Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jatra »

ng900aero kirjoitti:Jos ajattelisi että B2x5-koneeseen asentaisi B2x4:n männät kankineen, niin kuinkahan paljon kantta pitäisi laskea jota pääsisi johonkin etanolikäytölle suotuisaan puristussuhteeseen?
En tiedä tästä mitään - hyvä alotus vastaukselle - mutta kun yksi pikkuhiljaa työn alla olevista projekteista olisi samansuuntanen, aika ja raha on vaan taas vaihteeksi vähän kortilla, niin tuota asiaa selvitellessä olen sellasta kuullut että ketjukoneen kantta ei määräänsä enempää voisi laskea, liittyen ketjun kiristysmekanismiin ja sen säätövaroihin. Kiinnostaisi siis itseänikin tietää, miten asia on, ettei olisi vain kuulopuheiden varassa.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Suht sopiva puristussuhde etanolille tulee kun laitta b235 koneeseen b205 koneeseen tarkoitetut takomännät. Pussihousuilu vanhoilla osilla on sitten erikseen
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Passi »

Komppaan tämän. Laskeskelin näin:
I did the math for the stock dimension piston swap (my2000),
B235 bottom with B205 pistons gives compression ratio of something between 10,5:1 ... 10,8:1
B205 bottom with B235 pistons gives 8:1 ... 8,2:1

And the stock compression ratios were 9,3:1 for both cases.

Alkoi taas itseäkin houkuttamaan. ^^


JouniCSE kirjoitti:Suht sopiva puristussuhde etanolille tulee kun laitta b235 koneeseen b205 koneeseen tarkoitetut takomännät. Pussihousuilu vanhoilla osilla on sitten erikseen
99T-museopeli
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Itsellä Ad85 arvo jää johonkin 620-650 välille vaikka täyttä ainetta tankissa.
Eli imuvuoto taitaa olla kyseessä.
Minkälaisia Ad85 arvoja otette saaneet täydellä tankilla RE85:sta?
Kiinnostaisi vain tietää mitä tulee ottaa huomioon noiden imuvuotojen lisäksi,
jos ei niidenkään jälkeen Ad85 arvo asetu tuonne 800-850 välimaastoon?
Auto toimii muuten normaalisti.

Kiitokset vielä jcarlsonille softan päivittämisestä.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
99 Saappi
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: To Marras 17, 2005 21:34
Paikkakunta: Kainuu/Kajaani

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja 99 Saappi »

Itsellä nyt 849. Menee pitkään ennen kuin ne bensan loput sekoittuu pois.
Kylläkin eilen tankatessa arvo laski 72% mutta nousi sitten aamusella tuohon 85%.
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo voi olla joskus yllättävän kauan ennenkuin etanolipitoisuus nousee.. se myös elää vähän sen mukaan millaisissa olosuhteissa tankataan ja adaptaatio tapahtuu.

Yleisesti ottaen kuitenkin:
Jos etanolipitoisuus on suurempi kuin pitäisi olla -> massamittari rikki tai imuvuoto alipainepuolella
Jos etanolipitoisuus pienempi kuin pitäisi olla -> polttoaineessa onkin vähemmän etanolia tai ahtopuolella vuoto
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pedri
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ma Maalis 12, 2007 21:26
Paikkakunta: Espoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Pedri »

Kiitokset!
Imucobraan sain hommattua uuden O-renkaan.
Pääsiäisen jälkeen ajattelin selvitellä tuota vuotokohtaa/paineistaa noilla vesa67 antamilla ohjeilla, jos vaikka vuoto löytyisi.
Volvo S60 T8 2020 Inscpirction
Volvo S80 V8 2007 Summum (myyty)

Kuvioissa mukana myös:
Saab 9-5 2.0T Business -99/00 Stage1 Aero-look BioPower (ex-auto)
Saab 9-5 2.3t SE -98/99 (myyty)
Saab 9-5 2,3T Aero 2001 (myyty)
Saab 900S -90 stage1 BioPower (myyty)
mike1300
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Marras 25, 2009 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mike1300 »

Onko kellään kokemuksia viinasoftatusta autosta ja webastosta tai eberistä (polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä siis). Miten mahtaa lämmitin toimia vai toimiiko lainkaan viinalla? Ja tarkoitan nimenomaan jälkikäteen softattua T7 saabia jossa siis ollut alkuperäinen tai jälkiasennuslämmitin.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

mike1300 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia viinasoftatusta autosta ja webastosta tai eberistä (polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä siis). Miten mahtaa lämmitin toimia vai toimiiko lainkaan viinalla? Ja tarkoitan nimenomaan jälkikäteen softattua T7 saabia jossa siis ollut alkuperäinen tai jälkiasennuslämmitin.
Toistaiseksi toiminut normaalisti (1kk). Pikku letkun pätkät kannattaisi varmaan vaihtaa, jotta ei liukene mitään viinan joukkoon.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
henkkaw10
"Aero"
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Heinä 27, 2007 18:15
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja henkkaw10 »

9000LPT kirjoitti:
mike1300 kirjoitti:Onko kellään kokemuksia viinasoftatusta autosta ja webastosta tai eberistä (polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä siis). Miten mahtaa lämmitin toimia vai toimiiko lainkaan viinalla? Ja tarkoitan nimenomaan jälkikäteen softattua T7 saabia jossa siis ollut alkuperäinen tai jälkiasennuslämmitin.
Toistaiseksi toiminut normaalisti (1kk). Pikku letkun pätkät kannattaisi varmaan vaihtaa, jotta ei liukene mitään viinan joukkoon.
Ja mä olen tuskaillut koko talven ilman Eberi lämmitystä,kun luulin ettei silloin voi Eberiä käyttää,kun viinakset on tankissa!Onko oikeesti turvallista/mahdollista näin toimia?

Sitten olisi vielä tämmöinen:Mikä mahtaa olla syynä,kun etanolia on tankissa enemmän bensaan nähden,niin mulla kun lyö auton tulille kylmänä(ollut ilman käyttöä vähintään 10h)niin lähtee normaalisti käyntiin,mutta kun laittaa vaihteen päälle(automaatti)niin alkaa kone röpöttään,ihan kun kävis kolmella pytyllä?Käynti tasottuu kyllä,kun antaa hiukan kierroksia,bensalla ajaessa ei ole mitään ongelmaa.
Saab 95 2.3t autom.-06
petok
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 19:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja petok »

Olen koko talven ajanut E85:lla ja käyttänyt lähes päivittäin Eberiä. Hyvin on toiminut. Nyt rupesi huolettamaan nuo polttoainelinjat eberille. Pitäisikö ne vaihtaa kesän aikana etanolia kestävään? Onko suljettu järjestelmä? Eli jos hapertuu ja menee poikki, ei kai aiheuta ajoon ongelmia?
Eberini on -03 vuonna otettu "tehtaan lisävarustukseksi" auton ensimmäisen omistajan toimesta.
Kuinkahan tuon lisälämmittimen kanssa pitäisi toimia, että toimisi ensitalvenakin (etanolilla)?
saapas77
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: To Loka 27, 2011 18:48
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja saapas77 »

Onkos kokemuksia katsastuksessa e85:lla, vai onko syytä leimata aina bensalla.

Kyllä luulis ainakin päästömittauksissa olevat arvot paljon pienemmät. Ja eikös tuo viina voi tuoksahtaa käynnistäessä.
Saab 9-5 wagon se (on trendikästä olla Biopower)
Saab 9-5 Linear Wagon (stg 4)
FlyingPan
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Tammi 07, 2010 21:39
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja FlyingPan »

Kysyin konttorilta noista päästöistä etanolikonversioissa:

"Verotuksellisesti muutokseen ei ole estettä. Voit siis käyttää RE85 polttoainetta bensa-autossasi jos haluat.
Tarkkaan ottaen pieni ongelma tulee siinä jos haluat ”virallisesti” muuttaa auton käyttövoiman bensiini/etanolikäyttöiseksi."

....
"Päästötasovaatimus on joka autossa se vaatimustaso joka oli voimassa Suomessa silloin kun ko. auto otettiin ensi kertaa käyttöön, missä sitten otettiinkin."

eli jos etanolilla menee arvot alle noitten niin ongelmaa ei ole vaikka kuinka (auto) haisee viinalle.
aapee73
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ti Huhti 27, 2010 09:17
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja aapee73 »

Kuukausi sitten kävin katsastamassa oman etanolia "syövän" 9-5:n, tankissa oli pelkästään RE85:sta ja hienosti meni läpi päästöistä. Mainitsin ohimennen myös katsastajalle, että ajelen etanolilla. Leima tuli, joten omien kokemusten perusteella on sama onko tankissa etanolia vaiko bensaa.
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Rafu »

aapeen kanssa samanlaiset kokemukset.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vastaa Viestiin