Biopower & RE85 (og93/ng900)

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

.
Viimeksi muokannut piva, Ma Heinä 30, 2012 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Loyal kirjoitti:autolla pääs kaupunki ajoa vaan 400km tankillisella
Samoihin lukemiin täälläkin päästään...
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

en jaksanu kahlaa koko topiccia läpi...eli entiiä onko tää jo keskusteltu..

mut ihan vaan muistutuksena kaikille jotka käyttää GATES etanolinkestävää letkua (motonet)...kannattaa katella sen kuntoa ennenku lähtee pidemmälle reissulle!

mulla nyt noin puol vuotta lillunu viinassa toi letku ja 2 kertaa irronnu pumpulta, tänään klo 4 aamulla viimeks...

ja oli menny aikas pehmeeseen kuntoon menny se pätkä...taitaa tulla hi-flex reissu.

ps.
sen ämpärin kannen avaaminen ilman sitä oikeaa työkalua on aika perseestä...vielä enemmän perseestä on jos ei oo muutenkaan työkaluja mukana :twisted:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
östis
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2011 17:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja östis »

kun kerran RE85 puhutaan, niin mikä on kulutus maantie ajossa jos ajetaan vaikka 100km/h? pääseekö tankillisella yli 500km jos tankkiin menee se ~60l :?:
saab ng900 2.0T stage+?
www.garaget.org/oestis
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tein tuossa eräänä päivänä testin allekirjoituksen autolla. Tankissa puhdasta RE85:ttä. Ajoin Turusta Auran ABC:lle munkille ja takaisin. Tie on matkalla kohtalaisen mäetöntä, moottoritie ja leveäkaistatie mahdollistavat tasaisen nopeuden liikenteen häiritsemättä pahemmin.

Motarin alussa nollasin SIDin ja laitoin cruisen päälle GPS:n mukaan todellisella nopeudella 80 km/h, ja kyseinen vauhti säilyi häiriöittä Auraan saakka. Munkin jälkeen ajoin takaisin samaan tapaan. SIDin kulutus näytti 10,2 litraa, matkaa tuli taitettua n. 45 km.

Mitä olen tankkauksilla seurannut, niin SIDin lukemat omassa autossani pitävät melko hyvin paikkaansa.

Käytännöllisempää ajoa tuli pari viikkoa sitten, kun ajoin Turusta Fiskarsin kautta Helsinkiin, sieltä Vantaalle, ja takaisin Turkuun. Ajoa tuli joku vajaa 400 km, motarilla vedettiin 120 km/h, Länsiväylällä tietöiden takia 50-60 km/h, paluumatka tuli joutuisasti 80-100-120 km/h kehä III:sta ja motaria pitkin. SID:n Keskinopeus taisi olla kotiin tullessa jotain 70-75 km/h ja kulutus 11,2 l/100 km. Eli kyllä tuollaisella ajolla tankilla ajaisi sen 50 km/h.

Auto siis automaatilla, ja softaa lukuunottamatta täysin vakio. Alle kympin kulutukseen en ole etanolilla päässyt. Omassa normiajossa (kaupunkia, keskinopeus ~30 km/h) tankkauksista laskettu kulutus ollut etanolilla luokkaa 17-18 km/h ja bensalla 12-13 km/h.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

Kyllä tympii :evil: . P0171 vikakoodi palasi E85 softalla. Eli aiemmin tehty lambdan vaihto oli turhaa. Latasin boksiin bensasoftan ja jonkin aikaa on ajeltu ilman vikakoodeja. Mua jäi kuitenkin vaivaamaan tuo ongelma ja tein tänään WIS:ssä kuvatun polttoainepumpun kapasiteettitestin. 30s aikana mitta-astiaan tuli ~7dl eli juuri ja juuri vaatimukset täyttävä tulos. Tuo uusi Walbro on vissiin joku maanantaikappale kun pa-suodatinkin on just vaihdettu. Bensalla toi varmaan toimii mutta E85:lla tuotto jää pieneksi. Vissiin pitää taas vaihtaa se 200tkm ajettu walbro takaisin tankkiin. Tää pumppujumppa alkaa ottamaan kaaliin ihan kunnolla.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

Zebe kirjoitti:Hyvin todennäköisesti lambda hajalla. Katso mitä sid infon lambdakorjaus näyttää. Todennäköisesti jumissa arvossa 2500.

Ei näyttäis ainakaan Sidin mukaan olevan lambda jumissa. Seilaa joitakin satoja miinuksella / plussalla, tyhjäkäynnilla +300-600 alueella. Vedossa arvo nyttää 0
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Joy-Ride
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Syys 26, 2007 10:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Joy-Ride »

Täällä etanolilla SID:n mukaan matka-ajossa 10,4 l, ja motarilla reilu 11l sadalla.
Ihan ok lukemat siis.

Kaupungissa (Hki) ei sitten pääse millään alle 18l vaikka ilmastointikin olisi pois ja 20l sadallakin menee jos on paljon lyhyitä ajoja. Näissä kilsoissa onkin kyllä sitten aika monet liikennevalot.

Juoko tuo laite kaupungilla vaan nyt noin paljon, vai voiko janoisuutta lisätä ilmavuoto tms.?
9-3 SC 2.0t Biopower vm-08
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

Nyt lyhyellä otannalla "n.100km." näyttää sille että 98:a polttaessa kulutus vakiintuu kaupungissa siihen reiluun 13L jota se on kaupungissa normaalisti ollut ennen. Tekeekö kuuma keli kepposen etanolille?
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä vie tosiaan kaupunkiajossa sen 13 helposti bensalla ja 18 tai ylikin etanolilla. Ei siinä mitään ihmeellistä liene, perus 40 % kulutuslisä viinaan siirryttäessä.

Automaatilla nämä vain on aika janoisia.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

AZP kirjoitti:Itsellä vie tosiaan kaupunkiajossa sen 13 helposti bensalla ja 18 tai ylikin etanolilla. Ei siinä mitään ihmeellistä liene, perus 40 % kulutuslisä viinaan siirryttäessä.

Automaatilla nämä vain on aika janoisia.
No joo mutta ei tuota 18 / 20L kaupungissa ole viileämmällä kelillä koskaan menny. Enkä mä kyllä "nilkkasuorana" tuolla kaupungilla ajele. Voi se olla että nyt kiinnitin enemmän kulutukseen huomiota kun ajo on keskittynyt kaupunkiin.
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
piva
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 17:23
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja piva »

Joku tässä nyt hankaa, tilanne on seuraava.

Lambda arvo pyörii sidissä -jokusen sata / +600. Täysveto päällä sid näyttää lamb 0 kokoajanja kun kaasun löysää niin pomppaa +400 korville. mreg vedossa 1100 luokkaa ja mair jää alle reippaaseen 900. Tasakaasulla mreg sekä mair pysyvät muutaman kymmenen sisällä. Ahdot sid näyttää 2000 eli sen n.1bar mikäli oikein tajusin. Mielestäni tubon ääni kuuluu selkeämmin kuin normaalisti, pihinät ja puhinat.
9-3 SE 2.0t vm-01 tomaatti BioPowered
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja AZP »

Osakaasulla mReq ja mAir usein seuraakin toisiaan, vaikka olisi imuvuotoja. Täyskaasulla noin merkittävä ero kertoo viasta. Fiksummat varmaan neuvoo pian tarkemmin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Tuosta kulutuksesta, itsellä tuli aika hyvä otanta tuossa viikko sitten. 850km etanolilla ajoa, jyväskylä-ivalo. Kolme ihmistä kyydissä+kontti täynnä tavaraa, ilmastointi kokoajan päällä, muutamat ripeähköt ohitukset ja muuten cruisella pidetty nopeus tasaisesti sakkorajan sisällä :wink: SID näytti 10,4L/100km kulutukseksi, laskettu kulutus 9.75L/100km. Takastullessa vastaavissa olosuhteissa kemi-jyväskylä välille SID näytti 10,1L/100km. Ei tuo nyt liikaa hörpi :)
93aero
"Aero"
Viestit: 351
Liittynyt: Su Helmi 27, 2011 20:35
Paikkakunta: Oulu

Re: Biopower & RE85

Viesti Kirjoittaja 93aero »

Hessue kirjoitti:Tuosta kulutuksesta, itsellä tuli aika hyvä otanta tuossa viikko sitten. 850km etanolilla ajoa, jyväskylä-ivalo. Kolme ihmistä kyydissä+kontti täynnä tavaraa, ilmastointi kokoajan päällä, muutamat ripeähköt ohitukset ja muuten cruisella pidetty nopeus tasaisesti sakkorajan sisällä :wink: SID näytti 10,4L/100km kulutukseksi, laskettu kulutus 9.75L/100km. Takastullessa vastaavissa olosuhteissa kemi-jyväskylä välille SID näytti 10,1L/100km. Ei tuo nyt liikaa hörpi :)
Itellä viikonloppuna oulu-ylivieska-oulu väli 6,4L/100km, tosin polttoaineena 98E. Ei ihan mahdotonta säästöä tule re:llä verrattuna 98siin...
ex 9³ Viggen MY99
ex 9³ Aero MY02
ex 9³ ss Aero MY05
Vastaa Viestiin