Biopower & RE85 (og93/ng900)
Re: Biopower & RE85
Etanoliadaptaatio kohdallaan? Suutinten putsaus voisi olla myös paikallaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
Suuttimien putsaus.. jännää että alkaa tulla juttua suuttimien putsauksesta.. Kuva omista suuttimista:
Ja nämä suuttimet olivat asennettaessa UUDET. Tohon kuntoon menivät 12.400km ajolla pelkkää RE85. Kuvassa vasemmalta ykkönen, kakkonen ja kolmonen. Yksi kaunis aamu ei enää käynyt ykkösellä lainkaan.. Eli ykkönen on täysin tukossa. Kyllä tulee mieleen että vika taitaa olla polttoaineessa. Auto on 04 manuaali Aero femma. Pitäis varmaan laittaa kiinni EV14:ta, joissa ei ole suutimen kärki ei ole tuollaista "uppo" mallia.
Ja nämä suuttimet olivat asennettaessa UUDET. Tohon kuntoon menivät 12.400km ajolla pelkkää RE85. Kuvassa vasemmalta ykkönen, kakkonen ja kolmonen. Yksi kaunis aamu ei enää käynyt ykkösellä lainkaan.. Eli ykkönen on täysin tukossa. Kyllä tulee mieleen että vika taitaa olla polttoaineessa. Auto on 04 manuaali Aero femma. Pitäis varmaan laittaa kiinni EV14:ta, joissa ei ole suutimen kärki ei ole tuollaista "uppo" mallia.
Re: Biopower & RE85
No jopas se ei ilmeisesti ole yhtään liioittelua että välillä kannattaa ajaa tankillinen bensaa välissä. Entäs sitten polttoaineen joukkoon lisättävät ruiskupuhdistajat?
T7 vm. 2001 9-3
Re: Biopower & RE85
Immu vaihdettu ja amul arvo tipahti 1000-2000 -> 0G-mies kirjoitti:Second adaptation? Toinen adaptaatio? Tulee yleensä tankkauksen jälkeen REfuel ilmoituksen jälkeen pienellä viiveellä, kun polttoainemäärä tankissa muuttuu. Tulee myös, kun auto käynnistetään ensimmäistä kertaa etanolisoftalla ensimmäisen Forced adaptation -ilmoituksen jälkeen. Jotain häiriötä on, jos tekee toista adaptaatiota tiheään. Mainitsit myös, että paukuttaa putkessa startisa. Olisko käynnistyksessä niin sikarikkaalla aluksi, että menee osa tavarasta raakana ulos? Kannattaa nyt pikimmiten testata toinen 100% varmuudella ehjä immu ja jatkaa sitten pähkäilyä.
Matti
Ei myöskään ole paukahdellut enää, mutta jompi kumpi noista: second adaptation tai forced adaptation tuli sidiin vaikka en ollut tankannut, viinaa oli noin 5l tankissa ja olin tankkaamaan menossa... Jotenkin kummallista. Immun vaihdolla tuo ei kuitenkaan poistunut.
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Re: Biopower & RE85
Miten tuo suuttimien puhtauteen vaikuttaa jos ajaa välillä bensalla?Koskimaa kirjoitti:No jopas se ei ilmeisesti ole yhtään liioittelua että välillä kannattaa ajaa tankillinen bensaa välissä. Entäs sitten polttoaineen joukkoon lisättävät ruiskupuhdistajat?
Onko noille EV14 bensakartat jo jollain?
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Re: Biopower & RE85
Mikäli moinen moskaantuminen johtuu vain ja ainoastaan etanolista niin eikö välissä käytettynä bensa lioittaisi paskaa pois? Vai auttaisko sitten ne bensiinin lisäaineet?
T7 vm. 2001 9-3
Re: Biopower & RE85
Aika tapauskohtaista tuo suutinten sotkeentuminen tuntuu olevan, ja samasta ilmiöstä puhutaan ihan Saabin WIS:ssä (ruotsin E85, suomesta ei silloin saanut kun tiedotteet tehty).
Eli jostain syystä tuollaista kuvassa näkyvää moskaa saattaa sakkautua suuttimiin, koska on ulkopuolella eikä sisäpuolella niin herää kysymys että saattaisiko olla yhteyttä huohotusöljyyn jota päätyy myös imusarjan puolelle. T5 autosta muutaman tuhannen pelkän E85-käytön jälkeen irrotetut suuttimet olivat kuin uudet eikä mitään merkkiä likaantumisesta, viittaisi siihen että likaantuminen tapahtuu nopeasti eikä hiljalleen, tai sitten T5 auton vähäinen huohotusöljyn määrä on pelastanut.
Samainen WIS suosittelee joka 5. tankillisen ajoa bensalla jotta suuttimet pysyvät puhtaampina, ja oireiden ilmetessä joko bensan tankkausta tai suutinten puhdistusaineen lisäämistä tankkiin.
Omalla A4 Audilla on nyt ajettu reilu 7tkm pelkällä etanolilla, ei ainuttakaan bensatankkausta välissä. Voisin pian tulevassa jakopään hihnan vaihdossa käyttää uteliaisuudesta suuttimia irti ja tarkistaa puhtauden. Mitään oireita ei ainakaan ole ollut.
EV14 kartat olen yhteen autoon tehnyt ja ei pitäisi olla hankalaa jatkossakaan, sillä varauksella että useimmat EV14 myydään ilman speksejä.
Eli jostain syystä tuollaista kuvassa näkyvää moskaa saattaa sakkautua suuttimiin, koska on ulkopuolella eikä sisäpuolella niin herää kysymys että saattaisiko olla yhteyttä huohotusöljyyn jota päätyy myös imusarjan puolelle. T5 autosta muutaman tuhannen pelkän E85-käytön jälkeen irrotetut suuttimet olivat kuin uudet eikä mitään merkkiä likaantumisesta, viittaisi siihen että likaantuminen tapahtuu nopeasti eikä hiljalleen, tai sitten T5 auton vähäinen huohotusöljyn määrä on pelastanut.
Samainen WIS suosittelee joka 5. tankillisen ajoa bensalla jotta suuttimet pysyvät puhtaampina, ja oireiden ilmetessä joko bensan tankkausta tai suutinten puhdistusaineen lisäämistä tankkiin.
Omalla A4 Audilla on nyt ajettu reilu 7tkm pelkällä etanolilla, ei ainuttakaan bensatankkausta välissä. Voisin pian tulevassa jakopään hihnan vaihdossa käyttää uteliaisuudesta suuttimia irti ja tarkistaa puhtauden. Mitään oireita ei ainakaan ole ollut.
EV14 kartat olen yhteen autoon tehnyt ja ei pitäisi olla hankalaa jatkossakaan, sillä varauksella että useimmat EV14 myydään ilman speksejä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Biopower & RE85
mulla oo mitää ongelmaa ollu 630cc ruutilla. softan vaihdon jälkeen en oo bensalla ajannu metriikää
9-3.1972
Re: Biopower & RE85
Tapauskohtainen ilmiö selvästi, tässä 630cc dekat uusina asennettu, 10 tkm pelkkää E85:sta ja näin puhtaalta näytti
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Biopower & RE85
Mulla kans etanolilla ajoa 630 dekoilla reilu puol vuotta, ei mitään. Nyt vasta kun pakkasen puolelle mennyt auto ei jää käyntiin starttauksesta, uudella startilla jää käyntiin. Softan piikkiin laittaisin tuon, ei haittaa. Pa-pumppukin pyörii vielä KOPKOP
Edit: Tuosta Hessuen viestistä tuli mieleen että tuo allekirjoituksen aero tekee samaa kylmänä, pari sekuntia tuntuisi että ei jaksa käydä. Bensalla ei tehnyt tuota kun tankkasin.
Edit: Tuosta Hessuen viestistä tuli mieleen että tuo allekirjoituksen aero tekee samaa kylmänä, pari sekuntia tuntuisi että ei jaksa käydä. Bensalla ei tehnyt tuota kun tankkasin.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
Re: Biopower & RE85
Kuvista päätellen voi olla huohotusöljyä, jos kone huohottaa, mutta myös öljymäistä materiaalia esim kumi, kumiperäiset tiivisteet, muoviseokset(polttoainepumppu ym), kaikki mitä on polttoainetankin ja suuttimien välillä.
Kuvien perusteella ei vielä voi sanoa onko suuttimet sisältä täysin puhtaat vai onko sisälläkin jonkin verran töhnää, jolloin materiaalia olisi tullut läpi vai onko esim kyseessä jonkin komponentin härmistyminen suuttimen pintaan. Mielenkiintoinen tapaus sinällään, jonka moni E85:lla ajava haluaisi tietää, onko kyseessä liukeneminen vai arkisempi huohotus.
Kuvien perusteella ei vielä voi sanoa onko suuttimet sisältä täysin puhtaat vai onko sisälläkin jonkin verran töhnää, jolloin materiaalia olisi tullut läpi vai onko esim kyseessä jonkin komponentin härmistyminen suuttimen pintaan. Mielenkiintoinen tapaus sinällään, jonka moni E85:lla ajava haluaisi tietää, onko kyseessä liukeneminen vai arkisempi huohotus.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
Re: Biopower & RE85
Jos jollain on keinot testata, mitä ko. tahma on, niin voin tieteen nimissä luovuttaa kuvissa näkyvän suuttimen testeihin. Tuosta tahmasta ei pysty oikeen itse mitään sanomaan, kuin että se on todella hyvää liimaa. Pienelllä määrällä tuota tahmaa pysyy kaksi kappaletta tosi tiukasti toisissaan kiinni..testing1 kirjoitti:Mielenkiintoinen tapaus sinällään, jonka moni E85:lla ajava haluaisi tietää, onko kyseessä liukeneminen vai arkisempi huohotus.
Re: Biopower & RE85
Miltä bensansuodatin näyttää?Antsa kirjoitti:Suuttimien putsaus.. jännää että alkaa tulla juttua suuttimien putsauksesta.. Kuva omista suuttimista:
Ja nämä suuttimet olivat asennettaessa UUDET. Tohon kuntoon menivät 12.400km ajolla pelkkää RE85. Kuvassa vasemmalta ykkönen, kakkonen ja kolmonen. Yksi kaunis aamu ei enää käynyt ykkösellä lainkaan.. Eli ykkönen on täysin tukossa. Kyllä tulee mieleen että vika taitaa olla polttoaineessa. Auto on 04 manuaali Aero femma. Pitäis varmaan laittaa kiinni EV14:ta, joissa ei ole suutimen kärki ei ole tuollaista "uppo" mallia.
9-3 1.8 farkku -09, 900 aero T16-SLM/2520" -84 kesäpirssi
Re: Biopower & RE85
Polttoaineen suodatin on jo pari kertaa vaihdettu, ja aina pistetty alkuperäinen osa. Yksi aikanaan sahattiin auki ja sen sisuskalut näytti ihan puhtaan valkoiselta. Pitänee taas vaihtaa toi ja avata.
Re: Biopower & RE85
Mistähän tuo tarkalleen johtuu, että aamulla käynnistäessä kone rynkyttää aikalailla pari sekuntia ?
9-3 2.0t AT -01 stg1