Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Avatar
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4135
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja vesa67 » To Syys 13, 2018 07:27

Mono kirjoitti:
Puristussytytteisessä on parempi hyötysuhde, ei voine suoraan verrata RE85:teen.
Vertailinkin dieselin ja ED95:n lämpöarvoja, en eri moottorityyppien hyötysuhteita
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -02 BP, NG9-3 Aero -03, NG9-3 Vector 1.9TiD -07

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit

Mono
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: La Loka 05, 2013 19:27

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Mono » To Syys 13, 2018 22:00

Joo.
Scania is alone in offering a high-efficiency ethanol engine operating with
compression ignition according to the diesel principle, which is more efficient than
combustion according to the Otto principle. The thermal efficiency of this 8.9-litre unit
is similar to that of a diesel engine, i.e. 44-45%.
https://www.scania.com/group/en/wp-cont ... 280851.pdf
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.

Suveri
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 17:37

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Suveri » Ke Syys 26, 2018 17:11

Teknisiä tietoja kun katsoi, niin puristussuhde oli Ed95 koneessa 28:1 8O

Markkuvaan
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Pe Loka 03, 2014 08:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Markkuvaan » Pe Loka 26, 2018 14:29

Kyselin mielenkiinnosta Kuopijon heleppokatastukselta, että mitenkä tämä E85 muutos todennetaan. Itsellä -98 vm. femma, niin tästä otetaan pelkkä pakokaasutesti, oli ohjelmallisesti tai ei tehty muutos. Arvojen pitää alittaa seuraavat.
CO alle 0,5% ja 2000rpm 0,3%
HC alle 100 tyhjäkäynnillä ja kierroksilla.
Saab 9-5 SE 2.3t (B235E) -98. Stage 2 + E85
#6963

Rames
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Rames » La Marras 17, 2018 05:15

Oli pitkät odottelut muutostuen saamisesta tilille. Reipas 4 viikkoa meni.

Sen verran itse muutoksesta niin naputtelin hakemukseen:
Käytetty muutossarja:
Ohjelmoitu moottorinohjausyksikkö Saab Trionic Biopower ohjelmistolla.
Muutoksen tekijä
Itse ohjelmoitu tietokoneella.

Samat raaputukset katsurille. Ei hirveästi liibalaabaa tarvinnut suoltaa :mrgreen:
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86

Jussi91
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: To Huhti 17, 2014 18:47

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Jussi91 » Pe Tammi 11, 2019 14:04

Vaikuttaako tämä päästöjen muutos ajoneuvoveron määrään?
Saab 9-5 Linear Sedan 2.3t, 2007 (Stage-1 BioPower softa)
Saab 9-3 Hatchback 2.3, 1999

Huuska
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Huhti 05, 2008 21:19
Paikkakunta: Rusko

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja Huuska » Pe Tammi 11, 2019 17:56

Ei
Saab 96 Draken vm.-79
SaaB 95 postivaunu vm.-74
Saab 96 Tunnan vm.-79
Saab 9-3 cabriolet vm.-02

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8152
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Valtiolta tukea etanolimuunnoksiin

Viesti Kirjoittaja AZP » Ma Helmi 25, 2019 09:13

Sitä on täälläkin pohdittu, montako autoa on saanut tätä tukea.

https://yle.fi/uutiset/3-10645921
Traficom sai koko maassa vuoden 2018 aikana 1 474 muuntotukihakemusta. Niistä 1 372 koski etanoliautoja ja 102 kaasuautoja. Luku on varsin vähäinen autojen kokonaismäärään verrattuna.

Suomessa oli vuoden 2018 lopussa Ylen Traficomilta saamien tilastojen mukaan 2,6 miljoonaa henkilöautoa. Etanoliautoja oli yli 4 000 ja kaasuautoja yli 5 000.
Toisaalla jutussa todetaan, etä etanoliautoinnostus on vasta heräämässä. Jos lainsäädäntöä ei muuteta, niin se innostus ehtii kyllä kuolla ennen kuin herää aamuun. Nykysäädöksillähän muutettavan auton käyttöönottovuoden pitää olla 2007 tai aikaisempi. Uusimmatkin muutettavat autot ovat siis nyt 12-vuotiaita, ja viiden vuoden päästä lähes keskimääräisessä paalausiässä, eli katoavat kovaa vauhtia käytöstä. Tuollaiset 15-vuotiaat autot alkavat olla sen hintaisia ruoskia jo, että harva haluaa pistää 500 euroa etanolimuutokseen, kun auton arvo pyörii jossain muutaman tonnin paikkeilla.

Saabistit on siitä onnellisessa asemassa, että autot muuttuu viinakäyttöisiksi harrastajien toimin halvemmalla ja asentamatta mitään lisäpalikoita autoon. Suurimmalla osalla muista merkeistä onkin sitten vähän ankeampaa.
Nyt: 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 BioPower
Ennen: 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K

Vastaa Viestiin