Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Sen tässä huomannu että joskus kyllä tuo tyhjäkäynti humppaa sekä 630cc että 870 ruutilla, vakioilla "ruskeilla" ei tuota ongelmaa ole ollut ainakaan noin "pahana" ja autot meillä 2.3T 9-5 870cc "broidin kiesi" ja 9-3 2.0T 630cc.
9-3.1972
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jeippo »

Ei tehdä kärpäsestä härkästä :) Ei vaan kyllä itelläki on ollut tuota pientä humppaamista niin vakio kuin tämän hetkisillä 630cc:llä. Mutta ei vaikuta kyl mitenkään ajoon. Pienet viat sallittakoon 12v vanhassa autossa. Kaikin puolin muuten toimii erittäin hienosti biopower softa aerossa =)
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

Polttoainepumppu porsi tänään. Kyseisellä pumpulla oli ajettu 20tkm bensalla ja kaksi tankillista E85:lla. Kyljessä lukee PPS eli vissiin Pro Parts Sweden ? En tiedä onko tää yksittäistapaus vai onko ko. puljun tavara sitä itteään aina. Kannattaisko tilalle panna orkkis Walbro vai onko muita parempia vaihtoehtoja pienillä muutoksilla saatavilla ?
Onneksi olin säästänyt vanhan Walbron (200tkm) niin sain auton heti takaisin ajoon.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

PPS on sitä itseään.. DW pumppu on varmaan paras mutta aito Walbrokin pitäisi mennä ihan hyvin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
rassaus
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja rassaus »

matsson kirjoitti:Polttoainepumppu porsi tänään. Kyseisellä pumpulla oli ajettu 20tkm bensalla ja kaksi tankillista E85:lla. Kyljessä lukee PPS eli vissiin Pro Parts Sweden ? En tiedä onko tää yksittäistapaus vai onko ko. puljun tavara sitä itteään aina. Kannattaisko tilalle panna orkkis Walbro vai onko muita parempia vaihtoehtoja pienillä muutoksilla saatavilla ?
Onneksi olin säästänyt vanhan Walbron (200tkm) niin sain auton heti takaisin ajoon.
täällä porsi bensapumppu kun e85 ajettu reippaasti alle sata km.. Sattumaa vai ei, en tiedä mutta olihan tuo tiedossa että näin voi käydä. Nyt DW ämpärissä ja hyvin kulkee :saab:
9-5 aero
ex OG 9-3 RE85
#4557
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jeippo kirjoitti:Ei tehdä kärpäsestä härkästä :) Ei vaan kyllä itelläki on ollut tuota pientä humppaamista niin vakio kuin tämän hetkisillä 630cc:llä. Mutta ei vaikuta kyl mitenkään ajoon. Pienet viat sallittakoon 12v vanhassa autossa. Kaikin puolin muuten toimii erittäin hienosti biopower softa aerossa =)
Jep ei todellakaan härkäsiä tehä :) tuo humppaaminen loppuu sihen paikkaan ku ekan kerran käynnistyksen jälkeen koskee hitusen kaasupolkimee :)
9-3.1972
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

Avasin mielenkiinnosta tuon PPS polttoainepumpun, kun teki mieli katsoa mikä ihme hajottaa 20tkm ajetun pumpun.
Huomiot:
-laakerit ehjät
-hiiliharjat ehjät
-ankkuri sähköisesti ehjä
-kommutaattorin kontaktit ainoa selvästi kulahtanut paikka

Tuomio:
Ilmeisesti kommutaattori on kopiowalbrossa tehty liian pehmeästä tavarasta ja hajoamista edistää tuo E85:n huonompi voitelevuus.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kiitos vaivannäöstä, on aina mielenkiintoista tietää tarkalleen mihin ne pumput kuolee. Hajoamisen syy oli siis se sama mikä yleensäkin, käytännössä aina nuo bensapumput on hajonneet kommutaattorin loppumiseen. Varovainen johtopäätös voisi olla, että halvat kiinakopiopumput kannattaa edelleenkin jättää hyllyyn ja jo väsähtämässä oleva pumppu väsähtää nopeammin E85:lla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13239
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itselläni porsi PPS:n pumppu reilu vuosi sitten n. 4 tkm ajon jälkeen. Pelkällä bensalla sitä oli kiusattu. Meni takuuseen, mutta laittoivat tilalle tietenkin PPS:n. Se on nyt kestänyt n. 12 tkm, osa matkasta viinalla ajaen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Loyal »

jcarlson kirjoitti:Kyllä 875cc suuttimilla kylmäkäynnistykset toimii ihan OK jos auto on kunnossa. Jos ei ole, niin ei toimi. Jos aikoo virittää ja/tai ajaa flexifuel-autolla niin mitään ilmavuotoja ja muita vikoja ei saa olla. Vakio bensasoftat antaa anteeksi, biopower ei. Rikkinäistä autoa on myös aika turhaa virittää.
Nyt on toi putki korjattu ja eipä vika ollut siinä ainakaan. Autossa ei mitään ilmavuotoja ennen ollut, toimi ihan hyvin. Kai mä nyt olisin auton ensin korjannut jos siinä olis jotain vikaa ollut. Myöskään en ole vielä etanolilla ajanut, kun en ole saanut vielä uutta bensa pumppua. Täytyy varmaan kokeilla tuota etanolia ensin ja päätellä sitten jotain.. :roll:
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vakiosoftilla antaa anteeksi vuodot ja mittausvirheet koska 25% adaptaatiovaraa on. Biopower-softilla varaa ei ole, koska lambdakorjaus menee etanolipitoisuuden päättelyyn. Kostealla kelillä oireilu tosin viittaa johonkin sähkövikaan. Suutinasennus kannattaa myös tarkistaa, ettei suuttimen o-renkaasta pääse vuotamaan.
Et ole kertonut mitä se Ad85 näyttää?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mulla on sid näyttö korjauksessa, niin en näe lukuja. Infoan kun saan sen kiinni.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

Sain ekan kerran ikinä CEL-valon vilkuttelemaan. Vikakoodi P0171. Eli saapas väittää olevansa laiha, mutta minusta se on kyllä aika läski tuolla liki 18l/100km (E85)kulutuksella. Lähes täysin kaupunkiajoa, mutta epäilenpä että rikkinäinen lambaada siellä oirehtii. Minkä verran on adaptaatiovaraa E85:llä Trionic5:ssä ? Ja kertooko tuo vikakoodi siitä että adaptaatio on käynyt hetkellisesti tapissa ? Samapa tuo lambda on jo vaihtaa kun sillä on kelattu rapiat 200tkm.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T5:ssä tarkoittaa että adaptaatio on tapissa eli rikastetaan maksimi +25% globaalia adaptiota.
Usein tuon aiheuttaa väsähtänyt lambda.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

Vaihdoin Boschin yleismallisen lambdan ja kyllähän se keskikulutus tipahti. Samaa työmatka-ajoa nyt kulutus ~14l eli melko tarkasti 25% tipahti kulutus. En nollannut boksia, joten adptaatio toimii kuten oletinkin... molempiin suuntiin :D
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Vastaa Viestiin