Toimii myös vakiopumpulla.mikan kirjoitti:Vastahan tuo pumppu on tulossa kimppatilauksessa...vesa67 kirjoitti: Siis eikö sulla vieläkään ole biopowersoftaa autossa ?
Re 85 Softa
Re: Re 85 Softa
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Re 85 Softa
Mulla on kulutus seka-ajossa E85:llä ollut 14-16l tuntumassa, 2,0 manuaali..
Matka-ajossa todella nuukaillen joskus pääsin 9 litraan, yleensä siinäkin pyörii 10-11 litran tuntumassa.
Siis silloin kun tankissa on väh 80% viinaa..
Bensalla vaihteluväli taas ollut 7-12litraa.
Eli aikalailla sen 36%-40% lisääntyy etanolilla. Vertailuksi, vaikka SAAB sivuilla ollaankin, niin esim. uudelle V70 1,6 suorasuihkutus turboflexille ilmoitettujen kulutuksien mukaan, E85 kulutus lisääntyy EU yhd. 6,8 litrasta 9,6litraan E85:llä eli n.41%.
Joskus ihmettelin, että miksi omassa autossa kulutus lisääntyy niin paljon, mutta sitten tajusin, että monet ilmoittelevat hieman kaunistellen E85 kulutuksia tai sitten tankissa ei ole kuin esim. 60% viinaa.
Esim. jos ajat bensalla mökille ja lasket kulutukseksi 8 litraa, sitten tankkaat E85 ja ajat takaisin ja kulutus lisääntyykin vain 9,6 litraan... Ei huomioida, ettei tankki ole ollut tyhjä. Jos pohjalla on ollut E10 10litraa ja päälle tankataan 50l E85:sta, on pitoisuus vasta teoreettisestikin 70% tuntumassa. Ja käytännössä allekin, jos on ollutkin oikeasti esim. 80% viinaa tarjolla.. Itsellä ainakin kestää 3-5 tankillista, ennenkuin alkaa olemaan siellä 80-85% viinapitoisuus ja tällöin kulutuksetkin ovat siellä missä "pitäisikin".
Matka-ajossa todella nuukaillen joskus pääsin 9 litraan, yleensä siinäkin pyörii 10-11 litran tuntumassa.
Siis silloin kun tankissa on väh 80% viinaa..
Bensalla vaihteluväli taas ollut 7-12litraa.
Eli aikalailla sen 36%-40% lisääntyy etanolilla. Vertailuksi, vaikka SAAB sivuilla ollaankin, niin esim. uudelle V70 1,6 suorasuihkutus turboflexille ilmoitettujen kulutuksien mukaan, E85 kulutus lisääntyy EU yhd. 6,8 litrasta 9,6litraan E85:llä eli n.41%.
Joskus ihmettelin, että miksi omassa autossa kulutus lisääntyy niin paljon, mutta sitten tajusin, että monet ilmoittelevat hieman kaunistellen E85 kulutuksia tai sitten tankissa ei ole kuin esim. 60% viinaa.
Esim. jos ajat bensalla mökille ja lasket kulutukseksi 8 litraa, sitten tankkaat E85 ja ajat takaisin ja kulutus lisääntyykin vain 9,6 litraan... Ei huomioida, ettei tankki ole ollut tyhjä. Jos pohjalla on ollut E10 10litraa ja päälle tankataan 50l E85:sta, on pitoisuus vasta teoreettisestikin 70% tuntumassa. Ja käytännössä allekin, jos on ollutkin oikeasti esim. 80% viinaa tarjolla.. Itsellä ainakin kestää 3-5 tankillista, ennenkuin alkaa olemaan siellä 80-85% viinapitoisuus ja tällöin kulutuksetkin ovat siellä missä "pitäisikin".
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Re 85 Softa
Ai nou.suorsa kirjoitti: Toimii myös vakiopumpulla.
Vaan tehdään homma samantien "kunnolla". Eli parempi pumppu, isommat suuttimet jne. Ei huvita softaa moneen kertaan päivitellä. Nyt on stg1.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: Re 85 Softa
Pelkällä E85:llä kulutus femmassa on ollut semmoista 12,5l. laskettu takatuista litroista. Otanta on useamman kymmenen tuhatta kilometriä.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Re: Re 85 Softa
Matka-ajossa tuo ~40% varmaan onkin aika lähellä, kun etanolin korkeammasta oktaaniluvusta ei ole iloa. Eli lämpöarvojen ero on suoraan kulutusero.NoNI kirjoitti:Mulla on kulutus seka-ajossa E85:llä ollut 14-16l tuntumassa, 2,0 manuaali..
Matka-ajossa todella nuukaillen joskus pääsin 9 litraan, yleensä siinäkin pyörii 10-11 litran tuntumassa.
Siis silloin kun tankissa on väh 80% viinaa..
Bensalla vaihteluväli taas ollut 7-12litraa.
Eli aikalailla sen 36%-40% lisääntyy etanolilla. Vertailuksi, vaikka SAAB sivuilla ollaankin, niin esim. uudelle V70 1,6 suorasuihkutus turboflexille ilmoitettujen kulutuksien mukaan, E85 kulutus lisääntyy EU yhd. 6,8 litrasta 9,6litraan E85:llä eli n.41%.
Kaupunkiajossa ja muussa enemmän kiihdyttelyjä sisältävässä ajossa sitten etanolikulutus on suhteessa pienempi, kun ei tarvitse ajaa turvarikkaalla ja hyötysuhde on paremman ennakon takia parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Viggeni käyttäytyy kyl just toisinpäin, eli maantieajossa kulutusero viina vs. 98 paljon pienempi mitä kaupunkiajossa ja ero korustuu lämpötilan laskiessa. Maantiellä pysyy ero 30% tuntumassa, mutta kaupungissa venyy helposti yli 40%. Pari muuta viinabaasia mitä lähipiirissä käyttäytyy samalla tavalla.jcarlson kirjoitti: Matka-ajossa tuo ~40% varmaan onkin aika lähellä, kun etanolin korkeammasta oktaaniluvusta ei ole iloa. Eli lämpöarvojen ero on suoraan kulutusero.
Kaupunkiajossa ja muussa enemmän kiihdyttelyjä sisältävässä ajossa sitten etanolikulutus on suhteessa pienempi, kun ei tarvitse ajaa turvarikkaalla ja hyötysuhde on paremman ennakon takia parempi.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Re 85 Softa
No mulla taas T5 kolkki menee nurkka-ajoissa E85:lla 10-11 välillä, mutta käytän tietoisesti 1000-1500 rpm:n välistä kierrosaluetta kun toi etanolin ennakko on todellakin avuksi. 100+ nopeuksissa menee sitten 11+ kulutuksen puolelle
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Re 85 Softa
Pätkäajossa kylmäkäynnistyksineen soppaa kuluu.. mutta lämpimällä koneella ei kyllä, ainakaan omissa kokemuksissa.Vigge kirjoitti:
Viggeni käyttäytyy kyl just toisinpäin, eli maantieajossa kulutusero viina vs. 98 paljon pienempi mitä kaupunkiajossa ja ero korustuu lämpötilan laskiessa. Maantiellä pysyy ero 30% tuntumassa, mutta kaupungissa venyy helposti yli 40%. Pari muuta viinabaasia mitä lähipiirissä käyttäytyy samalla tavalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Re 85 Softa
Meidän 2.0tA5+TD04 ~240hv softalla menee maantiellä 100 kilsaa 9-10 litralla ja "arkiajossa" noin 14 litralla. Bensalla vastaavat lukemat ovat olleet 8 litraa maantiellä ja normaalisti noin 10-11 litraa. Silti nykyisellä RE85 hinnalla se tulee halvemmaksi ja maailmakin pelastuu
Nyt kun saatiin softasta tehot irti myös etanolilla, vaikuttaisi kulutus myös arkiajossa pudonneen litralla, eli 13 litran tuntumaan... Automaatin softassa on vääntörajoituksia ja pinl meni max 1400. Lopulta onnistui myös viirusilmä-automaattiin saada tehot ja SID-info toimimaan rattinapeista...
Eski
Nyt kun saatiin softasta tehot irti myös etanolilla, vaikuttaisi kulutus myös arkiajossa pudonneen litralla, eli 13 litran tuntumaan... Automaatin softassa on vääntörajoituksia ja pinl meni max 1400. Lopulta onnistui myös viirusilmä-automaattiin saada tehot ja SID-info toimimaan rattinapeista...
Eski
Re: Re 85 Softa
Tämän vuoden osalta tilasto näin
http://www.stcf.net/Kulutus2012.jpg
Ajoa 8500km, joista matka-ajoa 7500km. Vihreät täpät tankkaus pvm ja jos = 1 niin RE85 ja jos =5 niin E98. RE85:lla näkyy tuo kuvaamani ilmiö että kulutus nousee jyrkästi jos tankkausväli pitenee, eli ajo enemmän kaupungissa. Kaupunki mun tapauksessa tarkoittaa ajoa töihin ja takas, vajaa viis kilsaa 60 alueella sitten reilu kymmenen 100 aluella ja viis lisää 60 aluellaa. Tolppalämmitys sekä töissä että kotona käytössä. Vastaavasti E98 tankissa ei kulutus juur heilu vastaavassa ajossa ellei sitten koko tankkia hassaa maantiellä, kuten vika arvo graafissa kertoo. Pienemmälläkin menee mutta kaasujalka ei ihan köykäisimmästä päästä ole
Sininen käyrä on Tampereen päivän keskilämpötila/10, niin saa jotain osviittaa missä kelissä ajettu.
Tammikuu meni siis Re85 tankissa ja sen jälkeen vaihto E98 johtuen ihan siitä syystä että laturi autossa mallia paska tällä hetkellä mikä sytyttää laturivalon jos keli kylmä ja johtaa syttyhäiriöihin jos tankissa RE85. Liemi vaihtuu takas RE85 seuraavasta tankista alkaen, kun ei ole pelkoa että pakkasenpuolelle menis hyöty omissa ajoissa näillä pumppuhinnoilla Kivahan se ois jos sais tuon kaupunkikulutus myös balanssiin, niin ois hyöty vieläkin suurempi. Softa autossa on femmamelan biopower, mikä tehty ei TCS yhteensopivaksi.
Edittiä, lisäsin vielä maantiereissut samaa kuvaan.
http://www.stcf.net/Kulutus2012.jpg
Ajoa 8500km, joista matka-ajoa 7500km. Vihreät täpät tankkaus pvm ja jos = 1 niin RE85 ja jos =5 niin E98. RE85:lla näkyy tuo kuvaamani ilmiö että kulutus nousee jyrkästi jos tankkausväli pitenee, eli ajo enemmän kaupungissa. Kaupunki mun tapauksessa tarkoittaa ajoa töihin ja takas, vajaa viis kilsaa 60 alueella sitten reilu kymmenen 100 aluella ja viis lisää 60 aluellaa. Tolppalämmitys sekä töissä että kotona käytössä. Vastaavasti E98 tankissa ei kulutus juur heilu vastaavassa ajossa ellei sitten koko tankkia hassaa maantiellä, kuten vika arvo graafissa kertoo. Pienemmälläkin menee mutta kaasujalka ei ihan köykäisimmästä päästä ole
Sininen käyrä on Tampereen päivän keskilämpötila/10, niin saa jotain osviittaa missä kelissä ajettu.
Tammikuu meni siis Re85 tankissa ja sen jälkeen vaihto E98 johtuen ihan siitä syystä että laturi autossa mallia paska tällä hetkellä mikä sytyttää laturivalon jos keli kylmä ja johtaa syttyhäiriöihin jos tankissa RE85. Liemi vaihtuu takas RE85 seuraavasta tankista alkaen, kun ei ole pelkoa että pakkasenpuolelle menis hyöty omissa ajoissa näillä pumppuhinnoilla Kivahan se ois jos sais tuon kaupunkikulutus myös balanssiin, niin ois hyöty vieläkin suurempi. Softa autossa on femmamelan biopower, mikä tehty ei TCS yhteensopivaksi.
Edittiä, lisäsin vielä maantiereissut samaa kuvaan.
Viimeksi muokannut Vigge, Su Maalis 18, 2012 20:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: Re 85 Softa
Laitetaanpa mitattua dataa peliin eli tankillisten keskikulutukset keskinopeuden funktiona:
Huomattava, että RE85 lukema (ruksit) on kerrottu 0,72:lla eli energiasisältöjen suhteella. Salmiakit ovat niitä harvoja 95E10 tankillisia. Nopeus on SIDin lukema ko välillä, kulutus laskettu tankkausmääristä. Käyrät excelin interpoloimia. Joku 4dl näyttäisi olevan etanolin hyväksi, mutta tuo yksi 58km/h~10l nostaa bensakäyrää jonkinverran (samassa tankillisessa vain moottoritieajoa ja ihan keskustapörräystä). Auto siis tuo allekirjoituksen 9-5.
Huomattava, että RE85 lukema (ruksit) on kerrottu 0,72:lla eli energiasisältöjen suhteella. Salmiakit ovat niitä harvoja 95E10 tankillisia. Nopeus on SIDin lukema ko välillä, kulutus laskettu tankkausmääristä. Käyrät excelin interpoloimia. Joku 4dl näyttäisi olevan etanolin hyväksi, mutta tuo yksi 58km/h~10l nostaa bensakäyrää jonkinverran (samassa tankillisessa vain moottoritieajoa ja ihan keskustapörräystä). Auto siis tuo allekirjoituksen 9-5.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Re 85 Softa
Mites noi etanolisoftan ennakot korkeapuristeisella 98-00 2.0 t7 koneella? Etanolillahan peli ei nakuta, mutta aika karseilta tuntuu ennakot puristusten kannalta.vesa67 kirjoitti:No mulla taas T5 kolkki menee nurkka-ajoissa E85:lla 10-11 välillä, mutta käytän tietoisesti 1000-1500 rpm:n välistä kierrosaluetta kun toi etanolin ennakko on todellakin avuksi. 100+ nopeuksissa menee sitten 11+ kulutuksen puolelle
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
9-5 2.3TA Vector -02
Re: Re 85 Softa
Ihan kiva olisi kuulla lisää näitä kulutus muutoksia ja kokemuksia niistä.
Itseäni kiinnostaa, että kuinka paljon kulutus on muuttunut kun on suuttimet vaihdettu originaalia isompiin. Etanollilla tuo suuttimien vaihto tulee ainakin omassa kulkineessa yhtenä vaihtoehtona heti vastaan, jos lisää tehoja haluaa saada. Kukas niistä nyt tahtoisi luopuakaan..
Itseäni kiinnostaa, että kuinka paljon kulutus on muuttunut kun on suuttimet vaihdettu originaalia isompiin. Etanollilla tuo suuttimien vaihto tulee ainakin omassa kulkineessa yhtenä vaihtoehtona heti vastaan, jos lisää tehoja haluaa saada. Kukas niistä nyt tahtoisi luopuakaan..
Saab 9-5 Aero
Re: Re 85 Softa
Vakio suuttimilla ja pumpulla Aero -01 AT keskikulutus 98E:llä n.10l ja etanolilla n.12-13l. Ajo n.25km työmatkaa ilman suurempia kaupunkipyörityksiä. Pidemmällä 600km lenkillä ja parilla kylmäkäynnistyksellä kulutus oli n.10l, ajotietokone taisi näyttää keskinopeudeksi 78km/h ja kulutus 9.7l.
Viimeksi muokannut tturku, Ma Maalis 19, 2012 14:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
Syy: Poistettu turha lainaus. Jos vastaat tai jatkat edelliseen viestiin niin älä lainaa! Kerratkaa säännöistä lainaus ohjeet.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Re 85 Softa
Eikös täällä ole jo nuo tekijät vahvistaneet, että suuttimien koko ei vaikuta kulutukseen muuta kuin kaasujalan kautta. Softaanhan asetetaan suuttimelle kuuluvat kertoimet. Suuttimien hyvä/huonolaatuisuus sensijaan saatta vaikuttaa.rimpula kirjoitti:Ihan kiva olisi kuulla lisää näitä kulutus muutoksia ja kokemuksia niistä.
Itseäni kiinnostaa, että kuinka paljon kulutus on muuttunut kun on suuttimet vaihdettu originaalia isompiin. Etanollilla tuo suuttimien vaihto tulee ainakin omassa kulkineessa yhtenä vaihtoehtona heti vastaan, jos lisää tehoja haluaa saada. Kukas niistä nyt tahtoisi luopuakaan..
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH