E85 ja pakkanen
E85 ja pakkanen
Moi!
Olen yrittänyt etsiä vastausta foorumilta, mutta en oikein selvää vastausta ole saanut....
Miten auto pelaa etanolilla talvella? Jostain keskustelusta voi päätellä, että pakkasella olisi parempi käyttää bensaa, mutta toisten mielestä pelaa hyvin pelkällä etanolillakin. Itsellä käy niin, että jo lähellä nollan lämpötilaa lähtee käyntiin kyllä nopeasti, mutta käy hetken vain kolmella....
Johtuuko tuo nyt sitten etanolista, vai jostakin muusta, esim. sytkäkasetista? Tulpilla on ajettu noin 1000 km ja ovat etanolivehkeeseen kuuluvat.
Olen yrittänyt etsiä vastausta foorumilta, mutta en oikein selvää vastausta ole saanut....
Miten auto pelaa etanolilla talvella? Jostain keskustelusta voi päätellä, että pakkasella olisi parempi käyttää bensaa, mutta toisten mielestä pelaa hyvin pelkällä etanolillakin. Itsellä käy niin, että jo lähellä nollan lämpötilaa lähtee käyntiin kyllä nopeasti, mutta käy hetken vain kolmella....
Johtuuko tuo nyt sitten etanolista, vai jostakin muusta, esim. sytkäkasetista? Tulpilla on ajettu noin 1000 km ja ovat etanolivehkeeseen kuuluvat.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: E85 ja pakkanen
Ei ole koskaan ollut ongelmia etanolin kanssa mulla. Jopa kerran pakosta -32 asteen pakkasessa laitettu käymään ilman esilämmitystä. Sanotaanko ettei ulkopuolinen huomaa edes eroa siinä että kumpaa on tankissa jos ei hajuaisti pelaa.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: E85 ja pakkanen
Täydellisesti toimii. Jossain 30 asteen tienoilla pari kertaa oon joutunu käynnistään ilman lämppäriä ja hyvin se pelaa. Mulla on se korotettu tyhjäkäynti ruksittu pois softasta, joten kovimmilla pakkasilla joutuu vähä kaasulla avittaan starttaamisen jälkeen, ettei sammu. En kyl tiä tekiskö bensallaki samaa. Tosin kyseinen toiminto poistamalla on tarkotuksella ammuttu itteä jalkaan, joten en sitä voi viaksi tai edes ominaisuudeksi sanoa.
Makwea lainatakseni niin viina kyllä haisee, mutta ei sitä muusta huomaa.
Makwea lainatakseni niin viina kyllä haisee, mutta ei sitä muusta huomaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: E85 ja pakkanen
Taitaa enemmänkin nuo viinan käytön ongelmat pakkasella koskea muita merkkejä kuin saabia. Ainakin oma ex. Og9-3 Aero toimi hyvin kaikissa lämpötiloissa. Pakkasella se saattoi röpeltää hetken käynnistettäessä mutta nopeesti meno tasoittui. Kylmänä aamuna se savun määrä kyllä oli iso etanolilla
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: E85 ja pakkanen
Käynnistymisessä en ole RE85:lla havainnut ongelmia. Sen sijaan tupruttaa valkoista viinasavua huomattavasti enemmän kuin, jos ajaisi 98E:llä. Lisäksi kylmissä oloissa RE85:n kulutus tuntuu nousevan nurkka-ajossa huomattavasti jyrkemmin kuin 98E:llä. Siksi pelkästään kaupunkiajoon olen tankannut bensaa.
Saab 9-5 2.3TA Vector Griffin 2009
-
- "Viggen"
- Viestit: 629
- Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity
Re: E85 ja pakkanen
Näillä keleillä viinan kanssa käynnistäminen on kaikkein hankalinta, toi femma röpöttää lähes poikkeuksetta kun käynnistää. Lambda kun lämpiää niin meno tasottuu. Pakkasella sitten taas ei o ongelmaa, joten voisin kuvitella ongelmien johtuvan etanolin syttymisominaisuuksista yhdistettynä muuhun kokoonpanoon (suuttimet yms.) unohtamatta itse softaa.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Re: E85 ja pakkanen
Ei ole mullakaan ollu ongelmia E85:n kans kylmissä olosuhteissa. Femmalla ajeltu viimiset 100000 km lähes koko ajan E85:lla. Silloin tällöin harvakseltaan tankillinen bensaa on mennyt välissä.
Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.
Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: E85 ja pakkanen
Moro Kimmo,
joskus on käynyt niin et uusissa tulpissa on ollut vikaa ja etanolikäytössä viat korostuvat. Ekana vaihtaisin kokeeksi uudet tulpat. Kalliitahan nuo ei ole. Jos vika ei sillä korjaannu niin sitten voisi lähteä vaikka softaa syynäämään. Ja tietty sytkäkassua. Mutta tulpista lähtisin ensin liikkeelle se kun on helppo todeta tulpat vaihtamalla. Mulla on muutaman kerran tullut uudehkoja tulppia vastaan jotka alkavat pröpäämään helposti.
Ja tosiaan omalla femmalla ajettu viinalla 45tkm ja viime talven paukkupakkasillakin toimi hyvin ilman minkäänlaista käynnistysongelmaa. Softa vesa67 tekemä.
joskus on käynyt niin et uusissa tulpissa on ollut vikaa ja etanolikäytössä viat korostuvat. Ekana vaihtaisin kokeeksi uudet tulpat. Kalliitahan nuo ei ole. Jos vika ei sillä korjaannu niin sitten voisi lähteä vaikka softaa syynäämään. Ja tietty sytkäkassua. Mutta tulpista lähtisin ensin liikkeelle se kun on helppo todeta tulpat vaihtamalla. Mulla on muutaman kerran tullut uudehkoja tulppia vastaan jotka alkavat pröpäämään helposti.
Ja tosiaan omalla femmalla ajettu viinalla 45tkm ja viime talven paukkupakkasillakin toimi hyvin ilman minkäänlaista käynnistysongelmaa. Softa vesa67 tekemä.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Re: E85 ja pakkanen
Kiitos vastauksista!
Täytyy nyt vielä katsoa, miten se käyttäytyy, kun meni pakkaselle täälläkin, mutta näemmä pieni röpöttely alussa kuuluu siis jollain lailla kuvioon Jos se kestää vain hetken, niin kuin tähän asti on tehnyt, niin annan olla. Ja Jonelle, jos se jatkuu, niin aloitetaan tulpista ja edetään siitä sitten eteen päin ehdotuksesi mukaisesti, kiitos.
Täytyy nyt vielä katsoa, miten se käyttäytyy, kun meni pakkaselle täälläkin, mutta näemmä pieni röpöttely alussa kuuluu siis jollain lailla kuvioon Jos se kestää vain hetken, niin kuin tähän asti on tehnyt, niin annan olla. Ja Jonelle, jos se jatkuu, niin aloitetaan tulpista ja edetään siitä sitten eteen päin ehdotuksesi mukaisesti, kiitos.
9-3X 2,0t 2011, 9-5 Aero MY 2001 aut.
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
ex 9-3 SC Griffin TTid, MY 2012, 9-3 Sport Edition 2.0T 2002 aut.
900 Turbo 1996, 900S 1992, 900 Turbo 1989
Re: E85 ja pakkanen
Eipä ole tälläisiä ongelmia tullu huomattua, ihan on voinut tarvittaessa lähteä vaikka heti käynnistämisen jälkeen ajamaan vaikka eihän se suositeltavaa olisi, mutta joskus näinkin joutuu tekemään. Mutta tälläisiin asioihin vaikuttaa auton kokoonpano ja softa eli ns. vastaako softa ja rauta toisiaan kuinka hyvin. Käytetyt komponentit, esimerkiksi polttoainesuuttimet ovat merkittävässä osassa ja se että kuinka hyvin käytössä oleva suutin on mallinnettu softaan. Tälläisistä seikoista lähtisin syitä etsimään jos näitä em. ongelmia esiintyy.toni1976 kirjoitti:Käynnistyvyys kylmillä keleillä on hyvä, mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle, jos ei ole lohkolämppäri ollut käytössä. Muuten rupeaa röpöttään. Bensalla ei tuota ilmiötä ole.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: E85 ja pakkanen
Näin se taitaa olla, eilen kun lähdin ajoon käyttämättä autoa hetken, niin kiihdyttäessä pätkäisi pari kertaa.mutta etanolilla pitää antaa hetken käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin kiskoo vaihdetta päälle
Arvelen että n.vajaa puoli minuuttia tyhjäkäyntiä riittää poistamaan tämän ongelman.
Eilen oli pakkasta n -3°C.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: E85 ja pakkanen
Sen oon huomannut näillä ekoilla pikkupakkasilla, että kun auto on ollut lämmityksessä niin lähtee käyntiin ku palmun alta. Ei minkäänlaista röpötystä. Kesällä tai ilman lämmitystä ku laittaa kylmänä käyntiin niin 10-15s röpöttelee joko vajaalla tai sitten rikkaalla ennen ku tasottuu.
9³SS Turbo X '08
-Janne
-Janne
Re: E85 ja pakkanen
Ei "röpöttele" oli kesä, talvi tai siltä väliltä ja pisti käyntiin mistä lämpötilasta tahansa.
Ihan kovemmilla pakkasilla ilman lohkolämmitystä lähtee heti välittömästi käyntiin, mutta sammuu sitten juuri kun lähti käyntiin .
Ilmeisesti ECU vähentää rikastusta liian äkkiä, näin olen asian ajatellut olevan. Toinen startti ja siten vaan menoksi. Eipä tuo haittaa, kun näihin tilanteisiin joudun tosi harvoin. Ja hyvinhän tuo käynnistyminen onnistuu "tuplastartillakin".
Ihan kovemmilla pakkasilla ilman lohkolämmitystä lähtee heti välittömästi käyntiin, mutta sammuu sitten juuri kun lähti käyntiin .
Ilmeisesti ECU vähentää rikastusta liian äkkiä, näin olen asian ajatellut olevan. Toinen startti ja siten vaan menoksi. Eipä tuo haittaa, kun näihin tilanteisiin joudun tosi harvoin. Ja hyvinhän tuo käynnistyminen onnistuu "tuplastartillakin".
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: E85 ja pakkanen
Mullakin käynnistyy kyllä hyvin ja käy heti startista hyvin tyhjäkäyntiä. Tähän mennessä on aina jäänyt kertalaakista käyntiin.
Heti jos laittaa pykälää silmään, niin alkaa varmasti rytkyttämään. Liikkeelle voi kyllä lähteä heti ja joskus olenkin lähtenyt. Toimii kyllä ihan ongelmitta kun vähän kaasua painaa.
Mutta jos parikyt sekuntia malttaa mielensä kylmästartin jälkeen ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin ei ole mitään probleemaa
Heti jos laittaa pykälää silmään, niin alkaa varmasti rytkyttämään. Liikkeelle voi kyllä lähteä heti ja joskus olenkin lähtenyt. Toimii kyllä ihan ongelmitta kun vähän kaasua painaa.
Mutta jos parikyt sekuntia malttaa mielensä kylmästartin jälkeen ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin ei ole mitään probleemaa
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
-
- "Turbo"
- Viestit: 291
- Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45
Re: E85 ja pakkanen
Tietääkseni toimii hyvin uusimmissa.näihin vanhempiin kun ei alkuun saanutkaan biopower softaa. Oiskohan se ollut jossain 2004 paikkeilla. Näissä vanhemmissa on tehty jokin 'ohitus'. Käytännössä itselläkin vaatii n. 20 sek käyttöä ,muuten varsinkin pakille laitettaessa käy rytkyttämään.tähän onkin paras keino esilämmitys . Tai kylmänä reipasta tyhjäkäyntiä , kunnes open sid näyttää 25-30 c.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
bensan kulutus 15%