![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Nyt on tiedossa ekat verokorotetut hinnatkin; pensat noin 1,5/1,6e ja diesel reilu 1,3e. Viina 1,064e, mutta se oli jo eilen yli euron... re85 hinta nousi täällä siis yli 10snt tällä viikolla
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Eski
Jyvässeudun hintoja olen sivullisena tarkkaillut. Nyt siellä on saatu bensan ja etanolin hintaero "kannattavuusrajalle" hieman alle 40 senttiin, josta täällä Kuopiossa on kärsitty aina. Tämäköhän oli verouudistuksen tarkoitus, ohjata verotuksella käyttämään saastuttavampia polttoaineita?
Ei suurinta osaa kiinnosta mitä RE85 maksaa tai kannattaako sillä ajaa vai ei. Tämä RE85 on niin pienen marginaalin polttoaine. Pääasiassa vanhat "romut" ajavat etanolilla ja ne halutaan pois liikenteestä.Iso-J kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 06:11Jyvässeudun hintoja olen sivullisena tarkkaillut. Nyt siellä on saatu bensan ja etanolin hintaero "kannattavuusrajalle" hieman alle 40 senttiin, josta täällä Kuopiossa on kärsitty aina. Tämäköhän oli verouudistuksen tarkoitus, ohjata verotuksella käyttämään saastuttavampia polttoaineita?
Mulle se ei ole aivan sama, ja lisäksi ei tarvitse laittaa 40 000 euroa pääomaa kiinni tivoliautoon, joka hädin tuskin tukee marketissa käynnin prosessia, mutta ei paljo muuta.petrisa kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 08:39Ei suurinta osaa kiinnosta mitä RE85 maksaa tai kannattaako sillä ajaa vai ei. Tämä RE85 on niin pienen marginaalin polttoaine. Pääasiassa vanhat "romut" ajavat etanolilla ja ne halutaan pois liikenteestä.Iso-J kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 06:11Jyvässeudun hintoja olen sivullisena tarkkaillut. Nyt siellä on saatu bensan ja etanolin hintaero "kannattavuusrajalle" hieman alle 40 senttiin, josta täällä Kuopiossa on kärsitty aina. Tämäköhän oli verouudistuksen tarkoitus, ohjata verotuksella käyttämään saastuttavampia polttoaineita?
Periaate on se että mitä vähemmän CO2 tulee pakoputkesta niin sen parempi. Aivan sama mikä sen laskennallinen arvo on ajettaessa biopolttoaineella. Tämä kohtalohan se on biokaasunkin.
Ei se olekaan ihan kaikille ja etenkin monelle Saabistille. Tämä ryhmä on kuitenkin aivan marginaalinen.Iso-J kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 09:01Mulle se ei ole aivan sama, ja lisäksi ei tarvitse laittaa 40 000 euroa pääomaa kiinni tivoliautoon, joka hädin tuskin tukee marketissa käynnin prosessia, mutta ei paljo muuta.petrisa kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 08:39Ei suurinta osaa kiinnosta mitä RE85 maksaa tai kannattaako sillä ajaa vai ei. Tämä RE85 on niin pienen marginaalin polttoaine. Pääasiassa vanhat "romut" ajavat etanolilla ja ne halutaan pois liikenteestä.Iso-J kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 06:11Jyvässeudun hintoja olen sivullisena tarkkaillut. Nyt siellä on saatu bensan ja etanolin hintaero "kannattavuusrajalle" hieman alle 40 senttiin, josta täällä Kuopiossa on kärsitty aina. Tämäköhän oli verouudistuksen tarkoitus, ohjata verotuksella käyttämään saastuttavampia polttoaineita?
Periaate on se että mitä vähemmän CO2 tulee pakoputkesta niin sen parempi. Aivan sama mikä sen laskennallinen arvo on ajettaessa biopolttoaineella. Tämä kohtalohan se on biokaasunkin.
Ei paaliin suoraan, vaan ne pitää kerätä kasaan eduskunnan portaille siksi kunnes alkavat verottamaan saastuttavampia polttoaineita enemmän kuin käytännössä yhteyttävää etanolia!petrisa kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 15:28Ei se olekaan ihan kaikille ja etenkin monelle Saabistille. Tämä ryhmä on kuitenkin aivan marginaalinen.Iso-J kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 09:01Mulle se ei ole aivan sama, ja lisäksi ei tarvitse laittaa 40 000 euroa pääomaa kiinni tivoliautoon, joka hädin tuskin tukee marketissa käynnin prosessia, mutta ei paljo muuta.petrisa kirjoitti: ↑Ma Elo 03, 2020 08:39
Ei suurinta osaa kiinnosta mitä RE85 maksaa tai kannattaako sillä ajaa vai ei. Tämä RE85 on niin pienen marginaalin polttoaine. Pääasiassa vanhat "romut" ajavat etanolilla ja ne halutaan pois liikenteestä.
Periaate on se että mitä vähemmän CO2 tulee pakoputkesta niin sen parempi. Aivan sama mikä sen laskennallinen arvo on ajettaessa biopolttoaineella. Tämä kohtalohan se on biokaasunkin.
Täten se ei vain paina mitään päättäjien mielessä mitä joku "saabisti" asiasta joutuu kärsimään, kun näitä veroja rustaavat. Tavoite on kova saada porukat vaihtamaan sähkö- tai edes hybridiautoon.
Eli suoraan sanottuna paalin ne vanhat saabit kaikki joutaa.
Ei, vaan saada valtion kassaan lisää rahaa.
Eli jonnekin historian liepeeseen.
Pienellä opiskelulla ymmärsin että R-etanoli täyttää tietyt kestävyyskriteerit (=uusiutuvaa etanolia) ja T-etanoli on sen lisäksi valmistettu tähteistä tai jätteistä, ei esim. syöntikelpoisesta viljasta tai vastaavasta.