. ![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: RE85 kulutus
Perjantaina ajoin Oulusta Helsinkiin ja tankkausten perusteella väli Oulu-Lahti kulutus oli 9.4. Tismalleen samaa näytti myös SID. Ajoin täysin rajoitusten mukaan eikä ohituksia tullut kovin paljoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: RE85 kulutus
Päivitetääs taas vähän pidemmän aikavälin kulutustietoja. Taustana siis sellainen, että syksyllä 2011 asennettu stage 1 biopower softa, keväällä 2012 siirrytty käyttämään pääasiassa etanolia polttoaineena vuoden ympäri, ja bensalla välitankkauksia noin 5-8 tankillisen välein. Mittauskaudella tullut kilometrejä 22235, joista 8305 bensalla (suurin osa 98E5-aineella) ja 13930 etanolilla. Talvella tullut hieman enemmän kilsoja kuin kesäisin, mutta ei merkittävää eroa.
Bensatankillisten keskinopeus 34 km/h, kulutus 12,5 L/100 km
Etanolitankillisten keskinopeus 34 km/h, kulutus 16,9 L/100 km
Kulutuksen lisäys etanolilla: 35,2 %.
Autona allekirjoituksen 2002 9-3 automaatti. Kulutus- ja keskinopeuslukemista näkee, että ajo on enimmäkseen kaupunkiajoa, ja matkat on yleensä max 5 km, eli käynnistymisiä tulee paljon. Pakkaskeleillä käytännössä auto aina tallissa tai piuhan päässä, eli koneen lämpö käynnistäessä aina vähintään +5 astetta.
Näillä luvuilla ja tämän päivän bensahinnoilla on etanolin tankkaaminen vielä kannattavaa, vaikka ei sillä näillä ajomäärillä älyttömiä säästä. 8000 km vuosittaisella ajolla rahankulutus on seuraava:
bensalla (98E5) 1,70 €/L x 8000 km/v x 12,5 L/100 km = 1700 €/v
etanolilla 1,11 €/L x 8000 km/v x 16,9 L/100 km = 1501 €/v
Erotusta pyöreät pari sataa, ja vihreä kotimainen omatunto sekä erikoisuudentavoittelun saavuttaminen kaupan päälle![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
edit: piti käydä tarkistamassa mitä lukuja kirjoitin viimeksi päivittäessäni tietoja. Aika samoilla mennään kuin viimeksiksin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p983434
Bensatankillisten keskinopeus 34 km/h, kulutus 12,5 L/100 km
Etanolitankillisten keskinopeus 34 km/h, kulutus 16,9 L/100 km
Kulutuksen lisäys etanolilla: 35,2 %.
Autona allekirjoituksen 2002 9-3 automaatti. Kulutus- ja keskinopeuslukemista näkee, että ajo on enimmäkseen kaupunkiajoa, ja matkat on yleensä max 5 km, eli käynnistymisiä tulee paljon. Pakkaskeleillä käytännössä auto aina tallissa tai piuhan päässä, eli koneen lämpö käynnistäessä aina vähintään +5 astetta.
Näillä luvuilla ja tämän päivän bensahinnoilla on etanolin tankkaaminen vielä kannattavaa, vaikka ei sillä näillä ajomäärillä älyttömiä säästä. 8000 km vuosittaisella ajolla rahankulutus on seuraava:
bensalla (98E5) 1,70 €/L x 8000 km/v x 12,5 L/100 km = 1700 €/v
etanolilla 1,11 €/L x 8000 km/v x 16,9 L/100 km = 1501 €/v
Erotusta pyöreät pari sataa, ja vihreä kotimainen omatunto sekä erikoisuudentavoittelun saavuttaminen kaupan päälle
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
edit: piti käydä tarkistamassa mitä lukuja kirjoitin viimeksi päivittäessäni tietoja. Aika samoilla mennään kuin viimeksiksin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 34#p983434
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: RE85 kulutus
Viime E85 tankillisen keskinopeus 37km/h ja kulutus 14,1l/100km. Kaupungissa ruuhka-aikana suuri osa ajosta.kribe kirjoitti:Oma automaatti 9-5 juo viinaa 13-15l/100km. Edellinen tankillinen 13,6l/100km (todellinen kulutus, ei SIDin ilmoittama), mutta siitä suuri osa ruuhka-ajoa. Tankillisen keskituntinopeus 46km/h. Nyt näyttää SID tasan 15l/100km ja 37km/h.
Nyt 98:lla ajellut tankillisen ja vastaavat lukemat 39km/h ja 10,9l/100km.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: RE85 kulutus
Noin 470 kilometrin mökkireissun kulutus oli femmassa 11,6 litraa satasella. Motari- ja maantieajoa siis.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: RE85 kulutus
Joensuu-Jyväskylä -Joensuu tuolla automaatti femmalla meni sid mukaan kirkkaasti alle 10L/100km.
ps. siis E85:llä
ps. siis E85:llä
Viimeksi muokannut Mertmi, Su Elo 10, 2014 15:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Ruisku"
- Viestit: 101
- Liittynyt: Ma Marras 04, 2013 15:02
- Paikkakunta: Helsinki
Re: RE85 kulutus
Kyydissä 3 aikuista ja 2 lasta + 3 koiraa ja helvetisti kamaa. Ei sentään asuntovaunua ollut kyydissä. Moottori on päivitetty T5 männillä, joka käsittääkseni nostaa kulutusta 1-1,5l / 100km??. Maantiellä tuo syö 80km/h vauhdissa 98:sia jotain 8.7-8.9 ja etanolia 10l/ 100km pintaan.... muistaakseni. e85 menee tosiaan seka-ajossa vain 1-2l /100km bensaa enemmän. Pitäs varmaan tuota softaa jossain välissä päivittää / tarkastaa, mutta en ole jaksanut vielä kun on ollut niin pirun toimintavarma yksilö tähän asti.Mertmi kirjoitti:Olisiko asuntovaunu koukussa?Rattivaihde kirjoitti:Kuulostaa aika paljolta.Arto Soikkeli kirjoitti: Nyt ajeltiin kesälomareissu (1500km) 98:lla ja kulutus oli jotain 11.4l/100km.Ittellä menee 2.3TA-tonnari maantiellä reilulla kahdeksalla ja moottoritiellä yhdeksällä litralla 98:ia...
9-5 Aero 2.3TA wagon -00
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
900 S 2.0T 16v 5d -91
#6283
Re: RE85 kulutus
Laskeskelin kannattavuutta oman tonnarin muuttamisesta viinalle.
Lukemat perustuvat täysin ajotietokoneen lukemille ja arvioille. Oma ajo on pääsääntöisesti kaupunkipyöritystä ja nykyisen keskikulutuksen mukaan homma menisi näin:
95E10:
12,9 L/100km x 1,659€/L 95E10 = 21,40€/100km x 100 (oma vuosiajoarvio 10 000km) =
2140€ / vuosi
RE85:
16,77 L/100km (arvioitu kulutuksen nousu 30%) x 1,12 €/l = 18,78€/100km x 100
=
1878€ / vuosi
95E10 vs. RE85 nykyisillä hinnoilla
2140€ - 1878€ = 262€ / vuosi säästöä viinan hyväksi
Lukemat perustuvat täysin ajotietokoneen lukemille ja arvioille. Oma ajo on pääsääntöisesti kaupunkipyöritystä ja nykyisen keskikulutuksen mukaan homma menisi näin:
95E10:
12,9 L/100km x 1,659€/L 95E10 = 21,40€/100km x 100 (oma vuosiajoarvio 10 000km) =
2140€ / vuosi
RE85:
16,77 L/100km (arvioitu kulutuksen nousu 30%) x 1,12 €/l = 18,78€/100km x 100
=
1878€ / vuosi
95E10 vs. RE85 nykyisillä hinnoilla
2140€ - 1878€ = 262€ / vuosi säästöä viinan hyväksi
VW Touran II -16, Avensis T25 -07 Exät: Volvo V40 2.0T Classic, Saab 9000 CSE 2.3TA, Volvo S80 2.5T, Volvo S80 D5, Toyota Auris Hybrid Touring Sports Premium, BMW F11
Re: RE85 kulutus
Tuossa juuri takkauksesta laskeskelin että 11 liraa vie tässä meidän talouden seka-ajossa viinaa >> 600 km - 66 litraa
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: RE85 kulutus
Noin yleisenä huomiona mitä olen SID:n lukemia silloin tällöin vilkuillut:
Olisko kulutus hiukan vähempää kun on ollut näin lämmintä?
Aiemmin alku kesästä lukemat oli yhdentoista nurkilla ja nyt on lämpösen aikaan kympin nurkilla pyörinyt ajettaessa maantietä ja moottoritietä ...
Olisko kulutus hiukan vähempää kun on ollut näin lämmintä?
Aiemmin alku kesästä lukemat oli yhdentoista nurkilla ja nyt on lämpösen aikaan kympin nurkilla pyörinyt ajettaessa maantietä ja moottoritietä ...
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: RE85 kulutus
Outoa. Luulisi, että vie näillä keleillä enemmän kun mitä normaaleilla valkoisen miehen kesäkeleillä. Koneen jäähdytysjärjestelmä ja ilmastointi syövät kuitenkin näillä keleillä paljon enemmän kun normaaleilla +15-20 kesäkeleillä.ysifemma kirjoitti:Noin yleisenä huomiona mitä olen SID:n lukemia silloin tällöin vilkuillut:
Olisko kulutus hiukan vähempää kun on ollut näin lämmintä?
Aiemmin alku kesästä lukemat oli yhdentoista nurkilla ja nyt on lämpösen aikaan kympin nurkilla pyörinyt ajettaessa maantietä ja moottoritietä ...
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: RE85 kulutus
Miksi veisi enemmän jos ei lasketa ilmastoinnin käyttöä?kribe kirjoitti:Outoa. Luulisi, että vie näillä keleillä enemmän kun mitä normaaleilla valkoisen miehen kesäkeleillä. Koneen jäähdytysjärjestelmä ja ilmastointi syövät kuitenkin näillä keleillä paljon enemmän kun normaaleilla +15-20 kesäkeleillä.ysifemma kirjoitti:Noin yleisenä huomiona mitä olen SID:n lukemia silloin tällöin vilkuillut:
Olisko kulutus hiukan vähempää kun on ollut näin lämmintä?
Aiemmin alku kesästä lukemat oli yhdentoista nurkilla ja nyt on lämpösen aikaan kympin nurkilla pyörinyt ajettaessa maantietä ja moottoritietä ...
Saman olen huomannut ilmastoimattomassa vaparissa, kesällä menee vähemmällä.
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: RE85 kulutus
Kyllähän siellä flekti enemmän huutaa näillä keleillä. Omista autoista kaikki on kuluttanut vähiten "viileillä" plussakeleillä. +10..+15 välillä kaikista vähiten.Mono kirjoitti:Miksi veisi enemmän jos ei lasketa ilmastoinnin käyttöä?kribe kirjoitti:Outoa. Luulisi, että vie näillä keleillä enemmän kun mitä normaaleilla valkoisen miehen kesäkeleillä. Koneen jäähdytysjärjestelmä ja ilmastointi syövät kuitenkin näillä keleillä paljon enemmän kun normaaleilla +15-20 kesäkeleillä.ysifemma kirjoitti:Noin yleisenä huomiona mitä olen SID:n lukemia silloin tällöin vilkuillut:
Olisko kulutus hiukan vähempää kun on ollut näin lämmintä?
Aiemmin alku kesästä lukemat oli yhdentoista nurkilla ja nyt on lämpösen aikaan kympin nurkilla pyörinyt ajettaessa maantietä ja moottoritietä ...
Saman olen huomannut ilmastoimattomassa vaparissa, kesällä menee vähemmällä.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: RE85 kulutus
Rovaniemi -> Oulu (lämpötila +27C) laskettu kulutus 10.11L etanolia. Normaali ajovauhti, sisälsi ohituksiakin. Jos bensa e98 maksais 1.65€ saisi tämä kyseinen ajopeli kuluttaa sitä 6,86L/100km johon ei kyllä pääse mitenkään. Niukasti alle 10L etanolilla voisi päästä jos ei ohittelisi niin herkästi ja laskis nopeuden 100km/h eikä 107km/h (gps). Tyytyväinen olen matka-ajon kulutukseen. ![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
![Saab :saab:](./images/smilies/icon_saab.gif)
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#