Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
jakkeri
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ke Maalis 14, 2012 20:36

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jakkeri »

mitä vaatii että saa -97 satkun 2.0t koneella toimimaan "viinalla"?
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Uuden softan ecuun ja sytytystulpat. Huomioi että autosi on varustettu Trionic 5 moottorinohjauksella, joka ei ole flexifuel tyyppinen.
Viimeksi muokannut tturku, To Maalis 15, 2012 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu väärintehty lainaus, käykää kertaamassa säännöt lainauksen osalta!
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Hyvä video, ja hieno auto kerrankin.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Passi »

Carlssoni meni tunnustamaan että tehnyt conversioita, mietin vain että KEHTAAKO kukaan merkkaava virkamies kysellä näiden perään (muutoskatsastus kenties) kun tätä biobiobio ecoecoeco paukutettu niin *aatanasti medioissa ja sen verukkeella vielä rahastetaan kansaa.

Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista jos virkamiehiä asia rupeaa kiinnostamaan.

Niinja joo, itselläni on sama conversio tehty.
99T-museopeli
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1468
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mun käsityksen mukaan softan muokkaamisista ei kannata kauheasti huudella katsastuksessa tai muuten viranomaisille, se kun periaatteessa vaatisi tyyppihyväksynnän ja muutoskatsastuksen.

Lakien ja asetusten puolesta kaikki turboahdettuun moottoriin tehdyt muutokset pitää muutoskatsastaa, eli kannattaa olla leimalla hiljaa noista konversioista, ettei niitä aleta tarkemmin kyttäämään...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Passi kirjoitti: Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista
Voisi ollakkin mahdollista, johon itse en kyllä usko, mutta tilalle tulisi varmasti joku muu verotusmuoto. Suomihan on autoiluun liittyvän rankan verotuksen luvattu maa. Ah tätä autuutta...!
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kyllä ne viranomaiset sen verran tekniikasta ymmärtää että ei onnistu toi muutoskatsastus :roll:

Ja jos se onnistuisi niin siitähän seuraisi sitten ajoneuvolle ns. "dieselvero"

Kaiken edullisimmaksi tulee kun vaan pidätte ne autonne "bensa käyttöisinä" tietysti sillä edellytyksellä ettei nykyiseen lainsäädäntöön tule mitään radikaaleja muutoksia.
Saab 9-5 2.0t 1998
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

ysifemma kirjoitti: Ja jos se onnistuisi niin siitähän seuraisi sitten ajoneuvolle ns. "dieselvero"
Ei pidä paikkaansa. E85 rinnastetaan verotuksellisesti bensaan, ei tule käyttövoimaveroa tai polttoainemaksua.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Passi kirjoitti: Jos poistettaisi bensapuoli flexifuel softasta kokonaan niin saisikohan autoveroon alennuksen takautuvasti muutoskatsastuksen yhteydessä? Mielestäni tämän pitäisi olla täysin mahdollista jos virkamiehiä asia rupeaa kiinnostamaan.
Ei kyllä taida onnistua. Ei ole koskaan onnistunut henkilöauto->pakettiauto -muutoksellekaan saada autoveroa takaisin jostain vuosien takaa.

CO2-pohjaiseen ajoneuvoveron muutos sen sijaan voisi teoriassa olla mahdollista, tällöin ajoneuvovero maksettaisiin vastaavan flexifuel-mallin mukaan. Siis jos auto on teknisesti muutettu täysin vastaamaan tehtaan flexifuel-mallia. Mutta taitaa olla niin että flexifuel-autoista maksetaan ajoneuvoveroa aina bensan co2-päästöjen mukaan, jolloin muutos olisi käytännössä nolla. Ja esim OG9-3:ahan ei ole koskaan flexifuelina saanutkaan, joten vertailumalli puuttuu, ja taitaa tehdä muutoksesta näin ollen täysin laittoman.

Rikollisiahan tässä kaikki ollaan, jotka puukotetulla softalla ajellaan... kiven sisään joutaisimme, tällaiset yhteiskunnan viholliset.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Reiska80
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 16:46
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Reiska80 »

Moro,

Kirjottelenpa kysymykseni tähän ketjuun kun tuli kotona puhetta että voisiko meidän Saabin muuntaa käyttämään tuota ST1:sen RE85 polttoainetta.

Pihassa kököttää 2001 vuoden Saab 9-3 2.0t 150Hp T7.

Tämän ja pari muuta ketjua läpilukeneena minulla on käsitys että tuon voin muuntaa ihan pelkällä softamuunnoksella jonka saisi kenties parinkin eri foorumilaisen toimesta hoidettua? Soittelin aamupäivällä tuonne Maptunille Lappeenrannassa ja sieltä vastaus oli että koska ei ole luistonestoa, saa muunnettua mutta sitten voi käyttää vain RE85:ta. Mutta onko tämä nyt sitten tilanne validi vain Maptunin softien kohdalla? Vai yleensäkin?

Eli toiveissa olisi saada tuo muunnettua flexifueliksi eli semmoiseksi että ei olisi niin suurta väliä mitä soppaa tankkailee.

Eli olenko siis käsityksieni kanssa oikeassa että tuon minun autoni voi muuttaa flexifueliksi?
Reiska
Saab 9-3 2.0t vm.2001
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se flexifueliksi muuntaminen onnistuu myös autoon ilman TCS:ää, Maptun ei vain halua tarjota sellaista mahdollisuutta.
Onnistuu siis autoosi foorumilaisten avustuksella, itsekin noita teen mutta on toki myös muitakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Reiska80
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2007 16:46
Paikkakunta: Taipalsaari

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Reiska80 »

Hieno homma, laitanpa sulle vaikka meiliä asiasta.
Reiska
Saab 9-3 2.0t vm.2001
sasu
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Helmi 08, 2009 00:02
Paikkakunta: Raisio

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja sasu »

Tervehdys, samaa keskustelua on käyty OG-95 palstalla, laitan nyt lainauksen sieltä:

Polttoaineista maksetaan veroa niiden sisältämien komponenttien mukaisesti, kuten melberikin totesi. E85 maksetaan sen sisältämän bioetanolin vero sekä muiden komponenttien osuus, mahdollisesti norm. bensiini, MTBE=metanolipohjainen bensiinikomponentti, ETBE=etanolipohjainen bensiinikomponentti jne jne. Tällä hetkellä ei ole edes myynnissä ns. "norm. moottoribensiiniä" jonka vero olisi 62,70 snt/ltr, sitä voi toki olla mukana myös E85:ssä.

Yhteenvetona yksinkertaisesti: E85 voi huoletta käyttää myös sellaisissa autoissa jotka eivät alunperin ole valmistettu/rekisteröity E85:llä toimiviksi, ilman minkäänlaista pelkoa polttoainemaksusta, muutoskatsastuksesta tai mistään muustakaan rangaistuksesta.

_________________
9-5 Wagon -05 2.3t+, 9000 CSE 2.3 -94, 9000 CDA 2.0i -91, 900 C 2D -89, 96 super -78 MR
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Passi »

Tähän saitkin jo vastauksen, mutta sen verran täydennän että itselläni on 2.0t vm.2000 jossa on vain yksi lambda-anturi ja ilman TCS:ää, ja silti tähän löytyy biopower softa joka toimii.

Sinulla on vm.2001 jossa on OBD ja täten kaksi lambdaa, joten epäilen että tähän sopiva flexifuel softa toimii täydellisesti verrattuna aitoon flexifueliin. Taitaa vaan olla se etu, että sinullakin on puristukset 9.25:1, toisin kuin uudemmissa femmoissa luokkaa 8.8:1 kaksilitraisissa. Vai missä välissä vaihtuikaan?

Itsellänihän ei ole OBD:tä, vain yksi lambda ja yksi katti, joten polttoaineen kompensointi ei pääse 78% etanolipitoisuutta ylemmäs koskaan, mutta tuokaan ei haittaa mitään koska normaaliajossahan sitten kompensoidaan lambdalla kohdilleen ja täyskaasukiihdytyksissä lievä laiha seos ei Etanolilla haittaa mitään (toisin kuten bensalla). Sen verta olen huomannut että kylmällä koneella Amul on -98 ja lämpimällä luokkaa +150, tiedä sitten mihin korreloi.


Reiska80 kirjoitti:Moro,

Kirjottelenpa kysymykseni tähän ketjuun kun tuli kotona puhetta että voisiko meidän Saabin muuntaa käyttämään tuota ST1:sen RE85 polttoainetta.

Pihassa kököttää 2001 vuoden Saab 9-3 2.0t 150Hp T7.

...

Eli olenko siis käsityksieni kanssa oikeassa että tuon minun autoni voi muuttaa flexifueliksi?
99T-museopeli
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Tobbana kirjoitti:
Jukkis kirjoitti: Kuka tekis moisen faqin.. JC ? :D
Keräilet itse vaikka notepadiin ja sitten pasteat tänne koko rimpsun?

-Sami
Puhut nyt kaverille joka tietää mikä on notepad, muttei edes osaa ottaa sitä tästä koneelta käyttöön :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Eli jos lähtee jostain kuutioimaan, olisiko karkea jako:

T5 9-3 (entäs viimeiset T5 9000?)
T7 9-3 ja OG9-5

joista T7 toimii "oikeana" flexifuelina eli tankkiin voi laittaa mitä haluaa, seossuhteesta viis. T5 on joko tai, boksin sisällöstä riippuen.


miten lastutukset, minkälaisia stageja noihin on olemassa?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Vastaa Viestiin