Mistä tällainen päätelmä?Pakari kirjoitti: ↑Ke Marras 06, 2019 14:06Suodattimen rakenne riippuu siitä, että mihin asentoon se on alunperin suunniteltu. Vaakatasoon suunniteltu suodatin, kuten saabin suodatin on erilainen sisuskaluiltaan kuin esimerkiksi pystyasentoon suunniteltu... jne. Jos toiseen asentoon suunnitellun suodattimen laittaa täysin erilaiseen asentoon, saattaa se esimerkiksi valua tyhjäksi kun moottori ei käy ja siten aiheuttaa öljynpaineen nousemisen viivettä, tai muita öljynkierron häiriöitä/ongelmia.
E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Erään suuren suodatinvalmistajan koulutusmateriaalista, eikä kyseessä ole päätelmä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Olisiko laittaa linkkiä tällaiseen materiaaliin?
Autot kulkee bensalla ja raktorit diisselillä.
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Koulutusmateriaali ei ole julkista.
Se että kierre ja tiiviste sopii johonkin suodatinjalkaan ei tarkoita sitä, että suodatin toimii oikein muussa kokonaisuudessa kuin mihin se on alunperin tarkoitettu ja suunniteltu. Eli kannattaa käyttää vain niitä suodattimia, joilla on suodatinvalmistajan ilmoitama sopivuus.
Voidaan sellainen suodatin tehdä, joka toimii molemmissa asennuspositioissa. Saabin tapauksessa näin on varmasti tehty, koska on tiedossa 2 erilaista asennuspositiota. Alunperinhän näin ei kai tietääkseni ole ollut, vaan molempiin on ollut eri suodatin..kunnes se on myöhemmin korvattu yhdellä.
Se että kierre ja tiiviste sopii johonkin suodatinjalkaan ei tarkoita sitä, että suodatin toimii oikein muussa kokonaisuudessa kuin mihin se on alunperin tarkoitettu ja suunniteltu. Eli kannattaa käyttää vain niitä suodattimia, joilla on suodatinvalmistajan ilmoitama sopivuus.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Moi,
Omalla autollani ajettu täydellisen koneremontin jälkeen noin 30tkm. Ölyt vaihdettu 5tkm välein. Ajettu vain ja ainoastaan etanolilla.
Kannattaako tuosta alkaa repimään öljypohjaa irti, kun on vain etanolilla ajettu?
Omalla autollani ajettu täydellisen koneremontin jälkeen noin 30tkm. Ölyt vaihdettu 5tkm välein. Ajettu vain ja ainoastaan etanolilla.
Kannattaako tuosta alkaa repimään öljypohjaa irti, kun on vain etanolilla ajettu?
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Jos koneenrakentaja on tyhjentänyt öljypohjan sakat niin aivan turhaa. Tuolla käyttöprofiililla ihan puhdasta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Tätä itsekin mietiskelin.
Kiitos!
Ex Og 9-3 2.3 Aero 2000
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Ex 9-3 TiDs SC, Ex 9000 -93 2,3T x2, Ex Og900 x2, Ex Ng900 2.0T
#4911
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Se on nimenomaan tuo alkuperäinen GM suodatin joka alkaa huutamaan kylmänä. Suodattimen varoventtiili on sellainen läppä mallinen joka rupeaa värähtelemään edestakaisin auki kiinni. Muiden valmistajien suodattimissa on jousityyppinen joka ei sitä tee vaan aukeaa raolleen kun taas tämä venttiili räpsähtää täysin auki ja samantien kiinni ja jatkaa tuota niin kauan että öljy vähän lämpenee ja menee suodattimen läpi kokonaisuudessaan. Siis ei vika vaan ominaisuus joka ilmoittaa että pitäis vaihtaa suodatin. Toinen huono ominaisuus tuolla on että tämä vibraaminen saa suodattimeen jo jääneitä partikkeleita helposti liikkeelle jotka sitten esim. kolmannella runkolaakerilla saa pahoja aikaan..Suodattimen voisi laittaa isomman mallisen jolloin suodatin osan pinta ala on isompi ja päästää kankeaa öljyä helpommin suodatettuna eteenpäin. Jenkit laittoivat aikanaan PT Gruiseriin isomman moottorin (taisi olla diesel) ja samalla isomman suodattimen vastaamaan kasvanutta tilavuus virtaa..matsson kirjoitti: ↑La Joulu 01, 2012 11:29Otin hihnan pois ja ulvonta jatkuu. Hämmentävästi suurin melu tuntuu kuuluvan öljynsuodattimesta Voihan olla, että kavitoivan pumpun ääni tulee öljyä pitkin sujuvasti suodattimelle asti, mutta voisiko olla että tästä selviäisi sittenkin viidellä eurolla... suodatin on muuten vaihdettu pari kuukautta ja n. 1000km sitten ja on alkuperäinen GM-osa.
Tässäpä vielä huvikseen otettu video:
http://youtu.be/iRZjIHJ_DbA
-Arska-
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Eise nyt ihan vaihtokunnossa varmaan ole aina, mulla huuto alkoi 3tkm ajettuna putipuhtaalla koneella aikanaan. Merkki vaihtui.
Yhdestä itselle päätyneestä femmasta kuului kunnon äninä ja ölinä tyhjäkäynnillä sisään asti, hengstin suodatin oli, vaihdoin pois ja ongelma hävisi. Tätä autoa oli tosin joku vastuuton pitänyt ja suodattimen ulkonäöstä kävi ilmi, että ihan vähän enemmän kun 10tkm oli menty
Yhdestä itselle päätyneestä femmasta kuului kunnon äninä ja ölinä tyhjäkäynnillä sisään asti, hengstin suodatin oli, vaihdoin pois ja ongelma hävisi. Tätä autoa oli tosin joku vastuuton pitänyt ja suodattimen ulkonäöstä kävi ilmi, että ihan vähän enemmän kun 10tkm oli menty
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Yksikään Saab oe suodatin ei ole tähän päivään mennessä pitänyt mitään ylimääräistä ääntä niin, että olisin sitä itse todistanut. En henkilökohtaisesti usko koko ongelman olemassa olemiseen, jos moottori on ehjä. Vika ja juurisyy on aina moottorissa, jos suodatin huutaa.
Suodatinta ei pidä missään tapauksessa vaihtaa Saabiin suunnittelemattomaan versioon. Saabiin väärä suodatin on voitu suunnitella oikeassa käyttökohteessaan olemaan aivan erilaisessa asennossa. Tähän vaikuttaa suodattimen suunnittelu ja rakenne. Toki jokainen saa omat vehkeensä hajottaa niin monesti kuin lystää...
Suodatinta ei pidä missään tapauksessa vaihtaa Saabiin suunnittelemattomaan versioon. Saabiin väärä suodatin on voitu suunnitella oikeassa käyttökohteessaan olemaan aivan erilaisessa asennossa. Tähän vaikuttaa suodattimen suunnittelu ja rakenne. Toki jokainen saa omat vehkeensä hajottaa niin monesti kuin lystää...
Viimeksi muokannut Pakari, To Huhti 15, 2021 06:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Vonkumista oli ja se loppui vaihtamalla suodattimen merkkiä. En vaihtanut moottoria ja sen jälkeen on aikaa kulunut jo seitsemän vuotta. Luulisi koneen porsineen, jos siinä on vika? Ehkä se onkin ominaisuus... Ainiin kaksi eri autoa vieläpä kyseessä. Molemmissa T7 - kone ja E85:llä ajetaan.
Edit. Piti lisätä pari vuotta lisää, kun autot on toimineet niin kauan ilman ongelmaa
Edit. Piti lisätä pari vuotta lisää, kun autot on toimineet niin kauan ilman ongelmaa
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
GM oe suodatin ulvoi omassa kylmillä keleillä ennenkun lämpisi. Kaksi tuollaista oli, sitten vaihtui merkki Manniin.Pakari kirjoitti: ↑Ke Huhti 14, 2021 18:23Yksikään Saab oe suodatin ei ole tähän päivään mennessä pitänyt mitään ylimääräistä ääntä niin, että olisin sitä itse todistanut. En henkilökohtaisesti usko koko ongelman olemassa olemiseen, jos moottori on ehjä. Vika ja juurisyy on aina moottorissa, jos suodatin huutaa.
Suodatinta ei pidä missään tapauksessa vaihtaa Saabiin suunnittelemattomaan versioon. Saabiin väärä suodatin on voitu suunnitella oikeassa käyttökohteessaan olemaan aivan erilaisessa asennossa. Tähän vaikuttaa suodattimen suunnittelu ja rakenne. Toki jokainen saa omat vehkeensä hajottaa niin monesti kuin lystää...
Tuosta on nyt mennyt sen 3 vai 4 vuotta/70 000km, eli tuskimpa koneessa vikaa. Kone oli ~20tkm takaperin remontoitu ennenkun tuollainen vonkuva suodatin tuli paikalleen asenneltua.
Paska konehan t7 on ja karsta saa aikaan vonkumisen varmaan yhtälailla kun se ohitusventtiilikin, mutta en nyt lähtisi koneremppaa tekemään jos gm oe suodatin ulisee kylmänä ja eri merkillä ongelma poistuu.
Väärämerkkisistä on kyllä senverran GM varaosalaadusta kokemusta, että en yhtään ihmettele tota suodatinongelmaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Muutaman vuoden tauon jälkeen Saabilla ajellaan ja nyt takaluukussa lukee biopower, '09 9-3 1.8i.
Edellinen omistaja ajanut vain 95:lla edelliset pari- kolme vuotta joten uskaltaako tuota nyt E85:lla tankata. Eka omistaja Ruotsin puolella joten siitä ei tietoa. Öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, mittarissa nyt 175tkm...
Edellinen omistaja ajanut vain 95:lla edelliset pari- kolme vuotta joten uskaltaako tuota nyt E85:lla tankata. Eka omistaja Ruotsin puolella joten siitä ei tietoa. Öljyt vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, mittarissa nyt 175tkm...
9-3 1.8t 2009 STW
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
Onko se 1.8i vai 1.8t? Eli ahtimella vai ilman? 1.8i:stä ei nimittäin tehtaan biopoweria ole ollutkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: E85:n käyttöön siirtyneet varokaa tukkeutuneita imusihtejä !
No siis 1.8t, kirjoitus härö
9-3 1.8t 2009 STW
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2
Mustang x 2
Escort mk1
Land Rover FL2