9000+RE85

BioPowerit, BioPoweroinnit ja Etanolimuutokset. Keskustelua etanoliautoiluun liittyvistä asioista.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Välillä oon koittanu ajonestossa startata ja sehän sammuu heti. Noh, ajonesto pois ja uusiksi niin pyörittää normaalia pidempään ja kierrokset käy korkealla. Kerran teki niin että tyhjäkäynti jäi sinne 2krpm tuntumaan eikä tokeentunu muuten kuin uudelleenstarttaamalla. Jännää...

Kylmällä koneella heti startista kun lähtee ajamaan niin ei ole niin tasaista menoa, korjaantuu tosin jo kilometrin matkalla.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos tyhjäkäynti jää tolleen joskus ylös niin pakko olla tk-venttiilin jumittelua. Ilmavuoto tekis samaa mutta olis läsnä aina.

Lambda kun lämpiää niin seos tulee kuntoon, sitä ennen mennään pelkästään kartoilla ja taitaa olla vielä tuossa versiossa lämpötilakompensaatiossa säädettävää tai kiihdytysrikastuksissa .
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Jos kylmänä on herkkä kaasunkäytöstä, niin pitääkö temp_kompkonst! vai Accel_temp! -karttaan lisätä rikastusta. Jälkimmäinen tuntuisi loogiselta koska tyhjäkäynti ja tasainen ajo ei ole ongelma.
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Taitaa olla juurikin tk-venttiilin jumittelua... Joskus tyhjäkäynti sukeltelee ja heijaa parisen kertaa kunnes tasoittuu. Bensalla tapahtu harvoin, etanolilla useammin. Aika lievää, tulee vielä hyvin toimeen.
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
matsson
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ke Touko 25, 2011 10:53
Paikkakunta: Oulu

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja matsson »

ysikoo kirjoitti:Eikös se interpoloi siihen välille ja jos mennään kartan yli niin käyttää reunimmaista arvoa?
Oisit jättäny ton kysymysmerkin ja "eikös" -aloituksen pois. Piti kuitenkin lukee disassemblyä kun alkoi vaivaamaan...

Osoitteella alkavat rivit assya. Muut mun kommentteja:
Tää pätkä on funktiosta, jota kutsutaan aika monesta kohti kun noita eri rikastuksia lasketaan. Funktion alku ja loppu on jätetty pois. Negatiiviselle ja positiiviselle kulmakertoimelle on omat pätkät.

LBL_0006A51E:
0y0006A51E CLR.L D0
0y0006A520 MOVE.B D1,D0
0y0006A522 MOVE.B (FF,A4,D0.L*1,D5
0y0006A526 MOVE.B (00,A4,D0.L*1,D7
0y0006A52A MOVE.B (FF,A0,D0.L*1,D6
0y0006A52E MOVE.B (00,A0,D0.L*1,D0

-----------------
Datarekisterit
suora kulkee pisteiden (x0,y0) ja (x1, y1) kautta
D5 = y0
D7 = y1
D6 = x0
D0 = x1
D4 = X (mitattu lämpötila)


0y0006A532 CMP.B D5,D7
0y0006A534 BCS LBL_0006A57A
if (y0 > y1) -->


0y0006A538 CLR.L D1
0y0006A53A MOVE.B D6,D1
D1 = x0

0y0006A53C CLR.L D3
0y0006A53E MOVE.B D0,D3
D3 = x1

0y0006A540 SUB.W D1,D3
D3 = D3 - D1 = x1 - x0

0y0006A542 CLR.L D2
0y0006A544 MOVE.B D4,D2
D2 = X

0y0006A546 SUB.W D1,D2
D2 = D2 - D1 = X - x0


0y0006A548 MOVE.L D3,-(A7)
D3 --> stack (x1 - x0)

0y0006A54A CLR.L D3
0y0006A54C MOVE.B D5,D3
D3 = y0

0y0006A54E MOVE.L D3,-(A7)
D3 --> stack (y0)

0y0006A550 CLR.L D3
0y0006A552 MOVE.B D7,D3
D3 = y1

0y0006A554 MOVE.L D2,-(A7)
D2 --> stack (X - x0)

stack:
x1-x0
y0
X - x0

0y0006A556 MOVE.L (#0004,A7),D2
stack --> D2 (y0)

0y0006A55A SUB.W D2,D3-
D3 = D3 - D2 = y1 - y0

0y0006A55C MOVE.L (A7)+,D2
stack --> D2 (X - x0)

0y0006A55E MOVE.L D3,(A7)
D3 --> stack(y1 -y0)

stack:
x1-x0
y1-y0

0y0006A560 MOVE.L (#0004,A7),D3
0y0006A564 MOVE.L (A7)+,D3
stack --> D3 (y1-y0)

0y0006A566 MULS.W D2,D3
D3 = D3 * D2 = (y1 - y0) * (X - x0)

0y0006A568 EXT.L D3
0y0006A56A MOVE.L (A7)+,D2
stack --> D2 (x1-x0)

0y0006A56C DIVS.W D2,D3
D3 = D3 / D2 = (y1 - y0) * (X - x0) / x1 - x0

0y0006A56E MOVE.B D5,D2
D2 = y0

0y0006A570 ADD.B D3,D2
D2 = D3 + D2 = (y1 - y0) * (X - x0) / (x1 - x0) + y0

Tässähän se nyt on ihan perus lineaarinen interpolointi.
Y = y0 + (X - x0) * (y1 - y0) / (x1 - x0)

:saab:
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Avanti
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Kesä 22, 2011 07:04

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Avanti »

Terve kaikille viinalle heikoille veikoille
Takana n. 10 tankillista viinaa. Eka tankkaus stage 2 bensapurkille ja meinasi 2 km jälkeen paikat irrota hampaista, kun ryki ja köhi niin pahasti. No pikkasek krapulassa modattu T5 suitella tehty viinamodi korjasi asian.
Auto on 9000 CSE 2,3t MY 97 Ruotsintuonti. Kulutus nousi n 8,6 -> 11,3 ja ulosmittaan motoristina kaikki koneen ominaisuudet. Nyt vaan kytkin alkoi luistamaan kun väännöt nousi. Olisiko joku valmis tekkemään kytkin rempan halvemmalla kuin korjaamot? Osat on jo ostettu. Oikeista kulutuksista tietoa kunhan viitsin laskea. Tankkaukset tallennettu jo 90-luvun alusta lähtien kaikille ajopeleille.
Uudistunut jäsen #566
Nykyiset: 9000CSE 2,3t MY97 KR (E85), 9000CSE 2,3t MY95 VA
Vito Cdi 112 MY00 KR (150 hv), FJ1200 MY89 KA, KLR650 MY00 KA
Entisiä: 8 SAAB:ia, pääosin kutvosia; Lisäksi monia muita sekä 2- ja 4-pyöräisiä ja ajettuna myös 6x6
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja puu »

Frostwind kirjoitti:Jos kylmänä on herkkä kaasunkäytöstä, niin pitääkö temp_kompkonst! vai Accel_temp! -karttaan lisätä rikastusta. Jälkimmäinen tuntuisi loogiselta koska tyhjäkäynti ja tasainen ajo ei ole ongelma.
Täällä samanlaista oiretta. Kylmänä puutuu kun kiihdyttää. Seoksetkin menevä tosi laihalle. Muuten siis käy mukavasti kylmänä. Helpottaa kun lambdakorjaus pääsee mukaan. Eli pari minuuttia yleensä saa kärsiä tästä.

Mitenkäs nuo Accel_temp! ja Accel_temp2! tuohon vaikuttavat?
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Accel_temp! lisää kiihdytysrikastusta vedenlämmön funktiona.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
LaLLi
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2008 14:21
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja LaLLi »

puu kirjoitti:
Frostwind kirjoitti:Jos kylmänä on herkkä kaasunkäytöstä, niin pitääkö temp_kompkonst! vai Accel_temp! -karttaan lisätä rikastusta. Jälkimmäinen tuntuisi loogiselta koska tyhjäkäynti ja tasainen ajo ei ole ongelma.
Täällä samanlaista oiretta. Kylmänä puutuu kun kiihdyttää. Seoksetkin menevä tosi laihalle. Muuten siis käy mukavasti kylmänä. Helpottaa kun lambdakorjaus pääsee mukaan. Eli pari minuuttia yleensä saa kärsiä tästä.

Mitenkäs nuo Accel_temp! ja Accel_temp2! tuohon vaikuttavat?
Eli en ole ainoa jolla on kylmäongelmia. Toi korjaus pitäisi omaankin softaan tehdä. Vielä kun osais itse...T7suite kartat vain menee ymmärryksen yli.
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Haza »

Tässä puhutaan nyt T5 E85 softista, ei T7..

Itse kun teen kaiken vaikeimman kautta niin lambdaa ei ole trionicissa kiinni ennenkuin se toimii kunnolla eli tarkoituksena saada säädettyä ihan oikeasti kohdalleen.
Kaikki muu tuntuisi kyllä onnistuvan (kunhan ehtisi hienosäätää) mutta pitäisi olla vielä erikseen käynnistyksen jälkeinen lämpötilasta riippuva kiihdytysrikastus(kerroin) että saisi nuo startin jälkeiset vaihteenvaihdossa tai liikkeellelähdössä tulevat välikuolemat korjattua rikkomatta jotain muuta, eli ilman että mentäisiin sitten startin jälkeen naurettavan rikkaalla muuten (Eftersta_fak!) tai kiihdytysrikastukset liian suurina (Accel_temp!).

Vai pitäisikö vaan rakentaa T7-tonnari :D
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Eikö tuo Accel_temp! ole juuri se? Lacc_konst! ja Accel_konst! vaikuttanevat kaiken järjen mukaan varsinaiseen kiihdytysrikastukseen?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja Haza »

Esim. kun säätää Accel_temp! niin että +10 toimii lähtiessä hyvin niin vaikka -10 pakkasella pienen ajon päästä kun lämmöt olisi sen +10 niin kiihdytysrikastus olisi liian suuri.

Joo, hifistelyksi menee ja jos lambda olisi käytössä niin se pelastaisi mutta tarkoituksella päin persettä säätäminen ei oikein innosta.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja marvi »

vesa67 kirjoitti:Oikein. Vaparitonnareissa 94-> on trionic5 ja siksi E85 muunnos helppo toteuttaa.
Kuka ryhtyy testaamaan, softaa tarjolla
Onkohan koekaniini vaparin etanolille muuntamiseen jo löytynyt ja jos on niin miten sille kävi?
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Olen tehnyt pari ja tuntuvat toimivan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ttpiri
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Huhti 06, 2007 23:29

Re: 9000+RE85

Viesti Kirjoittaja ttpiri »

Oma ikuisuusprojekti on vähän notkahtanut eteenpäin. Sain viriteltyä käyttöön T5Suiten ja luettua ecusta tietoja.

Onko kukaan kehdannut kirjoittaa jotain listaa toimivista säädöistä? Tuota infoa on vähän siellä täällä, mutta täysin nyyppänä ei ihan heti tajua kaikkea. No, jatketaan lukemista, kunhan taas ehtii.

Vähän OT, mutta onko niissä eri osanumeron ecujen ohjelmissa isoja eroja? Omassa 2.0t -98 CS:ssä boksin numero on 4661260, joka on T5Suiten mukaan alunperin 185hp. Ja kyllä siitä magneettiventtiilikin löytyy. Onkohan se ecu vaihdettu joskus, eikä siis pelkkä ohjelma?

Edit: Siellä T5 manuaalissa näyttikin jo löytyvän E85 asiaa...
Viimeksi muokannut ttpiri, Ti Syys 04, 2012 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin