E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
bensasuodatin kyllä jäätyy. Kokemusta on mitsusta jossa oli opiskeluaikaan aina vajaa tankki. Kondenssivesi pääsi suodattimeen ja jäätyi seistessä.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Bensalla jäätyykin, sen vuoksi ennen vanhaan tankkiin laitettiin talvella tenua, eli käytännössä etanolia. Vesi liukenee siihen toisin kuin bensaan. Nykybensoissa on sen verran viinaa joukossa jo valmiiksi, että varsinkin 95:llä ei pitäisi jäätymisongelmia ihan yhtä usein tulla kuin kultaisella 80-luvulla, jolloin auotoista jäätyi kaasuttimet.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Ekoja NG 9-3:sia eikä ole vaihdettavaa suodatinta eikä ole jäätynyt.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Jatkan tätä ketjua, kun otsikko vastaa ongelmaani. Auto on 9-3 vm. 2001 (T7) manuaalivaihde, alunperin pienpaineturbo, johon kymmenisen vuotta sitten ostin ja asennutin merkkiliikkeessa Saabin tehtaan viriboksin, joka teki siitä täyspaineisen. Muistan asentajan maininneen, että se teki autosta samalla kelvollisen etanolille kaikilla sekoitussuhteilla. Nyt olen syyskuusta alkaen ajanut muutaman tankillisen E85 ja huomannut, että kylmäkäynnistys on hyvin hankalaa. Moottoria saa sahata käyntiin monta kertaa, ja lopulta se lähtee käyntiin, usein kaasulla auttaen. Hetkisen kuluttua käynti tasaantuu aivan normaaliksi, ja liikenteessä moottori toimii ongelmitta. Lämpimänä tai puolilämpimänä käynnistyksessä ei ole ongelmia. Olen käyttänyt irti sekä sulaketta 28 että akun miinusnapaa, mutta se ei ole korjannut asiaa. Mitä pitäisi seuraavaksi yrittää?
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Enpä ole ennen kuullut tuollaisesta tehtaan softasta, mutta tämän foorumin softaajien jäljiltä kylmäkäynnistykset ovat toimivia - ainakin minulla kolmessa eri T7:ssa. Vaatii varsin runsaan rikastuksen alussa ja luultavasti rikkoo kylmäpäästörajat eikä tehdas ole voinut siksi myydä luotettavasti käynnistyvää versiota. Suosittelisin yhteydenottoa ja mahdollisesti paremman softan lataamista moottorinohjaukseen. Vaikka ostoilmoitus ao palstalle.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
On väärää informaatiota jossain kohtaa.
Merkkiliikkeessä eivät koskaan olisi asentaneet tuohon autoon biopowersoftaa. 185hp vastaavan täyspaineisen bensasofta sinne on mennyt ja se ei todellakaan toimi etanolilla varsinkaan kelien kylmettyä.
Sinänsä teknisesti 2001 B205 moottorissa ja 2007 B205 koneessa ei eroja ole jotka vaikuttaisivat päästöarvoihin kylmänä tai lämpimänä. Samat puristussuhteet, iskutilavuudet, sytytyskasetit, suuttimet, katalysaattorit kaikki. Siksi tuolle vuosimallille voi hyvin mielin sen uudemman mallivuoden biopowersoftan päivittääkin.
Merkkiliikkeessä eivät koskaan olisi asentaneet tuohon autoon biopowersoftaa. 185hp vastaavan täyspaineisen bensasofta sinne on mennyt ja se ei todellakaan toimi etanolilla varsinkaan kelien kylmettyä.
Sinänsä teknisesti 2001 B205 moottorissa ja 2007 B205 koneessa ei eroja ole jotka vaikuttaisivat päästöarvoihin kylmänä tai lämpimänä. Samat puristussuhteet, iskutilavuudet, sytytyskasetit, suuttimet, katalysaattorit kaikki. Siksi tuolle vuosimallille voi hyvin mielin sen uudemman mallivuoden biopowersoftan päivittääkin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Kiitos nopeista ja selventävistä vastauksista. Otan yhteyttä ohjelmoijaan.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Re85 tankissa. - 30°C.
Ja ei käynnistynyt, hetken pyöritti.
Sitten loppui akusta puhti.
Tosin eilen starttuutti todella pitkään että käynnistyi.
No tätä se nurkka ajo teettää.
Ja ei käynnistynyt, hetken pyöritti.
Sitten loppui akusta puhti.
Tosin eilen starttuutti todella pitkään että käynnistyi.
No tätä se nurkka ajo teettää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Juu, ei oo etanolin vika tuo. Uutta akkua vaan, niin eiköhän se siitä. Kylmä akku kun ei tahdo latautua tai ottaa virtaa vastaan niin hyvin. Sitten jos vielä laturi on ehtoopuolella, eikä latausjännite nouse riittävästi kylmälle akulle, niin eväät akun hyytymiselle on olemassa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Akku on noin vuoden vanha.
Ja auto ei ollut roikan päässä, oli johto hukassa.
Nyt auto on käynnissä pihassa, lähti apuvirralla käyntiin.
Oli ulkona latauksessa koko päivän, tästä huolimatta ei inahtanutkaan nyt illalla.
Ja auto ei ollut roikan päässä, oli johto hukassa.
Nyt auto on käynnissä pihassa, lähti apuvirralla käyntiin.
Oli ulkona latauksessa koko päivän, tästä huolimatta ei inahtanutkaan nyt illalla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Jos se akku on ollut tyhjä niin näillä pakkasilla on voinut jäätyä umpeen eikä sen takia ole varautunut vaikka laturi on ollut kiinni.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Juuri tämä, akku on todennäköisesti jäätynyt. Muistelisin että jos akun varaustaso on n. 40% mikä tarkoittaa lepojännitteenä suurinpiirtein 12,00V, niin elektrolyytti jäätyy -25c pakkasessa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Lainaus Kalevasta 5.2.2010
"Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.
Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.
Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon."
Jutussa haastateltu Akkutalon yrittäjää Esko Markukselaa.
"Pakkanen ja akut eivät muutenkaan sovi erityisen hyvin yhteen.
Syitä on useita. Ensinnäkin jääkylmän akun kyky ottaa laturin sille syöttämää virtaa vastaan on heikko. Jos ajomatkat ovat lyhyitä, akun varaustila heikkenee jokaisen ajomatkan yhteydessä. Lämpötila vaikuttaa myös akun kykyyn luovuttaa energiaa. Sinä kun täysi akku luovuttaa kesällä 100 prosenttia kapasiteetistaan, sama akku luovuttaa -18 asteen lämpötilassa enää puolet. Jos akussa on jo lähtötilanteessa vain 40 prosenttia kapasiteetista tallessa, löytyy siitä -18 asteessa enää noin 25 prosenttia.
Täysinäisen akun jäätymispiste on noin -70 astetta. Jos varausaste on vain 40 prosenttinen, akku jäätyy jo -25 asteessa ja lähes tyhjä akku jäätyy jopa kymmenessä pakkasasteessa. Akun jäätyminen puolestaan vaurioittaa akkua pysyvästi ja voi pahimmillaan myös rikkoa akun kotelon."
Jutussa haastateltu Akkutalon yrittäjää Esko Markukselaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Laturista oli sulake palanut, eikä akku ollut jäätynyt.
Ja kävin lorauttamassa 98E5:sta 10L tankkiin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 ja kylmänä käyntiin lähtö
Mietin tässä että mitä tein erilailla viime vuonna kun SAAB lähti käyntiin joka aamu. Oli pakkasta tai ei.
Ja muistuihan se, olin ostanut bensiiniä joukkoon. Tätä en vielä tänä vuonna ole tehty, mutta nyt on. Ja huomattavasti vähemmällä pyörityksellä hörähtää.
Ja muistuihan se, olin ostanut bensiiniä joukkoon. Tätä en vielä tänä vuonna ole tehty, mutta nyt on. Ja huomattavasti vähemmällä pyörityksellä hörähtää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#