Saakohan tuo 20% olla kokonaan Brazilian etanolia vai pitääkö jo kotimaista bioetanolia lirauttaa sekaan. Tuo jälkimmäinen vaihtoehto olisi hyvä sellaiselle kotimaiselle bioetanoli valmistajalle, jolla ei ole itsellä polttoaineen jakellu-/myynti verkostoa (esim. upm).
"E20 - E25 -bensiini ei kuitenkaan sovi nykyiseen autotekniikkaan vaan vaatii sitä varten kehitetyt uudet automallit. Siten tämän bensiinilaadun lanseeraus markkinoille tulee olemaan hidasta."
Olisikohan nyt järkevää tehdä jotain radikaalia FlexFuel-autojen verotuksen suhteen. Ei ole mitään syytä kehittää erillisiä autoja tätä varten tai "vain" E20 ajoon sopivia vehkeitä. Valmiiden flexfuel-autojen käyttöä voisi laajentaa sopivilla porkkanoilla.
Mitä tuota nyhertämään noiden 10% ja 20% sekoitusten kanssa. Flexfuelit vaan pakolliseksi joka valmistajalle ja kotimainen jätteistä tislattu RE85 laajempaan käyttöön niin kaikki voittaa. Onhan tuo jo Saabissa todettu että toimii ihan hyvin kovassa pakkasessakin eli ihan ympäri vuoden. Varmasti voi vielä toimivuutta parantaakin kun tekniikka yleistyy laajemmin käyttöön.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
GM900:nen 2,3i boschin motronicilla pelaa hienosti 50/50 seossuhteella etanolia ja bensaa, eli "E50 polttoaineella". Päästötkin oli mittauksissa ihanteelliset mittaajan mukaan... Jännä homma että jos -90 puolivälin motronic pystyy korjaamaan tuon 50% seossuhteen niin miksi myöhemmät ohjausjärjestelmät eivät.. Toki ahdetussa on hieman toinen stoori mutta kuitenkin..
Vanhojen toimivuuden lupaaminen ei myy uusia. Pelottelu toimii siis paremmin.
Toinen seikka on sama kuin E10:n kanssa aiemmin - jos valmistaja/edustaja menee lupaamaan että meidän tuotteessa toimii, niin kyllähän sen sitten pitää toimia. Jos sama taho vaan sanoo että eipä toimi, hähhähhää, niin pienintäkään toimivuutta ei ole luvattu eikä siitä siis ole vastuuta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin. -Agentti Tuplanolla
Haiskahtaa automyyntikikalta minustakin. Todennäköisesti katilla varustetut autot toimivat tolla e20:llä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
"E20 - E25 -bensiini ei kuitenkaan sovi nykyiseen autotekniikkaan vaan vaatii sitä varten kehitetyt uudet automallit. Siten tämän bensiinilaadun lanseeraus markkinoille tulee olemaan hidasta."
Tää on tätä Nesteen ropagandaa. Mitää positiivista ei etanoolista voi sanoa, koska sitä ei itse valmisteta.
Väittäisiin että iso osa yhdekskyt luvun puolivälin jälkeen valmitetuista monipiste ruiskulampda myllyistä (kunnossa olevista) nielee ton aineen mukisematta.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Uutisissa oli juuri jokin aika sitten, että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaatii radikaaleja toimenpiteitä ja päätöksiä. Tämä E20 ei ole radikaalia, vaan ammattinenänkaivelijoiden touhua. Mennään 5-10 vuotta eteenpäin, niin joku keksii E30:n . Nyt vähän rotia päätöksentekoon, ja kunnon viinaprosentit heti kehiin. Riittävän ajoissa kun aloittaa meuhkaamisen, niin yksityinen sektori kyllä hoitaa investoinnit ja teknologian markkinoille.
E20 aiheuttanee ongelmia lähinnä suoraruiskutteisille moottoreille. Perinteinen imusarjaruiskutus lambdakorjauksella kyllä pärjää tuollakin. Se 25% multiplikatiivinen säätövara tosin on tarkoitettu myös vikojen kompensointiin eli kun valtaosa vanhemmista autoista on enemmän tai vähemmän rikki ilmavuotoineen jne. niin tulee kyllä check enginet loimottamaan ja saa korjailla. Harrastajillehan tämä ei ole mikään ongelma kun autot pidetään kunnossa muutenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
^^Nyt alkaa olla jo vaikea keksiä, kuka on onnistunut lobbauksessa vai onko kyse sittenkin vain (Suomesta levinneestä) surkealaatuisesta lain-/direktiivinlaadinnasta: