Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja core2 »

ysifemma kirjoitti:Mitäs mieltä puolta Saabin verstaan pojat ovat olleet st1:n tuotoksista :?:

Myydäänkö muuten ruotsin puolella suomessa valmistettua RE85 polttoainetta?

:saab:
Yleinen mielipide on positiivinen varsinkin kun tehot paranee ja silti moottorin käyttäytyminen on joustavampaa E85:lla. Silloin alussa kun BioPowerit tuli niin huollossa laskun mukana oli kirje jossa suositeltiin tuota tankkausta bensalla aina silloin kun ilmeni pieniäkin oireita esimerkiksi, että joku suutin vuotaa. (lue laskee paineet veks sammutettuna.)

Täällä ei myydä RE85:sta vaikka ST1 kovasti hakee lupia sen myymiseksi. ST1 asemia on tällä hetkellä reilut 200 automaattiasemaa ja jokunen miehitetty.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kuinka monta valmistajaa taikka mitkä firmat ruotsissa valmistaa vai valmistaako ruotsissa mikään firma E85 polttoainetta?

Oliko riittävän savolainen kysymys :roll:

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

Eikös Ruåtsin E85:n etanoli tule Brasiliasta ja loput käytettävät aineet sekoitellaan sitten Ruåtsissa?
Ahdonvoimaa
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja core2 »

Wagonisti kirjoitti:Eikös Ruåtsin E85:n etanoli tule Brasiliasta ja loput käytettävät aineet sekoitellaan sitten Ruåtsissa?
Jep suurin osa tuodaan Brasiliasta, sekä kokeiluna tanzaniasta ja puolasta, mutta Raffinaderioita eli jalostamoita on useammassa paikassa ruotsissa, ST1:selläkin on yksi Göteborg'issa ja he hakevat lupaa tähän RE85 valmistukseen lobbaavat sitä kovasti vaan eipä ole lupa vielä hellinnyt.
Kokeilun alla on myös Selluloosaetanooli tai on ollut jo kauan.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
raikke1
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Pe Syys 28, 2007 21:22

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja raikke1 »

Aiheeseen liittyen kysyisin asiantuntuoilta voiko oman "karvalakkini" eli 95 2.0 vm2007 päivittää RE95:lle, jos voi niin mitä muutoksia tarvitaan ja miten toimia ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Voi päivittää, ei tarvitse kuin softamuutoksen jotta toimii kuten tehtaan Biopower-malli RE85:lla.

Olen mm. noita päivityksiä tehnyt, yv:llä tai mielummin sähköpostilla (tmi.jcarlson@gmail.com) voi kysellä lisätietoja.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Löytyykö noihin wanhoihin yksilambdaisiin vuosimalleihin hyvin toimivaa etanolisoftaa?

2.3t -98/99 on muutaman vuoden rullannut 01-Aero-softalla, mutta mielelläni siirtyisin etanoliin, jos muuten yhtä toimiva softa löytyisi viinakäytölle.

E
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnistuu hyvin myös 98-99 mallisetkin autot, yksi lambda ei ole mikään ongelma.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mikseiköhän Maptun myy etanolisoftaa noihin 90-luvun femmoihin?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

NOTCS versiot Biopower-softista on harrastajapohjaista tuotantoa, ovat kai katsoneet että tuon ikäluokan autot on muutenkin ruotsissa siinä hintaluokassa ettei kukaan osta niihin likelle auton hinnan arvoista Maptuner-laitetta..

Samoin noissa vanhoissa alkaa olla huomattavasti enemmän "rautamurheita", kuten imuvuotoja, rikkinäisiä massamittareita ja sytytyskasetteja sekä bensapumppuja tai läppäkoteloita, puoliksi tukossa olevia öljysihtejä, väsähtäneitä lambdoja ym. joten pääsevät vähemmällä asiakasvalitusten suhteen kun kuitenkin aina syytetään ensimmäisenä softaa vaikka autossa olisi läjä vikoja jotka paljastuvat kun otetaan etanoliadaptaatio ja lisätehot irti. :)

Toivottavasti kukaan vanhemman femman omistaja ei hermostu, mutta sen verran monen auton kokemusta on että kaikkia noita yllämainittuja esiintyy. Ja kyllä Saabistit on melkeinpä poikkeuksetta olleet sen verran fiksuja että ovat aina ymmärtäneet että lievästi piilevät viat paljastuu yleensä heti viritettäessä ja etanoliadaptaatio on herkkä ilmanmittauksen virheille. Kun auton kunnostaa ja pitää kunnossa, niin itse asiassa ne 98-99 femmat on hyväkuntoisina yksilöinä omalla tavallaan erinomaisia koska niiden jälkeen tulleissa on jatkuvasti säästetty eri asioissa (esim. nahkaverhoilun laatu, halogeenien teho, maalipinta..).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Onnistuuko näihin yksi lambdaisiin b235 e85 softa jolla voi
ajaa myös bensalla?

Olettaen että suuttimet on vaihdettu isompiin.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Onnistuu toki, 2 lambdaa ei ole mikään vaatimus.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Asiasta ihan täyttä ymmärrystä vailla kysyisin että eikös näihin E85-softallisiin kannattaisi muuttaa koneen puristussuhdekin samantien korkeammaksi jotta päästäisiin parempaan hyötysuhteeseen etanolikäytöllä? Olisiko jopa jokin 11:1 mahdollinen?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olisihan siitä apua, mutta puristussuhteen nosto on kuitenkin kohtalaisen suuri toimenpide ja sen lisäksi kartat pitäisi mapata uudelleen jotta täyden hyödyn saa irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisihan se toki, itse olen vakavasti harkitsemassa T7-koneellisen femman ostoa, niin siihen nyt joka tapauksessakin olisi syytä vaihtaa männät kankineen (kuten omasta mielestäni liki kaikkiin T7-koneisiin), niin kannen madallus ei kovin kummoinen homma siinä samassa jupakassa olisi.
Jos ajattelisi että B2x5-koneeseen asentaisi B2x4:n männät kankineen, niin kuinkahan paljon kantta pitäisi laskea jota pääsisi johonkin etanolikäytölle suotuisaan puristussuhteeseen? Siis jos nyt ei haaveilla lainkaan flexfuel-käyttöä, vaan yksinomaan ajamista etanolilla, ja tehotavoite olisi vaikkapa maks 220hv, ja hyötysuhde/taloudellisuus olisi siis etusijalla.
Voisiko toimiva konsepti olla sellainen että hiotuttaa B2x4:n mäntien ylälaista sen verran pois, että tulevat juuri lohkon tasalle, asentaa kannentiivisteeksi B2x5:n metallitiivisteen, ja kannesta hiotuttaa maks. 2mm veke?

Onkohan noita etanolikarttoja kukaan vielä mapannut uusiksi modatuille koneille, ja onko niiden re-mappaus kuinkakin iso operaatio (pitäisi varmaan olla penkki ja erilaisia rautakombinaatioita siinä ajettavaksi jotta saisi jotenkin varmanoloista tietoa eri kokoonpanojen toimivuudesta)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin