Tehonpuute

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Autoon tehtiin etanoli softaus ja kaikki toimi aluksi hyvin, mutta nyt auto tuntuu tehottomalta 3000 kierroksen jälkeen pelkällä etanolilla ajaessa. Sekottaessa E85/E10 puolet ja puolet auto vetää normaalisti loppuun asti. Vaihdettua osaa: walbro E85 kestävä bensapumppu.
Bensapaineen säädin, magneettiventtiilit, lambda. Softana jc:n biopower
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
tesse
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Marras 16, 2023 13:42

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja tesse »

Mitähän SIDi antaa arvoja? Lukeeko viinapitosuudet ja suhteutukset oikein?
OG9-3 2002 SE [ex. NG9-3 2007 1.8t]
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Ei ole SID:iä käytössä :(
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7666
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5294
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tuo allekirjoituksen auto lienee ng9-3, siihen ei nuo sid-infot päde.
ESID toki näyttäisi jotain, mutta ei sekään samalla tavalla.

Lähtisin etsimään mahdollisia ilmavuotoja, kuten huohotuksen ja evapin takaiskuventtiilit yms.
Huohotuksen takaisku on kinkkisessä paikassa imusarjassa, vaatii kaasuläppäkotelon irrottamisen, että sen pääsee testaamaan ja sitten taas imusarjan irrotuksen, mikäli se on rikki ja täytyy vaihtaa. Itse osat ei paljoa onneksi maksa, venttiili ja tarvittavat tiivisteet joitakin kymppejä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Kiitos vastauksista. Täytyy vaihtaa noi takaiskut.

Viimeaikoina on ollut myös ongelmia kylmäkäynnistyksen kanssa, jos tankissa on ollut pelkkää etanolia. Ecun sulakkeen nollamisen jälkeen auto käynnistyy hyvin. softassa taitaa olla oletuspolttoaineena etanoli.
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Monikossa
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tobbana kirjoitti:
Ti Heinä 30, 2024 11:36
Tuo allekirjoituksen auto lienee ng9-3, siihen ei nuo sid-infot päde.
ESID toki näyttäisi jotain, mutta ei sekään samalla tavalla.

Lähtisin etsimään mahdollisia ilmavuotoja, kuten huohotuksen ja evapin takaiskuventtiilit yms.
Huohotuksen takaisku on kinkkisessä paikassa imusarjassa, vaatii kaasuläppäkotelon irrottamisen, että sen pääsee testaamaan ja sitten taas imusarjan irrotuksen, mikäli se on rikki ja täytyy vaihtaa. Itse osat ei paljoa onneksi maksa, venttiili ja tarvittavat tiivisteet joitakin kymppejä.

-Sami
Miten oot testannu venttiilin toimivuuden paikallaan?
Joku silikoniletku tiiviisti putken suulle tulee mieleen.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5294
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Monikossa kirjoitti:
Ke Heinä 31, 2024 12:58
Miten oot testannu venttiilin toimivuuden paikallaan?
Joku silikoniletku tiiviisti putken suulle tulee mieleen.
Kätevin on käsikäyttöinen ali(/yli)painepumppu, kuten ohjeessakin.

https://v2.saabwisonline.com/9-3-9440/2 ... eplacement
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Monikossa
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Korjasin just ng9-3 -04 vastaavalla oireella olevan.
Vuosi sitten hajos pumppu, pätki, nyki ei kiihtynyt ollenkaan.
Boschin oem laatuinen tilalle puolikkaalla ämpärilla pientä nykimistä oli edelleenkin vedossa.
Nyt vuosi myöhemmin oireet pahentui koko ajan 3000-3500 kierroksen kohdilla nykiminen lisääntyi eikä kiihtynyt.
Ahdoilla pienellä nopeudella joten kuten sai kiihdytettyä nykien kaupungissa.
Lähes kaikki vaihdettu uuteen tai käytettyyn osaan vuoden aikana joka liittyy kipinään tai polttoaineeseen paitsi pumppu joka oli uudehko.
Nyt vaihdoin bilteman tehopumpun ja kaikki oireet hävisi, nyt liikkuu rivakasti.
Painemittari näytti olevinaan paikallaan paineet, vauhdissa en kokeillut.
Samalla tuli korjattua pykinyt turbon kalvo bostikilla, kestää minkä kestää kun hyllyssä ei uuttakaan ollut.
Kalvon testausta kokeilin tolla tobbanan mainitsemalla pumpulla, mut en saanut alipainetta muodostettua, liekkö saakaan muuten kuin kämmentä vasten pitäen laippaa.
Jan89
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Syys 22, 2018 10:54

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Jan89 »

Monikossa kirjoitti:
La Elo 03, 2024 16:29
Korjasin just ng9-3 -04 vastaavalla oireella olevan.
Vuosi sitten hajos pumppu, pätki, nyki ei kiihtynyt ollenkaan.
Boschin oem laatuinen tilalle puolikkaalla ämpärilla pientä nykimistä oli edelleenkin vedossa.
Nyt vuosi myöhemmin oireet pahentui koko ajan 3000-3500 kierroksen kohdilla nykiminen lisääntyi eikä kiihtynyt.
Ahdoilla pienellä nopeudella joten kuten sai kiihdytettyä nykien kaupungissa.
Lähes kaikki vaihdettu uuteen tai käytettyyn osaan vuoden aikana joka liittyy kipinään tai polttoaineeseen paitsi pumppu joka oli uudehko.
Nyt vaihdoin bilteman tehopumpun ja kaikki oireet hävisi, nyt liikkuu rivakasti.
Painemittari näytti olevinaan paikallaan paineet, vauhdissa en kokeillut.
Samalla tuli korjattua pykinyt turbon kalvo bostikilla, kestää minkä kestää kun hyllyssä ei uuttakaan ollut.
Kalvon testausta kokeilin tolla tobbanan mainitsemalla pumpulla, mut en saanut alipainetta muodostettua, liekkö saakaan muuten kuin kämmentä vasten pitäen laippaa.
Miten autosi toimi rikkinäisellä pumpulla bensalla?

Mikä tämä bilteman tehopumppu on?
9-3 aero 2.0T -03 Stage3 Biopoweroitu
Monikossa
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Melkolailla samallalailla, en huomannut suurta eroa kummalla ajoi.
Tuotto ei vaan riittänyt.
Tuo: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000033934

Kaikkiin femmoihin ja ng 9-3 olen laittanut joko tuon jos enempi viritetty tai perus pumpun:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000026830

Ajettu näillä etanolilla ja bensalla eikä meillä ole sattunut pumppu rikkoja muuta kuin itse aiheutettuja.

Tehopumppun asennuksessa -04 ng 9-3:ssa ei tarvinnut kuin supralla isontaa pari mm. ämpärin pohjan asennus reikää ja toppareita madaltaa.
Alkuperäinen sihti menee paikalleen uuteen pumppuun, 4-vedossa ei tainnut saada orkkis sihtiä mahtumaan, näin muistelen.
-08 sama homma.

Laita tukkiin mittari pitkällä letkulla vaikka pyyhkiä alle jotta voit kahtoo vedossa onko kyseessä bensapula ennen kun rupeet vaihtamaan osaa.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7666
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Tehonpuute

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

3000-3500 kierroksen kohdilla nykiminen lisääntyi eikä kiihtynyt.
Ahdoilla pienellä nopeudella joten kuten sai kiihdytettyä nykien kaupungissa.
Omassa og kolkissa oli juuri samanlaiset oireet kun edellinen polttoainepumppu poiki.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin