Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
mitä vaatii että saa -97 satkun 2.0t koneella toimimaan "viinalla"?
Re: Biopower & RE85
Uuden softan ecuun ja sytytystulpat. Huomioi että autosi on varustettu Trionic 5 moottorinohjauksella, joka ei ole flexifuel tyyppinen.
Viimeksi muokannut tturku, To Maalis 15, 2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärintehty lainaus, käykää kertaamassa säännöt lainauksen osalta!
Syy: Poistettu väärintehty lainaus, käykää kertaamassa säännöt lainauksen osalta!
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Re: Biopower & RE85
Hyvä video, ja hieno auto kerrankin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Re: Biopower & RE85
Carlssoni meni tunnustamaan että tehnyt conversioita, mietin vain että KEHTAAKO kukaan merkkaava virkamies kysellä näiden perään (muutoskatsastus kenties) kun tätä biobiobio ecoecoeco paukutettu niin *aatanasti medioissa ja sen verukkeella vielä rahastetaan kansaa.
Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista jos virkamiehiä asia rupeaa kiinnostamaan.
Niinja joo, itselläni on sama conversio tehty.
Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista jos virkamiehiä asia rupeaa kiinnostamaan.
Niinja joo, itselläni on sama conversio tehty.
99T-museopeli
Re: Biopower & RE85
Mun käsityksen mukaan softan muokkaamisista ei kannata kauheasti huudella katsastuksessa tai muuten viranomaisille, se kun periaatteessa vaatisi tyyppihyväksynnän ja muutoskatsastuksen.
Lakien ja asetusten puolesta kaikki turboahdettuun moottoriin tehdyt muutokset pitää muutoskatsastaa, eli kannattaa olla leimalla hiljaa noista konversioista, ettei niitä aleta tarkemmin kyttäämään...
Lakien ja asetusten puolesta kaikki turboahdettuun moottoriin tehdyt muutokset pitää muutoskatsastaa, eli kannattaa olla leimalla hiljaa noista konversioista, ettei niitä aleta tarkemmin kyttäämään...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Biopower & RE85
Voisi ollakkin mahdollista, johon itse en kyllä usko, mutta tilalle tulisi varmasti joku muu verotusmuoto. Suomihan on autoiluun liittyvän rankan verotuksen luvattu maa. Ah tätä autuutta...!Passi kirjoitti: Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Biopower & RE85
Kyllä ne viranomaiset sen verran tekniikasta ymmärtää että ei onnistu toi muutoskatsastus
Ja jos se onnistuisi niin siitähän seuraisi sitten ajoneuvolle ns. "dieselvero"
Kaiken edullisimmaksi tulee kun vaan pidätte ne autonne "bensa käyttöisinä" tietysti sillä edellytyksellä ettei nykyiseen lainsäädäntöön tule mitään radikaaleja muutoksia.
Ja jos se onnistuisi niin siitähän seuraisi sitten ajoneuvolle ns. "dieselvero"
Kaiken edullisimmaksi tulee kun vaan pidätte ne autonne "bensa käyttöisinä" tietysti sillä edellytyksellä ettei nykyiseen lainsäädäntöön tule mitään radikaaleja muutoksia.
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Biopower & RE85
Ei pidä paikkaansa. E85 rinnastetaan verotuksellisesti bensaan, ei tule käyttövoimaveroa tai polttoainemaksua.ysifemma kirjoitti: Ja jos se onnistuisi niin siitähän seuraisi sitten ajoneuvolle ns. "dieselvero"
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Ei kyllä taida onnistua. Ei ole koskaan onnistunut henkilöauto->pakettiauto -muutoksellekaan saada autoveroa takaisin jostain vuosien takaa.Passi kirjoitti: Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista jos virkamiehiä asia rupeaa kiinnostamaan.
CO2-pohjaiseen ajoneuvoveron muutos sen sijaan voisi teoriassa olla mahdollista, tällöin ajoneuvovero maksettaisiin vastaavan flexifuel-mallin mukaan. Siis jos auto on teknisesti muutettu täysin vastaamaan tehtaan flexifuel-mallia. Mutta taitaa olla niin että flexifuel-autoista maksetaan ajoneuvoveroa aina bensan co2-päästöjen mukaan, jolloin muutos olisi käytännössä nolla. Ja esim OG9-3:ahan ei ole koskaan flexifuelina saanutkaan, joten vertailumalli puuttuu, ja taitaa tehdä muutoksesta näin ollen täysin laittoman.
Rikollisiahan tässä kaikki ollaan, jotka puukotetulla softalla ajellaan... kiven sisään joutaisimme, tällaiset yhteiskunnan viholliset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopower & RE85
Moro,
Kirjottelenpa kysymykseni tähän ketjuun kun tuli kotona puhetta että voisiko meidän Saabin muuntaa käyttämään tuota ST1:sen RE85 polttoainetta.
Pihassa kököttää 2001 vuoden Saab 9-3 2.0t 150Hp T7.
Tämän ja pari muuta ketjua läpilukeneena minulla on käsitys että tuon voin muuntaa ihan pelkällä softamuunnoksella jonka saisi kenties parinkin eri foorumilaisen toimesta hoidettua? Soittelin aamupäivällä tuonne Maptunille Lappeenrannassa ja sieltä vastaus oli että koska ei ole luistonestoa, saa muunnettua mutta sitten voi käyttää vain RE85:ta. Mutta onko tämä nyt sitten tilanne validi vain Maptunin softien kohdalla? Vai yleensäkin?
Eli toiveissa olisi saada tuo muunnettua flexifueliksi eli semmoiseksi että ei olisi niin suurta väliä mitä soppaa tankkailee.
Eli olenko siis käsityksieni kanssa oikeassa että tuon minun autoni voi muuttaa flexifueliksi?
Kirjottelenpa kysymykseni tähän ketjuun kun tuli kotona puhetta että voisiko meidän Saabin muuntaa käyttämään tuota ST1:sen RE85 polttoainetta.
Pihassa kököttää 2001 vuoden Saab 9-3 2.0t 150Hp T7.
Tämän ja pari muuta ketjua läpilukeneena minulla on käsitys että tuon voin muuntaa ihan pelkällä softamuunnoksella jonka saisi kenties parinkin eri foorumilaisen toimesta hoidettua? Soittelin aamupäivällä tuonne Maptunille Lappeenrannassa ja sieltä vastaus oli että koska ei ole luistonestoa, saa muunnettua mutta sitten voi käyttää vain RE85:ta. Mutta onko tämä nyt sitten tilanne validi vain Maptunin softien kohdalla? Vai yleensäkin?
Eli toiveissa olisi saada tuo muunnettua flexifueliksi eli semmoiseksi että ei olisi niin suurta väliä mitä soppaa tankkailee.
Eli olenko siis käsityksieni kanssa oikeassa että tuon minun autoni voi muuttaa flexifueliksi?
Reiska
Saab 9-3 2.0t vm.2001
Saab 9-3 2.0t vm.2001
Re: Biopower & RE85
Kyllä se flexifueliksi muuntaminen onnistuu myös autoon ilman TCS:ää, Maptun ei vain halua tarjota sellaista mahdollisuutta.
Onnistuu siis autoosi foorumilaisten avustuksella, itsekin noita teen mutta on toki myös muitakin.
Onnistuu siis autoosi foorumilaisten avustuksella, itsekin noita teen mutta on toki myös muitakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Tervehdys, samaa keskustelua on käyty OG-95 palstalla, laitan nyt lainauksen sieltä:
Polttoaineista maksetaan veroa niiden sisältämien komponenttien mukaisesti, kuten melberikin totesi. E85 maksetaan sen sisältämän bioetanolin vero sekä muiden komponenttien osuus, mahdollisesti norm. bensiini, MTBE=metanolipohjainen bensiinikomponentti, ETBE=etanolipohjainen bensiinikomponentti jne jne. Tällä hetkellä ei ole edes myynnissä ns. "norm. moottoribensiiniä" jonka vero olisi 62,70 snt/ltr, sitä voi toki olla mukana myös E85:ssä.
Yhteenvetona yksinkertaisesti: E85 voi huoletta käyttää myös sellaisissa autoissa jotka eivät alunperin ole valmistettu/rekisteröity E85:llä toimiviksi, ilman minkäänlaista pelkoa polttoainemaksusta, muutoskatsastuksesta tai mistään muustakaan rangaistuksesta.
_________________
Polttoaineista maksetaan veroa niiden sisältämien komponenttien mukaisesti, kuten melberikin totesi. E85 maksetaan sen sisältämän bioetanolin vero sekä muiden komponenttien osuus, mahdollisesti norm. bensiini, MTBE=metanolipohjainen bensiinikomponentti, ETBE=etanolipohjainen bensiinikomponentti jne jne. Tällä hetkellä ei ole edes myynnissä ns. "norm. moottoribensiiniä" jonka vero olisi 62,70 snt/ltr, sitä voi toki olla mukana myös E85:ssä.
Yhteenvetona yksinkertaisesti: E85 voi huoletta käyttää myös sellaisissa autoissa jotka eivät alunperin ole valmistettu/rekisteröity E85:llä toimiviksi, ilman minkäänlaista pelkoa polttoainemaksusta, muutoskatsastuksesta tai mistään muustakaan rangaistuksesta.
_________________
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Re: Biopower & RE85
Tähän saitkin jo vastauksen, mutta sen verran täydennän että itselläni on 2.0t vm.2000 jossa on vain yksi lambda-anturi ja ilman TCS:ää, ja silti tähän löytyy biopower softa joka toimii.
Sinulla on vm.2001 jossa on OBD ja täten kaksi lambdaa, joten epäilen että tähän sopiva flexifuel softa toimii täydellisesti verrattuna aitoon flexifueliin. Taitaa vaan olla se etu, että sinullakin on puristukset 9.25:1, toisin kuin uudemmissa femmoissa luokkaa 8.8:1 kaksilitraisissa. Vai missä välissä vaihtuikaan?
Itsellänihän ei ole OBD:tä, vain yksi lambda ja yksi katti, joten polttoaineen kompensointi ei pääse 78% etanolipitoisuutta ylemmäs koskaan, mutta tuokaan ei haittaa mitään koska normaaliajossahan sitten kompensoidaan lambdalla kohdilleen ja täyskaasukiihdytyksissä lievä laiha seos ei Etanolilla haittaa mitään (toisin kuten bensalla). Sen verta olen huomannut että kylmällä koneella Amul on -98 ja lämpimällä luokkaa +150, tiedä sitten mihin korreloi.
Sinulla on vm.2001 jossa on OBD ja täten kaksi lambdaa, joten epäilen että tähän sopiva flexifuel softa toimii täydellisesti verrattuna aitoon flexifueliin. Taitaa vaan olla se etu, että sinullakin on puristukset 9.25:1, toisin kuin uudemmissa femmoissa luokkaa 8.8:1 kaksilitraisissa. Vai missä välissä vaihtuikaan?
Itsellänihän ei ole OBD:tä, vain yksi lambda ja yksi katti, joten polttoaineen kompensointi ei pääse 78% etanolipitoisuutta ylemmäs koskaan, mutta tuokaan ei haittaa mitään koska normaaliajossahan sitten kompensoidaan lambdalla kohdilleen ja täyskaasukiihdytyksissä lievä laiha seos ei Etanolilla haittaa mitään (toisin kuten bensalla). Sen verta olen huomannut että kylmällä koneella Amul on -98 ja lämpimällä luokkaa +150, tiedä sitten mihin korreloi.
Reiska80 kirjoitti:Moro,
Kirjottelenpa kysymykseni tähän ketjuun kun tuli kotona puhetta että voisiko meidän Saabin muuntaa käyttämään tuota ST1:sen RE85 polttoainetta.
Pihassa kököttää 2001 vuoden Saab 9-3 2.0t 150Hp T7.
...
Eli olenko siis käsityksieni kanssa oikeassa että tuon minun autoni voi muuttaa flexifueliksi?
99T-museopeli
Re: Biopower & RE85
Puhut nyt kaverille joka tietää mikä on notepad, muttei edes osaa ottaa sitä tästä koneelta käyttöönTobbana kirjoitti:Keräilet itse vaikka notepadiin ja sitten pasteat tänne koko rimpsun?Jukkis kirjoitti: Kuka tekis moisen faqin.. JC ?
-Sami
Eli jos lähtee jostain kuutioimaan, olisiko karkea jako:
T5 9-3 (entäs viimeiset T5 9000?)
T7 9-3 ja OG9-5
joista T7 toimii "oikeana" flexifuelina eli tankkiin voi laittaa mitä haluaa, seossuhteesta viis. T5 on joko tai, boksin sisällöstä riippuen.
miten lastutukset, minkälaisia stageja noihin on olemassa?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-