Tuli aika puhdistaa taas oma sihti, lähes tasan kaksi vuotta edellisestä kerrasta ja nyt muutama kuukausi E85:llä takana. Aamuisin alkoi startatessa kuului tuttua ulinaa ja sihti oli tämän näköinen:
Oli siinä vielä pari pientä reikää avoinna. Hylomar Blue:ta laitoin edellisellä kerralla tiivisteliimaksi, ei ollut pinnoissa juuri mitään enää jäljellä mutta eipä ollut vuotanutkaan, samalla aineella laitan nytkin.
Pitäisköhän tästäkin tehdä oma how-to topicci...
Sihdin verkko on isompisilmäistä ja pienempi pinta-alaltaan kuin T7. Samoin verkon etäisyys pohjaan on suurempi kuin T7 sihdissä.
Alakautta se irtoaa, konetta nostelin ylös/alas samalla kun vaihdoin tp-ketjun kiristimen luisteineen joten en muista oliko tarpeen irrotuksen takia nostaa mutta kaikkein kenkkumaisin takaisinlaitossa oli pohjassa kiinni oleva jäykkä öljytikun putki ja sen oikea pujotusreitti.
T8 koneissa näköjään käytetään jotain laippatiivistettä, ei samaa punertavaa anaerobista liimaa mitä T7 koneissa.
*Pilkunviilaajille tämä selvennykseksi, että nykymuodon 98E5 ja 95E10 ym. luokitellaan tämän viestin yhteydessä bensaksi. Omassa omistuksessani toki vain 98E5.
Kun käyttää max.kymppitonnin öljynvaihtoväliä ja kunnon öljyä ei tule tuollaisia murheita.otettu taannoin auki 440tkm ajetusta öljypohja auki niin sihti aivan puhdas.öljynä ollut mobil 5w/50w ja vain pensaa tankissa.
ei vaan kannata e85 softaa laittaa jos ollut pitkät öljnvaihtovälit.koneremppaan pääsee aika isolla prosentilla.
itselläkin e85 softa mutta laitettu 100tkm.ajettuna ja öljynvaihtoväli oli alle kyppitonni.puhtaaan pysyy kun ei ollut vielä pilattu.
Juu järkee saa käyttää ... jos kone on karstoittettu niin se täytyy korjata kuntoon.
Mutta kone rikot eivät johdu edelleenkään RE tai E 85 polttoaineesta.
Jos kerran kone on puhdas niin sehän ei estä kotimaisen vaihtoehdon ja ruotsalaisen moottorisovelluksen hyödyntämistä millään lailla.
Konetta ei saa puhtaaksi kuin kokonaan purkamalla pelkkä imusihti ei riitä jos se kone likainen.pensan käyttö ei sitä samalla tavoin tee.jokainen voi käyttää tässä maalaisjärkeä jos haluaa.
Maalaisjärki vaan kun ei kata ennalta tuntemattomia ketjureaktioita kuten sen että etanolin käyttö tuntuu todellakin tilastojen pohjalta selvästi altistavan koneen karstan irtoamiselle (jota bensakäyttö huohotinvaivojen ja öljynvaihdon laiminlyönnin kiihdyttämänä on sinne kerryttänyt). Joskus myös kyllä näkee uskomattoman puhtaita T7 koneita joilla on päivittämättömällä huohotinsetillä ajettu reilusti yli 300tkm ja pelkällä bensalla.
Maalaisjärjen tueksi pitäisi myös luetella moottorien sisäpesuaineiden vaikutukset ja niiden järkevän käyttötavan sekä vaikkapa pesevämmät moottoriöljyt (mistä ne tunnistaa ?).
T5 ja T7 moottorien imusihdeissä on yhtä tiheät verkot. Siltikään noita sihtien tukkeutumisia ei ole T5 koneilla läheskään yhtä paljon tapahtunut koska ne ei karstoitu yhtä herkästi keskimääräisellä käytöllä. Olenpa kyllä nähnyt tukkoon menneitä sihtejä pelkästään bensakäyttöisissä koneissa ja jopa T5 koneissa kun niitä öljyjä on jätetty oikein kunnolla vaihtamatta.
Ja se moska mikä irtoaa ja mahtuu sihdistä läpi tuntuu sitten tukkivan suodattimen, mutta sehän on sen tarkoitus ja on varsin helppo vaihtaa.
E85 ei ole mikään peikko, sen ominaisuudet on hyvä tuntea niin pääsee nauttimaan sen hyvistä puolista.
Konetta ei itse asiassa saa täysin puhtaaksi kovinkaan helposti mutta labrapuhtautta ei näissä nyt kyllä tarvitakaan.
Purettunakin sitä karstaa jää pesussa onkaloihin, ainoa puhdas on uusi kone (ellei sitten koneistuksesta ole jäänyt jäänteitä)
No nyt olis koneessa biopower-ohjelma sisässä. Tätä ketjua selaillessa alkaa kyllä vähän arveluttaa uskaltaako sitä etanolia tankata, ilmeisesti tämä -04 mottikaan ei ole välttämättä turvassa sihtiin osuvalta paskamyrskyltä, varsinkaan kun ei ole oikein tietoa edellisten omistajien öljynvaihtoinnosta? :/
No jos ei ole tiedossa miten öljyjä on vaihdeltu, niin sehän kannattaa käyttää auki ja puhdistaa joka tapauksessa. Itse tehtynä muutama tunti, ja teetettynäkin kustantaa vain noin 3 etanolitankillisen verran. Pari tankillista etanolilla ja ei kun puhdistamaan.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Saabatti kirjoitti:No nyt olis koneessa biopower-ohjelma sisässä. Tätä ketjua selaillessa alkaa kyllä vähän arveluttaa uskaltaako sitä etanolia tankata, ilmeisesti tämä -04 mottikaan ei ole välttämättä turvassa sihtiin osuvalta paskamyrskyltä, varsinkaan kun ei ole oikein tietoa edellisten omistajien öljynvaihtoinnosta? :/
Parempi kun ei aja autolla ollenkaan. Pysyisi paremmin ehjänä? Äh, kovaa ajoa vaan. Sit jos hajoaa, niin korjataan. Biopower -päivitykset tullu nyt tehtyä omiin ja muutamia kavereidenkin autoja on lähipiirissä päivittynyt. Omasta kolkista käytin öljypohjan alhaalla kun söi öljyä ja tein rengastuksen + tp&jakopää (löytyi jonkunverran mujua sihdin alta). Nuilla muilla on vaan ajettu ja tankattu. Ö-vaihtovälejä pidetty kymppitonnissa. Ne ei pelaa jotka pelkää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01