Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja tturku »

Eipä se katsuri mitään kommentoinut kun viinat tankissa katsastin auton. Hyvät oli päästöt :D
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Mites se nyt oli stage-hommien kanssa, jos nyt on esim. stage 2 sisässä, niin saako tuolle E85 vastaavaa softaa, vai voiko tuosta autosta repiä vielä enemmän tehoja viinalla?
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Jukkis kirjoitti:Mites se nyt oli stage-hommien kanssa, jos nyt on esim. stage 2 sisässä, niin saako tuolle E85 vastaavaa softaa, vai voiko tuosta autosta repiä vielä enemmän tehoja viinalla?
No siitä softastahan voi tehä ihan sellasen kun ite haluaa.
9-3.1972
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jukkis kirjoitti:Mites se nyt oli stage-hommien kanssa, jos nyt on esim. stage 2 sisässä, niin saako tuolle E85 vastaavaa softaa, vai voiko tuosta autosta repiä vielä enemmän tehoja viinalla?
Viinalla irtoo enempi, n. 250hv T5 autoissa. Ja vääntöjä sen verran että pitää jo vähän sääliä kytkintä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Flexifuel-softa tuli eilen autoon asennettua erään klubilaisen toimesta. Kun tankissa oli vielä bensaa tuntui auto liikkuvan todella rivakasti -muutenkin kaikki toimi normaalisti. Kotiin palatessani tankkasin 30 litraa etanolia ja startatessa syttyi sitten ce-valo. Vikakoodiksi antoi tutun 1312:n, eli sytytysongelmia. Tuo koodi on ajoittain ilmestynyt jo ennen päivitystäkin ja kait se taas väsähtäneeseen kasettiin viittaa, vaikka nykyisellä on ajettu vasta n. 70tkm. Pitää nyt vielä vaihtaa uudet tulpat (nykyisetkin ovat kyllä ne suositellut, joiden tarkkaa koodia en nyt muista), josko tuo auttaisi. Olen nollannut koodin pariin otteeseen, mutta pidemmän ajon jälkeen ce-valo syttyy taas palamaan. Ennen tämä oli aivan satunnaista ja epäilin johtuvan esim. kosteasta kelistä.
Nyt kun tankissa on varmaan lähes täysin re85:ttä, on tyhjäkäynti vähän alempana, kuin ennen. Tästä johtuen esim. flektin käynnistyessä jurnuttaa moottori hetken oikein tosissaan.
Muuten auto toimii oikein kivasti. Pitää muutaman tankillisen jälkeen vielä avata öp ja vaihtaa suodattimet. Osaako joku sanoa noista matalista tyhjäkäyntikierroksista mitään? Eli kuuluuko asiaan etanolilla ajellessa? Entä onko hyviä veikkauksia ce-valon syttymisen syyksi?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
miika
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Su Maalis 15, 2009 20:56

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja miika »

Ilmeisemmin biopower- softat pohjautuu kaikki 9-5:iin alunperin tehtyihin ja siksi tyhjäkäynti myös hieman matalampi. Jotain eroja näihin 9-3:iin on mm. ilmastoinnin kompressoreissa. Varmasti tyhjäkäyntikierroksia voisi softassa nostaa jos haluaa samaa tuntua kuin orkkiksessa.

Omassa 9-3 2002 2.0t:ssä 4. tankki re85:tä menossa ja pelkkää positiivista tuntumaa. Täristävä tyhjäkäynti luo vaan hauskaa tunnelmaa :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

miika kirjoitti:Ilmeisemmin biopower- softat pohjautuu kaikki 9-5:iin alunperin tehtyihin ja siksi tyhjäkäynti myös hieman matalampi. Jotain eroja näihin 9-3:iin on mm. ilmastoinnin kompressoreissa. Varmasti tyhjäkäyntikierroksia voisi softassa nostaa jos haluaa samaa tuntua kuin orkkiksessa.

Omassa 9-3 2002 2.0t:ssä 4. tankki re85:tä menossa ja pelkkää positiivista tuntumaa. Täristävä tyhjäkäynti luo vaan hauskaa tunnelmaa :D
ei muutaku muuttelee sitä tyhjistä mieleisex. nii mä tein....
9-3.1972
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

miika kirjoitti:Täristävä tyhjäkäynti luo vaan hauskaa tunnelmaa :D
Ai se siis on kuin onkin ominaisuus... Olen miettinytkin että eivät kai moottorin tukikumitkaan vielä 120tkm jälkeen ole niin lopussa että ratti tärisee liikennevaloissa seistessä... Ihan selkeästi tyhjäkäynti on ainakin etanolilla ajaessa alempana kuin ennen softapäivitystä. Bensaa ei olekaan tankattu kertaakaan etanolin käyttöönoton jälkeen :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Rattivaihde kirjoitti:
miika kirjoitti:Täristävä tyhjäkäynti luo vaan hauskaa tunnelmaa :D
Ai se siis on kuin onkin ominaisuus... Olen miettinytkin että eivät kai moottorin tukikumitkaan vielä 120tkm jälkeen ole niin lopussa että ratti tärisee liikennevaloissa seistessä... Ihan selkeästi tyhjäkäynti on ainakin etanolilla ajaessa alempana kuin ennen softapäivitystä. Bensaa ei olekaan tankattu kertaakaan etanolin käyttöönoton jälkeen :mrgreen:
mä laitoin sen 830rpm 80cel asteilla ja ei se kyl humppaa ?
9-3.1972
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Lahti411 kirjoitti:Flexifuel-softa tuli eilen autoon asennettua erään klubilaisen toimesta. Kun tankissa oli vielä bensaa tuntui auto liikkuvan todella rivakasti -muutenkin kaikki toimi normaalisti. Kotiin palatessani tankkasin 30 litraa etanolia ja startatessa syttyi sitten ce-valo. Vikakoodiksi antoi tutun 1312:n, eli sytytysongelmia. Tuo koodi on ajoittain ilmestynyt jo ennen päivitystäkin ja kait se taas väsähtäneeseen kasettiin viittaa, vaikka nykyisellä on ajettu vasta n. 70tkm. Pitää nyt vielä vaihtaa uudet tulpat (nykyisetkin ovat kyllä ne suositellut, joiden tarkkaa koodia en nyt muista), josko tuo auttaisi. Olen nollannut koodin pariin otteeseen, mutta pidemmän ajon jälkeen ce-valo syttyy taas palamaan. Ennen tämä oli aivan satunnaista ja epäilin johtuvan esim. kosteasta kelistä.
Nyt kun tankissa on varmaan lähes täysin re85:ttä, on tyhjäkäynti vähän alempana, kuin ennen. Tästä johtuen esim. flektin käynnistyessä jurnuttaa moottori hetken oikein tosissaan.
Muuten auto toimii oikein kivasti. Pitää muutaman tankillisen jälkeen vielä avata öp ja vaihtaa suodattimet. Osaako joku sanoa noista matalista tyhjäkäyntikierroksista mitään? Eli kuuluuko asiaan etanolilla ajellessa? Entä onko hyviä veikkauksia ce-valon syttymisen syyksi?
Ei ne kosteat kelit mitään koodeja anna.. :wink:
di kassu vaihtoon jos ilmamassat stemmaa.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Joo, mä ajattelin, josko tuolla olisi jotain johtovikaa tms. kun ennen antoi tuota vikakoodia vain satunnaisesti, eikä kassukaan ole kovin vanha. Nyt softapäivityksen jälkeen ce-valo kuitenkin tuntuu syttyvän herkemmin. Kait se on uusi kasetti hankittava, mutta mistä? PCS:ltä? Mikäs on sopuhinta kasetista?
Ilmamassat on ymmärtääkeni ihan ok (katsottiin samalla, kun päivitys tehtiin), mutta jos joku osaisi vielä sanoa, missä haarukassa arvojen pitäisi olla, että ovat normaalit. Sid-infostahan tuon arvon kai voi katsoa? Mikäs arvo niistä sid-infon tiedoista on tuo ilmamassa?
Tyhjäkäyntikiekat tosiaan laskevat muutaman kymmentä kierrosta etanolilla ja kun flektin tai kompuran käynnistyminen muutenkin näissä autoissa laskee noita kiekkoja aika reilusti, niin aika alas jo mennään päivityksen jälkeen. Jos sattuu samaan aikaan lähtemään vähän huolimattomasti liikkeelle, niin ei varmaan ole auton sammuminen kaukana. Pitänee ehkä pytää, että joku vähän nostaisi tyhjäkäyntiä.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

Mites on vaikuttaako polttoaineen seossuhde ahdon määrään? Pinl luku oli softauksen jälkeen 1800 luokkaa täyskaasulla ja silloin tankissa oli 98:a. Nyt kun on ajettu 800 km viinalla ja seos alkaa olla sidin mukaan 70% etanolia niin pinl jää 1400 paikkeille..

Mitään muita oireita ei ole.
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaikuttaa, joskin kun jää 1400 paikkeille niin vaikuttaisi että on biopower-pohjissa oleva rajoitin päällä etanolilla. Se pitäisi sieltä softasta poistaa että saa etanolillakin vääntöjä. Koskee vain automaattivaihteisia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

jcarlson kirjoitti:Vaikuttaa, joskin kun jää 1400 paikkeille niin vaikuttaisi että on biopower-pohjissa oleva rajoitin päällä etanolilla. Se pitäisi sieltä softasta poistaa että saa etanolillakin vääntöjä. Koskee vain automaattivaihteisia.
Tomaattihan tämä on..
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Softassa siis vika, rajoitin joka pitää poistaa (TorqueCal.ST_EnabE85Air -> 0).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin