Minulla alkaa olemaan reilu 10thk ajettuna edellisestä öljynvaihdosta ja tässä tallilla tutkiskelin öljynmittatikkua. Auto 9-3 tehtaan biopower.
Öljy on edelleen maksimissa ja jos öljyn väriä vertaa noihin bensiinillä käyviin moottoreihin, niin se näyttää edelleen lähes vastavaihdetulta.
Vain kevyttä tummumista jos vertaa bensamoottoreiden mustaan öljynväriin.
Olen ymmärtänyt, että näissä biopowereissa pitäisi vaihtaa öljyt tiheämmin mutta ainakin jos tuota nokeentumista seuraa, niin se ei tunnu perustellulta. Minkähän takia biopowerissa pitää tihentää öljynvaihtoa vai olenko ymmärtänyt väärin?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Tihennetty öljyn vaihtovälisuosistus taitaa perustua kokemukseen ja lähinnä jos autolla on ajettu aikaisemmin bensalla. Etanoliin siirtyminen liottaa niitä liejuja sieltä ja voivat lähteä liikkeelle ja tukkia öljysihdin.
Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa.
Biopowerin tiheämpi öljynvaihto perustuu öljyn mm. happamoitumiseen ja voiteluominaisuuksien huonontumiseen kun etanolia on öljyn seassa. Kylmäkäynnistyksissä moottoriöljyn sekaan pääsee etanolia ja liiallinen etanoli öljyn seassa ei ole hyvä juttu. Öljyn voitelukyky huononee ja hapan moottoriöljy kuluttaa/syövyttää paikkoja ajan saatossa.. Itse vaihdan 10tkm välein öljyt.
" Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa."
Sama Castrol 5W 40 kuin bensiiniautoissakin on käytössä. Ainakin tuossa 9-5 ;ssa väri menee samalla öljyllä tuolla matkalla mustaksi.
No tuon 15 000 yli en ainakaan aja ilman vaihtoa. Sillä voi olla merkitystä, että tällä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa.
Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:" Kyllä mulla ainakin biopoweroidussa moottorissa moottoriöljy tummuu ihan siinä missä bensallakin. Jos moottoriöljy näyttää puhtaalta ja kirkkaalta 10tkm ajon jälkeen niin silloin se ei hoida yhtä moottoriöljyn tärkeää tehtävää, eli puhtaanapitoa. Suosittelen öljymerkin vaihtoa."
Sama Castrol 5W 40 kuin bensiiniautoissakin on käytössä. Ainakin tuossa 9-5 ;ssa väri menee samalla öljyllä tuolla matkalla mustaksi.
No tuon 15 000 yli en ainakaan aja ilman vaihtoa. Sillä voi olla merkitystä, että tällä ajetaan pääasiassa pitkää matkaa.
Öljy asian tuntijat, ei se ihan noinkaan mene, öljyillä itsellään on myös taipumusta ns. kulua, leikkaantua tms. ja lämmön vaikutuksesta
tummentua. Esson baarin juttuja, että öljyn väristä näkee kuinka hyvää se on.
Eipä se ihan pidä paikkaansa tuokaan.. kyllä se on vain niin että jos öljy ei tummu tai muuta väriään vaan pysyy kirkkaana esimerkiksi 10tkm jälkeen niin silloin se ei puhdista.
Kyllä mullakin on femmassa öljyn tummuminen vähentynyt TODELLA paljon kun on tullut noin 40tkm etanoli ajoa. Nyt ajettu miltein 7000tkm ja öljy on vain hieman tummunut. 30tkm jälkeen oli vielä huomattavasti tummenpaa tuon verran ajetut öljyt.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Jos se on tehtaan biopower niin voi olla että sillä on suurin osa ajosta ajettu etanolilla. Ei siellä silloin ole mitä puhdistaa, eli eihän se silloin mustaksi muutu. Mutta etanolijäämät huohottuu huonommin pois sieltä öljyn seasta kuin bensajäämät, ja lisäksi etanolijäämien puhdistava vaikutus "tappelee" siellä öljyssä sen voiteluominaisuuksien kanssa. Siksi ne on hyvä vaihtaa hyvissä ajoin väristä riippumatta.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Tihennetty öljynvaihtoväli on määrätty koska palamatonta etanolia pääsee etenkin kylmällä koneella männänrenkaiden ohi öljyn sekaan ja öljy "laimenee".
Jos tähän lisätään vielä pätkä ajo niin etanoli ei haihdu öljystä.
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 Hirsch cabriolet vm.-02
Omassa tehdas-biopowerissa hyvin lievää tummumista sanoisin, öljytason pinta pysyy 10 tkm nätisti maksimin tuntumassa. Öljynä toistaiseksi "vanha" Mobil 1 0W-40.
Viimeksi muokannut Trooper_75, To Maalis 15, 2018 07:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko sulla Trooper jälkiohjelmoitu biopoweriksi? Minulla ainakin tuossa tehtaan biopowerissa (2008) on ihan erilainen öljytikku.
Kokonaan metallinen kärjestä ja parempi tarkastella kuin tuo muovinokka. Vai onko tuo tikku muuttunut kaikkiin 9-3 jossakin kohtaa?