Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4200
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 » To Syys 13, 2018 07:27

Mono kirjoitti:
Puristussytytteisessä on parempi hyötysuhde, ei voine suoraan verrata RE85:teen.
Vertailinkin dieselin ja ED95:n lämpöarvoja, en eri moottorityyppien hyötysuhteita
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Mono
"Aero"
Viestit: 434
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono » To Syys 13, 2018 22:00

Joo.
Scania is alone in offering a high-efficiency ethanol engine operating with
compression ignition according to the diesel principle, which is more efficient than
combustion according to the Otto principle. The thermal efficiency of this 8.9-litre unit
is similar to that of a diesel engine, i.e. 44-45%.
https://www.scania.com/group/en/wp-cont ... 280851.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Suveri
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 17:37

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Suveri » Ke Syys 26, 2018 17:11

Teknisiä tietoja kun katsoi, niin puristussuhde oli Ed95 koneessa 28:1 8O

Markkuvaan
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan » Pe Loka 26, 2018 14:29

Kyselin mielenkiinnosta Kuopijon heleppokatastukselta, että mitenkä tämä E85 muutos todennetaan. Itsellä -98 vm. femma, niin tästä otetaan pelkkä pakokaasutesti, oli ohjelmallisesti tai ei tehty muutos. Arvojen pitää alittaa seuraavat.
CO alle 0,5% ja 2000rpm 0,3%
HC alle 100 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98. Stage 2 + E85
#6963

Rames
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Rames » La Marras 17, 2018 05:15

Oli pitkät odottelut muutostuen saamisesta tilille. Reipas 4 viikkoa meni.

Sen verran itse muutoksesta niin naputtelin hakemukseen:
Käytetty muutossarja:
Ohjelmoitu moottorinohjausyksikkö Saab Trionic Biopower ohjelmistolla.
Muutoksen tekijä
Itse ohjelmoitu tietokoneella.

Samat raaputukset katsurille. Ei hirveästi liibalaabaa tarvinnut suoltaa :mrgreen:
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86

Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jussi91 » Pe Tammi 11, 2019 14:04

Vaikuttaako tämä päästöjen muutos ajoneuvoveron määrään?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Huuska » Pe Tammi 11, 2019 17:56

Ei
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 cabriolet vm.-02

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8660
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Helmi 25, 2019 09:13

Sitä on täälläkin pohdittu, montako autoa on saanut tätä tukea.

https://yle.fi/uutiset/3-10645921
Traficom sai koko maassa vuoden 2018 aikana 1 474 muuntotukihakemusta. Niistä 1 372 koski etanoliautoja ja 102 kaasuautoja. Luku on varsin vähäinen autojen kokonaismäärään verrattuna.

Suomessa oli vuoden 2018 lopussa Ylen Traficomilta saamien tilastojen mukaan 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Etanoliautoja oli yli 4 000 ja kaasuautoja yli 5 000.
Toisaalla jutussa todetaan, etä etanoliautoinnostus on vasta heräämässä. Jos lainsäädäntöä ei muuteta, niin se innostus ehtii kyllä kuolla ennen kuin herää aamuun. Nykysäädöksillähän muutettavan auton käyttöönottovuoden pitää olla 2007 tai aikaisempi. Uusimmatkin muutettavat autot ovat siis nyt 12-vuotiaita, ja viiden vuoden päästä lähes keskimääräisessä paalausiässä, eli katoavat kovaa vauhtia käytöstä. Tuollaiset 15-vuotiaat autot alkavat olla sen hintaisia ruoskia jo, että harva haluaa pistää 500 euroa etanolimuutokseen, kun auton arvo pyörii jossain muutaman tonnin paikkeilla.

Saabistit on siitä onnellisessa asemassa, että autot muuttuu viinakäyttöisiksi harrastajien toimin halvemmalla ja asentamatta mitään lisäpalikoita autoon. Suurimmalla osalla muista merkeistä onkin sitten vähän ankeampaa.

jormapaappa1235
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja jormapaappa1235 » To Kesä 20, 2019 22:22

Onpahan kyllä tympeä systeemi tämä ikärajoitus. Toisaalta yritän ymmärtää yhtenäisiä, koko euroalueen kattavia, päästösuosituksia, mutta tässä tapauksessa rajoituksilla saadaan aikaan lähinnä haittaa.

Itsellä tietenkin oma lehmä ojassa, ja ajossa on juurikin 9-3 B207L, joka on ensirekisteröity vuonna 2008. Pikkuhiljaa Saab-fanikuume iskenyt, ja olisi kova tarve saada hyödynnettyä mahdollisuudet etanoliin. Vakuutuksen varmuudesta en ole kuitenkaan valmis luopumaan, joten en uskalla lähteä muutoskatsastamattomalla autolla urheilemaan.

Tässähän tarvittaisiin "uusien" Saabien omistajien joukkoliike, josta voitaisiin yksi onnekas lähettää VTT:lle tarkastuttamaan autonsa, ja porukka jakaa kustannukset. Muut voisivat mahdollisesti pystyä tarkastuttamaan samoilla ennakkopäätöksellä. :D

Vaikeaa on, ei voi muuta sanoa. Ja järjetöntä.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Kesä 21, 2019 09:29

jormapaappa1235 kirjoitti:
To Kesä 20, 2019 22:22

Itsellä tietenkin oma lehmä ojassa, ja ajossa on juurikin 9-3 B207L, joka on ensirekisteröity vuonna 2008. Pikkuhiljaa Saab-fanikuume iskenyt, ja olisi kova tarve saada hyödynnettyä mahdollisuudet etanoliin.
Ei siihen etanolimuutokseen ja sillä ajamiseen mitään muutoskatsastusta tarvita :D .
Sen kun vain tekee konversioon tarvittavat toimenpiteet, mallista riippuen ainakin softamuutos, ja sitten vaan ajoa joko etanolilla tai bensalla.
Muutoskatsastus on minusta aivan turha toimenpide sen 200€ takia, kun katsastustoimenpidekin verottaa sitä, jolloin hyöty jää n. 150€ pintaan.

Hankit vain Saabin (rekisteröity bensalle) ja jos ei ole jo valmiiksi konvertoitu, niin sitten vain muutoksen tekoon. Vuosikatsastuksessa ei välitetä mitään onko auto muutoskatsastettu, kun eivät tiedä mitä tankissa on, tai vaikka siellä etanolia päästömittauksessa olisikin, ei siihen puututa mitenkään.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

jormapaappa1235
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Kesä 19, 2019 20:51

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja jormapaappa1235 » Pe Kesä 21, 2019 09:58

Eipä tuo normiajo niin ihmeesti kuumotakaan, en edes minä usko, että poliisit tulisivat kissojen ja koirien kanssa pakokaasuja nuuhkimaan.

Saabistithan nyt eivät luonnollisesti aiheuta kolareita, mutta vastaavassa ongelmatilanteessa saattaa olla vakuutusyhtiön kanssa melkoisessa liemessä, jos he huomaavat tankissa olevan laitonta menovettä.
Stage 1 meneekin sitten laittomuudessaan jo ihan uudelle asteikolle 25 prosentin teholisällään, ja se vaatisi Trafilta jo erikoisluvan saada lailliseksi. Toki pelkkä lastutus voi olla kolaritilanteen jälkeen vaivalloista todistaa. Tankin sisällön pystyy kuitenkin havaitsemaan kokemattomankikin henkilö, jos vain ymmärtää sinne päin nuuhkaista.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8660
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Kesä 21, 2019 10:12

Vakuutusyhtiötä tuskin kiinnostaa tankin sisältö. Mitä muutoksia autoon onkaan tehty, niin korvauksen eväämisen perusteena pitäisi olla että laiton muutos on jotenkin vaikuttanut onnettomuuden syntyyn.

Ja vaikka pelkäisikin vakuutuskorvauksen eväämistä, niin 11-vuotiaan auton korvausarvo alkaa olla aika mitätön. Liikennevakuutuksesta korvataan vastapuolen kulut joka tapauksessa, ellei onnettomuus ole suurinpiirtein tahallaan aiheutettu, jolloin vakuutusyhtiö voi lähteä niitä korvauksia aiheuttajalta perimään. Siihenkään tuskin riittää se että tankissa on etanolia.

Sinänsä jos biopoweroi auton, mutta ei nosta tehoja, niin muutoksen laittomuus tai laillisuus on muutenkin aika rajatapaus.

petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja petrisa » Pe Kesä 21, 2019 12:22

Ei minun tietojeni mukaan etanolimuutokset mitään laittomia ole 8O .
Niistähän on ihan juttuja ollut lehdistössäkin ja saahan niitä etanolimuutosboksejakin. Joten, ei etanolilla ajaminen ole laitonta :!: .

Nämä tehonlisäykset on sitten eri asia, vaan eipä niistä kannata kenellekkään huudella. Ei kukaan tule sitä viranomaisen taholta tehopenkissä testaamaan.

RE85 on myynnissä huoltoasemilla ihan laillisesti ja sitä ainetta kukin saa tankata autoonsa jos niin haluaa ja sillä pystyy ko. autolla ajamaan.
Eli mikään viranomainen ei tule tutkimaan millä aineella ajat ja ei siitä mitään sanktioitakaan tule. Minä olen katsastanut autoni viinalla jo 7 kertaa ja taatusti katsastusmies tietää mitä tankissa pakokaasupäästöjen ja biopower-merkin perusteella. Ei ne "sokeita" ole.
Eikä muutoskatsastusta ole tehty eikä tehdä. Ei siihen kukaan pakota.
Vikakoodinlukua Saab+muut merkit: Monimerkkitesteri Launch x431Master ja Op-Com

Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 9270
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mertmi » Pe Kesä 21, 2019 12:59

Käynnistyisikö biopower Saab ED95:llä? Olis enää vähäinen määrä fossiilista polttoainetta tankissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-3 2,0t a -01 (KA) (Mitsu-ahdin + Biopower)
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8660
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Kesä 21, 2019 13:44

^^ se laillisuuden ja laittomuuden rajatapaus syntyy siitä, että sörkitään auton järjestelmiä, jotka vaikuttavat tyyppihyväksynnässä hyväksyttyihin päästöihin, mm. kylmäkäynnistyspäästöihin. Lisäksi ahdetun moottorin minkäänlainen muuttaminen vaatii aina muutoskatsastuksen, joten se on sitten määrittelyasia täyttyykö tuo lain kirjaimen mukainen "muuttaminen" jo sillä että konvertoi moottoriohjauksen biopoweriksi ilman tehomuutoksia.

Vastaa Viestiin