Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mistäs voi johtua tuollainen, kun ykkös lambda näyttää 100-500 kun ilmastointi
on pois päältä, mutta kun sen laittaa päälle, arvot pyörii -300 - +1300 :D
Onko toi nyt ihan normaalia?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Tobbana kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Hupaisinta on että luulin autoani ehjäksi.
Niin on moni sanonut ennen softaamista tai obd-diagnosointia. :)

-Sami
Joo, täytyy myöntää että sama kävi täällä... Ei mitään vikoja ennen softaa ja softan jälkeen rupes vikakoodia tulemaan. Olin ihan hiilenä ku auto kylmäkäynnistyksellä
pätki hetken. Kelasin et huuhaa touhua koko biopower :twisted: Nyt kun on saanu vähän lisäinfoa, niin tiedän että noita antureita, letkuja, venttileitä ja muita olis kohta pitäny muutenkin vaihtaa. Onneks softa on niin tarkka, et se herjaa vähänkin viallisesta osasta. Hyvä juttu niin saa autoa vaan ehjemmäksi :D
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Loyal kirjoitti:Mistäs voi johtua tuollainen, kun ykkös lambda näyttää 100-500 kun ilmastointi
on pois päältä, mutta kun sen laittaa päälle, arvot pyörii -300 - +1300 :D
Onko toi nyt ihan normaalia?
Kompura taitaa imaista noin 10kW tehoa, joten voi hieman moottorikin kuormittua. Siitäpä johtuen pitää varmaan hieman sytkää rukata ja soppaa lisätä, että saa tyhjäkäynnin pysymään kohdallaan.
Eli sanoisin sen olevan kohtuullisen normaalia. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

mites tuota lambdan arvoa pitäis kytätä,että tietäis onko lambda kunnossa..kuormituksessa vai?
mitkä arvot pitäis olla jnejne...?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Tobbana kirjoitti:
Loyal kirjoitti:Mistäs voi johtua tuollainen, kun ykkös lambda näyttää 100-500 kun ilmastointi
on pois päältä, mutta kun sen laittaa päälle, arvot pyörii -300 - +1300 :D
Onko toi nyt ihan normaalia?
Kompura taitaa imaista noin 10kW tehoa, joten voi hieman moottorikin kuormittua. Siitäpä johtuen pitää varmaan hieman sytkää rukata ja soppaa lisätä, että saa tyhjäkäynnin pysymään kohdallaan.
Eli sanoisin sen olevan kohtuullisen normaalia. :)

-Sami
No se kyllä vie virtaa, valot himmenee jans ku se lähtee käyntiin. Ja alkaa hirvee kalkatus konehuoneesta. En tiedä sitten mikä on menossa taas rikki mutta jotenkin se ilmastointiin liittyy.. :)
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Nyt polttoainepumpun sekä kampiakselin asentoanturin vaihtojen jälkeen ruvennut pyörittämään kylmänä starttia jopa 3.2sek. Lämpimänä kosahtaa tulille jopa 0.9sek.

Ennen näitä operaatioita lähti aina käyntiin alle 2sek.

Itsellä tuli mieleen akun varaus? -Voisiko vaikuttaa asiaan?
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Takaisku mennyt rikki pumpun vaihdossa ja valuttaa polttoaineen jäännöspaineen takaisin tankkiin hiljalleen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

jcarlson kirjoitti:Takaisku mennyt rikki pumpun vaihdossa ja valuttaa polttoaineen jäännöspaineen takaisin tankkiin hiljalleen.
Eilen tein yli 200km reissun ja tänään aamulla lähti normaalisti käyntiin 0.9sek.

Pitää seurata.
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Kenelläkään tullut vastaan kännistysongelmaa kun auto seisoo muutaman päivän? Mökillä ollessa auto seisoi 3 tai 4 päivää ja käynnistystä sai yrittää muutaman kerran tooooosi pitkillä sahauksilla. Lopulta käyntiin kuin keuhkovammainen varsa mutta samantien tasaantui. Hetken ajon jälkeen tuli taas refuel ja adaptaatio ilmoitukset.
Tankki oli likimain täynnä (ajettu 70km), seosta oli about 54% etanolia. Kyseessä oli vasta kolmas tankkaus jossa etanolia seassa. Muuten kulku ollut normaalia eikä ajossa ole ollut mitään poikkeavaa ennen tai jälkeen em tempauksen.
Voisiko lyhyet siirtelyt (muutamia metrejä) pihassa ennen tuota seisomista vaikuttaa jotenkin?
Autossa seiskan tulpat ja bensapumppu noin 2v vanha. Ei ole oikutellut aiemmin pitkissä seisokeissa(bensalla) eikä nyt "normi" seisonta-ajoilla etanolillakaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsittääkseni näiden hydraulisilla venttiilinvälyksensäädöllä varustettujen saabien lyhyet siirrot voi aiheuttaa venttiilien jäämisen kantamaan. Silloin siis venttiilit ei täysin sulkeudu ja kone ei lähde helpolla käyntiin. Kuitenkin pitkällä starttauksella välys säätyy ja kone käynnistyy lopulta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kannata ikinä siirtää autoa vain muutamia metrejä ja sammuttaa, tyypillisesti aiheuttaa Saabeissa noita ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Mertmi kirjoitti:Käsittääkseni näiden hydraulisilla venttiilinvälyksensäädöllä varustettujen saabien lyhyet siirrot voi aiheuttaa venttiilien jäämisen kantamaan. Silloin siis venttiilit ei täysin sulkeudu ja kone ei lähde helpolla käyntiin. Kuitenkin pitkällä starttauksella välys säätyy ja kone käynnistyy lopulta.
jcarlson kirjoitti:Ei kannata ikinä siirtää autoa vain muutamia metrejä ja sammuttaa, tyypillisesti aiheuttaa Saabeissa noita ongelmia.
Kiitoksia teille tiedoista. Koitetaan jatkossa vältellä noita lyhyitä siirtoja tai antaa käydä hieman tyhjäkäyntiä enempi.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Kuinkas tuo auto muuten tunnistaa seoksen? Voiko siihen kohtaan tulla jotain vikaa?

Omassani on nyt jotain häiriötä. Tehot on ajoittain hukassa - välillä kulkee paremmin, välillä ei oikein ollenkaan. Kulutus on sekä bensalla että etanolilla aika raskaasti yläkantissa. Bensallakin maantietä n. 11 l luokkaa.
Tänään käytin pikaisesti Torekilla mittarin päässä. Ei vikakoodeja tai normaalista poikkeavaa. En tosin aivan 100%:sti luota tuohon mittaukseen. Koneelta ei esim. löytynyt kuin vm. MY2008 saakka. Jossain tietty saattaisi olla vuoto mitä ei pikaisesti etsittynä löydetty...
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Veikkaisin että immu rikki, jos saat kaverilta toimivaa lainaan niin kannattaa ainakin kokeilla kun on helposti vaihdettavissa.
E: Nii tosiaan! Jos oikein olen ymmärtänyt niin kaikissa T7 olisi sama ilmamäärämittari, myös ng-kolkeissa.
Viimeksi muokannut CDTA, Ke Heinä 18, 2012 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin