Edelleen hieman mietityttää tämä muutoskatsastus. Nykyisen hallituksen tietäen, niin en ihmettelisi ollenkaan, että keksisivät jonkun "kivan" lisäveron sitten näille viina-autoille. Itsellä katsatus lähellä ja ajattelin, jos tuon 200e kuittais samalla, mutta jännittää tulevaisuus mittee ootta mieltä? kuka sen tietää?
Ei niin tiedäkään.
Juuri tämän vuoksi en ole omaa autoani muutoskatsastanut enkä sitä tule tekemäänkään. Myöskään mihinkään edestakaiseen "muutoskatsastuspelleilyyn" en ala.
Ajan etanolilla ilman mitään muutoskatsastuksia ja sillä siisti .
Tähän neskusteluun aikaisemmin postaamani näkemys salaliittoteorioista:
AZP kirjoitti:EI noissa valtion touhuissa aina ihan järkeä olekaan, mutta olen samaa mieltä Monon kanssa, että ainakaan ihan heti tämän tukikampanjan jälkeen ei valtio halua ampua omia ilmasto- ja energiatavoitteitaan jalkaan. Jos kuitenkin jonkinlainen käyttövoimavero etanoliautoille mätkäistäisiin, pitäisi etanolin verotusta (lue: hintaa) laskea, jotta koko kuviossa olisi mitään järkeä. Diesel- ja kaasuautojen käyttövoimaverotuksessa on järkeä, koska polttoaine itsessään on edullisemmin verotettua ja ajaminen edullista. Etanolilla hintaero ei ole niin selvä, että kukaan olisi halukas maksamaan parin sadan euron käyttövoimaveroa ajellakseen etanolilla ennemmin kuin bensalla. Vero siis tappaisi itse oman tuottonsa, jos polttoaineen verotusta ei samalla rukattaisi. Koko kuvio haittaisi valtion energiatavoitteita eikä tuottaisi kirstuun juurikaan mitään.
Ja kuten mainitsin, jos tällainen vero tulisi, nämä jälkimuutetut autot voi helposti muuttaa takaisin vain bensiinillä toimiviksi. Skenaario, jossa valtio iskee käyttövoimaverolla ja Trafi vaikeuttaisi huomattavasti näiden autojen palauttamista alkuperäisen polttoaineen käyttöön on toki teoriassa mahdollinen, mutta kuulostaa enemmän Kafkan romaanilta kuin tosielämältä. Jokainen uskokoon salaliittoteorioihin jos haluaa.
Käyttövoimaveron käyttöönoton ongelma on lisäksi puhtaasti tekninen: kuten tiedämme, useissa bensa-autoissa voidaan käyttää etanolia polttoaineena muuttamalla auton ohjelmistoja ja jossain määrin jopa ilman mitään muutoksia. Etanolia on myytävässä bensiinissäkin,, ja samaan aikaan meillä puhutaan, että bensiiniin sekotettaisiin tulevaisuudessa jopa 30 % etanolia. Rajan vetäminen siihen, kuka ajaa etanolilla ja kuka ei (eli ketä voidaan käyttövoimaverottaa ja ketä ei), on mahdoton vetää, kun esimerkiksi katsastuksessa ei voida mitenkään näyttää toteen onko auto muutettu käyttämään etanolia vai ei, tai kuinka paljon se etanolia sietää. Toisin on esimerkiksi mainituissa kaasu- ja dieselautoissa.
Eli kun ottaa järjen käteen, voi todeta että käyttövoimavero käyttöönotto etanolikonvertoiduille autoille ei olisi kovinkaan uskottava skenaario. Se ei tietenkään tarkoita, etteikö joku valtionhallinnossa sellaista voisi keksiä ja jopa koittaa implementoida.
Eski kirjoitti:Onnistuiskohan myös tuo ttid muutoskatsastaa viinalle. Homma vaikuttaa siltä, että kossupullo hansikaslokerossa riittänee perusteluina viinankäytölle
ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia. https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
St1 ei oo kai montaa asemaa vielä. Helsingistä saa tätä mönjää itse törmäsin tähän töissä kun tuli tullane. Kaania sisään mikä toimi tällä mönjällä ja myös säiliöautona kuljetti tätä samaa tavaraa.
vesa67 kirjoitti:ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia. https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
Juu ei sovellu ja ei ole muutenkaan mikään kuningas keksintö autoon pitää suuttimetkin vaihtaa/huoltaa 40tkm välein ja paine pumppu 60tkm välein ku on nii kuivaa tavaraa eikä liikkuvan metalliosat saa voitelua.
rock n roll kirjoitti:St1 ei oo kai montaa asemaa vielä. Helsingistä saa tätä mönjää itse törmäsin tähän töissä kun tuli tullane. Kaania sisään mikä toimi tällä mönjällä ja myös säiliöautona kuljetti tätä samaa tavaraa.
Markkuvaan kirjoitti:Edelleen hieman mietityttää tämä muutoskatsastus. Nykyisen hallituksen tietäen, niin en ihmettelisi ollenkaan, että keksisivät jonkun "kivan" lisäveron sitten näille viina-autoille. Itsellä katsatus lähellä ja ajattelin, jos tuon 200e kuittais samalla, mutta jännittää tulevaisuus mittee ootta mieltä? kuka sen tietää?
Ei kai sitä tarvitse edes keksiä, kun eikö siellä tekstissä lue ihan selvästi, että käyttövoimavero muille kuin bensiinikäyttöisille henkilöajoneuvoille. Tätä noudatetaan kaasuautoissa, vaikka voidaan ajaa myös bensiinillä. Miksei sitten myös etanoliautoille kunhan saadaan niitä ensin rekisteröityä riittävästi. Ja tähän tarjotaan "houkutinta".
vesa67 kirjoitti:ED95 korkeaseosetanolista valmistettu diesel siis. Ei sovellu tavallisille dieselmoottoreille. Eikä liity etanolimuunnostukeen koska dieselmoottori ei käytä etanolia. https://www.neot.fi/tuotteet/etanolidiesel-ed95/
Etanolidiesel (ED95)
Etanoli ei sellaisenaan käy dieselmoottoriin huonon syttyvyytensä, ts. korkean oktaaniluvun vuoksi.
Etanolidieselissä käytetty etanoli voi teknisistä syistä sisältää vettä enintään 6,5 massaprosenttia,
jotta pakokaasujen typenoksiditasot saadaan pidettyä mahdollisimman alhaisina.
Etanolidiesel sisältää tyypillisesti 92 % vesipitoista etanolia, syttyvyyttä parantavia lisäaineita 5 % sekä
eettereitä ja isobutanolia 3 %. Jälkimmäiset toimivat denaturointiaineina.
Etanolidiesel ei sovellu tavallisiin dieselmoottoreihin, vaan se vaatii moottorin, jonka materiaalit,
polttoainesuuttimet ja käynnistinmoottori on suunniteltu korkeaa etanolipitoisuutta varten.
Tällä hetkellä niitä valmistaa laajamittaisesti ainoastaan Scania.
Etanolidieselin käyttöä ollaan aloittamassa Suomessa käyttöpilottien hyvien kokemuksien kannustamana.
Nyt kun kaiveli lisää tutkimuksia niin pääsi tuon etanolidieselin lämpöarvoon käsiksi ; 25,7 MJ/kg. ED85:sta kuluu 1,7 kertaisesti normidieseliin nähden. Eli kyllä se varsin etanolin oloista tavaraa onkin. Vaikea uskoa että dieselautoilijat haluaa käydä tankilla lähes kaksi kertaa useammin kun RE85:n kulutuslisästä on pidetty kamalaa porua koko sen markkinoilla olon ajan.
vesa67 kirjoitti:Nyt kun kaiveli lisää tutkimuksia niin pääsi tuon etanolidieselin lämpöarvoon käsiksi ; 25,7 MJ/kg. ED85:sta kuluu 1,7 kertaisesti normidieseliin nähden. Eli kyllä se varsin etanolin oloista tavaraa onkin. Vaikea uskoa että dieselautoilijat haluaa käydä tankilla lähes kaksi kertaa useammin kun RE85:n kulutuslisästä on pidetty kamalaa porua koko sen markkinoilla olon ajan.
Puristussytytteisessä on parempi hyötysuhde, ei voine suoraan verrata RE85:teen.