E85 asemat

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP »

SID infosta näkee ECUn laskeman viinaprosentin, ei sen kummempaa.
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4648
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kaikilla ei ole SID-infoa :!: .
NG-9-3:een (Trionic8) sitä ei saa, vaikka kivahan se olisi.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP »

^Ei ole ei, vastaus olikin vain monon kysymykseen siitä miten viinamittari toimii. Ja sinänsä vastaus oli puutteellinen, että en eritellyt miten se oikeasti toimii. ECU laskee sen lambda-arvosta, mutta ei sopeuta sitä koko ajan. Tämä siis T7-koneisissa, jotka ainoita, johon tuon SID infon saa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja HEV »

Mulla näyttää femmalla aina 85% etanolipitoisuudeksi sekä ST1:ltä että ABC:ltä tankatessa ja kolkilla näytti molemmilta 74-79% kunnes vaihdoin ehjän IMMun ja nyt näyttää tyypillisesti 83% molemmilta (mutta vaati useamman tankillisen eli adaptaation ennenkuin nousi 83:een). Tankkaukset käytännössä Hki - Korso - Lahti - Sysmä -reitiltä, pääosin Helsingistä.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja AZP »

AZP kirjoitti:Kylmäasemien kannattavuus perustuu minimaalisiin ylläpitokuluihin suhteessa myyntivolyymiin. Yhdeltä tankkaajalta jää asemalle katetta vain muutama euro, mutta asiakkaita pörrääkin sitten edullisen hinnan vuoksi tankkaamassa useammin. Jos kylmäasemalla käy päivässä vaikka 300 asiakasta, ja jokainen jättää myyntikatetta asemalle euron, (keskim. tankkaus 50 litraa, kate mahtavat 2 snt/litra), niin katetta tulee noin 300 euroa päivässä. Yhden hengen työpanoksella ylläpitää alueellisesti vaikkapa kuutta asemaa, jolloin katetta tulee jo 1800 euroa päivässä eli 54 t€ kuukaudessa. Siitä vähentää asemien sähköt, huollot muutaman kerran vuodessa, tontin vuokran ja sen yhden hengen työpanoksen hinnan, niin kyllä sillä bensakauppias jo saa vähän voita leivän päälle.
Päivitetääs vähän laskelmia. Juttelin taas Neste-kauppiaskaverini kanssa, joka valotti hieman normaaleja myyntimääriä ja katetasoja.

Bensa-aseman myyntimäärä riippuu todella paljon sijainnista, mutta kohtalaisen normaali myyntimäärä asemalle on 2-4 miljoonaa litraa vuodessa. jos lähdetään vaikk 3 miljoonasta litrasta, niin se on 250 tuhatta litraa kuukaudessa.

Keskikate bensamyynnissä on kuulemma noin neljä senttiä litralta. Joskus ajat ovat sellaisia, että katetta saa vain 0-1 senttiä, nyt on kuulemma sellainen markkina, että katetta saa jopa 10 senttiä litralta. Neljän sentin keskikatteella ja 250 000 litran kuukausimyynnillä myyntikatetta syntyy 10000 euroa kuukaudessa. Kappas, aikaisemmin olin päätynyt omassa arviossani 9000 euroon, eli ei nuo aikaisemmat laskelmat paljoa heittäneet.

Kylmäaseman rakentaminen maksaa kuulemma noin puolisen miljoonaa (300 t€+tonttityöt). Jos yhden yrittäjän työpanoksella ylläpitäisi sitä kuutta asemaa, olisi investointi 3 M€, ja vuosimyyntikate keskimäärin 6 x 10 t€ x12 kk = 720 000 euroa. Sentin korotus/lasku keskimyyntikatteeseen vaikuttaisi tulokseen 180 000 euroa (!)

Myyntikatteen jälkeen pitää tietenkin saada investoinnille joku tuotto. Kolmen miljoonan investointi 10 vuodessa poistettuna on 300 000 euroa vuodessa. Lisäksi lumityöt voivat olla jopa parikymmentä tuhatta euroa per asema, tosin vähälumisena talvena voi olla vain tonnin-pari. Lisäksi normaalit siivoamiset ja huoltotoimet siihen päälle, niin edelleen jää yrittäjällekin jotain tuloa.

Kylmäasemayrittäjiä ei taida vain kovin montaa Suomessa olla. Kaikki Neste Express-asemat ovat Nesteen omistuksessa. Teboil-kylmäyrittäjiäkään ei kaiketi ole. ST1:n alla on kai joitakin yrittäjäomisteisia kylmäasemia, mutta en tiedä ovatko nekin sellaisia, että miehitetty asema on muutettu kylmäksi ja jäänyt vanhalle yrittäjälle. SEO:sta ei ole tarkemaa tietoa, ja ABC:hän on kokonaan osuuskaupan käsissä. Käytännössä taitaa olla niin että jos nyt kolme miljoonaa polttelee taskussa ja haluaisi pykätä pystyyn muutaman kylmäaseman, pitäisi kai perustaa oma huoltoasemabrändi ja hoitaa polttoaineiden osto joltain olemassaolevalta bensajakelijalta. Käytännössä polttoainetoimittajasi olisi tällöin suora kilpailijasi (Neste, St1 tai Teboil), ja ostohinnatkin voisi olla sen mukainen.
AZP kirjoitti:Bensanmyyntinsä itse hoitavat kauppiaathan ovat valittaneet siitä, että öljy-yhtiö myy heille polttoaineen kovemmalla hinnalla kuin millä saman öljy-yhtiön kylmäasemat myyvät kuluttajille.
Tästä kaveri antoi hyvän esimerkin. Eräs kauppias pitää Neste-asemaansa Neste Express-kylmäaseman vieressä. Kauppias ei myy bensaa itse, vaan miehitetynkin aseman bensat myydään ja hinnoitellaan Nesteen toimesta, kauppias hoitaa vain myymälää ja ravintolaa. Neste hinnoittelee kylmäaseman jatkuvasti halvemmaksi kuin miehitetyn aseman, jolloin kauppiaan asiakasvirta kärsiin. Nesteelle pitäisi kai olla se ja sama, kumpaan tankkiin tuodaan täydennystä ja kummalta asemalta asiakas bensansa hakee. Tietenkin Neste tällä toiminnalla pyrkii myymään myymäläasiakkaille "yhden pysähdyksen taktiikalla" bensat hieman paremmalla katteella, mutta myymälän kauppiasta tämä ymmärettävästi harmittaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lisäksi vakuutukset ja ilkivalta asemilla ja onko omaa kuljetuskalustoa jne. En kadehdi. Yksi pienistä taitaa olla Ritoil. Sen juttuja löytyy googlella ja ei se taida herroiksi elää.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Tänään oli seinäjoen paikallislehdessä (seinäjokinen) pieni juttu siitä että kivistön ABC:n kylmäasemalla alkaa laajennusremontti joka pitäisi olla syyskuun puoleenväliin mennessä valmis ja uutena polttoaineena tulee ekoflex e85.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Himo_kaappoo kirjoitti:Tänään oli seinäjoen paikallislehdessä (seinäjokinen) pieni juttu siitä että kivistön ABC:n kylmäasemalla alkaa laajennusremontti joka pitäisi olla syyskuun puoleenväliin mennessä valmis ja uutena polttoaineena tulee ekoflex e85.
Kaivuri, pari parakkia ja suojaverkot oli ilmestyny.
Eli huomenna varmaan alkaa kaivaminen. :)
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Katoin kans että Kivistössä on ruvennu tapahtumaan. Saa nähdä minne St1 laittaa omansa. Eivät varmaan kauaa anna ABCn olla ainoana.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Monellakin paikkakunnilla aakkosasema on valitettavasti ainut vaihtoehto. Toki Seinäjoki talousalueena jo sen verran iso, että st1 asemaankin on varmaan mahkuja...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja nikomys »

Mä laitoin tuossa kevättalvella St1lle spostia, että onko tulossa, niin kertoivat näin:

Hei,

kiitos viestistäsi.

Selvitämme mahdollisuutta avata RE85 piste seuraaville paikkakunnille tänä vuonna: Karjaa, Jyväskylä, Lohja, Helsinki ja Seinäjoki.

eli jonkinlainen mielenkiinto niillä voisi ollakin. En sitten tiedä onko markkinoita kilpailulle asti..
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
TTH
"Hirsch"
Viestit: 850
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja TTH »

Jyväskylään se jo tulikin ja on suoraan sanottuna aivan perseestä, ei kannata odottaa liikoja. E85-tankkaus vain 10-18 aikaan palvelutankkauksesta ja hinta 0.7 senttiä/l vähemmän kuin ABC:llä, josta soppaa saa 24/7 kuudesta eri pistoolista...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

nikomys kirjoitti:Mä laitoin tuossa kevättalvella St1lle spostia, että onko tulossa, niin kertoivat näin:

Hei,

kiitos viestistäsi.

Selvitämme mahdollisuutta avata RE85 piste seuraaville paikkakunnille tänä vuonna: Karjaa, Jyväskylä, Lohja, Helsinki ja Seinäjoki.

eli jonkinlainen mielenkiinto niillä voisi ollakin. En sitten tiedä onko markkinoita kilpailulle asti..
Mulle tuli kans keväällä sama vastaus.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
nikomys
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Kesä 13, 2013 15:59
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja nikomys »

TTH kirjoitti:Jyväskylään se jo tulikin ja on suoraan sanottuna aivan perseestä, ei kannata odottaa liikoja. E85-tankkaus vain 10-18 aikaan palvelutankkauksesta ja hinta 0.7 senttiä/l vähemmän kuin ABC:llä, josta soppaa saa 24/7 kuudesta eri pistoolista...
Niinhän se voi olla. Huomannut vaan esim. Etelä-Suomeen tai Vaasaan päin ajellessa oon ollut huomaavinani, että melkein aina St1 edullisempi kuin Abc.
#3846 /900 T16 Convertible -88/ 9-5 2,3t -98/ 9-5 1,9 TiD Vector Griffin Wagon -09
Circus
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ke Helmi 08, 2012 22:17
Paikkakunta: Lahti/Jyväskylä

Re: E85 asemat

Viesti Kirjoittaja Circus »

TTH kirjoitti:Jyväskylään se jo tulikin ja on suoraan sanottuna aivan perseestä, ei kannata odottaa liikoja. E85-tankkaus vain 10-18 aikaan palvelutankkauksesta ja hinta 0.7 senttiä/l vähemmän kuin ABC:llä, josta soppaa saa 24/7 kuudesta eri pistoolista...
Itse sain kyllä tankattua toissa perjantaina kyseiseltä asemalta ainakin vielä 22-23 välillä E85:sta. Tosin ei tietenkään palvelutankkauksena.
Saab 9-5 Aero -01
Vastaa Viestiin