RE85 kulutus

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja core2 »

No etanolilla ajelu sinänsä ei vaikuta kannentiivisteeseen millään lailla.
Muita oireita saattaa kuitenkin pulpahtaa esiin MY 02:sa
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eipäs pelotella! Sieltä mitään oireita pulpahtele, mutta suositeltavaa on hoitaa öljypohjan puhdistus sen jälkeen kun on ajettu muutama tankki etanolilla. Varsinkin jos kone on ollut pitkään vanhanmallisella huohottimella ja ajettu paljon pätkää/kaupunkia.

Muuten ei tarvita kuin ajoa viinalla :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Eipäs pelotella! Sieltä mitään oireita pulpahtele, mutta suositeltavaa on hoitaa öljypohjan puhdistus sen jälkeen kun on ajettu muutama tankki etanolilla. Varsinkin jos kone on ollut pitkään vanhanmallisella huohottimella ja ajettu paljon pätkää/kaupunkia. Muuten ei tarvita kuin ajoa viinalla :mrgreen:
No eipäs taas mennä ihan liian kevyellä sydeemillä MY02 on suuniiteltu vain bensiini käyttöiseksi sitä ei muuta miksikään se, että löytyy konverteerinki eli muutossofta, koska My02:ta ei ole tarkoitettu etanoli käyttöön niin jo tuo mainitsevasi öljypohjan puhdistus on jo mielestäni yksi näistä esiin pulpahtavista oireista.

Kun saab aloitti etanolin käyttö suunnittelun se tapahtui juuri MY02 mallin kanssa ja kokeilu kesti noin kolmisen vuotta ennen sen toteuttamista.

Joten tuon toteamuksesi, että pelottelen voit työntää takamukseesi.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se mahdu. Siellä on jo Triumphin koneeseen perustuva H-moottori :mrgreen:

Itselläni ei ole 2,5 vuoden etanolikurvailun aikana pulpahtanut mitään etanoliin liittyviä ongelmia MY2002 Saabissa. Enkä ole kenenkään täällä foorumilla lukenut kertovan muista todellisista ongelmista kuin imusihdin tukkeutumisesta, jonka välttämiseksi öljypohja on hyvä putsata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
3J
"Hölösuu"
Viestit: 1442
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:27
Paikkakunta: Oulu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja 3J »

Hyvin toimii omakin -02:nen etanolikäytössä. Ympäri vuoden, kovissa pakkasissakin.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja core2 »

AZP kirjoitti:Ei se mahdu. Siellä on jo Triumphin koneeseen perustuva H-moottori :mrgreen:
Itselläni ei ole 2,5 vuoden etanolikurvailun aikana pulpahtanut mitään etanoliin liittyviä ongelmia MY2002 Saabissa. Enkä ole kenenkään täällä foorumilla lukenut kertovan muista todellisista ongelmista kuin imusihdin tukkeutumisesta, jonka välttämiseksi öljypohja on hyvä putsata.
Kun saab aloitti etanolin käyttö suunnittelun se tapahtui juuri MY02 mallin kanssa ja kokeilu kesti noin kolmisen vuotta ennen sen toteuttamista.

Tämä kokeilu tehtiin suurimmaksi osaksi Nyköpingin tehtaalla joten voin kertoa sen koska olin osallisena tässä, että vaikeuksia oli helvetisti varsinkin polttoaineeseen liittyvien materiaalin valinnoissa.

Mielestäni luet etanoli ketjua kuin piru lukee raamattua, ellet ole nähnyt kirjoituksia moottorin kylmästartin röpellyksistä ja vaikeista pidentyneistä startti ajoista, on hommattu lämmitys apua sun muuta paskaa ennekuin releet ovat alkaneet futaamaan jotenkin kylmällä, no joo nämähän eivät ole oireita joillekin.
Mulle herkkähipiäisenä nämä ovat oireita joita ei pitäisi työntää sivuun
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Itse jos nyt hankkisin etanoliaihion, niin ostaisin konevikasen auton ja siihen tehdasuusi 100% karstavapaa kone. En omalta osalta syytä pelkkää etanolia, mutta 900km sillä ehdein ajaan, ennenkö runkolaakeriliuskat pyörähti.

Ihan sama mitä enemmistö ja tilastot sanoo, mutta niilläki saa pyyhiä Esson baarin vessas persettä sitte, ku oma auto sanoo riksrakspoks. Jaa mistäkö tiän? Projekti-osiossa lisää...

Ja taisihan yksi vaasalainen joskus kirjottaa, että lähtökohtaisesti kaikki T7-autot on konevikasia. Siksi siis en syytäkkää pelkkää etanolia omasta riksrakspoks-hetkestä. Riskit oli tiedossa.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Saab 9-3 aero <3
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Joulu 06, 2014 21:17

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Saab 9-3 aero <3 »

Jos riskit kerta oli tiedossa, niin miksi käytit etanolilla? Enpä nyt ihan kuitenkaa menisi haukkumaan tuota T7 konetta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

JP_Vette kirjoitti:Itse jos nyt hankkisin etanoliaihion, niin ostaisin konevikasen auton ja siihen tehdasuusi 100% karstavapaa kone. En omalta osalta syytä pelkkää etanolia, mutta 900km sillä ehdein ajaan, ennenkö runkolaakeriliuskat pyörähti.

Ihan sama mitä enemmistö ja tilastot sanoo, mutta niilläki saa pyyhiä Esson baarin vessas persettä sitte, ku oma auto sanoo riksrakspoks. Jaa mistäkö tiän? Projekti-osiossa lisää...

Ja taisihan yksi vaasalainen joskus kirjottaa, että lähtökohtaisesti kaikki T7-autot on konevikasia. Siksi siis en syytäkkää pelkkää etanolia omasta riksrakspoks-hetkestä. Riskit oli tiedossa.
Olisikin aika ideaali tapaus ottaa ihan uusi moottori ja alkaa käyttämään e85:ttä. Ei ihan realistista monenkaan meidän kohdalla. Pienellä riskillä olen lähtenyt näiden kanssa liikenteeseen ja näkyyhän nuo käydä rumpsuttelevan. Näkisin tee se itse-henkisenä tyyppinä kuitenkin riskin pienempänä, kuin saavutetun edun. Polttoainekustannuksissa tulee kokoajan tuntuvaa säästöä vrt. bensiinillä ajoon ja ainakin omissa kuvitelmissani e85:n suosiminen on myös ympäristöystävällisempää ja kansantaloudellisestikin ajateltuna järkevää.

Mitä tulee kulutuksiin, niin kaikki mitä olen tankannut on myös mennyt. Hyvin nää kuitenkin kokonaisuudessaan pelaa, ainoat käyntihäiriöitä aiheuttavat tilanteet ovat olleet tuossa nollan yläpuolella olevissa kosteissa sääoloissa käynnistykset ilman lohkolämmitystä. Muutoinhan nää rysähtää käyntiin ihan kuin bensiinilläkin ajaessa.

ps. kolkin kone on jo aukaistu, mutta syy ei ollut e85:n. Samalla tuli putsattua röpöt öljypohjasta jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Varovasti minäki sen etanolin otin käyttöön. Bensapumppu vaihtuu ennakoivasti ja öljypohja putsattiin ensin ja tarkotus oli muutaman tankillisen jälkeen putsata uusiks. Kovassa uskossa olin, että hyvin tämä menee ja säästöä tulee sekä hieno polttaa kotimaista litkua varsinki näinä aikoina, ku mikää kotimainen ei mee kaupaks.

Kaikesta varovaisuudesta huolimatta pessimistinä naureskelin kavereille, et kyl se sit hajoo kun ei enää kestä. Ja ku 2,5 tankillisen ja 900 km jälkeen mentiin toiseen öljypohjan putsaukseen, jotta olisin tosi varovainen pessimisti, niin yllätyksenä sihti oliki melko puhdas mut keskimmäinen runkolaakeri ilman voitelua.

Jatkan minäki etanoliajelua kunhan saan isolla rahalla korjatun romuni takasi, mutta haluan nyt vain näyttää esimerkkiä, että ne koneet voi oikeesti hajota. Ja siksi en kaikkea pistä etanolin syyksi, että kyseessä nyt vain on neljännesmillin tuupattu 12-vuotias romu, joka voi aina yllättää polttoaineesta riippumatta. Kivahan se on, että joku jotain negatiivistäki kertoo, eikä kaikki ole Saabeilla hämmennettyä hunajaa ja naminamia.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

core2 kirjoitti:Soitin juuri ST ykköselle täällä Ruotsi'ssa koska pari vuotta sitten sain vastauksen, että bensiinin ja lisäaineiden määrä olisi se 15% kesällä ja talvella, mutta nyt Marianne tyttö vastasi ja kertoi jotta se on muutettu bensiinin ja lisäaineiden määrä on 25% talvella.

Muutos tapahtuu Marraskuun 1 päivänä.
Jostain luin joskus että abc:llä myytävä etanoli olis samaa tavaraa kun st1:sen..? Sillä vaan kysyn kun ainakin tänään seinäjoella abc:ltä tankattu tankki täyteen ja adaptaatio näytti 847..
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja pamppu »

Himo_kaappoo kirjoitti:
core2 kirjoitti:Soitin juuri ST ykköselle täällä Ruotsi'ssa koska pari vuotta sitten sain vastauksen, että bensiinin ja lisäaineiden määrä olisi se 15% kesällä ja talvella, mutta nyt Marianne tyttö vastasi ja kertoi jotta se on muutettu bensiinin ja lisäaineiden määrä on 25% talvella.

Muutos tapahtuu Marraskuun 1 päivänä.
Jostain luin joskus että abc:llä myytävä etanoli olis samaa tavaraa kun st1:sen..? Sillä vaan kysyn kun ainakin tänään seinäjoella abc:ltä tankattu tankki täyteen ja adaptaatio näytti 847..
www.neot.fi
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Saataapi vaihtua bensaboxi takaisin. ysikasi kun tullut 30snt alas huippuhinnoista. 1,45 tänään Nesteen kylmäasemalla.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Kyllähän tuo rassi kaikenkaikkiaan toimii paremmin bensiinillä.Etanolissa on vain enemmän fiilistä ja sitten tuo kansantaloudellinen ja fossiilijalanjälki asia.Omallani on konerempan jälkeen ajeltu pelkällä viinalla, joskus bensiiniä, ja sekin tosiaan yleensä vain siksi että etanoliasemia on niin harvassa jopa pk-seudulla.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: RE85 kulutus

Viesti Kirjoittaja karg »

Tossa lähiaikoina tuli biopoweroitua muuan 332tkm ajettu alkupään 9-5 2.3t. Samalla vaihdoin alipaineletkut uusiin, kun vanhoista osa oli muutenkin valmiiks poikki. Tolla ei päästy ihan RE85-aseman pihaan saakka, kun GT17-turbo laukesi totaalisesti ja tienoon täytti sankka sininen pilvi. RE85-kulutus jäi ton osalta siis toistaseks selvittämättä, eikä toisaalta voi sanoa, että etanoli aiheutti siinä kohtaa vielä mitään yllätyksiä :)

Toiselta kaverilta hajos biopoweroinnin jälkeen vähän vastaavasta, mutta vähemmän ajetusta MY2002 9-5:stä ensin GT17-turbo ja uuden Mitsu-turbon vaihdon jälkeen kone leikkas kiinni, vaikka öljypohja putsattiin 2 kertaa sitä ennen. Karstaa vaan riitti jostain kumman syystä. Kulutusraporttia en oo saanu, mutta tossakaan kohtaa ei voi ihan suoriltaan syytellä RE85-polttoainetta moottoriongelmista.
Vastaa Viestiin