Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Enhancer
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 04:43

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Enhancer »

baasenar kirjoitti: Ovatko nuo ecut sitten niin älykkäitä, että ne toimivat noin, vaikka niitä ei pystytä ohjelmoimaan? Vai pystyvätkö ne jotenkin kompensoimaan tuon tilanteen, jos tarjolla on lisäsoppaa?
Kysymys lähinnä jcarlsonille, koska hän näiden parissa työskentelee.
Kun vaan ei menisi tuo suuttimien jatkettu aukiolo myös lisääntyneeksi polttoaineen kulutukseksi, lämmönnousuun sylintereissä, savutukseksi ym. ja tuloksena mäntävaurio tms. Näin nimittäin juuri sen takia, jos tuo ecu ei olekkaan niin älykäs, eikä myöskään tuon ulkoisen boxin aivot.
Autosta riippuen, ecuun on ohjelmoitu seoksen säätövaraa 5%-30%, jonka ylittyessä suuntaan tai toiseen sytytetään moottorin häiriövalo. Kaikissa autoissa tätä keinotekoista rajaa ei ole ollenkaan, jolloin ne myöskin toimivat bensasta etanoliin siirryttäessa suoraan. Omissa autoissani säätövara on 25%, eli tuon bioadapterin "automaatti"toiminto pitäisi toimia itselläni sellaisenaan, ja toki lisäksi on mahdollisuus mennä käsikäytöllä, valita kiinteä E85-ohjelma (42% rikastus) tai bensaohjelma (0% rikastus). http://bioadapter.com/product_info.php?products_id=45 tästä siis kyse itselläni. OCF-forumilla näyttävät puuhaavan noista kimppatilausta, itseltäni moinen meni ohi suun, mutta näyttää olevan hinta kohdillaan kun yli 50kpl tilauksesta kappalehinnaksi jää 42€ :D
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Enhancer kirjoitti: Autosta riippuen, ecuun on ohjelmoitu seoksen säätövaraa 5%-30%, jonka ylittyessä suuntaan tai toiseen sytytetään moottorin häiriövalo. Kaikissa autoissa tätä keinotekoista rajaa ei ole ollenkaan, jolloin ne myöskin toimivat bensasta etanoliin siirryttäessa suoraan.
Korjataan nyt hieman, että raja ei ole lainkaan turha vaikka tietysti ohjelmistotekninen onkin. Aito biopower-ohjelma käyttäytyy huomattavasti monimutkaisemmin ja paremmin, kuin vain käyttämällä lambdakorjausta ilman maksimisäätörajoitusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Enhancer
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Su Helmi 26, 2012 04:43

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Enhancer »

Ei missään nimessä ole turha, moottoriahan tuo suojelee. En kusisikaan moiseen boksiin, jos omaan kalustoon olisi muutos mahdollista softalla tehdä.

Tarkoitin vain sitä, että tässä RE85 tapauksessa ilman tuota rajaa voisi polttoainelaadun vaihto tapahtua ilman suurempia ongelmia lambdakorjauksen pohjaltakin.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, ilman suurempia ongelmia mutta toimivuus olisi tosin silti kaukana hyvästä. Kylmänä käyntiin lähtö ja kylmäkäynti ennen lambdasäädön käynnistymistä olisi tuskaista, ja open loop tilanteissa täyskaasulla ja nopeissa transienteissa olisi seokset mitä sattuu = misfire eli kansanomaisesti rötäys. Tämä siis jos lambdasäätö vain olisi "rajaton", huijausboksit pystyvät noita seoskorjauksia tekemään hieman paremminkin sentään.

Se ongelma vielä jää, että ennakot ovat kaukana optimaalisesta ja moottorin hyötysuhteen paraneminen, johon suurin etu etanolin käytössä kätkeytyy, ei toteudu. Ts. kulutuksen nousu likempänä 40% kuin sitä 20-30% mitä se biopower-autoissa on.

Mutta ilman muuta jos ei muuta keinoa ole, niin onhan tommoinen huijausboksi parempi kuin ei mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja UC »

Carlson päivitti statuksensa linssiluteena Yle Uutisissa n. klo 18.15. :D
novice
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 11:47
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja novice »

kiupst kirjoitti:Etanoliin vaihtaminen aiheutti bensapumpun letkun haurastumisen/halkeamisen! Ei kestänyt etanolissa lillumista selvästikkään... Nyt pitäs olla uutta etanolin kestävää letkua tilalla! Kiitokset PCS:lle, josta löytyy etanolin kestävää letkua!
Kestääkö tuo PCS:n letku etanolia myös ulkopuolelta? Eli voi asentaa tankin sisälle?
Volvo V60 D4 -14
Holmes
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: Ti Syys 07, 2004 09:01
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Holmes »

Mitäs LH-jet olis mieltä tosta bioadapterista vanhemmas satkus tai tonnaris?
Sierra Alfa Alfa Bravo. "The Swedish Car With Aircraft Quality"
Saab 9-5 2.3t Wagon ARC
#2203
kiupst
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: Su Elo 01, 2010 19:58
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja kiupst »

Rikun Seijarin sanoja lainaten:
Letku on merkiltään Gates Barricade ja sen pitäisi kestää kaikki polttoaineet paitsi kaasun. Hieman jäykempää on taivutella mutta muuten ok. Meillä on 6mm ja 8mm hyllyssä. Pitkässä linkissä lisää:

http://www.gates.com/europe/file_displa ... system.pdf

Eli vastaus on että kestää kyllä!! :)
EX Saab 9-5 Aero 2007
EX Saab 9-3 2.0T coupè -00, RE 85
Aerolook
Klubin jäsen #5252
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... n_id=19079
Gates kirjoitti:! Do not use Barricade® fuel injection hose for in-tank or LPG applications. For fuel line hoses that will be submersed in petrol, use Gates submersible fuel line hose.
Jos letkun valmistaja Gates neuvoo välttämään Barricade-letkua tankin sisäisissä asennuksissa ja saatavilla on nimenomaan tankkiin upotettavaksi tarkoitettu letku, niin miksi ei käyttäisi sitä:
http://www.gates.com/europe/brochure.cf ... on_id=5165
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
UC
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ke Loka 06, 2004 00:22
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja UC »

Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Ehdottaisin, että joku voisi tehdä pienen FAQ:n tästä Re85:sta,
eli mihin saabeihin sopii, mitä muutoksia mikäkin vm/malli tarvii toimiakseen,
miten se toimii missäkin vm/mallissa(flexifuel tai joko/tai ym), ja tietenkin että miten se vaikuttaa tehoihin ja mitä tehomodauksia on millekin mallille saatavilla.
Tästäkin ketjusta löytyy vastauksia, mutta ois kätevä jos olisi erillinen faq aiheesta.
Nimimerkillä kunhan Oulun korkeuksille saadaan pysyvästi litkua tarjolle, niin asia kiinnostaa myös :lol:

Kuka tekis moisen faqin.. JC ? :D
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Jukkis kirjoitti: Kuka tekis moisen faqin.. JC ? :D
Keräilet itse vaikka notepadiin ja sitten pasteat tänne koko rimpsun?

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja -pete »

Jukkikselle ja muillekin teaseriksi, että jotain apua on tulossa ensi viikolla postiluukusta.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2150
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja baasenar »

UC kirjoitti:Carlson päivitti statuksensa linssiluteena Yle Uutisissa n. klo 18.15. :D
:?:
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin