Mono kirjoitti:Näinköhän oikein, Kuopion Leväsen(?) Shellillä 1,11x€.
Shell Levänen vielä torstaina 1.119, ja ollut niin kesäkuusta lähtien, mutta se ei ole vielä nostanut hintaa nykytrendin mukaan. Mutta eiköhän me kohta pian nähdä sielläkin uusi hinta, veikkaan että tulee Suomen uusi "top hinta".
Mistähän tämä etanolin hinnannousu nyt johtuu, kun bensat on jopa tulleet alas kesäisistä hinnoista. Bensan hinnoille on mediassa usein kerrottu joku selitys, mutta etanolia ei paljon selitellä.
Iso-J kirjoitti:
Mistähän tämä etanolin hinnannousu nyt johtuu, kun bensat on jopa tulleet alas kesäisistä hinnoista. Bensan hinnoille on mediassa usein kerrottu joku selitys, mutta etanolia ei paljon selitellä.
Ei sitä etanolin eli RE85 hintaa selitellä, kun se on niin marginaalipolttoaine. Sillä ei ole mitään merkitystä, että niitä on nyt jonkin verran muutoskatsastettu, kun etanolin kulutus ei ole noussut. Tiedotusvälineitä ei kiinnosta selitellä jostain polttoaineesta, jota käyttävät vanhoilla "paskoilla" ajavat autoilijat. Kiinnostus bensan ja dieselin lisäksi on nyt kaasussa. Nämä bensa/kaasu/sähkö hybridit on nyt "kova sana".
Etanolia tietenkin valmistetaan ja sen määrä jopa tullee lisääntymään, jos/kun sitä lisätään entisestään fossiilisten sekaan. Sillä ei kuitenkaan ole suoraan mitään tekemistä RE85-polttoaineen kanssa. Joten tuo RE85 on marginaalitavaraa ja tulee sitä olemaan. Siksi siitä ei melua pidetä.
petrisa kirjoitti:
Ei sitä etanolin eli RE85 hintaa selitellä, kun se on niin marginaalipolttoaine. Sillä ei ole mitään merkitystä, että niitä on nyt jonkin verran muutoskatsastettu, kun etanolin kulutus ei ole noussut. Tiedotusvälineitä ei kiinnosta selitellä jostain polttoaineesta, jota käyttävät vanhoilla "paskoilla" ajavat autoilijat. Kiinnostus bensan ja dieselin lisäksi on nyt kaasussa. Nämä bensa/kaasu/sähkö hybridit on nyt "kova sana".
Innovaatioistaan palkittu jyväskyläläisfirma BioGTS ei ole saanut toimittamiaan biokaasulaitoksia tuotantoon suunnitellusti.
Mainetta niittäneen cleantech-yrityksen hankkeille on kertynyt investointitukia vajaat 20 miljoonaa euroa.
Jyväskylässä toimiva BioGTS on joutunut ongelmiin biokaasulaitosten rakentamisessa. Yhtiön toimittamissa laitoksissa on ollut asiakkaiden
mukaan paljon lastentauteja. Biokaasun tuotto ei ole ollut luvatulla tasolla, ja laitosten käyttövarmuudessa on ollut parannettavaa.
Pitää ajatella laajemmin. Kun uusiutuvasta raaka-aineesta tai jätteestä tehdään polttoainetta, ei ilmakehään tule niin paljoa uutta hiilidioksidia vs. jos ajaa raakaöljystä tislatulla bensiinillä. E85:n materiaalit on jo "kierrossa mukana". Luonto siis kiittää.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tilanteet vaihtelee, kun nyt Turussa bensa 1,627 ja E85 1,059. Kun dieselkin maksaa yli 1,50€ niin onhan tuo etanoli nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu, taitaa vaan sekin tuosta nousta.
benicio kirjoitti:Tilanteet vaihtelee, kun nyt Turussa bensa 1,627 ja E85 1,059. Kun dieselkin maksaa yli 1,50€ niin onhan tuo etanoli nyt ihan houkuttelevasti hinnoiteltu, taitaa vaan sekin tuosta nousta.
Se on tullut huomattua, että hinnat vaihtelee nyt kovasti.
Olen tammikuusta lähtien seuraillut E85:n todellista etanolipitoisuutta Saabin Ad85-lukemasta ja toisen auton eFlexFuel purkin anturin perusteella. Yhteensä 21 tankkausta tammikuun lopun ja lokakuun alun välillä.
Etanolipitoisuuden saa laskettua, kun tietää tankkausmäärät, tankin tilavuuden ja etanolipitoisuuden muutoksen tankkauksen jälkeen.
13 tankkausta osuu välille 78-80% ja neljä 84-85%. Loput 75, 76, 77 ja 82%. Yksi tankkaus heinäkuussa antoi lukemaksi 53%, josta koitin kysellä asemalta, josko olisi vahingossa mennyt bensaa E85 säiliöön. En kuitenkaan saanut vastausta.
ST1:llä tankatut ovat olleet noita 80% tienoilla olevia ja ABC:llä nuo 84-85%.
Mittaustarkkuudeksi olen arvioinut +-2%
Vastaavasti 95E10 on ollut järjestään 7-8% tienoilla. 98E5 on usein 5-6%. Virossa, Latviassa ja Liettuassa 95:ssä näyttäisi olevan 5% etanolia.
Tuosta Saabin SID-infossa olevasta etanolipitoisuudesta en lähtisi tekemään mitään päätelmiä. Kaksi viinalla kulkevaa Saabia on talossa ja kumpikin näyttää eri lukemia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01