Re 85 Softa

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja oju »

Mikäs tuon kakkoslambdan vaikutus on? Onko siitä hyötyä vai pitäisikö poistaa softasta? Yhden voisin vaihtaa uuteen ihan vaan bvarmuuden vuoksi mutta mitenkäs tuo toinen?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kakkoslambdan vaikutus on varsin pieni, suurin tehtävä on valvoa prekatin toimintaa. Tuskin tarvitsee uusia, tekee kyllä vikakoodin varsin pian jos on viallinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tannisto
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: Ma Touko 09, 2005 19:32
Paikkakunta: Espoo

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Tannisto »

Wagonisti kirjoitti:
Kotiin ajaessa ihmettelin kun ei oikein ole vetoja. Ahtoja ei oikeastaan ollenkaan, hädin tuskin peruspainelle jaksoi.
Iltapäivällä sitten uusi lenkki, mRec 1049 mAir jopa 12xx, pInl(?) 2490 -> hymy korvissa reippaasta etenemisestä. Pääsin iloisena kohteeseen, pysäytin auton, lastasin kärryn ja lähdin takaisin kotiin. Ajatuksena oli kiihdyttää reippaasti ettei suotta tuki liikennettä, kun se nyt oli helposti mahdollista toteuttaa. Älähän mitä, auto ei taaskaan kulje mihinkään. SID näyttää mAir ja mRec 600! Onhan se ihme jos ei kulje. Isolta teiltä poistuttuani pysähdyin risteykseen, sammutin koneen, huokaisin isoimpaan ärsytykseen, käynnistin moottorin ja taas mentiin. Oli ahtoa, pyyntiä, menoa ja meininkiä. Kunnes taas pari kilometriä ajettuani mAir/mRec jämähti 600 ja meno sen mukaista.
Raportoitko lambdaa tutkittuasi oliko korjaavaa vaikutusta? Mulla nimittäin samansuuntaista ongelmaa. Ahtoja löytyy aivan randomilla - eikä tietenkään vikakoodeja. Ensi viikolla menee Länsiautoon tutkailtavaksi, mutta olisi tietysti helpotus jos olisi edes vähän ajatusta mistä vikaa lähteä etsimään.
Saab 9-5 wagon -09, 2.3t Vector Biopower
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Hook »

Putooko myös mreg vai pelkästään mair? Onko evap takaisku missä kunnossa? Mitä pwm? Ahdot?
Toisinsanoen puottaako moottorinohjaus tehoja vai eikö rauta pysty toteuttamaan?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Mistäs kannattais alkaa ensin ettimään vikaa, kun amul arvo on korkea.
Tänään esim se näytti 1800-1900..
Ca ja Ad on 850 aina. Lambdat toimii eikä vikakoodeja tule.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Oliko se massamittari kunnossa? Voi viitata myös polttoainepulaankin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Wagonisti
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: La Elo 11, 2007 12:44
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Wagonisti »

PWM tutkimatta. Rauta toteuttaa, ahtoja muistaakseni luokkaa 1800-1900. Vaikkakin taisi olla niin ettei kovinkaan ripeästi ahdot nouse. Bensapumppu on n. 80tkm ajettu Walbro.
Eilen teki niin ettäkun lähdin raskaalla kärryllä suht ripeästi, ei lappu lattiassa, kiihdyttämään. Roiman nykäyksen kera pudotti ilmamassat siihen 600:n ja kiihdyttäminen loppui siihen. En osaa sanoa mitä muuta sillä hetkellä oikein tapahtui, olin puhelimessa :oops: eikä SID-info ollut päällä.
Tannisto kirjoitti:
Wagonisti kirjoitti:
Kotiin ajaessa ihmettelin kun ei oikein ole vetoja. Ahtoja ei oikeastaan ollenkaan, hädin tuskin peruspainelle jaksoi.
Iltapäivällä sitten uusi lenkki, mRec 1049 mAir jopa 12xx, pInl(?) 2490 -> hymy korvissa reippaasta etenemisestä. Pääsin iloisena kohteeseen, pysäytin auton, lastasin kärryn ja lähdin takaisin kotiin. Ajatuksena oli kiihdyttää reippaasti ettei suotta tuki liikennettä, kun se nyt oli helposti mahdollista toteuttaa. Älähän mitä, auto ei taaskaan kulje mihinkään. SID näyttää mAir ja mRec 600! Onhan se ihme jos ei kulje. Isolta teiltä poistuttuani pysähdyin risteykseen, sammutin koneen, huokaisin isoimpaan ärsytykseen, käynnistin moottorin ja taas mentiin. Oli ahtoa, pyyntiä, menoa ja meininkiä. Kunnes taas pari kilometriä ajettuani mAir/mRec jämähti 600 ja meno sen mukaista.
Raportoitko lambdaa tutkittuasi oliko korjaavaa vaikutusta? Mulla nimittäin samansuuntaista ongelmaa. Ahtoja löytyy aivan randomilla - eikä tietenkään vikakoodeja. Ensi viikolla menee Länsiautoon tutkailtavaksi, mutta olisi tietysti helpotus jos olisi edes vähän ajatusta mistä vikaa lähteä etsimään.
Lambda ei tutkittu sen enempää. Pitäisi jostai tilata uusi varmasti toimiva erotusdiagnostiikkaa varten. Kyllähän se noille suunnille vikaa asettaisi. Putken vaihdon yhteydessä on laiskuutta/ymmärtämättömyyttä lambdan johtoa pyöritelty enemmänkin. Nytkin näyttää olevan mukavasti kierteellä. Seuraavaksi otetaan lambdan liitin sieltä läppäkotelon läheltä irti ja poistetaan kierteet johtosarjasta. Samalla lienee hyvä tarkistaa kontaktipinnat ja ruiskia jotain kontaktia parantavaa ainetta liittimiin.

Sitten tarkentava kysymys jälleen kerran, mitä pitäisi PWM lukemien olla. Muistaaksenni siinäkin oli jotain häikkää. Taisi näyttää 1000 kun vähän antoi kenkää. EVAP tulppauksen jälkeen ei tainnut ihan niin ylös nousta.

Onhan tuolla tosiaan jossain vielä ilmavuoto, mAir ei täsmää mRec kanssa kuin osakaasulla. Reilusti kenkiessä jää vieläkin sen 200. Kone sammutettuna kun painaa jarrua niin parin kerran jälkeen ei enään tehostusta, vuotaisko sieltä?

Saakohan tuosta kukaan mitään tolkkua :oops: Tarkennellaan sitten kun aihetta ilmaantuu...
Ahdonvoimaa
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

itsellä suhisi evap-tulppaus siitä T-haarasta, ruuvi siinä siis..muutin strategiaa ja tulppasin läppäkotelon takaa ja mankkuvenalta tietty...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
armageddon
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2011 17:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja armageddon »

Omassa oli se hukkaportin kellon kalvo revennyt. Välillä toimi hyvin ja hetkessä arvot jämähti samaan 600. Vuoto selvisi kun otti ilmamassamittarilta sen kumiletkun pois ja puhalsi. Pihinä kuului turbolta päin. Kiitos siitä vesa67:lle :)
900s CC -91, 900 CC -90
ex:9-5 2.3T -02, 9000 2.0T -96, 9-3 SC -08 1.9TTiD
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Tuli hankittua 9-5 2.0t moottorilla ja vehkeessä on RE85 softa sisässä. Noh, lorautin tankin täyteen tuota etanoliainetta ja ajotietokoneen näyttöön tuli Second adaptation teksti ja alkoholipitoisuus 85%. Sitten ajelin kaupungissa ja sammutin auton kahdesti. Toisen käynnistyksen jälkeen moottorin vikavalo syttyi. Mitähän tuosta nyt pitäisi ajatella? Ajelin kuitenkin pari kilometriä kotiin ja koitin startata, auto käynnistyi normaalisti. Kaverini jolta tuon auton ostin, oli ajellut ihan vain 98E bensalla.

Ja nämä viinahommelit on ihan uusia minulle.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Etsi sieltä open sidin näkymistä Fcod ja kerro mikä luku siellä on
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

vesa67 kirjoitti:Etsi sieltä open sidin näkymistä Fcod ja kerro mikä luku siellä on
Kerrotko tarkempia ohjeita? Painoin jo sidin + ja - yhtä aikaa mutten sieltä nopealla etsinnällä löytänyt. Olen tosiaan vasta-alkaja näiden modernien Saabien maailmassa.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu kenen laittama ja mikä softa siellä on mutta yritä etsiä mode 0 tai 1 alta sitä Fcodia.
Mode on rivillä 20-21, kelaa se ylimmälle riville, paina SET pitkään että modenumero alkaa vilkkua ja vaihda +- napeilla siihen 0 tai 1 ja lyhyt SET painallus lukitsee moden. Sitten kelaat loppua kohti ja se Fcod löytyy sieltä jos on yhtään normaalisti softattu.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

vesa67 kirjoitti:Etsi sieltä open sidin näkymistä Fcod ja kerro mikä luku siellä on
Löytyihän sieltä. Fcod 4465.

Edit:

"P1171 - Short Term Fuel Trim Max Value Air/Fuel Too Lean"

Eli seokset laihalla? Syystä että, vuoto jossain vai eikö softa toimi kuten pitäisi? Auto on käynyt leimalla viime viikolla ja silloin oli olleet päästöt yms., mitä ne nyt mittailevatkaan näistä uusista autoista, kunnossa. Voi kettu sanon minä jos tuo nyt ei toimikkaan kuten pitäisi. Emännällä taas yövuoroihin kulkeminen alkaa ylihuomenna eikä ole toista autoa...

Edit2: Kuinka sen vikavalon saa sammutettua vai sammuuko itsestään nollaten koodit kun vikaa ei enää ole?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Re 85 Softa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuskin softassa vikaa, autossa todennäköisemmin. Mitä näyttää mAir täyskaasukiihdytyksellä ja samaan aikaan Pinl? Nuo saa vierekkäin kun lukitsee toisen set-napilla ja kelaa sitten toisen näkyviin, ovat aika lähekkäin.

Todennäköiset vaihtoehdot ilmamassamittari tai lambda. Jos auto 98-00 vuosimallia niin tietysti mahdollista että softan asentaja ei ole tiennyt että autossa pienemmät suuttimet kuin 01->, kun ei ole tietoa kuka ko. softauksen on tehnyt.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin